مقامات امنیتی امریکا نگران تروریستی خواندن سپاه هستند

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۹۲

کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برای بررسی ادعای اخیر رییس‌جمهوری امریکا روز گذشته تشکیل جلسه داد. دونالد ترامپ در ادامه تهدیدات واهی خود علیه ایران اعلام کرد که قصد دارد نام سپاه پاسداران را در فهرست «سازمان‎‏های تروریستی خارجی» قرار دهد. موضوعی که با مخالفت شدید بسیاری از صاحبنظران امریکایی و جهانی رو به رو شد. وی درحالی چنین حرفی زده بود که مهلت او 23مهر ماه یعنی درست 4روز دیگر برای امضای پایبندی ایران به برجام تمام می‌شود. مقامات امنیتی امریکا به‌ شدت نگران تاثیر «تروریستی» خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایط جنگ با تروریست‌ها در عراق نیز هستند چراکه درحالی که حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از پشتیبانی نیروهای امریکایی استفاده می‎‏کند در عین حال در طول نبرد با داعش در این کشور از نقش مستشاری موثر سپاه پاسداران نیز بهره برده است. این مقامات امنیتی همچنین مدعی شده‎اند که ممکن است، نیروهای نظامی و کارکنان سفارت امریکا در عراق نیز از تصمیم جدید ترامپ متاثر شده و در معرض خطر قرار بگیرند. رییس‌جمهور ایالات متحده که هنوز یک سال از ریاستش بر کاخ سفید نگذشته، بارها به عناوین مختلف سعی داشت تا ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌یی متهم کند و این ‌بار ایران را «کشور شماره یک حامی تروریسم» نامیده و این درحالی است که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده‌اند که برنامه موشکی تهران تنها جنبه دفاعی دارد و از آنجا که موشک‌های ایران برای حمل کلاهک هسته‎یی طراحی نشده‎اند، ناقض هیچ قطعنامه‎یی نیستند. اما نکته قابل توجه سخنان رییس‌جمهور امریکا تنها چند روز پس از مکالمه تلفنی با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی بود. زیرا پس از این مکالمه جیمز متیس، وزیر دفاع جدید امریکا نیز در نخستین مکالمه تلفنی خود با وزیر دفاع سعودی که جانشین ولیعهد عربستان نیز هست بر «اهمیت استراتژیک» ریاض برای واشنگتن تاکید کرده و درخصوص خاورمیانه اظهار نگرانی کرده بود.

 اتهام تروریستی علیه سپاه پاسداران دست‌اندازی به امنیت کشور است

در جلسه دیروز کمیسیون امنیت مجلس ایران، رییس کمیسیون تحریم و اتهام تروریستی علیه سپاه پاسداران را محکوم و آن را دست‌اندازی به امنیت ملی کشور تلقی و زمزمه امریکایی‌ها در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی را یادآور شد و تاکید کرد که هر گونه اتهام تروریستی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دست‌اندازی به امنیت ملی کشور تلقی شده و به ‌شدت محکوم می‌شود. علاءالدین بروجردی افزود:«قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحت ‌عنوان قانون«مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا در منطقه» است. این قانون نشان داد، فارغ از گرایشات و سلایق مختلف سیاسی هر وقت پای منافع ملی و امنیت منطقه در میان باشد، منسجم و متحد در مقابل تهدیدات خواهد ایستاد و از همه نهادهای امنیتی کشور به ویژه سپاه پاسداران در مقابله با هر گونه تهدیدی حمایت قاطع به عمل می‌آورد. وی همچنین با اشاره به حضور سردار اشتری، فرمانده نیروی انتظامی و معاونان ایشان به مناسبت هفته ناجا در کمیسیون گفت: رییس کمیسیون ضمن تبریک هفته ناجا بر حضور نیروهای انتظامی در همه عرصه‌های کشور اشاره و اذعان کرد که ناجا با وجود سال‌های طولانی از دوران جنگ همچنان برای حفظ امنیت جامعه شهید تقدیم می‌کند.»

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی نیز در تشریح این جلسه با اشاره به بخشی از سخنان بروجردی گفت: با توجه به انتظار گسترده همه ملت از نیروی انتظامی برای حفظ و تقویت امنیت پایدار در کشور ضروری است دولت و مجلس بودجه متناسب با این نیازها را برای تحقق اهداف تعیین شده، تصویب کند. سیدحسین نقوی تصریح کرد: سردار اشتری نیز ضمن تشکر از اعضای کمیسیون و تبریک متقابل هفته ناجا اظهار کرد که نیروی انتظامی از هیچ اقدامی برای آسایش و امنیت مردم فروگذار نخواهد کرد و در این راه همچنان شهید تقدیم می‌کند.

