دکترین دفاعی ایران غیرقابل مذاکره است

۱۳۹۶/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۵۴
دکترین دفاعی ایران غیرقابل مذاکره است

گروه ایران|

ردپای برخی افراد و شخصیت‌ها در تاریخ معاصر کشورمان آنچنان برجسته و ماندگار است که واکاوی و تحلیل آنها برای نسل امروز کشورمان یک ضرورت غیرقابل انکار به نظر می‌رسد؛ یکی از این شخصیت‌های برجسته که هم حیاتش و هم شهادتش اثر فراوانی در شکل‌دهی انقلاب مردم ایران در سال57 داشت، آیت‌الله حاج مصطفی خمینی است که همایش بزرگداشت چهلمین سالگرد شهادتش روز گذشته با حضور رییس‌جمهور، رییس مجلس، سید حسن خمینی یادگار امام (ره) و دامنه وسیعی از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.

همایشی که در جریان آن با بررسی تحلیلی مقطعی حساس از تاریخ انقلاب اسلامی و نقش آیت‌الله مصطفی خمینی در حمایت از امام (ره) و گفتمان انقلاب اسلامی تلاش شد تا نوری به ابعاد مختلف شخصیتی تابانده شود که به اعتقاد نزدیکان امام (ره)، جایگاهی غیرقابل جایگزین را در زندگی و مبارزات امام به عهده داشت. رییس‌جمهوری به عنوان سخنران اصلی این مراسم با تجلیل از حاج سید مصطفی خمینی از آن مرحوم به عنوان امید همه انقلابیون یاد کرد و گفت نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر روزی امام در میان ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بردوش بگیرد و نهضت را به مقصد نهایی برساند. روحانی با تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ امید و اعتدال گروه‌های مختلف سیاسی و جناحی را به وحدت و اتحاد فراخواند و از همه جریان‌ها خواست با درک شرایط حساس منطقه و جهان، زمینه تحقق اهداف متعالی انقلاب را در بخش‌های مختلف فراهم کنند. رییس دولت دوازدهم با اشاره به توانایی‌های دفاعی کشورمان و قدم‌هایی که ایران برای خودکفایی در این زمینه برداشته، گفت: کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور که بر مبنای قانون اساسی و تدابیر و دکترین دفاع طراحی شده، حرفی بزند.

پیش از سخنان رییس‌جمهور، محمدعلی انصاری دبیر همایش به ارائه گزارشی از عملکرد ستاد بزرگداشت سیدمصطفی خمینی پرداخت. همچنین آیات فاضل‌لنکرانی، موسوی‌بجنوردی و صادقی‌رشاد و حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور دیگر سخنرانان این همایش را تشکیل می‌دادند؛ علی لاریجانی رییس مجلس هم به عنوان سخنران اختتامیه به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت. اعضای بیت امام و آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی رییس دفتر رهبری، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور، امیر حاتمی وزیر دفاع‌، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، محمدحسین مقیمی استاندار تهران، غلامحسین کرباسچی، رسول منتجب‌نیا و... دیگر چهره‌های حاضر در این همایش را تشکیل می‌دادند.

 جایگاه رفیع ایران در منطقه

رییس‌جمهوری در اظهاراتش در این همایش گفت: امروز در جایگاه بلندی قرار گرفته‌ایم و هیچ زمان مانند امروز نبوده که استکبار در منطقه از امروز ذلیل‌تر باشد. شما عراق، سوریه، لبنان و حتی مردم مظلوم یمن را ببینید. کجا استکبار پیروز است؟ آیا استکبار می‌خواست وضعیت عراق، لبنان، سوریه امروز را شاهد باشد؟

به گزارش پاد، روحانی تصریح کرد: چرا امروز دولتمردان امریکا در منطقه گردش می‌کنند و در این خانه و آن خانه را می‌زنند؟ امروز عظمت اسلام و جمهوری اسلامی و ملت ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است. رییس‌جمهوری یادآور شد: در عراق، سوریه، لبنان، شمال آفریقا و منطقه خلیج‌فارس کجا هست که بدون نظر ایران اقدام سرنوشت‌سازی انجام شود و دلیل این شرایط آگاهی و وحدت ملت و هوشیاری رهبری است. روحانی تصریح کرد: همه در کنار هم هستیم و اگر فاصله نگیریم این عظمت را شاهد هستیم، چه زمانی سراغ دارید رییس‌جمهور امریکا حرف بزند و تمام دنیا جز سه یا چهار کشور و یک رژیم جعلی با آن مخالفت کنند. حتی در درون امریکا نظرسنجی‌ها همین را می‌گوید. اینکه می‌بینیم ملت ایران از هر زمان عظمتش بیشتر است، اول اعتماد بین مردم و حکومت است که نباید بگذاریم صدمه بخورد.

