خوش‌بینی سران اتحادیه اروپا به حفظ امریکا در برجام

۱۳۹۶/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۴۲۱
خوش‌بینی سران اتحادیه اروپا به حفظ امریکا در برجام

سران اتحادیه اروپا در نشستی که در بروکسل داشتند نسبت به حفظ امریکا در برجام خوش‌بین بودند. در همین حال ترزا می ‌نخست‌وزیر بریتانیا و امانویل ماکرون ‌رییس‌جمهوری فرانسه از رایزنی‌های خود برای اقناع ترامپ به حفظ برجام خبر دادند. پیش از این آنگلا مرکل از رییس‌جمهوری امریکا خواسته بود که به حفظ برجام متعهد بماند. به گزارش ایرنا، ترزا می نخست‌وزیر انگلیس روز جمعه در پایان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل بر تعهد اروپا به توافق هسته‌یی با ایران تاکید کرد و گفت: ما بر این باور هستیم که این توافق برای منافع امنیتی مشترک ما حایزاهمیت است. ترزا می در اظهاراتی در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: روز گذشته ما در رابطه با مجموعه‌یی از مسائل شامل مهاجرت، اقتصاد دیجیتال، سیاست خارجه ازجمله کره‌شمالی و ایران بحث و رایزنی کردیم.

امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه نیز پس از پایان نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که اتحادیه اروپا به برجام متعهد می‌ماند.

رییس‌جمهوری فرانسه افزود: ما با امریکا همکاری می‌کنیم تا در مورد نیاز به این توافق قانع شوند.

ترزا می‌ نخست‌وزیر انگلیس در ادامه در رابطه با کره‌شمالی گفت که اتحادیه اروپا آزمایش «غیرقانونی موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی را به‌صورت یکپارچه محکوم می‌کند» و از تمام دولت‌ها به‌ویژه چین خواست تا «نقش خود را در رابطه با تغییر رفتار پیونگ‌یانگ ایفا کنند.»

همچنین به گزارش تسنیم و به نقل از المیادین، امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه گفت: ما با دولت امریکا به توافق رسیدیم که همه اقدامات برای حفظ توافق هسته‌یی با ایران باقی بماند.

وی همچنین گفت: امروز استراتژی کمرنگ و مبهم امریکا در مقابل ایران و کره‌شمالی ضرورت بیش از پیش یکپارچگی و اتحادیه اروپا را می‌طلبد.

رییس‌جمهور فرانسه پیش از این در دیدار با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن یادآوری مجدد تعهدات فرانسه در راستای توافق وین از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی خواست که پایبندی قاطعانه به مفاد توافق هسته‌یی را که مطابق آن برنامه هسته‌یی ایران در ازای رفع تحریم‌های بین‌المللی تحت نظارت‌های دقیق قرار می‌گیرد، تضمین کند.

بنا بر این گزارش، ‌ترامپ هفته گذشته در اظهارات شدیداللحنی علیه ایران، توافق هسته‌یی با تهران را تایید نکرد و از کنگره خواست نظر نهایی خود را درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران اعلام کند. این در حالی است که توافق هسته‌یی پس از 10 سال دیپلماسی بین تهران و قدرت‌های جهانی حاصل شده است.

رهبران اروپایی تلاش‌های خود را برای حفظ توافق هسته‌یی با ایران افزایش داده و بر این باورند که این توافق برای امنیت منطقه‌یی و جهانی، مهم و قابل‌توجه است. رهبران اروپایی از کنگره امریکا خواسته‌اند اجازه لغو توافق هسته‌یی با ایران را ندهد.

از سوی دیگر یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت که حفظ پایبندی امریکا به برجام جزو دستورکار مهم اروپاست.

به گزارش خانه ملت، مسعود گودرزی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برجام برای همه کشورهای 1+5 لازم‌الاجراست و بدعهدی امریکا در آن به ضرر تمام کشورهای غربی تمام خواهد شد از این رو اروپا به‌دنبال جلوگیری از این مهم است.

مسعود گودرزی در این گفت‌وگو درخصوص تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام فدریکا موگرینی دیپلمات ارشد خود به امریکا، برای دفاع از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، گفت: حفظ وضعیت موجود و پایبندی به برجام دو محور مهمی است که در بیانیه مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آن اشاره شده که امری قابل تامل است.

نماینده ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سخنان و مواضع ضدایرانی ترامپ مسائل مهمی را برای جهانیان روشن کرد، ادامه داد: بر این اساس اتحادیه اروپا مواضعی از خود نشان داده که مغایر راهبرد ایالات‌متحده در اجرای برجام بوده و نشان‌دهنده روشن شدن اختلافات و زاویه داشتن نگاه سیاستمداران غربی است.

وی با اشاره به اینکه امریکا منافعش در برجام را ازدست رفته دانسته و به‌دنبال جبران این مهم است، تصریح کرد: در این بین ترامپ از زمان روی کار آمدن در تلاش است اقداماتی انجام دهد تا سیاست‌ستیزی‌ دولتش با جمهوری اسلامی ایران را اجرایی کند که نمونه‌هایی از آن را می‌توان در مواجهه با برجام مشاهده کرد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه وزیران امور خارجه 28 عضو اتحادیه اروپا بر موضع مشترک‌مان برای حفظ توافقنامه برجام تاکید دارند لذا دیپلمات ارشدشان را برای دفاع از منافع‌شان به واشنگتن خواهند فرستاد، خاطرنشان کرد: برجام برای همه کشورهای 1+5 لازم‌الاجراست و بدعهدی امریکا در آن به ضرر تمام کشورهای غربی تمام خواهد شد از این رو اروپا به‌دنبال جلوگیری از این مهم است.

 

ارسال نظر