در‌صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۱۰
در‌صورت لغو برجام اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم

رییس سازمان انرژی اتمی هشدار داد که اگر برجام به‌هم بخورد، اجرای پروتکل الحاقی را متوقف می‌کنیم زیرا اکنون به‌طور داوطلبانه در حال اجرای آن هستیم و هنوز به تصویب مجلس نرسیده است. علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با رد مطالبه ناحق و غیرقانونی ترامپ درخصوص بازرسی از مراکز نظامی کشورمان گفت: ما به موافقتنامه پادمان و پروتکل الحاقی متعهدیم، البته تا زمانی که برجام پابرجا باشد چون این پروتکل هنوز به تصویب مجلس نرسیده است و آن را داوطلبانه اجرا می‌کنیم. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: ما به موارد بازرسی مندرج در برجام نیز متعهدیم و در این چارچوب به تعهدات‌مان عمل می‌کنیم اما خارج از این چارچوب قطعا به هر خواسته دیگری عمل نخواهیم کرد و از آن تمکین نمی‌کنیم همچنان که تاکنون این‌گونه عمل کرده‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره بسته شدن پرونده بازرسی از مراکز نظامی کشورمان پس از بازدید آمانو از سایت پارچین گفت: از ابتدا سه بار از این سایت نظامی بازدید شده است؛ دو بار در اوایل و یک‌بار هم همین اواخر که پرونده بسته شد و آخرش دیدند که تمام ادعاها و اتهامات مطرح نابجا بود. وی بار دیگر تاکید کرد: فقط در چارچوب مواردی مانند پروتکل الحاقی که متعهد هستیم عمل می‌کنیم آن هم تا زمانی که برجام هست چون اگر قرار باشد برجام به‌هم بخورد اجرای این پروتکل نیز قطعا متوقف می‌شود زیرا با توقف برجام، اجرای آن بی‌معنا خواهد بود.

صالحی افزود: درخصوص بازرسی‌ها در چارچوب موافقتنامه پادمان مانند دیگر اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز در چارچوب تعهدات برجام متعهدیم البته تا زمانی که این توافق پابرجاست. رییس سازمان انرژی اتمی همچنین با اشاره به سفر اخیرش به ایتالیا و انگلیس گفت: در دیدار با مقامات این کشورها گفتم شاید آقایان علاقه‌مندند که ما را آشفته و تحریک کنند که تصمیمات مطابق میل‌شان بگیریم اما یقین بدانند که تصمیمات ما براساس احساسات و عواطف نیست بلکه براساس هدفمندی، هوشیاری، عقلانیت و حکمت و مصلحت است.

 مردم امریکا از داشتن چنین رییس‌جمهوری شرمنده‌اند

معاون رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود همچنین با تقبیح سخنان اخیر رییس‌جمهور امریکا علیه کشورمان تصریح کرد: سخنان او ناپسند و رکیک بود و بسیار زشت است که رییس‌جمهور کشوری دیدگاه‌هایش را در این قالب بیان کند. صالحی افزود: واقعا مردم امریکا از داشتن چنین رییس‌جمهوری شرمنده‌اند که نتوانست در شأن رییس‌جمهور موضوعات را مطرح کند و هر چند موضوعات اختلافی باشد بیان رییس‌جمهور و رییس کشور اقتضا می‌کند که در چارچوب نزاکت باشد؛ جای تاسف است که رییس‌جمهور امریکا این‌گونه سخن گفت.

وی در عین حال گفت: البته از بعد دیگر جای خوشحالی دارد که این شخصیت متاسفانه از جهات مختلف فاقد اطلاعات لازم است و حتی جغرافیای جهان را به درستی نمی‌شناسد همچنان که هنوز نمی‌داند خلیج‌فارس با هزاران سال سابقه خلیج‌فارس است.

صالحی افزود: اتحادیه اروپا یکپارچه از ایران حمایت و از امریکا انتقاد کردند؛ البته باید صبر کنیم و ببینیم که سیر تحولات به چه صورت است اما این نشان از حقانیت ایران دارد.