رییس‌جمهوری اظهار کرد: دولت، قوه مقننه، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و در راس همه آنها رهبری، همه با هم حاکمیت کشور هستیم و فکر نکنیم اگر به بخشی از حاکمیت لطمه زدیم، بخش دیگر تقویت می‌شود بلکه همه حاکمیت فرو می‌ریزد. رییس‌جمهوری، امید به آینده را از عوامل دیگر عظمت کشور برشمرد و گفت: امید مردم را خدشه‌دار نکنیم. مسیری که انتخاب کرده‌ایم همه با هم مسیر درست و دقیقی بوده و موفقیت‌های فراوانی به دست آوردیم و از هیاهوهای این و آن باکی نداشته باشیم.

 توانایی‌های دفاعی غیرقابل مذاکره است

روحانی افزود: ما توافقنامه بین‌المللی داریم که امروز امریکا هم بعد از 9 الی 10 ماه که حکومت جدید سرکار آمده و هر روز می‌گوید برجام بدترین توافق تاریخ است، ولی هنوز نتوانسته کاری انجام دهد که نشان از عظمت ایران و نشان از دیپلمات و نیروهای مقتدر ماست. وی خاطرنشان کرد: ممکن است کسی حرفی بزند، خیلی به حرف‌ها گوش نکنیم. تسلیحات ایران همانند تسلیحات همه کشورهای دنیاست. در جهان مقررات بین‌المللی داریم و ما قانون اساسی داریم و نیروی ما باید بازدارنده باشد و ما چیز دیگری نمی‌خواهیم. رییس‌جمهوری تصریح کرد: قدرت نظامی ما در برابر تهدید و تهاجم است و باید بازدارنده باشد و در شرایط مبادا از کشور دفاع کند و همه کشورها همین کار را می‌کنند و کسی نمی‌تواند راجع به قدرت نظامی کشور که بر مبنای قانون اساسی و تدابیر و دکترین دفاع طراحی شده، حرفی بزند. روحانی گفت: آنها می‌خواهند راجع به تسلیحات نظامی بحث کنند؟ ما حرف زیاد داریم. بنابراین بحث حضور ایران در منطقه و قدرت دفاعی فرار به جلو است. چه کسی در منطقه این همه ویرانی آورد؟ چه کسی عراق را ویران کرد و تروریست‌ها را به وجود آورد و به آنها کمک کرد؟

 پیگیری منافع کشور

روحانی تصریح کرد: تحریم، ظلم به ملت ایران بوده است و کار غلط، نادرست و غیرعادلانه‌یی بود و کاری که دولت یازدهم کرد ظلم را از روی سر مردم برداشت و تحریم‌ها را شکست، ممکن است کسی بگوید ظلم 100درصد برداشته نشده و 85درصد برداشته شده است، بنابراین ظلم برداشته شده و نمی‌توانیم ظلم را صفر یا صد بگیریم و در مبنای سیاست صفر و صد نداریم. وی تصریح کرد: همیشه دنبال مصالح و منافع کشور هستیم و حرکت می‌کنیم و مشکلی نداریم. امروز روزی نیست که سخنانی گفته شود که مردم نسبت به آینده امیدشان تضعیف گردد. ما آینده بسیار خوبی خواهیم داشت. رییس‌جمهوری اضافه کرد: ملت ما در مسیر درست در حال حرکت است و در منطقه قدم‌های صحیحی برداشتیم و در زمینه هسته‌یی قدم‌های درستی برداشتیم و هیچ جا اشکالی نداشتیم. البته در یک مذاکره با کشورهای قدرتمند همیشه به نتیجه 100درصد نمی‌رسیم اما به آنچه مهم و اساسی بود دست یافتیم و صنعت هسته‌یی را از دست ندادیم و تحریم را شکستیم و توسعه را که اساس است، ادامه می‌دهیم. رییس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال 56 که خبر شهادت حاج آقا مصطفی جامعه ایران را تکان داد، باورکردنی نبود و فکر می‌کردیم شایعه است مگر می‌شود مردم را عصبانی کرد و احساس مردم این بود، حال اینکه رحلت ایشان چگونه بود، موضوع دیگری است ولی برداشت مردم این بود که حاج آقا مصطفی را شهید کرده‌اند. وی ادامه داد: امام در سخنرانی بعد از شهادت حاج مصطفی مسیر حرکت را به مردم نشان داد. سخنرانی امام از آغاز تا پایان جز وحدت، انسجام و اعتدال جامعه هیچ چیز دیگری نیست و سفارش امام به دانشگاهیان و علما و روحانیت این بود که از هم فاصله نگیرید. روحانی افزود: امام فرمود به بزرگان شیعه و علما و بزرگان حمله نکنید و همدیگر را سرکوب نکنید و با اتحاد و یکپارچگی می‌توانید نهضت را به ثمر برسانید. آن پیام امام امروز هم در گوش ما باید شنیده شود و امروز هم وجود دارد و آن ندای امام امروز باید شنیده شود که همه باید در کنار هم باشیم. رییس‌جمهوری همچنین ضمن تقدیر از خاندان بزرگ امام گفت: این خاندان حق بزرگی به گردن ما دارند و از فرزندان و دختران بزرگ امام و یادگاران امام و سید حسن خمینی و سایر خاندان امام سپاسگزارم.

 

ارسال نظر