دعوت از مخالفان برای پیوستن به سفره برجام

۱۳۹۶/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۱۰۷
دعوت از مخالفان برای پیوستن به سفره برجام

بررسی برجام، مبارزه با تروریسم و مساله میانمار در نیویورک

گروه ایران|

«موضوعات برجام، مبارزه با تروریسم و مساله میانمار در نیویورک بررسی می‌شود. » این عباراتی است که رییس‌جمهوری با آنها ابعاد و زوایای مختلف سفرش به نیویورک را تشریح می‌کند. سفری که از منظر روحانی فرصت ویژه‌یی را در اختیار ایران قرار می‌دهد تا از طریق آن بتواند صدای ملت ایران را به گوش افکار عمومی جهانی برساند.

 روحانی قبل از عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران افزود: اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که معمولا سالانه با حضور سران بسیاری از کشورها برگزار می‌شود، فرصت بسیار مناسبی است هم برای اینکه صدای مردم ما به گوش جهانیان برسد و هم شبهاتی که در میان افکارعمومی امریکا و غرب وجود دارد، زدوده شود.

رییس‌جمهور افزود: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی هم با مدیران رسانه‌های امریکا، مسوولان و اعضای اندیشکده‌های امریکا، رهبران اسلامی امریکا و یک جلسه هم با ایرانیان مقیم امریکا داریم.

روحانی گفت: همچنین سازمان همکاری‌های اسلامی جلسه‌یی هم برای بررسی اوضاع میانمار و همچنین بررسی وضعیت آب و هوا و محیط زیست برگزار خواهد کرد.

رییس دولت دوازدهم در بخشی از صحبت‌هایش با تشبیه برجام به یک سفره که افراد متفاومتی دور آن نشسته‌اند، دلایل مخالفت برخی با برجام را محروم بودن از این سفره ارتباطی دانست و به آنها توصیه کرد که به جمع سفره‌نشینان برجام بپیوندند.

 راهبرد هیات ایرانی از سفر به نیویورک

رییس‌جمهور در ابتدای صحبت‌هایش و در بیان راهبردی که هیات ایرانی در این سفر دنبال می‌کند، گفت: از 365روز سال 363روزش را آنان تبلیغ می‌کنند و دو، سه روز هم نوبت ما می‌شود که مطالب مدنظر را در جلسات و مصاحبه‌های مطبوعاتی یا اختصاصی برای مردم امریکا و جهان بیان کنیم. متاسفانه تبلیغات جهانی معمولا علیه کشورهای اسلامی به ویژه راجع به کشورمان با واقعیت فاصله زیادی دارد. روحانی همچنین سفر به نیویورک را فرصتی برای دیدارهای دوجانبه با شماری از سران کشورهای اروپایی مانند بلژیک، سوئد، اتریش، فرانسه و انگلیس، دیدار با سران برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و پاکستان، دیدار با برخی سران کشورهای آفریقایی مانند آفریقای‌جنوبی و دیدار با سران برخی کشورهای امریکای‌لاتین مانند بولیوی برشمرد و افزود: تقریبا با سران کشورهای همه قاره‌ها که در آنجا حضور دارند، دیدار می‌کنیم.

وی گفت: امسال مقداری فرصت ما برای توقف محدودتر است درهر حال با سران این کشورها دیدار می‌کنیم. بسیار مهم است که روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌یی، برجام و دیگر موضوعات جهان مانند مساله میانمار در حاشیه اجلاس سازمان ملل و نشست‌های پیرامونی آن بررسی شود و نشستی هم برای مساله آب و هوا و محیط زیست برگزار خواهد شد.

رییس‌جمهور افزود: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما خواهان روابطی گسترده و سازنده با جهان و با کشورهای دوست هستیم و می‌خواهیم روابط‌مان را با کشورهای منطقه توسعه دهیم و مناسبات خوبی داشته باشیم. روحانی با اشاره به معضلات منطقه‌یی تاکید کرد: حل و فصل هیچ یک از این معضلات راه‌حل نظامی ندارد بلکه راه‌حل آن سیاسی است که باید کشورهای دیگر در آن مشارکت کنند. وی تروریسم را از موضوعاتی دانست که همه کشورها باید برای ریشه‌کن کردن آن در جهان دست به دست هم دهند تا امنیت، آرامش و ثبات مستقر شود.

