مرزهای هوایی ایران با اقلیم کردستان مسدود شد

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۷۱۶

 حزب اتحادیه میهنی اداره اقلیم عراق ادعا کرد ایران 6 روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل را با توپخانه هدف قرار داده است اما جمهوری اسلامی این اتفاق را یک رزمایش خواند.  

همزمان با آغاز رزمایش امنیتی «محرم» که از صبح روز گذشته در منطقه عمومی شمال‌غرب کشور آغاز شد، برخی رسانه‌های محلی اقلیم کردستان، ترکیه، منطقه و فرامنطقه‌یی اخباری مبنی بر بمباران روستاهای مرزی ایران و کردستان عراق از سوی نیروهای نظامی ایران را منتشر کردند که بعد تکذیب شد و معلوم شد که یک شیطنت رسانه‌یی است. خبرگزاری آناتولی و برخی رسانه‌های کرد به نقل از بیانیه‌یی که حزب اتحادیه میهنی اداره اقلیم کرد عراق در سایت رسمی خود قرار داده است، اعلام کرد: نیروهای ایرانی با توپخانه مناطق کوهستانی به‌ویژه 6روستا در منطقه بالکایتی و حاج عمران استان اربیل در نزدیکی مرز ایران را بدون وقفه مورد هدف قرار می‌دهند. این اخبار که به سرعت در شبکه‌های مجازی داخلی و خارجی در حال انتشار و بازنشر بود بدون اشاره به برگزاری مانور امنیتی «محرم» بود که منتشر شد. براساس اعلام سخنگوی رزمایش محرم این رزمایش با محوریت قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ص) در ارتفاعات اشنویه انجام شده است.

در همین راستا سردار سرتیپ پاسدار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه مهم‌ترین هدف برگزاری رزمایش محرم را ایجاد هماهنگی و اجرای عملیات ترکیبی رسته‌ها با یکدیگر دانسته و بر اهمیت و جایگاه ماموریت‌های قرارگاه‌های عملیاتی سپاه در برقراری امنیت پایدار مناطق مرزی تاکید کرد.

در همین راستا شورای عالی امنیت ملی پس از این رزمایش برای بررسی درخواست دولت مرکزی عراق درخصوص انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان تشکیل جلسه داد. کیوان خسروی با اعلام این خبر تاکید کرد که به درخواست دولت مرکزی عراق، کلیه پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های سلیمانیه و اربیل و همچنین پروازهای عبوری از فضای کشورمان از مبدا اقلیم کردستان متوقف شد. به گفته سخنگوی شورای عالی امنیت ملی، با توجه به موثر واقع نشدن تلاش‌های سیاسی خیرخواهانه کشورمان و اصرار مسوولان اقلیم کردستان برای برگزاری رفراندوم در این منطقه با درخواست دولت مرکزی عراق مرزهای هوایی ایران روی پروازهایی که مبدا آن اقلیم کردستان است مسدود شد، بنابراین پروازهای ایران به مقصد فرودگاه‌های اقلیم کردستان نیز متوقف شده است.

  جدایی اقلیم کردستان از عراق پایان یافتن تمام توافقات است

خسروی در حالی خبر انسداد مرزهای کشورمان با اقلیم کردستان را اعلام کرد که چندی پیش دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرده بود که ایران به‌طور قطع صرفا، دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

علی شمخانی مشروعیت معابر و گذرگاه‌های مرزی جمهوری اسلامی ایران با مناطق اقلیم کردستان عراق را صرفا به‌دلیل وجود اقلیم به‌عنوان بخشی از عراق یکپارچه عنوان کرد و گفت: توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمام معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود. وی اذعان داشت: جدایی اقلیم کردستان از خاک عراق به مفهوم پایان یافتن تمام این توافقات خواهد بود و پس از آن ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدیدنظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.

سردار سرتیپ دوم پاسدار حبیب شهسواری سخنگوی رزمایش امنیتی محرم در حاشیه این رزمایش با اشاره به اینکه مرحله اصلی رزمایش امنیتی محرم با انجام عملیات تک به ارتفاعات کفارستان آغاز شده، گفت: در این مرحله از رزمایش آتش سنگین ادوات توپخانه، تک سنگین نیروهای تکاور با پشتیبانی تانک‌های T72S نیز انجام شد. وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در روز نخست رزمایش گفت: «تاخت شبانه، آتش و انفجارات و عملیات گشت و شناسایی در مناطق مرزی و ایست و بازرسی از اقدامات صورت گرفته در روز نخست رزمایش بود.»

