کسانی که خود را قاضی برجام و آژانس می‌دانند دچار مشکلات خاصی هستند

۱۳۹۶/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۷۹
کسانی که خود را قاضی برجام و آژانس می‌دانند دچار مشکلات خاصی هستند

نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد. بهرام قاسمی در این نشست با تاکید بر اینکه به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم، گفت: مواضع ما در این زمینه کاملا روشن بوده و هست ما به تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در عراق مصر هستیم و آن را پیگیری می‌کنیم. وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه امارات در مورد نقض برجام از سوی ایران و همچنین اظهارات وزیر امور خارجه بحرین مبنی بر دخالت ایران در امور کشورهای منطقه تصریح کرد: من فکر می‌کنم بعضی آدم‌ها در حد و اندازه ورود به برخی مسائل نیستند.

بهرام قاسمی ادامه داد: کسانی که خارج از مسوولیت خود در مورد برجام صحبت می‌کنند و خود را قاضی برجام و آژانس می‌دانند دچار مشکلات خاصی هستند و لازم نیست که به چنین مواضعی پاسخ داده شود. قاسمی همچنین در مورد مباحث مطرح شده در کنگره امریکا در ارتباط با منع فروش هواپیما به ایران اضافه کرد: این لایحه در کنگره امریکا مطرح شده و در چند وقت اخیر بیش از 60 لایحه اینچنینی که علیه ایران بوده در کنگره مطرح شده و در نهایت هیچ یک به سامان خاصی نرسیده و اجرایی نشده‌اند. قاسمی با بیان اینکه این لوایح برای اینکه اجرایی شوند باید مراحلی را طی کنند و به امضای رییس‌جمهور امریکا برسند، تصریح کرد: در مورد موضوع فروش هواپیما به ایران قراردادی بین شرکت‌های ایرانی و امریکایی منعقد شده و باید در مورد مسائل و ظرایف فنی آن از دستگاه‌های مربوطه سوال کنیم، ولی معتقدیم لفاظی‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود، بیشتر در راستای ادامه پروژه ایران‌هراسی است. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست مطبوعاتی که بیش از یک ساعت به طول انجامید، با بیان اینکه ایران در حال حاضر صدای بلندی در جهان دارد در ارتباط با گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه مقامات ژاپنی در جریان دیدار وزرای خارجه ایران و ژاپن در نیویورک بار دیگر از ایران خواسته‌اند که در حل بحران شبه جزیره کره دخالت کند، تصریح کرد: در دیدار مقامات ژاپنی با مقامات جمهوری اسلامی ایران موضوعات مهمی از جمله در ارتباط با همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور، تحولات جهانی و مسائل شبه جزیره کره مطرح شد.

 شروع دور مذاکرات با کانادا در آینده نزدیک

وی در ادامه نشست خود با خبرنگاران در ارتباط با دیدار اخیر وزرای خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اینکه آیا در این دیدار در مورد موانع برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور نیز بحث و گفت‌وگویی شده است، تصریح کرد: ما قبلا مذاکراتی را با دولت کانادا در تهران و یک کشور ثالث داشتیم، سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه دو کشور دیدار کردند و امسال نیز این دیدار بار دیگر در نیویورک تکرار شد و مذاکراتی بین وزرای خارجه دو کشور انجام شد.

به گزارش ایسنا، بهرام قاسمی مسائل منطقه و برجام را نیز از دیگر محورهای رایزنی وزرای خارجه ایران و کانادا اعلام و تصریح کرد: آنچه در این دیدار اهمیت داشت، بررسی وضعیت ایرانیان مقیم کانادا، مسائل کنسولی و تصمیم بر ادامه مذاکرات بین مقامات دو کشور بود. قاسمی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تمدید فرمان مهاجرتی ترامپ علیه ورود اتباع ایرانی و تعدادی دیگر از کشورها جهت سفر به امریکا گفت: این همان بحث قبلی است که با تغییراتی مجددا تمدید شده است. وی ایجاد ممنوعیت در سفر اتباع ایرانی و تعدادی دیگر از کشورها به امریکا را از سوی دولت این کشور کاری غیرانسانی، غلط و نامناسب عنوان کرد و گفت: این اقدامی نامطلوب است و در زمان حاضر در هیچ جای دنیا افکار عمومی جهان با چنین اقدامات نامربوط و نادرستی موافق نیستند.

در نشست خبری خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه در مورد خبر منتشر شده مبنی بر بازدید برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور پرسید که قاسمی در پاسخ گفت: این موضوع جدیدی نیست. معمولا نمایندگان محترم مجلس در گذشته و حال سفرهای به خارج از کشور داشته و دارند و در جریان این سفرها معمولا توسط سفرای ایران در خارج از کشور مورد استقبال قرار می‌گیرند و در دیدارها و مذاکرات‌شان آنها را همراهی می‌کنند. این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد برخی مشکلات بانکی که چندی قبل بین ایران و چین ایجاد شده بود، اظهار کرد: چندی قبل به دلیل تغییرات مقررات در سیستم بانکی چین و تطبیقی که آنها باید خودشان را با برخی ترتیبات بین‌المللی می‌دانند، برخی کندی‌ها در حوزه‌های بانکی بین دو کشور ایجاد شده بود.

 ارسال کمک‌های ایران برای آوارگان میانمار

سخنگوی وزارت خارجه همچنین به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کمک به مسلمانان میانمار و آوارگان این کشور در بنگلادش اشاره کرد و گفت: تاکنون دو محموله از کمک‌های ایران برای آوارگان میانمار به بنگلادش ارسال شده و قرار است که این اقدام تداوم داشته باشد. وی افزود: ما منتظر این هستیم که مجوز لازم از سوی دولت میانمار صادر شود تا ما بتوانیم کمک‌های خود را به کشور میانمار و مردم این منطقه ارسال کنیم. سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد صحبت‌های اخیر وزیر خارجه عمان مبنی بر اینکه عمان می‌تواند بین ایران و برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه که اختلافاتی بین تهران و آنها وجود دارد، وساطت کند و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است، گفت: روابط ایران و عمان از وضعیت روشنی برخوردار است. همواره رایزنی‌ها و تماس‌ها بین مقامات دو کشور وجود داشته است. قاسمی گفت: اگر در اینجا منظور امریکا باشد که وضعیت در مورد آن کاملا روشن است و نیازی به بحث میانجی نیست. ولی اگر منظور عربستان باشد باید بگویم ما هنوز یک نگاه دقیق و روشن نداریم، چراکه صداهای متفاوتی از ریاض شنیده می‌شود و هر از گاهی که کشور دیگری در این ارتباط (میانجی‌گری بین تهران و ریاض و درخواست عربستان از آن کشور برای میانجی‌گری) صحبتی را مطرح می‌کند، این موضوع از سوی مقامات عربستانی به دلایل مختلف تکذیب می‌شود. وی با بیان اینکه ما منتظر اقدامات و تلاش‌های مثبت عربستان و تغییر رفتار این کشور نسبت به ایران و مسائل منطقه به خصوص یمن هستیم، گفت: ضروری است که عربستان هرچه زودتر یمن را به خود مردم یمن واگذار کند و به اقدامات تخریبی خود در این منطقه پایان دهد.

 

 

ارسال نظر