وی ادامه داد: سردار اشتری مبارزه با باندهای مواد مخدر در جهت صیانت جامعه را یکی از مهم‌ترین رسالت‌های ناجا دانست که با جدیت درحال اجراست. سردار اشتری همچنین در زمینه سوالات اعضای کمیسیون توضیحات لازم را ارائه کرد. نقوی‌حسینی خاطرنشان کرد: در این جلسه همچنین آخرین تحولات منطقه، آینده برجام و تهدیدهای امریکا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

 حمایت لندن از برجام

واکنش‌ها به اظهارات رییس‌جمهور امریکا مبنی بر ضد برجام و تروریستی خواندن سپاه پاسداران همچنان ادامه دارد. مقامات روسیه تاکید کرده‌اند که با موضع ترامپ علیه ایران مخالف هستند. ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز اخیرا در مصاحبه‎یی بر نقش مثبت ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کرد و افزود به نظر می‎رسد سخنان ترامپ درباره ایران بیشتر ناشی از «احساسات» هستند تا «واقعیت‌‎های» موجود. همچنین روزنامه «ایندیپندنت» بریتانیا در گزارشی اعلام کرد، برخی مقام‌های کابینه رییس‌جمهور امریکا در ازای دریافت پول برای اعضای گروهک منافقین سخنرانی کرده‌اند. الین چائو که به عنوان وزیر حمل‌ونقل دولت دونالد ترامپ از سوی سنای امریکا تایید صلاحیت شد برای ایراد یک سخنرانی 5 دقیقه‌یی در سال 2015 در یکی از جلسات گروهک تروریستی منافقین، رقمی بالغ‌ بر 50 هزار دلار از این گروه باج گرفته است. براساس این گزارش علاوه بر اعضای کابینه ترامپ، شماری از مقامات پیشین جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات ‌متحده ازجمله نیوت گینگریچ، سخنگوی سابق کاخ سفید و مشاور فعلی ترامپ برای گروهک منافقین سخنرانی کرده‌اند. رقم‌های دریافتی برخی از آنها برای این سخنرانی اعلام شده اما بسیاری نیز از اعلام مبالغ دریافتی در ازای این سخنرانی‌ها امتناع کرده‌اند.

اروپایی‌ها اما علاوه بر نگرانی از سخنان ترامپ برای اعمال تحریم‌های جدید همچون تروریستی خواندن سپاه پاسداران همچنان در تمام سخنرانی‌هایشان بر پایبندی ایران بر توافق هسته‌یی تاکید و از برجام دفاع می‌کنند. ترزا می، ‌نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر پایبندی کشورش به توافق هسته‌یی با ایران تاکید کرد. به گزارش ایرنا، یک سخنگوی دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت که طرفین در رابطه با اهمیت برجام که احتمال دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌یی را به مدت یک دهه خنثی کرده است، گفت‌وگو کردند. وی افزود: نخست‌وزیر انگلیس گفت که این کشور به توافق هسته‌یی با ایران پایبند و بر این باور است که توافق یاد شده برای امنیت منطقه حائز اهمیت است. وندی شرمن، سرپرست تیم مذاکره‌کننده امریکا در مذاکرات هسته‌یی ایران و گروه 1+5 هم با انتشار یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز باوجود تاکید همیشگی ایران مبنی بر اینکه برنامه هسته‌یی این کشور همواره اهداف صلح‌آمیز داشته است، نوشت: انتظار می‌رود، رییس‌جمهور ترامپ در روزهای پیش رو از تایید مجدد پایبندی ایران به توافق هسته‌یی سال 2015 سر باز بزند. توافقی که یک دستاورد دیپلماتیک بزرگ است و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی می‌شود. به نظر می‌آید که آقای ترامپ با وجود این واقعیت که ایران توافق را نقض نمی‌کند، قصد دارد دست به چنین اقدامی بزند. در حقیقت افسران کلیدی کابینه امنیت ملی وی به طور علنی تایید کرده‌اند که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز که مسوول نظارت و راستی‌آزمایی این توافق است تاکنون در طول دو سال گذشته 8 گزارش منتشر و همین نتایج را اعلام کرده است.

 

ارسال نظر