کاری می‌کنیم که امریکایی‌ها پشیمان شوند

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۵۹

رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته با خبرنگاران شبکه‌های «ان‌تی‌وی» و «راشیا وان» گفت‌وگو کرد. علی لاریجانی در جمع خبرنگاران حاضر در پاسخ به سوالی پیرامون واکنش ایران به سخنان ترامپ در خصوص موضوع هسته‌یی ایران اظهار داشت: در اجلاس نیز قدری توضیح دادم که حرف‌های ترامپ را نباید خیلی جدی گرفت، زیرا برجام توافق دوجانبه نبوده بلکه توافقی بوده که تحقق آن ۳۰ماه طول کشید و مذاکرات سختی انجام شد. او گفت: مسوول تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی ترامپ نیست، بلکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که تاکنون ۸ بار پایبندی ایران را تایید کرده است.

رییس مجلس با بیان اینکه غیر از امریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در مذاکرات هسته‌یی حضور داشتند و بعد از حصول توافق قطعنامه‌یی در شورای امنیت صادر شد که با این شرایط به نظرم ترامپ به مسائل حقوقی دقت ندارد، بیان کرد: بعد از حرف‌های اخیر ترامپ تقریبا همه کشورها گفته‌اند که ما حرف رییس‌جمهور امریکا را قبول نداریم و به برجام پایبند هستیم.

لاریجانی افزود: بعد از صحبت‌های اخیر ترامپ، باز هم آقای آمانو در گزارش خود پایبندی ایران به برجام را بیان کرد، موضوع عجیب و غریب آن است که ترامپ عنوان کرده نمی‌توانم پایبندی ایران به برجام را تایید کنم، این در حالی است که پایبندی ایران به برجام را باید آژانس تایید کند نه ترامپ. وی خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که روزهای اخیر با روسای پارلمان‌ها داشتم، امریکایی‌ها در مقطع فعلی به عنوان یک کشور دردسرساز شناخته می‌شوند و فقط تنها ایران با امریکا مشکل ندارد، بلکه کشورهای دیگر نیز معتقدند که امریکا رفتار خوبی با آنها نداشته است. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای مثال امریکا به چه دلیل،روسیه را تحریم کرد؟ ادامه داد: فکر نمی‌کنم توفیقی داشته باشند، زیرا بقیه کشورها با امریکا همراهی نمی‌کنند البته اگر ترامپ این روش را ادامه دهد حتما ایران عکس‌العمل نشان خواهد داد.

 ترامپ دچار خودشیفتگی همراه با کم‌تجربگی

در حوزه سیاست است

رییس نهاد قانونگذاری کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه من قبول دارم از زمانی که ترامپ بر سرکار آمده با نوع صحبت‌هایی که مطرح می‌کند و هر روز که از خواب بیدار می‌شود با هر توییتش مساله‌یی را در جهان ایجاد می‌کند، گفت: ترامپ مقداری دچار خودشیفتگی همراه با کم تجربه‌گی در حوزه سیاست شده و قول‌هایی داده ولی نمی‌تواند عملی کند. به گزارش خانه ملت، وی با اشاره به اینکه اخیرا با مسوولان مکزیک ملاقات داشتم و در خصوص دیوار مکزیک از آنها پرسیدم که گفتند اصلا این موضوع امکان‌پذیر نیست، افزود: در مورد کره‌شمالی نیز ترامپ در سازمان ملل می‌گوید من کل کره را از بین می‌برم، این اظهارات نشان می‌دهد که این حرف‌ها نارس و ناپخته است، دنیای امروز چنین اجازه‌یی را به کسی نمی‌دهد.

رییس مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر هم ترامپ کارهای عجیب و غریبی انجام می‌دهد، معمولا در مقابل وی موضع می‌گیرند، ترامپ در مورد مساله هسته‌یی ایران حرف‌هایی را زد که اتحادیه اروپا این حرف‌ها را رد کرد، روسیه، چین، آلمان و همه کشورهای اروپایی حرف‌های وی را رد کردند و معلوم است این حرف‌ها وزنی ندارد. وی افزود: به نظر می‌رسد امریکایی‌ها دچار یک حالت بی‌وزنی در سیاست شده‌اند و این عامل باعث شده اگر بخواهند اقدام خاصی را انجام دهند، هیچ کس با این کشور همکاری نخواهد کرد.   لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که اگر امریکایی‌ها از توافق هسته‌یی خارج شوند، ایران برنامه آماده‌یی دارد تا برنامه هسته‌یی خود را ادامه دهد؟ گفت: بله، ما برنامه‌یی مدون و قانون مشخصی داریم، اخیرا نیز در پارلمان ایران مصوب کردیم که در ازای اقدامات امریکا چه کاری را انجام دهیم، برنامه ایران در برابر سناریوهای مختلف امریکا مشخص است ما کاری می‌کنیم که امریکایی‌ها پشیمان شوند.

 

 

ارسال نظر