 دلایل مخالفت با برجام

رییس‌جمهور همچنین برجام را توافقی دانست که در جهان در خصوص آن اتفاق‌نظر وجود دارد که به نفع امنیت، ثبات، توسعه منطقه و جهان است و مخالفان آن محدود به دو، سه کشورند به ویژه عده‌یی در امریکا هستند که خود را در این زمینه مغبون می‌بینند و احساس می‌کنند سفره‌یی باز شده که آنان نیز در پهن شدن سفره کمک کردند اما موقع غذا خوردن از آن محرومند زیرا در اتاق کناری نشستند.

روحانی افزود: وقتی کنار سفره عده‌یی غذا می‌خورند و سر و صدا می‌کنند این نشاط و شادابی، آنان را اذیت می‌کند چون در اتاق کناری نشستند و از سفره محرومند در حالی که آنان می‌توانند راه درست را انتخاب کنند و به اتاقی وارد شوند که سفره هست از نظر ما اشکالی ندارد اگر اخلاق بدشان را کنار بگذارند، می‌توانند کنار این سفره هم باشند بنابراین موضوع برجام نیاز به توضیحاتی دارد که جلساتی در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد. وی همچنین مساله میانمار را فاجعه‌یی زیانبار دانست و گفت: گرچه منطقه ما در آسیا فجایع زیادی را تجربه کرده اما فجایع هفته‌های اخیر در این کشور بسیار تاثربرانگیز است که صدها هزار نفر از مردم اعم از زنان، کودکان و سالخوردگان در بیابان‌ها آواره می‌شوند، عزیزانشان کشته و خانه‌هایشان به آتش کشیده می‌شود و آنان را از دیارشان محروم می‌کنند که این جزو فجایع

کم‌نظیر در تاریخ منطقه ماست.

رییس‌جمهور تاکید کرد: همه باید در قبال این موضوع حساسیت نشان دهیم و اقدام دولت و ارتش میانمار را محکوم کنیم؛ همه دنیا باید در چنین شرایط حساسی به آوارگان میانمار کمک کنند.

روحانی ابراز امیدواری کرد که در جلسات مختلف در نیویورک با گروه‌های مختلف به ویژه ایرانیان عزیز مقیم امریکا و نیز دیدار با سران کشورهای مختلف بتواند سبب برکت برای مسیر توسعه کشور عزیزمان ایران باشد.

وی گفت: این‌گونه سفرها می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا اگر بخواهیم با سران ده، پانزده کشور دیدار کنیم به نحوی که بخواهیم به این کشورها سفر کنیم یا سران آن کشورها به ایران بیایند، زمان زیادی می‌برد اما در سازمان ملل فرصت و فضای مناسبی است که به راحتی می‌شود با عده زیادی از سران کشورها دیدار و افکار و دیدگاه‌ها را منتقل کرد؛ امیدوارم این سفر سبب خیر و برکت برای همه باشد.

 

 تشریح برنامه‌های روحانی در سفر به نیویورک

معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری برنامه‌های رییس‌جمهوری در سفر به نیویورک جهت حضور در هفتاد و دومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل را تشریح کرد. به گزارش برنا، پرویز اسماعیلی درباره جزییات این سفر گفت: روحانی در این سفر برنامه‌های فشرده و مختلفی دارد که سخنرانی در جمع سران کشورهای حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و تشریح آخرین مواضع کشورمان در خصوص مهم‌ترین مسائل منطقه‌یی و بین‌المللی و همچنین وضعیت اندوهبار مسلمانان میانمار از جمله آنهاست. معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری دیدار صمیمی با نخبگان و ایرانیان مقیم امریکا، دیدار با علمای دینی و رهبران جوامع اسلامی امریکا، نشست و گفت‌وگو با نخبگان سیاست خارجی و روسای اندیشکده‌های فکری در امریکا، گفت‌وگو با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و مطبوعات را از دیگر برنامه‌های رییس‌جمهور در سفر به نیویورک عنوان کرد. اسماعیلی بیان کرد: روحانی همچنین با دبیرکل سازمان ملل متحد و تعدادی از سران کشورهای حاضر در حاشیه مجمع عمومی دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه و بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر