سفیران اروپایی برای حفظ توافق هسته‌ای با اعضای کنگره دیدار کردند

۱۳۹۶/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۵۳۲

یک روزنامه امریکایی در گزارشی هشدار داد در صورتی که ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کند، آنگاه ایران با کشوری که توافق امضا شده میان دو طرف را از بین برده است، وارد هیچ‌گونه مذاکراتی نخواهد شد. روزنامه لس‌آنجلس تایمز نوشت: هرگز نمی‌توان فهمید ترامپ در مورد یک موضوع مهم چه تصمیمی خواهد گرفت اما گزارش‌ها حاکی از آن است که پس از دو بار اعلام پایبندی ایران به برجام او این ‌بار تا ضرب‌الاجل تعیین شده 15 اکتبر پایبندی ایران به برجام را رد خواهد کرد. اعلام عدم پایبندی ایران به برجام از سوی امریکا ممکن است ابتدا به معنای خروج از برجام تعبیر شود چراکه امکان دارد، تحریم‌های اقتصادی بار دیگر علیه ایران صادر شود و این کشور فعالیت‌های هسته‌یی خود را از سر بگیرد. در واقع برخی مقامات دولت ترامپ معتقدند که اعلام عدم پایبندی ایران به برجام می‌تواند باعث ارتقای این توافق شود. این مقامات معتقدند که پس از اعلام عدم پایبندی می‌توان مذاکرات برای ارتقای برجام را آغاز کرد. درحالی که چند روز تا پایان فرصت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا برای ارائه گزارش به کنگره درباره پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) باقی مانده است، نماینده اتحادیه اروپا در امریکا در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک به سوالاتی درباره رویکرد ترامپ در قبال ایران پاسخ داد. دیوید او سولیوان با بیان اینکه عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی به منزله خروج امریکا از این توافق نیست، گفت: بنابراین ما هنوز اطمینان داریم که امریکا از توافق خارج نخواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید، رییس‌جمهور ترامپ قصد دارد در 15 اکتبر پایبندی ایران را تایید نکند، گفت: «عدم تایید» ممکن است اصطلاح درستی نباشد. آنچه ما می‌شنویم این است که وی ممکن است از تایید پایبندی سر باز بزند. این دو با یکدیگر مشابه نیستند. واضح است که اگر رییس‌جمهور چنین تصمیمی بگیرد و اگر تصمیم‌گیری به کنگره سپرده شود، ما یک دوره نامشخص درباره این داریم که امریکا قرار است چه کاری انجام دهد و اینکه آیا امریکا قرار است، کاری انجام دهد که می‌تواند به توافق آسیب بزند یا خیر.

