سیف: مردم روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند

۱۳۹۶/۰۶/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۶۰
سیف: مردم روی دلار سرمایه‌گذاری نکنند

وزیر کشور: برای انتخاب استاندار زن پیگیر هستیم و تلاش می‌کنیم

گروه ایران|مهدی بیک|

«اقتصاد»، «سیاست داخلی» با چاشنی«دیپلماسی»؛ مهم‌ترین موضوعاتی بود که در نشست روز گذشته هیات دولت و متعاقب آن جلسه حیاط دولت به ابعاد و زوایای گوناگون آن پرداخته شد. از انتخاب نمایندگان رییس‌جمهور در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی گرفته تا رای اعتماد کابینه دوازدهم به 7 استاندار معرفی شده و از ماجرای برخورد دادستانی کرج با برخی شرکت‌های اینترنتی تا آخرین برنامه‌های دولت برای تعادل بخشیدن به سیاست‌های پولی و بانکی و... مجموعه‌یی از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در جلسه روز گذشته هیات دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

با یک چنین دستور کار متنوعی در زمینه اقتصاد و در شرایطی که برخی خبرنگاران حوزه دولت از احتمال حضور اکثر وزرای اقتصادی کابینه در نشست دیروز حیاط دولت صحبت می‌کردند یک ‌بار دیگر این رییس کل بانک مرکزی بود که به تنهایی بار پرسش‌های اقتصادی خبرنگاران را به دوش کشید و رودرروی رسانه‌های گروهی ایستاد تا درباره موضوعاتی چون کاهش سود تسهیلات، افزایش احتمالی دامنه‌های قیمت ارز و... صحبت کند و سایر چهره‌های اقتصادی دولت دوازدهم ترجیح دادند که خود را درگیر پاسخگویی به پرسش‌های تند و تیز خبرنگاران درباره موضوعات اقتصادی نکنند.

غیبت مهره‌های اقتصادی دولت دوازدهم مانند شریعتمداری(وزیر صنعت)، کرباسیان(وزیر اقتصاد)، نهاوندیان(معاون اقتصادی)، آخوندی(وزیر راه و شهرسازی) و... باعث شد تا خبرنگار «تعادل» با این پرسش سراغ رییس کل بانک مرکزی برود که آیا شما سخنگوی اقتصادی دولت دوازدهم هستید؟ هر چند سیف تلاش کرد تا این موضوع را تکذیب کند اما نشانه‌های میدانی حاکی از آن است که دولت در شرایط فعلی ترجیح می‌دهد، اطلاعات و داده‌های آماری و اقتصادی از طریق یک کانال مشخص(رییس کل بانک مرکزی) در ویترین خبری جامعه بنشیند. رییس کل بانک مرکزی گفت که به هیچ‌وجه سخنگوی تیم اقتصادی دولت نیست و فقط موضوعات مربوط به بانک مرکزی را توضیح می‌دهد. در کنار این موضوع سیف با اشاره به جهت‌گیری نقدینگی سیال جامعه به سمت بخش‌های مختلف به مردم توصیه کرد که سرمایه‌های خود را در بخش دلار به کار نگیرند و در بخش‌های دیگری ازجمله سپرده‌گذاری که سرمایه‌ها را به سمت تولید هدایت می‌کند، سرمایه‌گذاری کنند.

 هدایت نقدینگی به سمت تولید

سیف در شرایطی روبه‌روی خبرنگاران ایستاد که قبل از آغاز پرسش‌ها برگه‌یی را برای مرور اعداد و ارقام اقتصادی در دست داشت. رییس بانک مرکزی با اشاره به رویکردهای عمومی جامعه برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی تاکید کرد که دلار گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و سپرده‌های بانکی بازده به مراتب بهتری دارد. ‌به گزارش«تعادل» ولی‌الله سیف در ابتدای اظهاراتش درباره نرخ سود بانکی گفت: از 11شهریور ماه بانک‌ها ملزم به رعایت دستورالعمل بانک مرکزی شدند و بخش نظارت بانک مرکزی هر روزه در شعب مختلف بانک‌ها حضور پیدا کرده و بررسی می‌کنند.

