ربیعی هم کارت زرد گرفت

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۵۹

جلسه علنی روزگذشته پارلمان با حضور دومین وزیر دولت روحانی برگزار شد. علی ربیعی به مجلس آمده بود تا به سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه پاسخ دهد. این نماینده می‌خواست بداند آیا بازار کار کشور و فرصت‌های شغلی آن دراختیار اتباع بیگانه قرار دارد یا خیر. پیش از اینکه وزیر درخصوص این موضوع توضیح دهد، جلال محمودزاده به نمایندگی از سوال‌کنندگان، پرسش از وزیر رفاه را مبنی بر علت عدم رعایت دستورالعمل وضعیت مربیان حق‌التدریسی فنی و حرفه‌ای طرح کرد و پس از قول ربیعی مبنی بر پیگیری، اعلام کرد که قانع نشده است، مسعود پزشکیان نایب رییس اول مجلس که اداره نشست علنی را برعهده داشت وارد بودن سوال نمایندگان مهاباد و نقده را به رای نمایندگان گذاشت. بنابراین بهارستانی‌ها با 105 رای موافق، 52 رای مخالف و

 10 رای ممتنع سوال از وزیر رفاه را وارد ندانستند.

پس از آن نوبت به ربیعی رسید تا پاسخگوی سوال حاجی‌دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس باشد. هر چند وزیر راه نتوانست با پاسخ‌های خود نماینده سوال‌کننده و دیگر نمایندگان را قانع کند و آنها با ۱۲۶رای سوال نماینده سوال‌کننده را وارد دانستند. بر همین اساس دومین وزیر روحانی نیز در کابینه جدید و تنها با فاصله‌یی یک‌روزه کارت زرد گرفت.

 در بحث تولید و اشتغال اختیارات کافی ندارم اما پرچم کار را به دوش می‌کشم

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در جریان پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در مورد علت بی‌توجهی به فرصت‌های شغلی که اتباع بیگانه آنها را اشغال کرده‌اند در جلسه علنی مجلس حاضر شده بود، گفت: مساله اشتغال اتباع بیگانه مساله‌یی نیست که تنها خلاصه به وزارت کار شود و من تصور می‌کنم ما وظیفه خود را در این بخش انجام دادیم. مساله اصلی درخصوص اتباع بیگانه تعیین هویت آنها و شناسنامه دادن به فرزندان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی است. علی ربیعی اظهار کرد: کدام وزیر را سراغ دارید که بیاید و در مجلس بگوید که من اختیارات لازم و قانونی در بخش کار و تولید را ندارم اما مسوولیت اشتغال را بر دوش می‌کشم؟ من این را می‌گویم که با وجود همه مشکلات پرچم اشتغال را در دست می‌گیرم.

وی افزود: تعداد زیادی اتباع خارجی غیرمجاز در کشور وجود دارد که مشغول کارند و ما در وزارت کار با شناسایی بخش زیادی از آنها در کارگاه‌ها و برخورد با کارفرمایانی که اتباع بیگانه را به کار گرفته‌اند 80هزار نیروی کار ایرانی را جایگزین کردیم. وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما حدود 2میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اتباع خارجی اعم از مجاز و غیرمجاز در کشور داریم که از این میان ۷۰۰هزار نفر غیرمجاز رسمی و حدود ۷۰۰ هزار نفر دیگر نیز غیرمجاز ثبت نشده هستند که در این مدت ۱۹۷هزار شاغل غیرمجاز شناسایی شده و با نیروی کار ایرانی جایگزین شده‌اند اما در چرخه ورود از مرز تا سکونت در کشور بسیاری مسوولیت دارند و وزیر کار نیز بخش آخر این حلقه است. وی تصریح کرد: ما ۷۸۰ بازرس در کل کشور داریم که از ایمنی کار، امنیت کار و موضوع اتباع بیگانه را باید نظارت کنند و همه بار موضوع اتباع بیگانه نیز متوجه ماست و بیش از این ساختار ما اجازه فعالیت نمی‌دهد.

