شاخص‌های تحقق دولت الکترونیک

۱۳۹۶/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۵۸
شاخص‌های تحقق دولت الکترونیک

مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران تعیین شد

گروه ایران|

چهارشنبه پرماجرای دولتمردان که مجموعه‌یی از رویدادهای مهم را در برمی‌گیرد از جلسه هیات وزیران در ساعات ابتدایی صبح آغاز شد و در ادامه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهارستان و ثبت دومین کارت زرد وزرا از مجلس دهم ادامه پیدا کرد. حضور در جلسه حیاط دولت و بلافاصله پس از آن آماده شدن برای استقبال از رییس‌جمهور ترکیه و هیات همراهش دیگر بخش‌های برنامه کابینه دوازدهم در روز گذشته را تشکیل می‌دادند.

بررسی گزارش وزارت ارتباطات درباره دولت الکترونیک مهم‌ترین پرونده‌یی بود که اعضای دولت دوازدهم به ریاست اسحاق جهانگیری ابعاد و زوایای گوناگون آن را در نشست هیات دولت بررسی کردند ضمن اینکه هیات وزیران در ادامه جلسه با انتصاب «فرزانه شرفبافی» به عنوان عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران موافقت کردند. اتصال ۱۴خوشه خدمات دولت الکترونیک به هسته اصلی مراکز داده دولت شامل سلامت و بهداشت، امور بین‌الملل، رفاه و تامین اجتماعی، حمل و نقل و شهرسازی، قضایی، اقتصادی و مالی، آموزش و پژوهش، مدیریت بحران، ارتباطات و اطلاعات، محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی، صنعت و تجارت، دفاعی و امنیتی و سیاسی اجتماعی دیگر اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت توسعه دولت الکترونیک ازجمله موضوعاتی بود که در نشست روز گذشته به آنها پرداخته شد. اما در شرایطی که بیشتر وزرا و معاونان رییس‌جمهوری برای جلسات مشترک با وزرای ترکیه حیاط دولت را ترک می‌کردند، آذری‌جهرمی(وزیر ارتباطات)، محسن نهاوندیان(معاون اقتصادی رییس‌جمهوری) و محمدباقر نوبخت(رییس سازمان برنامه و بودجه) به میان خبرنگاران آمدند تا به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ دهند.

 بررسی گزارشی در خصوص دولت الکترونیک

هیات وزیران در جلسه دیروز خود به ریاست جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور را درخصوص «پیشرفت و توسعه دولت الکترونیک» بررسی کرد. به گزارش پاد، جهانگیری توسعه دولت الکترونیک را از اولویت‌های اقتصاد مقاومتی و تعهدات رییس‌جمهور به مردم دانست و بر توسعه تلاش‌ها در این باره تاکید کرد. معاون اول رییس‌جمهور از افزایش رضایتمندی مردم و تسهیل در دریافت خدمات مورد نیاز آنان به عنوان مهم‌ترین هدف توسعه خدمات الکترونیک یاد کرد و کوتاهی در این زمینه را جفا در حق مردم دانست. وی دسترسی به اطلاعات راهبردی دقیق و برخط را از ابزارهای مهم مدیریت عنوان کرد و دستگاه‌ها را به همکاری با سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات و سازمان امور اداری و استخدامی کشور توصیه کرد. جهانگیری در ادامه با تاکید بر تحقق کامل دولت الکترونیک تا پایان دوره دولت دوازدهم، دستگاه‌های ذی‌ربط را به تهیه نقشه راه دقیق و هدف‌گذاری‌های روشن و زمان‌بندی شده برای نیل به این هدف بزرگ مامور کرد. در گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور به فرآیند برنامه جامع اصلاح نظام اداری و اجزای آن، نقشه راه دولت الکترونیکی و اقدامات و پروژه‌ها پرداخته شد. همچنین سامانه‌های مدیریتی شامل مدیریت ساختار و آمار نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی، سامانه استخدام و ثبت مشخصات نیروی انسانی، سامانه حقوق و دستمزد، سامانه مدیریت و ارزیابی عملکرد و سامانه اطلاعات مدیران معرفی شد.

 

 فرآیند الکترونیکی کردن خدمات دولتی

بنابر گزارش سازمان اداری و استخدامی کشور، این سازمان در راستای الکترونیکی کردن خدمات دولتی نسبت به احصای خدمات ۱۰۴دستگاه اجرایی، تخصیص کد منحصر به فرد به خدمات دستگاه‌های اجرایی و سنجش وضعیت الکترونیکی بودن خدمات دولتی و راه‌اندازی بالغ بر ۳۰۰سامانه هوشمند را انجام داده است.

سازمان اداری و استخدامی کشور همچنین در راستای توسعه شبکه ملی اطلاعات و استعلامات نسبت به راه‌اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات کشور توسط سازمان فناوری اطلاعات، شناسایی ۱۲پایگاه داده و اتصال ۳ پایگاه ملی سلامت، پایگاه ملی هویت اشخاص حقیقی و پایگاه نظام ملی آدرس‌گذاری مکان محور کشور به بستر تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی اقدام کرده است.

