منفورتر از گذشته

۱۳۹۶/۰۶/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۳۴۸

گروه ایران  

مقر سازمان ملل برای رییس‌جمهوری امریکا مانند اتومبیلی می‌ماند که راننده‌اش قواعد راندن آن را بلد نیست. دونالد ترامپ که بعد از پیروزی در انتخابات ایالات متحده برای نخستین بار در مجمع عمومی این سازمان شرکت می‌کرد مانند همیشه با هیجانی غیرقابل کنترل سخنانی بر زبان راند که تعجب سران حاضر در مجمع عمومی را برانگیخت. مرد مهاجری که با اشراف بر هویت خود و خانواده‌اش سخت‌ترین شرایط را برای مهاجران این کشور به وجود آورد دو روز پیش از باج‌های دولتش به سازمان ملل سخن گفت. او با اعلام اینکه ایالات متحده ٢٥درصد از هزینه‌های سازمان ملل را پرداخت می‌کند از ساختار بروکراتیک این سازمان انتقاد کرد. ترامپ معتقد است، کشورش به گونه‌یی ناعادلانه بار تامین مالی هزینه‌های سازمان ملل متحد را بر دوش می‌کشد. او همچنین از عضویت برخی کشورها در شورای حقوق بشر انتقاد کرد؛ کشورهایی که از نظر رییس‌جمهور امریکا به هیچ عنوان به اصول و ارزش‌های سازمان ملل پایبند و متعهد نیستند. ترامپ در سازمان ملل، ‌ایران را صادرکننده خشونت دانست که پول‌ها را روانه حماس و حزب‌الله می‌کند تا حمله به کشورهای عرب کند. او برای چندمین بار و به رغم هشدار جهانیان، توافق هسته‌یی با ایران را توافق یک طرفه‌یی اعلام کرد که مایه شرمندگی امریکاست و فصل آخر نیست. رییس‌جمهوری امریکا با بیان اینکه ما به قراردادی که به عنوان پوششی برای ساخت بمب اتمی استفاده شود پایبند نخواهیم بود، افزود:«دولت ایران باید حمایتش از تروریسم را متوقف کند و به حقوق مردمش احترام گذارد.» حرف‌های ترامپ درخصوص برجام با واکنش بسیاری از دولت‌ها و مقامات مواجه شد. اروپایی‌ها از مدت‌ها پیش به هر نحوی تعهد خود به توافق هسته‌یی با کشورمان را بیان کرده‌اند. دیگر کشورهای آسیایی و صاحب‌نظران نیز همواره هشدارهای زیادی به کاخ سفید در این باره داده‌اند تا جایی که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در نخستین روز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، پشت کردن به توافق اتمی میان ایران و

6 کشور بزرگ جهان را «یک اشتباه سنگین» توصیف کرد و گفت:«تلاش ما در جهت پیشگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌یی به کسب توافقی محکم و استوار منجر شد که اجازه می‌دهد عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی تحت نظر قرار گیرد و تضمین شود.» او تنها چند ساعت پس از همتای امریکایی خود، دونالد ترامپ در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک سخن می‌گفت، اینچنین مخالفت خود را در این زمینه با رییس‌جمهوری امریکا یک ‌بار دیگر آشکارا در برابر دید جهانیان گذاشت.

 

 آینده سیاست‌های امریکا قابل پیش بینی نیست

رییس‌جمهوری کشورمان پس از نشست سالانه سازمان ملل در گفت‌وگوی خود با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی امریکا به لحن و رفتار ترامپ واکنش نشان داد و تاکید کرد: آینده سیاست‌های امریکا برای دولت‌ها، نخبگان و جهانیان قابل پیش‌بینی نیست و این بیش از همه به ضرر ملت امریکاست. حسن روحانی گفت:«برجام راهگشای همکاری‌های سازنده جهانی است. سرمایه‌گذاران امریکایی هم فرصت دارند مثل شرکت‌های بزرگ اروپایی در اقتصاد و توسعه ایران مشارکت کنند».

وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد درباره سخنرانی دونالد ترامپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا اظهار کرد: سخنان وی به ویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی‌محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد. محمدجواد ظریف همچنین تاکید کرد: سخنان وقیحانه و جاهلانه رییس‌جمهور امریکا و نادیده انگاشتن واقعیات جمهوری اسلامی ایران در سیاست داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم عمق بی‌اطلاعی و رفتار و گفتار عوام‌فریبانه ایشان را نشان می‌دهد که در کنار واقعیاتی همچون حمایت دولت امریکا از رژیم جنایتکار صهیونیستی و رژیم‌های دیکتاتوری منطقه و ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی حاصلی جز انزوا و بی‌اعتباری هر چه بیشتر دولت امریکا نزد جهانیان نخواهد داشت. حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری هم با اشاره به سخنرانی ترامپ در سازمان ملل در کانال تلگرامی خود نوشت:«به نظر می‌رسد، نزدیکان اسراییل و منافقین بیشترین نقش را در تدوین متن ترامپ داشتند. در این ادبیات کمترین اثری از روحیه دیپلماتیک، وزارت خارجه امریکا یا عقل متعارف دیپلماسی امریکا وجود نداشت.» حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهوری هم با انتقاد از طرح برخی اتهامات از سوی سخنرانان مجمع عمومی سازمان ملل ازجمله رییس‌جمهور امریکا در توییتر خود نوشت:«کسی که با عوام‌فریبی و رفتاری غیردموکراتیک رییس‌جمهور شود از درک تفاوت میان سخنرانی در سازمان ملل و بازی خشن فوتبال امریکایی عاجز است».