 اگر لازم باشد به دنبال دسترسی

به سایت‌های نظامی ایران می‌رویم

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که همواره بر پایبند بودن ایران به تعهداتش در قبال برجام تاکید می‌کرد روز گذشته سخنی تازه گفت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس به نظارت و راستی‌آزمایی تعهدات هسته‌یی ایران طبق برجام ادامه می‌دهد، گفت: زمانی که ما ضرورت آن را احساس کنیم به دنبال دسترسی به این مکان‌ها خواهیم رفت. ما تفاوتی میان مکان‌های نظامی و غیرنظامی قائل نیستیم اما درباره جزئیات جایی که می‌رویم، صحبت نمی‌کنیم. یوکیو آمانو در گفت‌وگو با روزنامه لس‌آنجلس تایمز در این خصوص که تمامی گزارشات دید‌بان هسته‌یی سازمان ملل از برجام نشان می‌دهد که ایران بر این توافق پایبند است اما منتقدان می‌گویند که آژانس به ایران ساده می‌گیرد و جزئیات کافی را منتشر نمی‌کند، گفت:« اطلاعاتی که توسط بازرسان به دست می‌آید باید محرمانه حفظ شود. این افراد شکایت می‌کنند که آنها اطلاعات مرتبط با ایران در اختیار ندارند اما آنها اطلاعات درباره آلمان، ژاپن یا کنیا هم ندارند. این کار شبیه یک پزشک است. مردم با این درک که پزشک اطلاعات حساس آنها را فاش نخواهد کرد، نزد وی می‌روند.» آمانو همچنین علاوه بر این مصاحبه دیروز با هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین دیدار و درباره اجرای برجام گفت‌وگو کرد. شبکه سی‌بی‌اس گزارش داد: گروهی از سفیران کشورهای اروپایی در امریکا به دیدار اعضای کنگره رفته‌اند تا بر موضع خود مبنی بر لزوم حفظ توافق هسته‌یی تاکید کنند. همچنین‌ جمعی از سفیران کشورهای اروپایی در امریکا شامل انگلیس، فرانسه، آلمان و سفیر اتحادیه اروپا در روزهای اخیر دست‌کم با 30سناتور امریکایی دیدار کرده و گفته‌اند که در میان اعضای کنگره سوءتفاهمات زیادی درباره توافق هسته‌یی با ایران وجود دارد. شبکه سی‌بی‌اس با اعلام این خبر گفت که این دیپلمات‌های اروپایی بر این باورند که بحث‌های متقاعد‌کننده‌یی برای حفظ این توافق داشته‌اند. به عقیده یک دیپلمات غربی درباره رایزنی‌ها با کنگره، باز کردن مجدد توافق غیرممکن است اما اروپا آماده است درباره موضوعاتی که در توافق گنجانده نشده است، گفت‌وگو کند. به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، این همان چیزی است که این کشورها که همگی طرف‌های دیگر توافق هسته‌یی هستند به کاخ سفید اعلام کرده‌اند. براساس این گزارش آنها به کارکنان کاخ سفید درباره اینکه چه کارهایی می‌توان در منطقه برای فشار بیشتر بر ایران انجام داد، پیشنهاداتی ارائه داده‌اند. این سفیران اروپایی متوجه شده‌اند که سناتورها مایل به از بین بردن توافق نیستند.

 رییس‌جمهور امریکا قصد دارد سپاه پاسداران را در لیست تروریست‌ها قرار دهد

اما نکته عجیب و بی‌اساس در این باره، قصد رییس‌جمهور امریکا برای گنجاندن سپاه پاسداران در لیست تروریست‌های جهان است که رییس‌جمهور امریکا به جای وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران که می‌تواند توافق هسته‌یی را به خطر بیندازد، قصد دارد اقدامات جدیدی علیه این کشور ازجمله تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران به کار گیرد. به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، انتظار می‌رود که دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا هفته آینده به عنوان بخشی از راهبرد سختگیرانه خود علیه جمهوری اسلامی، نیروی ویژه سپاه پاسداران در این کشور را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

یک مقام ارشد دولت امریکا گفت که انتظار می‌رود ترامپ هفته آینده پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را تایید نکند به دنبال وضع مجدد تحریم‌های گسترده که اجرای توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 را به خطر خواهد انداخت، نیست. به گفته یک منبع آگاه، اما انتظار این است که دونالد ترامپ اقدامات جدیدی علیه ایران اعلام کند ازجمله چشم‌انداز تحریم‌های هدفمند مضاعف، تروریست اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به کارگیری موضع سختگیرانه‌تر در قبال آنچه واشنگتن حضور نیابتی ایران در سوریه، عراق و یمن می‌خواند. این منبع آگاه افزود: این یک راهبرد یکپارچه در قبال ایران است که روی خنثی کردن و عقب راندن فعالیت‌های منطقه‌یی ایران و جهان تمرکز دارد. یک فرد مطلع از این راهبرد جدید گفت که این شامل افزایش اقدام محرمانه علیه ایران و آنچه نیروهای نیابتی این کشور خوانده می‌شود، است.

رییس‌جمهور امریکا که بارها توافق هسته‌یی را مورد انتقاد قرار داده، گفته است که می‌خواهد در 15 اکتبر در گزارش خود به کنگره، عدم پایبندی ایران به توافق را اعلام کند. چنین کاری سرنوشت توافق را به کنگره خواهد سپرد که 60 روز فرصت خواهد داشت درباره وضع مجدد تحریم‌های مرتبط هسته‌یی علیه ایران تصمیم‌گیری کند. حتی اگر کنگره این کار را انجام ندهد، احتمال دارد دست به اتخاذ اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران بزند.

 

ارسال نظر