بازطراحی رآکتور اراک به خوبی پیش می‌رود

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۲۸
بازطراحی رآکتور اراک به خوبی پیش می‌رود

 آخرین وضعیت فاز ۲ نیروگاه اتمی بوشهر

گروه ایران  

در شرایطی که ترامپ و نزدیکانش در واشنگتن تلاش دامنه‌داری را برای به بن‌بست کشاندن ماهوی برجام در دستور کار قرار داده‌اند، آگاهی از این واقعیت که مواضع اصولی ایران در برابر این زیاده‌خواهی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها چیست و دولتمردان ایرانی با استفاده از چه راهکارهایی، سنگ‌اندازی‌های طرف آمریکایی را بی‌اثر خواهند کرد؟ موضوعی است که این روزها در بطن افکار عمومی ایرانیان خانه کرده و پاسخگویی به آنها ضروری به نظر می‌رسند.

 در مسیر پاسخگویی به این پرسش‌ها علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، راهی ساختمان شیشه‌یی صدا و سیما شد تا در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی ابعاد و زوایای گوناگون این ابهامات را روشن کند. یکی از ابهاماتی که در برخی رسانه‌ها درخصوص برجام مطرح می‌شود، بند «تی» اجرای برجام است که برخی رسانه‌های مخالف برجام اعلام می‌کنند که دشمنان از طریق آن می‌توانند تقاضای بازرسی‌های خارج از محدوده‌های تعیین شده را از مراکز نظامی کشورمان داشته باشند، ادعایی که صالحی با قاطعیت آن را رد می‌کند و با صراحت اعلام می‌کند که بند تی برجام شامل هیچ‌گونه بازرسی‌های غیرمتعارفی نخواهد شد.

رییس سازمان انرژی اتمی نقش آژانس انرژی اتمی را در فرآیند کلی برجام، یک نقش کلیدی ارزیابی می‌کند که استقلال یا عدم استقلال آن، شاکله کلی حیات این سازمان را تضمین می‌کند. در کنار این موضوعات صالحی با اشاره به چشم‌انداز آینده فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران، آمادگی ایران را برای وقوع هر سناریوی احتمالی بالا ارزیابی می‌کند.

 البته در این میان هستند افراد و جریاناتی که بدون توجه به منافع ملی کشور پرچم برجام را به آتش می‌کشند و از دولت می‌خواهند هرچه سریع‌تر به حیات برجام پایان دهد، اما نکته‌یی که از منظر رییس سازمان انرژی اتمی نباید از نظر دور داشت، دستاوردهایی است که برجام در بخش‌های مختلف اقتصادی، دیپلماسی، ارتباطی و... برای کشورمان به ارمغان آورده است.

صالحی خطاب به این گروه از مخالفان تاکید می‌کند: آمریکا به‌دنبال راهی است تا هزینه عقیم کردن برجام را به گردن ایران بیندازد، در حالی که ایران واکنش لازم را به‌صورت هوشمندانه انجام خواهد داد.

 هزینه خروج از برجام

به گزارش «تعادل» به نقل از پاد، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در برنامه «نگاه یک» سیما گفت: آمریکا گفته است که برجام از نظر دولت جدید این کشور غیرقابل اجراست. آمریکا تلاش می‌کند با هزینه ایران برجام را عقیم کند. در ادامه، این پرسش مطرح شد که «ایران با آمریکا وارد مذاکره شده است و محدودیت‌هایی را پذیرفته تا امتیازهایی را بگیرد ولی روندی که آمریکا طی می‌کند این تصور را ایجاد می‌کند که دیگر نفع ایران از برجام تداوم نخواهد داشت. پاسخ ایران در صورت ادامه این مسیر از سوی آمریکایی‌ها چه خواهد بود؟» که صالحی در پاسخ گفت: هیات نظارت بر برجام به‌طور دایم از طریق وزارت امور خارجه رفتار طرف مقابل را رصد می‌کند.

وی ادامه داد: ما سناریوهای مختلفی را در ارتباط با برگشت‌پذیری پیش‌بینی کرده‌ایم. این سناریوها متعدد هستند زیرا باید ببینیم طرف مقابل چه قدمی را برمی‌دارد و چه اقدامی می‌کند، ما هم متناسب با آن عمل خواهیم کرد. البته تصمیمات دیگر در حد سازمان انرژی اتمی نیست بلکه تصمیمات در حد هیات نظارت بر برجام و مسوولان ارشد نظام است و آنها پس از آنکه ارزیابی و تحلیل کردند، قطعا تصمیم مقتضی در زمان مناسب خواهند گرفت.