وی افزود: طبق اطلاعاتی که به دست ما می‌رسد خوشبختانه عمومیتی در اجرای دقیق این دستورالعمل وجود دارد و موارد بسیار نادر و تخلفات کوچکی بوده که منجر به عزل رییس شعبه شده است. بنابراین بانک‌ها مصمم به رعایت این انضباط هستند چراکه از هر نظر منفعت دارد چه برای خود بانک‌ها و چه برای اقتصاد کشور. رییس بانک مرکزی تاکید کرد: در آینده‌یی نزدیک نیز درباره تسهیلات محدودیت‌هایی ایجاد می‌کنیم که آنها هم ابلاغ خواهد شد. سیف همچنین درباره نرخ ارز تصریح کرد: نرخ دلار در 5 فروردین 96، 3هزار و 820 تومان بود که اخیرا و روز گذشته به 3هزار و 903یا 4تومان رسید و این نشان‌دهنده 2.2درصد افزایش در طول این مدت بوده که متوسط ماهانه کمتر از 0.5درصد است بنابراین به نظر نمی‌آید نگرانی خاصی در این زمینه وجود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است، دقت نظرهای بانک مرکزی و دولت در مجموع بر کنترل نوسانات نرخ ارز و جلوگیری از افزایش‌ها و ‌هیجان نرخ ارز است و آنچه مسلم است سرمایه‌گذاری در نرخ دلار به هیچ‌وجه اقتصادی نیست و سپرده‌های بانکی به مراتب بازدهی بهتری دارد و افزایش قیمت دلار در بلندمدت به هیچ‌وجه نمی‌تواند با آن رقابت کند بنابراین دلار گزینه مطلوبی برای سرمایه‌گذاری نیست. رییس بانک مرکزی همچنین گفت: دامنه نوسانات نیز در مدت این 6 ماه بسیار محدود و چیزی حدود 190تومان است که آن هم حدود 5 درصد دامنه نوسان دارد که این نیز جای نگرانی نیست و نشانه ثبات در اقتصاد است. سیف یادآور شد: گفته شده بود که دولت به افزایش تمایل دارد و این به هیچ‌وجه درست نیست. دولت تمایل به اقداماتی دارد که منجر به ثبات در اقتصاد کشور شود و بتواند اقتصاد را توام با آرامش هدایت کند و فعالان اقتصادی افق پیش‌بینی مناسبی از شرایط اقتصادی کشور داشته باشند که خوشبختانه مثل 4سال گذشته در این 6 ماه نیز شاهد این وضعیت بودیم. وی همچنین درخصوص طرح قرض‌الحسنه ازدواج گفت: این طرح خوشبختانه براساس پیش‌بینی‌های ما جلو می‌رود و عملکرد خیلی خوبی داشته و از ابتدای سال 96 تاکنون 692 هزار مورد پرداخت شده که 360هزار مورد از این تعداد مربوط به همین دوره 7هفته‌یی است که از طرح می‌گذرد.

 بانوان برای کسب مسوولیت بالاتر باید مراحلی را طی کنند

«چگونه است که با گذشت حدود 40سال از عمر انقلاب اسلامی هنوز یک مدیر زن در سطح استانداری در کشورمان تربیت نشده است؟» این پرسشی است که خبرنگار «تعادل» روز گذشته آن را در حیاط دولت و در مواجهه با چهره‌هایی چون رحمانی‌فضلی و واعظی مطرح کرد. ابهامی که به نظر می‌رسد این روزها در افکار عمومی اکثر ایرانیان لانه کرده و بررسی تحلیلی چرایی آن می‌تواند بخشی از کاستی‌های ساختار مدیریتی کشورمان را مشخص کند. پاسخ واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری به این پرسش اما ابعاد و زویای تازه‌یی از مشکلات اجرایی کشور را آشکار می‌کند. اظهاراتی که نشان می‌دهد تصمیم‌سازان دولت‌های قبلی به جای سرمایه‌گذاری روی رشد منطقی مدیریت بانوان از آنان در راستای جهت‌گیری‌های تبلیغاتی خود استفاده کرده‌اند بدون اینکه زمینه لازم برای تجربه‌اندوزی آنان را فراهم کرده باشند. سیکل معیوبی که از منظر واعظی، دولت دوازدهم تلاش کرده تا به آن پایان دهد و با ایجاد بسترهای مناسب زنان شایسته را شناسایی و نهایتا زمینه ورود آنها به مدیریت کلان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... را فراهم کند. رییس دفتر رییس‌جمهور کشورمان در همین زمینه تاکید کرد که در تعیین مسوولان تفاوتی جنسیتی قائل نیستیم اما بانوان باید مراحلی را طی کنند تا به مسوولیت بالاتر برسند. واعظی با اشاره به انتصاب 7 استاندار جدید گفت: رییس‌جمهور تاکید کردند که سن استانداران باید پایین‌تر باشد و هر استانداری هر جا می‌رود حتما باید با خانواده خود برود و استاندار پروازی نمی‌تواند به مردم یک استان خدمت کند. وی افزود: در عین حال آقای رییس‌جمهور تاکید کرد که استانداران از نیروهای جوان و بانوان در استان خود استفاده کنند که خوشبختانه وزیر کشور هم کار بسیار خوبی کردند و برای تصویب هر استاندار در هیات دولت پیوست حکم وجود دارد و مشخص است که هر کدام چه کاری باید انجام دهند تا ان‌شاء‌الله استانداران ما با شرایط جدیدی کار خود را شروع کنند. رییس دفتر رییس‌جمهور درباره مطالبه حضور زنان در سمت استانداری گفت: به هر حال این موضوع درحال بررسی است و وزارت کشور تلاش بسیار زیادی کرده، انتخاب یک استاندار در یک استان کار بسیار سختی است و یک استاندار علاوه بر اینکه باید با مدیران کل همه وزارتخانه‌های مختلف هماهنگ باشد و آنها او را بپذیرند باید با 14 ارگان حکومتی به طور مرتب کارهای خود را تنظیم کند در عین حال مسوول تامین امنیت استان است و ما در انتخاب مسوول خیلی تفاوت جنسیتی قائل نمی‌شویم اما به هر حال توانایی‌هایی که یک شخص دارد دارای اهمیت زیادی است.