وی افزود: آنان برای غلبه بر این چالش، تهمت‌های گوناگونی می‌زنند تا بر ما فشار وارد کنند از ادعای حمایت از تروریسم تا نبودن دموکراسی و آزادی، استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی و تلاش برای دستیابی به این تسلیحات؛ این اتهامات را وارد می‌کنند تا در این چالش اصلی بر ما غلبه کنند. صالحی اضافه کرد: رویکرد و نگاه سیاسی ما، پارادایم جدیدی را در عرصه بین‌المللی ایجاد کرده است و آنان به چنین پارادایمی حساسند و نمی‌دانند عاقبت این مساله چه خواهد شد. صالحی تصریح کرد: رییس‌جمهور امریکا معتقد است ایران پس از

 10 سال مبسوط ید خواهد بود که هر کاری می‌خواهد بکند. البته این تحلیل از دیدگان معیوب و توهم‌گرای ذاتی آنان است و حال آنکه کافر همه را به کیش خود پندارد؛ خودشان در هیروشیما و ناکازاکی مرتکب گناهان بزرگ شدند و اکنون دیگران را متهم می‌کنند.

 هیچ فعالیتی متوقف نشده است

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آنان نمی‌توانند درک کنند که اگر جمهوری اسلامی ایران تاکنون توفیقاتی داشته ناشی از پیام حقش بوده، تصریح کرد: این درحالی است که ما مثل دیگران در این مناطق دلار هزینه نمی‌کنیم، مگر ما چقدر سرمایه داریم؟ دیگران سعی کردند دل‌ها را با دلار بخرند اما دلار‌ها که تمام می‌شود پیوندها از بین می‌رود اما دل‌هایی که با عشق خریداری می‌شود وفادار می‌ماند. آنان، این را نمی‌توانند بفهمند.

معاون رییس‌جمهور گفت: به این اعتبار آقای ترامپ وارد بحث برجام شده است و این را به عنوان بهانه‌یی قرار داده و با این ادعا که برجام منافع امریکا را تامین نکرده، مذاکره مجدد، ایجاد تغییر یا لغو کامل آن را خواستار است. وی با تاکید بر اینکه برجام قابل مذاکره مجدد نیست، افزود: آقای ترامپ با به کار بردن تعبیر «غروب آفتاب» در برجام می‌گوید جمهوری اسلامی ایران پس از 10 سال شرایط برایش هموار است تا برنامه هسته‌یی را در ابعاد مختلف توسعه دهد و این را سبب مشروعیت دادن به فعالیت‌های هسته‌یی کشورمان می‌داند.

صالحی همچنین با اشاره به دیدار اخیر نمایندگان رسانه‌ها از رآکتور اراک گفت: خبرنگاران در این بازدید دیدند که جایی که به صورت فتوشاپ طراحی و وانمود کرده بودند که سیمان ریخته شده است واقعیت ندارد. مردم نیز به صحبت‌هایی که نفعی ندارد و ایجاد یأس می‌کند، توجه نکنند. وی ابراز اطمینان کرد که هیچ فعالیتی متوقف نشده است، البته محدودیت‌هایی را پذیرفته‌ایم اما محدودیت‌هایی نیست که ما را در حوزه‌های اصلی فناوری متوقف کند. مانند پذیرش محدودیت در تولید فلز اورانیوم یا فلز پلوتونیوم، در حالی که اصلا پلوتونیوم نداریم که بخواهیم فلزش را تولید کنیم. وی افزود: البته همین محدودیت‌ها را هم برای مدتی پذیرفته‌ایم و پس از آن می‌توانیم فلز اورانیوم و پلوتونیوم نیز بسازیم. در آینده برای برخی سوخت‌های مدرن اگر نیاز به تولید فلز اورانیوم باشد، زمان محدودیت که به پایان برسد می‌سازیم همچنان که یک بار ساخته‌ایم و می‌دانیم چگونه بسازیم اما اکنون گفتیم نمی‌سازیم.

 

ارسال نظر