 واکنش شدیداللحن فرمانده کل سپاه

به سخنان ترامپ

سخنان رییس‌جمهوری امریکا با واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز همراه شد. سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در این باره با بیان اینکه در حرف‌های ترامپ چیز جدیدی وجود نداشت، گفت: آنچه تازگی داشت اینکه امریکا چهره واقعی خود را برای جهانیان آشکار کرده و امروز دنیا همان تصویری از امریکا مشاهده می‌کند که ایران سال‌هاست در تلاش است آن را آشکار کند و در واقع این تهمت‌ها به ایران، زیبنده امریکا و دولت فاسد و قلدر آن است. وی افزود: با شکست‌های پی در پی و خردکننده‌یی که امریکایی‌ها به ویژه در منطقه از ایران دریافت کرده‌اند طبیعی است، سیستم عصبی و انسجام فکری آنها به هم ریخته باشد. فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه باید از ترامپ بابت برداشتن نقاب از چهره واقعی امریکا تشکر کرد، گفت: سخنان رییس‌جمهور امریکا نباید بی‌جواب بماند و امیدواریم رییس‌جمهور محترم در نطق خود پاسخ قاطع، انقلابی و روشنگر چنانکه در شأن ملت ایران است به وی بدهد.  همچنین دبیر شورای عالی امنیت ملی مواضع اخیر رییس‌جمهوری امریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را نمایانگر روحیه جنگ‌طلبانه، خصمانه و ضد صلح دانست و گفت: هیچ یک از طرف‌های امضا کننده برجام حق ندارند از سازوکارهای پذیرفته شده در این توافقنامه بین‌المللی با طرح بهانه‌های واهی و غیرحقوقی سر باز بزنند. علی شمخانی روز چهارشنبه در گفت‌وگویی به ادعای ترامپ مبنی بر اینکه برجام قراردادی برای سرپوش گذاشتن در ساخت سلاح هسته‌یی ایران است و یکی از بدترین قراردادهای امریکا بوده است، اظهار کرد: این اظهارات ناشی از درک ضعیف رییس‌جمهوری امریکا از توافق‌های بین‌المللی و مبانی حقوقی آن بوده و از نگاه جامعه جهانی بی‌اهمیت تلقی می‌شود. نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی گفت: رویکرد امریکا در قبال برجام به معنای تمسخر مسیر مذاکره و عدم پایبندی این کشور به قواعد دیپلماسی بوده و پیامی جز بی‌اعتبار‌سازی مجامع بین‌المللی به جهان منتقل نمی‌کند. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح، دیگر مقامی بود که سخنان رییس‌جمهور امریکا را حاکی از ضعف و درماندگی دولتی دانست که در رویارویی ابرقدرتی به مالیخولیا مبتلا شده است. سردار سرتیپ پاسدار مسعود جزایری خاطرنشان کرد: اینکه ترامپ در مورد برجام می‌گوید «ما نمی‌توانیم به آن پایبند بمانیم» به خودش مربوط است اما این را بداند که با این بلوف‌ها نخواهد توانست از جمهوری اسلامی ایران امتیازگیری کند.

 عارف: سخنرانی ترامپ نفرت‌انگیز بود

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نسبت به سخنان ترامپ در سازمان ملل واکنش نشان داد و آن را نفرت‌انگیز دانست. محمدرضا عارف در حساب توییتر خود نوشت:«سخنرانی ترامپ آنقدر نفرت‌انگیز بود که حمایت مردم کشورش را هم به دنبال نخواهد داشت. افراط‌گرایان و خشونت‌طلبان روز به روز در جهان منزوی‌تر خواهند شد».

یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم با بیان اینکه «سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل را می‌توان شکست گفتمانی تلقی کرد» گفت: سخنرانی ترامپ بیشتر یک رجزخوانی بود تا سخنرانی رییس‌جمهور یک کشوری که از قدرت‌های جهانی است. محمود صادقی گفت: به طور کلی می‌توان این سخنرانی را بیشتر یک رجزخوانی دانست تا سخنرانی رییس‌جمهور یکی از کشورهایی که جزو قدرت‌های جهانی در سازمان ملل است.

نماینده پیشین ایران در سازمان ملل نیز با اشاره به نطق روز سه‌شنبه رییس‌جمهور امریکا در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که سخنرانی ترامپ غیردیپلماتیک و غیرمتعارف بود و می‌توان آن را یک اعلان جنگ دانست. به گزارش ایسنا، علی خرم با بیان اینکه چنین سخنرانی بین رییسان جمهور کشورها معمول نیست، گفت: پیش از این‌چنین بیانات توهین‌آمیز و برخورنده‌یی را تنها از سوی بنیامین نتانیاهو دیده و شنیده بودیم. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد نتانیاهو، عربستان و تندروهای اطراف ترامپ و نیز جمهوری‌خواهان روی این سخنرانی به توافق رسیده‌ بودند و آن را می‌توان نتیجه کار مشترک آنها دانست. نماینده پیشین ایران در سازمان ملل در پاسخ به این سوال که امریکا به صورت علنی ایران و چند کشور را از تریبون سازمان ملل مورد حمله و تهدید قرار داد، تصریح کرد: کره شمالی، ایران، کوبا، سوریه و ونزوئلا کشورهایی بودند که از سوی ترامپ تهدید شدند اما چنین اظهاراتی در شرح وظایف رییس‌جمهور یک کشور نیست و این ادعاها زمانی می‌تواند موضوعیت داشته باشد که کشوری به طور رسمی بتواند وارد جنگ شود. به طور کلی می‌توان گفت که ترامپ این اظهارات را انجام داد و بار دیگر بی‌کفایتی و نداشتن کیاست خود را بیش از پیش نمایان کرد.

 

 

 

ارسال نظر