دولت آماده حذف یارانه‌هاست

۱۳۹۶/۰۸/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۲۷۰

گروه ایران  

سخنگوی دولت در شرایطی در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات رو به روی رسانه‌های گروهی ایستاد که غیبت روزنامه‌های مستقلی مانند «تعادل»، «اعتماد»، «شرق»، «دنیای اقتصاد» ، آرمان، آفتاب‌یزد و دنیای صنعت که در واقع مجموعه رسانه‌های بخش خصوصی کشورمان را تشکیل می‌دهند در نمایشگاه امسال به ‌شدت به چشم می‌آمد.

 رسانه‌هایی که برای شنیده شدن صدای مطالبات به حق و قانونی‌شان ناچار شده‌اند خود را از مهم‌ترین آوردگاه تخصصی و صنفی اصحاب رسانه محروم کنند تا شاید از این طریق صدای مطالباتشان به گوش مقامات مسوول تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز برسد.

بر این اساس، پیگیری مواضع دولت درباره مطالبات بر زمین مانده رسانه‌های بخش خصوصی، سوژه‌یی بود که خبرنگار تعادل با آن خود را به محل نشست خبری سخنگوی دولت رسانده بود تا ابعاد و زوایای گوناگون آن را جویا شود. پرسشی که نوبخت در پاسخ به آن هر چند از اعتقاد قلبی و عملی دولت به حمایت از رسانه‌ها سخن گفت اما واقعیات موجود در بطن فعالیت‌های رسانه‌های بخش خصوصی و رقابت نابرابری که رسانه‌های بخش دولتی به آن دامن می‌زنند، گویای این واقعیت است که دولت برای حمایت واقعی از بخش خصوصی رسانه‌یی کشورمان باید از مرحله «حرف» به «عمل» اقدام کند.

اما خبر مهم نشست دیروز مربوط به پرسشی بود که یکی از خبرنگاران درباره سرانجام ماجرای حذف یارانه‌های نقدی و موضع دولت در این خصوص مطرح کرد؛ نوبخت در پاسخ به این پرسش و ضمن اعلام آمادگی دولت برای اجرای تصمیمات قانونی به این نکته اشاره کرد:«بهتر است این موضوعات از طریق مجلس و در قالب مصوبات قانونی پیگیری شود. کمتر از یک ماه دیگر نمایندگان مجلس در قالب بررسی تبصره14 بودجه سال97 باید نظر خود را درباره هدفمندسازی یارانه‌ها اعلام کنند. خوب است نمایندگان براساس دیدگاه‌های کارشناسی شده، تکلیف دولت را در این زمینه مشخص کنند.» اشاره نوبخت متوجه برخی رسانه‌هاست که این روزها از دولت به خاطر حذف نکردن دامنه یارانه‌بگیران انتقاد می‌کنند اما حاضر نیستند به نقش مجلس و نمایندگان اصولگرا در این زمینه اشاره کنند. موضوع ورود دولت به بحث بدهی‌های سرخابی‌ها و پرداخت این بدهی‌ها، میزان دارایی‌های آزاد شده ایران، واکنش بودجه‌یی دولت به تحریم‌های احتمالی، نظر دولت درباره سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، مشکلات کولبرها و... از دیگر موضوعاتی بودند که نوبخت درباره آنها به اظهارنظر پرداخت. اما در شرایطی که وزن موضوعات سیاسی و اقتصادی در نشست‌های هفتگی نوبخت با خبرنگاران سنگین‌تر از سایر موضوعات است، برگزاری نشست خبری در زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات فرصتی شد تا خبرنگاران سایر حوزه‌ها و استان‌های مختلف نیز مطالبات خود را از سخنگوی دولت مطرح کنند. خبرنگارانی از استان‌های اصفهان، خوزستان، خراسان جنوبی و... فرصت کردند تا درباره مهم‌ترین موضوعات منطقه خود نظر نوبخت را جویا شوند.