ساماندهی مجوزهای دستگاه‌های دولتی، اصلاح فرآیندهای تخصصی، توسعه خدمات پیشخوان و استقرار پنجره واحد از دیگر اقدامات سازمان اداری و استخدامی کشور در جهت الکترونیکی شدن خدمات دولتی است.

 مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تعیین شد

هیات وزیران در ادامه جلسه با انتصاب خانم فرزانه شرفبافی به عنوان عضو هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران موافقت کرد. با تصویب هیات وزیران، متقاضیان دریافت پروانه ارائه خدمات مرکز تماس در صورت استخدام افراد معلول یا جانباز مشمول تخفیف خواهند شد. هیات وزیران همچنین میزان حق‌الامتیاز و حق‌السهم اپراتورهای ماهواره‌یی را تعیین کرد. بر این اساس حق‌الامتیاز صدور پروانه اپراتورهای ماهواره‌یی ۹۰میلیارد ریال و مبلغ تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه به صورت عمده‌فروشی ۳درصد تعیین شد.

دولت همچنین مصوب کرد در صورت تشخیص انجام انتقال ترافیک غیرمجاز خروجی به سمت بین‌الملل توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، ارائه‌دهنده خدمات دسترسی برای مرتبه اول به مبلغ ۱۵میلیارد ریال جریمه و پروانه فعالیت وی به مدت 2ماه تعلیق شود و در مرتبه دوم علاوه بر اعمال مبلغ فوق به عنوان جریمه پروانه مربوطه لغو می‌شود. همچنین متخلف و مدیران دارای مسوولیت حقوقی به مدت ۵ سال امکان دریافت هیچ گونه پروانه ارائه خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات را از سازمان نخواهند داشت.

 

 الزام‌ها و شاخص‌های جدید ارتباطی

با توجه به محتویات جلسه هیات وزیران طبیعی بود که محمدجواد آذری‌جهرمی به عنوان متولی برنامه‌های ارتباطی دولت روبه‌روی خبرنگاران بایستد.  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات وضعیت پیشرفت دولت الکترونیک به لحاظ زیرساخت‌های فنی را خوب و مطلوب ارزیابی کرد و از تلاش برای ارائه مصوبه‌یی جدید در این زمینه خبر داد که حاوی یک سری الزام‌ها و شاخص‌ها باشد تا نتایج این پروژه برای مردم ملموس شود. محمدجواد آذری‌جهرمی با اشاره به ارائه گزارشی درباره پیشرفت استقرار دولت الکترونیک به دولت گفت: این گزارش با توجه به تاکید رییس‌جمهوری از سوی سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت ارتباطات تهیه شد. وی با یادآوری اینکه این گزارش شامل آخرین وضعیت پیشرفت دولت الکترونیک در کشور بود، اظهار کرد: به نظر می‌رسد، زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای این کار به شکل قابل قبولی فراهم شده است؛ اکنون یک سری بانک‌های اطلاعات در ثبت احوال و در نشانی‌های پستی و در نظام نقشه‌برداری کشور داریم اما هنوز کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد. آذری‌جهرمی با بیان اینکه به لحاظ زیرساخت‌های فنی وضعیت خوبی در پیشرفت دولت الکترونیک داریم، اضافه کرد: در جلسه امروز دولت مقرر شد در جلسه بعدی هیات دولت، مصوبه‌یی برای پیشرفت بهتر دولت الکترونیک صادر شود. عضو کابینه دولت دوازدهم از ارائه پیشنهادی در این زمینه به هیات دولت خبر داد و گفت: یک سری الزام‌ها برای دستگاه‌های دولتی در این پیشنهاد دیده شده اما با توجه به اینکه این بحث نیاز به بررسی بیشتری داشت، قرار شد موضوع با همکاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور مورد بازنگری قرار گیرد. آذری‌جهرمی گفت: پس از بررسی‌ها در جلسه بعدی هیات دولت پیشنهادهای مورد نظر به دولت داده می‌شود تا مصوبه‌یی برای تعیین

یک‌سری الزام‌ها و شاخص‌ها تعیین شود.

 

 درباره برجام نباید به استقبال برخی احتمالات نامناسب رفت

 معاون اقتصادی رییس‌جمهوری گفت: در مورد برجام نباید به استقبال برخی احتمالات نامناسب رفت باید با هوشمندی کامل واکنش‌های بازیگران صحنه را رصد کرد.

محمد نهاوندیان در پاسخ به سوالی درباره آینده برجام افزود: در این باره در بالاترین سطوح تصمیم‌گیری خواهد شد و در قانون مصوب مجلس و در تدابیری که اندیشیده شده کاملا پیش‌بینی واکنش‌های مناسب و قاطع دیده شده است. وی یادآور شد: البته نباید به استقبال برخی احتمالات نامناسب رفت باید با هوشمندی کامل رصد کرد و واکنش‌های دیگر بازیگران صحنه مخصوصا دیگر اعضای گروه 1+5 و شرکای اصلی اقتصادی ما در دنیا در این رابطه بسیار مهم است. معاون اقتصادی رییس‌جمهوری اضافه کرد: در تعاملاتی که وزارت امورخارجه دارد همه این مطالب را در مذاکرات دنبال می‌کنند و در زمان مقتضی اعلام خواهد شد.

 

 

ارسال نظر