به نظر می‌آید رسانه‌های محلی اقلیم کردستان برگزاری رزمایش سپاه در منطقه شمال‌غرب کشور را باتوجه به تحولات در این منطقه به‌ویژه برگزاری همه‌پرسی در کرستان عراق را به‌طور عجولانه بزرگنمایی و موجبات ترس و وحشت مردم و افکار عمومی منطقه شده‌اند. متاسفانه در این میان برخی رسانه‌های فرامنطقه‌یی این اخبار را دستمایه قرار داده و در چارچوب سیاست تفرقه‌افکنانه امریکا و رژیم صهیونیستی به بازنشر این اخبار خلاف واقع می‌پردازند. همچنین منابع خبری غیررسمی از احضار مرتضی عبادی سرکنسول ایران در اربیل خبر داده‌اند که هنوز هیچ یک از مقامات ایرانی آن را تایید نکرده‌اند.

  ایران دشمنانش را تعقیب می‌کند

جانشین فرمانده کل سپاه در حاشیه رزمایش امنیتی محرم اظهار کرد: امنیت از اهمیت فوق‌العاده‌یی در نظام دفاعی ما برخوردار است، به ویژه در شرایطی که در کشورهای پیرامونی ما کانون‌هایی از ناامنی و بحران شکل گرفته و راهبرد کشورهای سلطه‌طلب و بیگانه همچون امریکا و انگلیس و برخی رژیم‌های متحد آنها در منطقه، ایجاد تغییرات ژئوپلیتیک در جهان است. سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی با بیان اینکه، استکبار جهانی و هم‌پیمانانش تلاش می‌کنند تا نقشه ژئوپلیتیک جهان را تغییر دهند، اظهار کرد: به‌دلیل آنکه اقتدار مرزها برای ما از اولویت‌های اصلی به‌شمار می‌رود، تسلط ما بر مرزها در این زمینه بسیار حایز اهمیت خواهد بود. ما برای برقراری کامل امنیت به‌ویژه در مرزها، هم در میدان عمل دشمنان را تعقیب می‌کنیم و هم آمادگی دفاعی خود را نمایش می‌دهیم.

همچنین محمد قسیم عثمانی نماینده اهل سنت مجلس، تشکیل کشور کردستان را نقشه شوم رژیم‌صهیونیستی دانست و گفت: «موضع ما نمایندگان کرد مجلس درباره قضایای اخیر عراق همان مواضع شفاف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و آن را محکوم می‌کنیم.»

دیگر نماینده‌یی که نسبت به این موضوع واکنش نشان داد، مصطفی کواکبیان بود. رییس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس از مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق خواست به سخنان علما، مراجع، پارلمان و شخصیت‌های عراق توجه و از برگزاری همه‌پرسی دست بردارد و گفت: برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان برای وحدت عراق خوب نیست.

 نمایندگان کرد پارلمان ایران بیانیه‌یی در خصوص همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق صادر کردند. در بخش‌‌هایی از این بیانیه آمده است: «در کشور عراق اخیرا جریانی با حمایت رژیم صهیونیستی در پی برگزاری رفراندوم قومی جهت اعلام استقلال بخشی از عراق است که مجلس نمایندگان عراق این موضوع را مردود اعلام کرده و جهت جلوگیری از این اقدام، موضوع به مقامات قضایی ارجاع شده است و مجلس به عنوان بالاترین رکن تصمیم‌گیری در این کشور رفراندوم را محکوم کرده است، اما رژیم صهیونیستی به دنبال استفاده ابزاری از احساسات بی‌فرجام مردم منطقه کردنشین عراق است و در پی آن است تا از این طریق جای پایى برای خود در این منطقه مهیا کند و اهداف شوم خود را که همان تفرفه‌افکنی، کوچک‌سازی کشورها و بر هم زدن ثبات و امنیت منطقه است دنبال کند.»

بهارستانی‌ها تاکید کردند «از نخبگان کرد نیز انتظار می‌رود با بینش و بصیرت درست خود مردم را نسبت به این نقشه شوم آگاه کرده و اجازه ندهند مظلومیت و محرومیت منطقه کردنشین عراق بیش از پیش استمرار یافته و اتفاقی نیفتد که باعت شود منافع مردم کرد عراق فدای احساسات نادرست و منافع دشمنان اسلام شود.»

 

 

ارسال نظر