شکستن میز مذاکرات هنر نیست

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۲۴
شکستن میز مذاکرات هنر نیست

گروه ایران  

به فاصله چند ساعت پس از سخنرانی ترامپ درباره «برجام» که برخلاف منافع استراتژیک ایالات‌متحده، اروپا، روسیه، چین و... ایراد شد و در شرایطی که افکار عمومی بین‌المللی، ترامپ را به خاطر حاشیه‌سازی‌ها و ماجراجویی‌هایش می‌نوازند، برخی کشورهای موثر اروپایی با ارسال سفرایی تازه به کشورمان و ترسیم دور تازه‌یی از مناسبات ارتباطی تنگاتنگ با ایران تلاش کردند تا این پیام را به فضای جهانی مخابره کنند که نظام بین‌الملل برخلاف ماجراجویی‌های ترامپ از تعهدات خود در برجام عقب‌نشینی نخواهد کرد و بر سر تعهدات خود در برجام می‌ماند. رویکردی منطقی و معقول که درست در نقطه مقابل دیدگاه‌های افراطی و رادیکال ترامپ و دارو دسته‌اش در هیات حاکمه امریکا قرار دارد.

سفرای جدید کشورهای اروپایی سوییس، چک، نروژ و یونان همراه با سفیر جدید نیجریه، روز گذشته با حضور در ساختمان ریاست‌جمهوری ضمن ملاقات با رییس‌جمهوری کشورمان درباره راهبرد مشخص اروپا برای حمایت از برجام و توسعه مناسبات اقتصادی و ارتباطی با ایران سخن گفتند؛ نقطه مشترک اظهارنظرهای سفرای جدید اروپایی در ملاقات با روحانی، تاکید بر حل و فصل چالش‌های جهانی با استفاده از منطق مذاکره و گفت‌وگو به جای تحریم و جنگ بود. رویکردی که اروپا تلاش می‌کند با استفاده از الگوی برجام آن را برای سایر مشکلات بین‌المللی مانند بحران هسته‌یی کره‌شمالی نیز تجویز کند. صدور ضمانتنامه حکومتی یک‌میلیارد یورویی نروژ که در دیدار روز گذشته سفیر نروژ مطرح شد ازجمله موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته به آن اشاره شد.

روحانی رییس‌جمهور کشورمان نیز در این دیدارها با اشاره به اصول بنیادین سیاست ایران در مباحث مختلف، از رویکرد گفت‌وگو به جای تحریم و مذاکره به جای جنگ دفاع کرد و روی این واقعیت تاکید کرد که اگر طرف‌های مقابل ایران به تعهدات خود پایبند باشند، ایران نیز به‌طور کامل به تکالیف خود در برجام عمل می‌کند.

 روحانی با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات اقتصادی و ارتباطی با کشورهای اروپایی، الگوی برجام را مدلی مطلوب برای توسعه رایزنی‌های سازنده برای رفع سوءتفاهمات میان کشورها دانست که باید با قدرت از آن دفاع کرد. موضوع تسهیل روابط بانکی و افزایش سرمایه‌گذاری‌های اروپا از موضوعات مشترکی بود که در دیدار رییس‌جمهوری با سفرای کشورهای اروپایی روی آنها تاکید شد.

 ضربه ترامپ به امنیت و ثبات منطقه و جهان

 رییس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید سوییس در تهران تاکید کرد: ضربه به برجام، ضربه به امنیت و ثبات منطقه و جهان است و امیدواریم اتحادیه اروپا جلوی حرکت‌های ناصحیح که مخل صلح و همکاری‌های بین‌المللی است، بایستد.

روحانی دیروز در مراسم دریافت استوارنامه مارکوس لاینتر سفیر جدید سوییس در تهران افزود: شکستن میز مذاکرات هنر نیست و باید پایه‌های حل و فصل اختلافات جهانی از مسیر گفت‌وگو تقویت شود.  وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید در آینده، تاریخ و مردم جهان و امریکا بهتر قضاوت خواهند کرد راهی که دولتمردان کنونی انتخاب کرده‌اند، بی‌نتیجه و اشتباه بوده است.  روحانی با بیان اینکه تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری داشته و آن را ادامه خواهد داد، اظهار کرد: فعالیت هسته‌یی تهران صلح‌آمیز بوده و همواره صلح‌آمیز خواهد بود و در برابر هم‌پیمانان ما در برجام و 1+5 تا زمانی که طرف مقابل به آن پایبند بماند، ما ناقض ابتدایی این توافقنامه نخواهیم بود.

رییس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت برقراری مناسبات بانکی بین تهران-برن اظهار کرد: مذاکرات خوبی درباره تسهیل روابط بانکی بین دو کشور در دو سال گذشته انجام شده که لازم است هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

مارکوس لاینتر سفیر جدید سوییس در ایران نیز گفت: سوییس اهمیت زیادی به برقراری روابط گسترده با ایران در همه زمینه‌ها قائل است و نقشه راهی را جهت تقویت مناسبات دوجانبه تدوین کردیم که ماموریت اصلی من اجرای آن است. وی همچنین بر اراده جدی کشورش درخصوص برقراری هرچه سریع‌تر روابط بانکی بین دو کشور تاکید کرد.  سفیر جدید سوییس در تهران ادامه داد: سوییس از توافق برجام حمایت می‌کند و معتقدیم که تمام طرف‌های این توافق باید به تعهدات خود عمل کنند و عکس‌العمل حساب‌شده جنابعالی (روحانی) نشان‌دهنده پایبندی ایران به تعهدات بین‌المللی است.