رییس دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید به گذشته بازگردیم، آقایان این مراحل را طی کرده‌اند و در زمانی بخشدار، فرماندار و معاون استاندار بوده‌اند. ما این کار را اخیرا شروع کردیم و تعدادی فرماندار زن در دولت یازدهم گذاشتیم و بعضی معاونان استانداران نیز از خانم‌ها بوده‌اند بنابراین، این کار کمی زمان می‌برد اما ما محدودیتی به آن معنا قائل نیستیم. واعظی درباره سفر رییس‌جمهور به نیویورک گفت: ایشان سفر کوتاه و فشرده‌یی خواهند داشت و برنامه‌های مختلفی همچون سخنرانی در سازمان ملل و دیدار با ایرانیان مقیم نیویورک و جمعی از مسلمانان و نخبگان سیاسی این کشور در برنامه است همچنین با اصحاب رسانه و مطبوعات مصاحبه‌یی خواهند داشت. وی افزود: در این زمان بسیار کوتاه با تعداد قابل توجهی از روسای کشورهای مهم نیز دیدار دو جانبه خواهند داشت. رییس دفتر رییس‌جمهور درخصوص نامه مولوی عبدالحمید به رهبری و تاکید رییس‌جمهور نسبت به نبود تبعیض بین اقلیت‌های دینی و مذهبی اظهار کرد: دولت قطعا مقید به اجرایی کردن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است و این موضوع نیز مانند موضوعات دیگر مقوم کار ماست و تاکید و ابلاغ رهبری باعث می‌شود، دولت کارهای خود را بهتر و محکم‌تر انجام دهد.

 مذاکره برای حل مشکلات کسب و کار اینترنتی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم در گفت‌وگو با «تعادل» از مذاکره با مسوولان استان البرز برای رفع مشکل و محدویت ایجاد شده برای فعالیت تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپ‌سی در کرج خبر داد. محمدجواد آذری‌جهرمی در پاسخ به این پرسش «تعادل» درباره اینکه گفته می‌شود در برخی استان‌ها دادستانی محدودیت‌هایی برای برخی نرم‌افزارهای خدمات حمل و نقل نظیر تپ‌سی و اسنپ اعمال کرده است، گفت: دادستانی اقدامی نکرده است؛ موضوعی هم که در استان البرز و شهر کرج رخ داده این بود که شکایتی از سوی شهرداری کرج درباره این نرم‌افزارها(اپلیکیشن) به دادستانی ارسال شده است.

وی با اشاره به گفت‌وگوی خود با استاندار سابق البرز در این زمینه گفت: البته اینکه ما به کسب وکارهای سنتی که در این عرصه وجود داشتند، توجه کنیم و احترام بگذاریم مهم است زیرا آنها هم زندگی دارند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه عزم ما بر این است که از کسب وکارهای نوین حمایت کنیم و آن را جزو وظایف خود می‌دانیم، تاکید کرد: اینکه کسب وکار سنتی در حوزه توسعه تکنولوژی مقاومت کند و اجازه ندهد که خدمات و رفاه بهتری به مردم برسد را هیچ کس نمی‌پذیرد؛ امروز آمدن این سرویس‌ها زندگی مردم را راحت‌تر کرده که موضوع مهمی است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: ما این مساله را از استاندار البرز خواستیم که مانند اتحادیه تاکسیرانی تهران که به خدمات نوین مجهز شده است، تاکسیرانی کرج هم مجهز شود و حتی لازم باشد، تاکسیرانی تهران به آنها کمک کند که این مشکل را برطرف کند. وی ادامه داد: البته طبیعی است که سرویس‌های جدید همیشه با چالش‌هایی روبه‌رو هستند. آذری‌جهرمی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حذف نرم‌افزارهای ایرانی از تارنمای «گوگل پلی» و «اپ استور» گفت:«جی اس ‌ام ای» اعمال تحریم نکرده و مقررات جدیدی هم در این موضوع نبوده است؛ آنچه در مورد همراه اول رخ داده، این است که از وزارت خزانه‌داری امریکا درخواست استعلام کرده‌اند اما هنوز برای عضویت همراه اول مجوزی صادر نکرده است.

 

انتخاب 7 استاندار دولت دوازدهم

در جلسه دیروز هیات دولت که به ریاست روحانی تشکیل شد، استانداران پیشنهادی 7 استان کشور از هیات وزیران رأی اعتماد گرفتند.

بر این اساس آقایان فریدون همتی، عبدالمحمد زاهدی، موسی خادمی، محمدمهدی مروج الشریعه، اسماعیل تبادار، محمد احمدی و محمدعلی نجفی به ترتیب به عنوان استانداران استان‌های هرمزگان، قزوین، لرستان، خراسان جنوبی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و البرز منصوب شدند. با تصویب دولت، وزرای راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی برای عضویت در شورای پول و اعتبار و همچنین وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت برای عضویت در مجمع عمومی بانک مرکزی تعیین شدند.

 

 

 

ارسال نظر