 گزارش تحقیق ‌و تفحص‌های انجام شده در ۹ دوره گذشته مجلس

در جلسه روز گذشته مجلس علاوه بر حضور وزیر کار، بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح یک فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر و سه لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان درباره همکاری درباره پیشگیری، محدودسازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری، موافقتنامه بین ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهان نیز در دستور کار نمایندگان بود. در جلسه غیرعلنی نیز گزارش تحقیق ‌و تفحص‌های انجام شده در ۹ دوره گذشته در مجلس قرائت شد. اکبر رنجبرزاده عضو هیات‌رییسه مجلس گفت که رییس کمیسیون اصل ۹۰ گزارشی از تحقیق و تفحص‌های انجام شده از دوره اول تا نهم مجلس را قرائت کرد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفر هیاتی از این کمیسیون به ریاست بروجردی به سوریه خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی در توضیح دلیل این سفر گفت: در پی تحولات سوریه و ادامه روند نابودی داعش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هیاتی را به سوریه اعزام کرد تا ضمن ملاقات با مسوولان عالی‌رتبه سوریه موفقیت‌های حاصل شده را تبریک گفته و همکاری‌های پارلمانی را گسترش دهد. در پایان جلسه علنی پزشکیان که ریاست مجلس را برعهده داشت، گفت: هیات‌رییسه مجلس آرای نمایندگان درباره سوال از وزیر کار درخصوص وضعیت مربیان فنی و حرفه‌ای را مجددا مورد بررسی قرار خواهد داد. نماینده قزوین در مجلس از طرح سوال خود و یکی از نمایندگان از وزیر ارتباطات درباره برخی قراردادهای این وزارتخانه خبر داد و گفت که هیات‌رییسه مجلس این سوالات را برای بررسی به کمیسیون صنایع ارجاع کرده است. سیدحمیده زرآبادی اظهار کرد: سوال من و خانم فاطمه حسینی نماینده تهران از آقای آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل جایگزینی قرارداد نگهداری 6 ماه زودتر از موعد مقرر و حجمی شدن قراردادهاست. باتوجه به اینکه قرارداد نگهداری جهت نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند عملا با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، برای زیرساخت میلیاردها تومان سالانه هزینه می‌کنند و عملا هیچ بهره‌وری وجود ندارد. جهت تامین نظر شورای نگهبان طرح مربوط به قانون مبارزه با موادمخدر اصلاح شد. نمایندگان مجلس به بررسی دو ایراد شورای نگهبان درباره طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر پرداختند و طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر را اصلاح کردند.

 تصویب لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان در مجلس

نمایندگان مجلس لایحه موافقتنامه بین ایران و آذربایجان راجع به همکاری در زمینه پیشگیری، محدودسازی و کاهش پیامدهای شرایط اضطراری را تصویب کردند. همچنین با رای مجلس موافقتنامه همکاری ایران و عراق در زمینه حفظ نباتات تصویب شد. کمیته بیماری‌های خاص و نادر هم در کمیسیون بهداشت تشکیل شد. نایب‌رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل

 ۵ کمیته تخصصی در این کمیسیون خبر داد و گفت که یکی از این کمیته‌ها برای بررسی وضعیت بیماران خاص و نادر است.

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح اصلاح بودجه ۹۶ موافقت کردند. یک فوریت طرح اصلاح بند ه تبصره ۱ و الحاق یک بند به تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۶ کل کشور در دستور جلسه علنی مجلس قرار گرفت و نمایندگان با ۱۶۸ رای موافق، ۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس نیز با صدور بیانیه‌یی، درگذشت جلال طالبانی را تسلیت گفتند. در بخشی از این بیانیه که به امضای اعضای فراکسیون اهل سنت مجلس رسیده، آمده است: درگذشت مام جلال طالبانی از رهبران سیاسی کردستان و رییس‌جمهور پیشین عراق که مبارزی نستوه و روشنفکر کرد بود و بیشتر عمر خود را صرف مبارزه با دیکتاتوری صدام و تحقق دموکراسی کرد همه ما نمایندگان کرد مجلس شورای اسلامی ایران را اندوهگین کرد. همچنین با امضای بیانیه‌یی

 ۱۵۶ نماینده مجلس از دست‌اندرکاران حج ۹۶ تقدیر و تشکر کردند.

 

ارسال نظر