 پایبندی ایران به برجام

 رییس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید چک در تهران تاکید کرد همه طرف‌ها باید به تعهدات خود در برجام عمل کنند و تا زمانی که طرف‌های مقابل ایران نسبت به این توافق پایبند و متعهد باشند ما نیز پایبند به آن خواهیم بود.

به گزارش پاد، حسن روحانی دیروز در مراسم دریافت استوارنامه سواتوپلک چومبا سفیر جدید جمهوری چک، با یادآوری اینکه پس از برجام شرایط بهتری برای گسترش روابط و همکاری‌های کشورهای اروپایی با ایران فراهم شده است، افزود: معتقدیم توافق هسته‌یی و برجام به توسعه صلح پایدار و امنیت و ثبات در منطقه و جهان کمک می‌کند.  وی رفع تحریم‌ها و به وجود آمدن فضای همکاری، تجاری و اقتصادی، میان ایران و اتحادیه اروپا را از آثار مثبت برجام برشمرد و یادآور شد: باید از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود در ایران و چک در راستای توسعه همه‌جانبه روابط و همکاری‌های فی‌مابین در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

روحانی تسهیل در روابط بانکی را در توسعه مناسبات ایران و چک حایز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: ایران آمادگی دارد تا روابط تجاری و اقتصادی خود با جمهوری چک را بیش از پیش گسترش دهد.

سواتوپلک چومبا سفیر جدید جمهوری چک نیز در این دیدار به پویایی و توسعه روابط و همکاری‌های ایران و چک در سال‌های اخیر اشاره کرد و گفت: امروز تجار و فعالان اقتصادی دو کشور مناسبات خوبی با هم داشته و در راستای توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجاری برنامه‌ریزی‌های خوبی با هم دارند.

سفیر جدید جمهوری چک همچنین اظهار کرد: امروز بر همگان روشن است که راه‌حل مشکلات تنها از طریق مذاکره و احترام متقابل قابل دسترس خواهد بود.

 نقش اتحادیه اروپا در حفظ برجام

 بعد از تقدیم استوارنامه‌های سفرای جدید چک و سوییس، نوبت به سفیر نروژ رسید که به دیدار روحانی برود.

رییس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید نروژ در تهران تاکید کرد: امیدوارم همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله نروژ نقش سازنده خود را در حفظ توافق برجام و بهره‌گیری از فرصت‌های همکاری ایفا کنند.

روحانی توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های ایران و نروژ در همه زمینه‌ها به ویژه در بخش اقتصادی را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: ایران علاقه‌مند است مناسبات و همکاری‌های اقتصادی خود را با نروژ بیش از پیش گسترش دهد و بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور بتوانند پروژه‌های مشترکی با یکدیگر داشته باشند.

لارس نوردرم سفیر جدید نروژ در ایران نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با تاکید بر اراده این کشور برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران، اظهار کرد: شرکت‌های نروژی توافق برجام را بسیار جدی تلقی کرده و آن را فرصتی برای برقراری همکاری‌های نزدیک با ایران محسوب کرده‌اند و از زمانی که به تهران آمده‌ام هر هفته پذیرای هیات‌های مختلف نروژی بوده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا دولت نروژ ضمانت حکومتی یک میلیارد یورویی را برای ایران مصوب کرده و این نشان‌دهنده اراده جدی نروژ در ارتقای روابط با ایران است.

سفیر جدید نروژ در ایران با بیان اینکه نروژ نسبت به اجرای توافق برجام تاکید دارد، اظهار کرد: موضع نروژ، موضع اتحادیه اروپاست و باید همه طرف‌ها همچون جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام متعهد بمانند.

 گفت‌وگو بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی است

 در همین خصوص رییس‌جمهوری در دیدار سفیر جدید یونان در تهران گفت: برجام ثابت کرد که گفت‌وگو و همکاری بهترین راه‌حل برای اختلافات بین‌المللی و به نفع جامعه جهانی از جمله اروپا و امریکاست.

روحانی دیروز در مراسم دریافت استوارنامه دیمیتری الکساندراکیس سفیر جدید یونان افزود: دو کشور در عرصه‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و روابط بانکی و نیز در حوزه انرژی و ترانزیتی از ظرفیت‌های زیادی برای افزایش سطح همکاری به نفع دو ملت برخوردار هستند.

دیمیتری الکساندراکیس سفیر جدید یونان در ایران نیز در این دیدار گفت: دستور کار و ماموریت ویژه من تعمیق و تحکیم سطح روابط تهران و آتن در زمینه‌های مختلف از جمله در حوزه انرژی، علمی، فناوری، اقتصادی، فرهنگی و گردشگری است.  

دیروز همچنین سفیر جدید کشور نیجریه در تهران با حضور در ساختمان ریاست‌جمهوری ضمن تقدیم استوارنامه خود به رییس‌جمهوری ایران از عزم کشورش برای توسعه مناسبات در تمام زمینه‌ها خبر داد.

 

ارسال نظر