برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان زنده خواهد ماند

۱۳۹۶/۰۶/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۹۲
برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان زنده خواهد ماند

برای ساختن ایران به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم

گروه ایران|

 یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر روسای جمهوری کشورمان به نیویورک نشستی است که برای دیدار و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم امریکا برنامه‌ریزی می‌شود. دیدارهایی که نشان‌دهنده پیوند نزدیک ایرانیان با ریشه‌های فرهنگی و هویتی‌شان است و معمولا ظرفیت‌های اقتصادی و ارتباطی تاثیرگذاری نیز از دل این جلسات به نفع منافع ملی کشور بیرون می‌آید.

 اخبار و تصاویری که از این نوع جلسات منتشر می‌شود، حاوی مفاهیم تازه‌یی است که در آن عشق و علاقه ایرانیان به سرزمین مادری منعکس می‌شود و فرصت‌های نابی برای جذب سرمایه‌های ایرانیان مقیم امریکا فراهم می‌شود که در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌توان از آنها به نفع توسعه کشور بهره برد. ضمن اینکه ایرانیان مقیم امریکا باتوجه به جایگاه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی و... برجسته‌یی که دارند می‌توانند به‌عنوان یک مجمع مذاکراتی به نفع منافع ملی کشورمان وارد عمل شوند.

روز گذشته نیز در ادامه برنامه‌های رییس‌جمهوری در سفر به نیویورک، روحانی از همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم خارج خواست برای ساختن ایرانی آبادتر و افتخارآفرین‌تر در عرصه جهانی، دست در دست یکدیگر بدهند و بکوشند. رییس‌جمهوری یک‌شنبه شب به وقت نیویورک در جمع صمیمی ایرانیان مقیم امریکا گفت: ما برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچ کس در ایرانی بودن، نمی‌تواند بگوید من از دیگران ایرانی‌تر هستم.

 تلاش عمومی در مسیر توسعه

روحانی تاکید کرد: همان‌طور که ایرانیان مقیم خارج همپای ایرانیان داخل، برای تعیین سرنوشت آینده کشور پای صندوق‌های رای انتخابات پرشور

 ۲۹ اردیبهشت حضور یافتند و افتخارآفرینی کردند، اکنون نیز باید پای صندوق تعامل با دانشگاه‌ها، پارک‌های علمی و فناوری و بخش‌های اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری حضور یابند. ایرانیان مقیم خارج می‌توانند در تعامل فرهنگی، علمی و فناوری، برای سربلندی ایران تلاش کنند.

به گزارش پاد، رییس‌جمهوری با بیان اینکه «آنچه ما از شما ایرانیان عزیز می‌خواهیم این است که سهم خودتان را برای پیشرفت ایران بیش از پیش افزایش دهید»، گفت: ایرانیان مقیم خارج سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران هستند و شما همان‌طور که در حمایت از برجام در امریکا تلاش کردید، امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید.

رییس دولت دوازدهم به حضور ۱۰۵ هیات خارجی از کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی در مراسم تحلیف اشاره و آن را به معنای احترام جامعه جهانی به ملت بزرگ ایران دانست و گفت: امروز در شرایط بسیار بهتری در دولت دوازدهم هستیم. دولت تازه‌نفس ما با حمایت مردم گام‌های بانشاط‌تری در همه زمینه‌ها خواهد برداشت. ما امروز در زمینه روابط با جهان و در زمینه اقتصادی شرایطی به‌مراتب بهتر از دیروز داریم.

روحانی به ارائه اعتبارات گسترده از سوی کشورهای اروپایی و چین و کره به ایران اشاره کرد و افزود: ایران در مسیر پیشرفت و تعالی خواهد بود. برای پیشرفت کشور، سهم ایرانیان خارج همواره سهم ارزشمندی بوده و آمارها نشان می‌دهد که در یک سال گذشته بیش از ۵۰۰ نفر از تحصیلکردگان ایران در ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به ایران بازگشته‌اند که بخش عمده این رقم از امریکا بوده است.

 دستاوردهای ایران در دیپلماسی

رییس‌جمهور به دستاوردهای کشور در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و گفت: در سیاست خارجی با تلاشی که برادر بسیار عزیزم جناب آقای ظریف، آقایان عراقچی و تخت‌روانچی و سایرین انجام دادند، موفق شدند در تاریخ سیاست خارجی کشور به دنیا نشان دهند ایرانیان همان‌طور که در صحنه فرهنگ، علم و دفاع از کشورشان پیشتاز بودند در سیاست خارجی هم می‌توانند به خوبی با زبان امروز دنیا و با منطق قابل‌قبول از حقوق ملت خود دفاع کنند. روحانی با تاکید بر اینکه «برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود چه دولت فعلی امریکا خوشحال باشد یا نگران باشد»، اظهار کرد: برجام یک توافق چندجانبه با حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است و برای صلح امنیت جهانی به‌عنوان یادگاری است که به جهانیان اعلام کرد که مسائل پیچیده بین‌المللی پای میز مذاکره قابل حل و فصل است.

رییس‌جمهور گفت: ملت ایران در چارچوب برجام ثابت کرد دروغ نگفته و نخواهد گفت و همواره

 بر عهد خود پایبند است. خارج شدن از برجام به معنای زیرپا گذاشتن تعهد روشن سیاسی یک دولت است و برای کسی افتخار نیست. ایرانیان در طول تاریخ و براساس آموزه‌های دین و فرهنگ‌شان همواره بر عهد خود استوار بوده‌اند و تا زمانی که طرف مقابل به عهدش پایبند باشد هیچ‌گاه ناقض تعهد نخواهند بود اما اگر طرف مقابل بخواهد در مقابل حقوق ملت باشد، حتما ملت ایران هم پاسخ مقتضی خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه ایران تنها نقشه جغرافیایی سرزمین ما نیست و هر جا که ایرانیان جمع می‌شوند آنجا ایران ماست، خطاب به ایرانیان مقیم امریکا گفت: شما در حمایت از برجام در امریکا تلاش کردید و امروز هم می‌توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. لابی اصلی ملت ایران در امریکا، شما ایرانیان فرهیخته و سربلند هستید. پیش از سخنان رییس‌جمهور، نفیسی و خانم ارفع‌نیا از ایرانیان مقیم و همچنین خوشرو نماینده دایم ایران نزد سازمان ملل متحد سخنانی کوتاه ایراد کردند.

 

 

ارسال نظر