 در فردو 4 روزه به تولید ۲۰ درصد می‌رسیم

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به برنامه‌های ایران درخصوص کنار گذاشتن برجام از سوی آمریکا گفت: ما می‌توانیم همین‌قدر اطمینان بدهیم که این آمادگی در ابعاد مختلف وجود دارد؛ مثلا من گفته‌ام که در فردو که دوستان به مزاح می‌گویند که آنجا یک زمین فوتبال و بسکتبال شده است، می‌توانیم تولید ۲۰درصد را آغاز کنیم. در نطنز 5 هزار و

 ۶۰ ماشین کار می‌کند و در فردو ما در عرض 4روز می‌توانیم 2 زنجیره را که حدود ۳۲۰ ماشین می‌شود سریعا به کار بیندازیم و در عرض یک الی 2 هفته

 2 زنجیره دیگر را به آن اضافه کرده و ۲۰درصد را تولید کنیم. وی در پاسخ به پرسشی درباره رآکتور آب سنگین اراک نیز گفت: رآکتور آب سنگین در حال حاضر خوب جلو می‌رود. رآکتور آب سنگین در برجام یک استثناست، تنها استثنایی که اگر برجام به‌هم بخورد و همه چیز به حالت سابق بازگردد طبق مصوبه ۲۲۳۱ رآکتور آب سنگین اراک کار خود را با همکاری کارگروهی که تعیین شده است، پیش می‌برد. رآکتور اراک به‌هم نخواهد خورد و کار خود را پیش خواهد برد.

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه بازگشت‌پذیری ما درخصوص سانتریفیوژها به چه صورت خواهد بود؟ اظهار کرد: در حال حاضر ما حدود 6 هزار سانتریفیوژ داریم ولی اجازه بدهید که خیلی وارد جزئیات نشویم. طرف مقابل خودش می‌فهمد.

صالحی در رابطه با اینکه بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک در چه مرحله‌یی است؟ گفت: به امید خدا بازطراحی رآکتور آب‌سنگین اراک به خوبی پیش می‌رود. درخصوص بحث سوخت رآکتور هم مذاکرات خوبی انجام شده است. رآکتور آب‌سنگین اراک مدرن با کارایی بسیار بالا نسبت به طراحی سابقش خواهد شد و به امید خدا کارها به نحو احسن جلو می‌رود و نسبت به برنامه‌ریزی‌مان هم جلو هستیم و یک شرکت عظیمی نزدیک به ۹۰۰ مهندس در حال حاضر شبانه‌روز کار می‌کنند و برنامه رآکتور اراک را به زیبایی جلو می‌برند.

 آخرین وضعیت فاز ۲ نیروگاه اتمی بوشهر

رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه رییس‌جمهور روسیه به ایران سفر کرد و ما ظرف چند روز گذشته شاهد کلنگ‌زنی فاز ۲ نیروگاه اتمی بوشهر بودیم که ظاهرا مثل فاز یک قرار است هزار مگاواتی باشد، آیا طبق زمان‌بندی پیش‌بینی شده جلو می‌رویم و آیا طبق تعهد شرکت روس‌اتم تا

 7 سال آینده این پروژه به اتمام می‌رسد؟ تصریح کرد: کلنگ‌زنی در شهریور سال ۹۵ انجام شد؛ زمانی که رییس انرژی اتمی آنها آقای کرینکو بود. او از مشاوران ارشد آقای پوتین است. پس در شهریور ۹۵ کار را آغاز کردیم. نخستین پیش‌پرداخت خود را هم در دسامبر ۲۰۱۶ پرداخت کردیم که حدود

 ۱۸۵ میلیون یورو بود. البته دقیقا یادم نمی‌آید که مبلغ به دلار بود یا یورو. پس الان یک سال است که کار شروع شده اما جایی که ما کلنگ‌زنی را انجام دادیم محوطه وسیعی بود که سوله‌ها و ساختمان‌های متعددی در آنجا وجود داشت.

معاون رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش مجری که اعلام شده است هدف جمهوری اسلامی ایران تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های اتمی است، چه برنامه‌ریزی‌ انجام شده تا این هدف راهبردی محقق شود؟ افزود: مقام معظم رهبری یک ماه پیش به رقم ۲۰ هزار مگاوات اشاره کردند که این رقم یک هدف بلندمدت است زیرا سرمایه عظیمی می‌خواهد. اگر هر رآکتور را ۵ میلیارد دلار درنظر بگیرید ۲۰ هزار مگاوات می‌شود ۱۰۰ میلیارد دلار که هزینه عظیمی است. هر نیروگاه هسته‌یی

 ۱۰۰۰ مگاوات در مقایسه با یک نیروگاه

 ۱۰۰۰ مگاواتی فسیلی که با نفت کار کند، نیروگاه هسته‌یی ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: یعنی اگر به جای نیروگاه هسته‌یی نیروگاه فسیلی می‌گذاشتیم مجبور بودیم ۱۱میلیون بشکه معادل نفت خام در آن نفت بریزیم یا 6 میلیون مترمکعب گاز به آن تزریق کنیم که رقم بالایی است.

رییس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: درست است یک رآکتور ۵ میلیارد دلار هزینه دارد اما در عرض

۱۰ سال می‌تواند بازگشت سرمایه داشته باشد. عمر نیروگاه‌ها حدود ۶۰ سال است. البته اکنون در حال بررسی‌هایی هستند که عمر این نیروگاه‌ها را به صدسال ارتقا دهند. یعنی ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کنید اما صد سال از آن بهره‌برداری می‌کنید.

وی تاکید کرد: نیروگاه‌های هسته‌یی جلوی 7میلیون تن آلاینده‌یی که نیروگاه فسیلی تولید می‌کند را خواهند گرفت.

 

 

ارسال نظر