 اعلام آمادگی دولت برای حذف یارانه‌های نقدی

موضوع یارانه‌های نقدی ازجمله مباحثی است که رسانه‌های اصولگرا از آن برای انتقاد از دولت استفاده می‌کنند. این درحالی است که از منظر سخنگوی دولت، تصمیم‌ساز اصلی برای موضوع یارانه‌ها مجلس است و چنانچه مجلس دولت را در این خصوص مکلف کند، دولت براساس قانون عمل خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درخصوص حذف یارانه‌های نقدی اقشار برخوردار با توجه به اظهارات رییس کمیته امداد گفت: حرف آقای فتاح را شنیدیم، اتفاقا ماه آینده ماه تصمیم‌گیری مجلس محترم است. هر سال در تبصره قانون بودجه چگونگی تامین مالی منابع سازمان هدفمندی و مصرف آن در موارد خاص را اعلام می‌کنم.

نوبخت در ادامه تاکید کرد: اگر مجلس چنین تصمیمی بگیرد که یارانه افراد را به صورت نقدی به همه افراد ندهیم و فقط به جامعه هدف یارانه نقدی پرداخت شود، دولت هم آن را اجرا خواهد کرد.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور و حضور آنها در داخل که روز گذشته با تصمیم سران 3 قوه اتخاذ شد، اظهار کرد: این تصمیمات بی‌سابقه نیست ولی چون دیروز به تصویب سران 3 قوه رسید، نمی‌توانیم امروز و به سرعت دستورالعملی داشته باشیم. نوبخت یادآور شد: ولی سازمان برنامه و بودجه تسهیلاتی برای استفاده از سرمایه ایرانیان خارج از کشور در نظر گرفته و این تسهیلات براساس دستور‌العمل خاصی است که وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه رییس‌جمهوری در جلسه روز گذشته سران قوا از امنیت اقتصادی سخن به میان آورده‌اند منظور ایشان چه بوده است، یادآور شد: امنیت اقتصادی برآیندی از مولفه‌های مختلف است که یکی از آنها بهبود فضای کسب وکار می‌شود که خودش 10 آیتم دارد و دولت از هفدهم شهریور ماه سال 92 این موضوع را در 3 سطح آغاز کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: فکر می‌کنم میزان سرمایه‌گذاری قابل توجهی طی یک سال و نیم گذشته در کشور انجام شده و باید به این مساله ادامه دهیم و ممکن است در گفت و شنود‌های برجام تحولاتی هم به وجود ‌آید که بحث دیگری است که هر اتفاقی بیفتد نسبت به حفظ آن اقدام خواهیم کرد.

 دولت بدهی استقلال و پرسپولیس را

تقبل می‌کند

 سخنگوی دولت با اشاره به ورود دولت به مشکلات سرخابی‌ها گفت: دولت بدهی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را تقبل می‌کند و نخواهیم گذاشت این دو باشگاه کشوری دچار مشکل شوند.

محمد باقر نوبخت همچنین در پاسخ به اینکه آخرین تصمیم‌گیری درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به کجا رسیده است، اظهار امیدواری کرد: شرایط این کار به صورت سنجیده و با کمترین تنش فراهم شود و تلاش داریم، نظرات متفاوت با دولت را جلب کنیم.

سخنگوی دولت درباره افزایش بودجه دفاعی کشور در سال آینده نیز گفت: هنوز پیش‌‌نویس بودجه سال 97 تهیه نشده و اگر تهیه شد که درحال تهیه پیش‌‌نویس آن هستیم، اول در دولت مطرح سپس در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارائه می‌شود و پس از دریافت نظرات نمایندگان به صورت لایحه به مجلس ارائه خواهد شد.

نوبخت خاطرنشان کرد: سازمان برنامه و بودجه تصمیم دارد در سال آینده براساس واقعیات بودجه‌ریزی را انجام دهد و این بودجه‌ریزی براساس عملکرد خواهد بود یعنی دستگاه‌هایی که عملکرد بیشتری داشته باشند، بودجه بیشتر خواهند گرفت.

 

 وزیر کشور مورد سپنتا نیکنام را پیگیری می‌کند

ماجرای عضو زرتشتی شورای شهر یزد و حواشی دامنه‌دار پیرامون آن روز گذشته سخنگوی دولت را بر آن داشت تا موضع رسمی دولت در این زمینه را منعکس کند. وی در مورد موضع دولت دوازدهم درخصوص سپنتا نیکنام تصریح کرد: دین زرتشت از ادیان رسمی جمهوری اسلامی ایران است که در قانون اساسی احترام زیادی برای آنها قائل شده است و این افراد از حقوق شهروندی مساوی برخوردارند.

وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری در حکم انتصاب وزیران خواستار اجرای این حقوق شهروندی در پیوست احکام شده و سازمان برنامه و بودجه نیز موظف است که هر 6 ماه گزارشی درباره اجرای آن به رییس‌جمهوری ارائه دهد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما به دنبال یک سلسله اقدامات اثربخش در این زمینه هستیم البته نباید مسائل دیگری را ایجاد کنیم و براساس دستوراتی که به وزیر کشور داده شده این ماجرا پیگیری خواهد شد.

 ضرورتی ندارد در مورد بودجه‌های سایه متمرکز شویم

سخنگوی دولت همچنین درباره اجرای قانون کاتسا و عملکرد 6 ماهه دوم دولت برای مقابله با تحریم‌ها گفت: ما همیشه غیر از بودجه مصوب، هزینه‌یی را در اختیار داریم و وظیفه داریم براساس شرایط خاص و گمانه‌زنی‌ها برنامه مدونی داشته باشیم. نوبخت افزود: البته امروز ضرورتی ندارد در مورد بودجه‌های سایه متمرکز شویم و آن را آفتابی کنیم ولی نباید نگران بود زیرا کشور ما فراز و فرودهای مختلفی در زمینه تحریم را پشت سر گذاشته و حتی زمانی امریکایی‌ها به ظن خودشان تحریم‌های هوشمند فلج‌کننده را اجرا کردند. البته مزاحمت‌هایی هم توانستند برای ما ایجاد کنند ولی اقتصاد ما رشد کرد و تورم کاهش یافت.

وی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که تصمیماتی بگیرند و بتوانند در اقتصاد کشور تحول ایجاد کنند. این حرف‌ها از نظر ما توخالی است، ما کشوری با تجربه هستیم و قطعا از تجارب گذشته خود استفاده می‌کنیم و مطمئن باشید قطعا کنشی خواهیم داشت که منافع ملی ما را تامین کند.

 حقوق مطبوعات بخش خصوصی

نوبخت در پاسخ به این پرسش «تعادل» که نگاه دولت به مطبوعات بخش خصوصی چگونه است، تصریح کرد: واقعا موضع دولت در زمینه مطبوعات و رسانه‌های مستقل روشن است. اساسا دولت خود را متعهد به حمایت از این رسانه‌ها می‌داند. اما به هر حال به دلیل مشکلات ریشه‌دار هنور تا رسیدن به نقطه‌ مورد نظر فاصله داریم که تلاش می‌کنیم این مشکلات به حداقل برسد. همان‌طور که در سال گذشته بودجه مطبوعات را 100درصد افزایش دادیم، دولت وظیفه خود می‌داند تا این بخش را تقویت کند.

نوبخت در پاسخ به این سوال که با توجه به ابلاغ منشور حقوق شهروندی باز هم شاهد دستگیری فعالان رسانه‌یی هستیم، دولت در این زمینه چه برنامه‌یی دارد، خاطرنشان کرد: دولت با انتشار منشور حقوق شهروندی خود را متعهد به رعایت حقوق شهروندان کرده و این موضوع را به تک تک وزیران ابلاغ کرده است به خصوص وزیران اطلاعات و فرهنگ و ارشاد اسلامی که ‌باید در مدت 2ماه که پایان ماه جاری به اتمام می‌رسد، گزارش‌های خود را ارائه دهند و رییس‌جمهوری خود را به هر آنچه بیان کرده، متعهد می‌داند.

 

ارسال نظر