دولت از آزادی‌های قانونی مردم حمایت می‌کند

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۷۸۳
دولت از آزادی‌های قانونی مردم حمایت می‌کند

 امریکا اگر از برجام خارج شود ضرر می‌کند

گروه ایران|

«دولت از هیچ اقدامی که آزادی‌های مردم را محدود کند، حمایت نمی‌کند.» این عبارات پاسخی است که سخنگوی دولت در واکنش به پرسش «تعادل» درباره زمزمه‌هایی که از سوی برخی نهادها درخصوص ایجاد محدودیت در شبکه‌های اجتماعی موبایل مطرح می‌شود، عنوان می‌کند. عباراتی که نشان می‌دهد برخلاف فضاسازی‌های رسانه‌های تندرو، دولت همچنان به توسعه شبکه‌های ارتباطی به‌عنوان بازوی قدرتمند جامعه مدنی و یکی از ابزارهای موثر بازار کسب و کار ایرانیان ادامه می‌دهد و حاضر نیست در برابر فشار گروه‌های مخالف برای محدودسازی این شبکه‌ها کوتاه بیاید.

اما نوبخت روز گذشته در شرایطی روبه‌روی نمایندگان رسانه‌های گروهی ایستاد که گزارش مرکز آمار درباره اعداد و ارقام اقتصادی سه ماهه نخست سال جاری را با خود به نشست هفتگی با خبرنگاران آورده بود؛ گزارش‌هایی که به اعتقاد آقای سخنگو نشان‌دهنده توفیق برنامه‌های اقتصادی و معیشتی دولت طی 4 سال گذشته است و نقشه راه اقتصاد کشور طی 4 سال آینده را نیز مشخص می‌کند.  در کنار مباحث اقتصادی، موضوعات مربوط به حوزه دیپلماسی و برجام هم به‌عنوان یک پای ثابت پرسش‌های خبرنگاران از سخنگوی دولت مطرح شدند که نوبخت با اشاره به دکترین ایران در مواجهه با برجام، خروج از این سند بین‌المللی را بیشتر از اینکه برای کشورمان خسارت‌بار معرفی کند به ضرر طرف امریکایی و شرکای غربی‌اش عنوان کرد. سخنگوی دولت دوازدهم، برجام را قراردادی میان ایران و 6 کشور دانست که امریکا یکی از آنها محسوب می‌شود و گفت: امروز فضای حقوقی و بین‌المللی تغییر کرده و اگر کشوری از جمله امریکا از این قرارداد خارج شود، خودش را ایزوله کرده و ضرر خواهد کرد. بحث عدم تحقق ردیف‌های بودجه، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی، سفر رییس‌جمهوری به نیویورک، ترکیب احتمالی استانداران، ثبات در بازار ارز و... از دیگر موضوعاتی بودند که در جلسه روز گذشته مطرح شدند و سخنگوی دولت موضع رسمی دولت درباره آنها را تشریح کرد.

 بهار 96 با رشد 7درصدی

سخنگوی دولت با ارائه گزارشی از عملکرد دولت در حوزه اقتصاد، رشد این حوزه را در بهار سال جاری مثبت 7‌درصد اعلام کرد و اظهار داشت: این آمار بدون نفت است و با نفت به 6.5‌درصد رسیده است. سرمایه‌گذاری در کشور در بهار امسال نیز رشد 7.1درصدی داشته است. وی گفت: سرمایه‌گذاری در دو فصل زمستان پارسال و بهار امسال مثبت شد که در بهار امسال رشد به سرمایه‌گذاری مثبت 7.1‌درصد رسید. نوبخت درخصوص رشد ساختمان نیز افزود: براساس این گزارش در بهار امسال و زمستان سال گذشته رشد ساختمان هم به مثبت 7.1‌درصد رسید که نشانگر این است که تمام طرح‌های عمرانی سال گذشته که برای آنها 42 هزار میلیارد تومان پرداخت شد، اثر خود را روی رشد اقتصادی گذاشته است. سخنگوی دولت تصریح کرد: البته ما نسبت به وضع مطلوب هنوز فاصله داریم ولی نسبت به زمانی که دولت اقداماتش را آغاز کرد از رشد منفی نزدیک به 7 به رشد مثبت 7 رسید، اقدامات افتخار‌آمیز است.

 حمایت از آزادی‌های قانونی مردم

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره زمزمه‌هایی که درباره محدودسازی شبکه‌های اجتماعی موبایلی شنیده می‌شود، با بیان اینکه دولت از هیچ اقدامی که فضای آزادی مردم را محدود کند حمایت نخواهد کرد، گفت: مباحث چارچوب ارزشی و امنیتی در حد واقعیت مورد توجه دولت است. نوبخت در پاسخ به اینکه موضع دولت برای مقابله با تحرکاتی که با هدف محدودسازی حقوق شهروندی مردم در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و... انجام می‌شود، گفت: دولت در راستای منشور حقوق شهروندی استفاده از این فضاها را با رعایت موازین و نگرانی‌ها مورد توجه قرار می‌دهد.

وی با اشاره به این مساله در قانون اساسی گفت: نباید استقلال کشور را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کنیم، پس دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به این فضاها دفاع خواهد کرد.

 ترکیب استانداران تقویت می‌شود

نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تغییر استانداران نیز اظهار کرد: همان‌طوری که در کابینه حدود 50‌درصد تغییرات داشتیم، در سطح مدیران استان‌ها نیز در حال تغییر هستیم و تعدادی از استانداران باتوجه به حسن اقدامات‌شان می‌توانند در استان‌های دیگر مشغول کار شوند. وی با بیان اینکه دولت وقت زیادی برای بررسی تغییرات ندارد، ادامه داد: وزیر کشور با تامین و سرعت لازم این موضوع را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم هفته آینده بتوانم گزارشی از تغییرات استان‌های مختلف را ارائه کنم. سخنگوی دولت همچنین درباره آمارهای اعلام شده توسط خود در نشست‌های هفتگی گفت: اینها آمارهای رسمی کشور است و اینکه بگوییم چرا در میان زندگی مردم قابل مشاهده نیست، موضوعی نابجاست. وی افزود: در بهار امسال 920 هزار نیرو وارد بازار کار شده که برای این افراد 700 هزار شغل ایجاد شد که نشان‌دهنده آثار سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های دولت است. نوبخت تصریح کرد: این درست نیست که بگوییم واحد صنعتی هنوز مشکل دارد بلکه باید دید که چه تعداد از این واحد‌های صنعتی بسیار زیاد دارای مشکل، مشکلات‌شان حل شده است.

 تاکید رییس‌جمهوری بر ثبات بازار ارز

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری درباره تک‌نرخی شدن ارز نیز اظهار کرد: یکسان‌سازی ارز به معنای پذیرش نرخ رسمی بازار به‌عنوان مبنا نیست و سال گذشته حتی یک‌بار دولت به سمت یکسان‌سازی پیش رفت ولی بازار نشان داد که التهاب دارد. سخنگوی دولت گفت: ما نمی‌خواهیم به قیمت کاهش ارزش پول ملی این کار را انجام دهیم. رییس‌جمهوری سال گذشته با این اقدام مخالفت کردند و بر این نظر هستند که تا ثباتی در بازار ایجاد نشود یکسان‌سازی ارز صورت نگیرد. نوبخت تصریح کرد: اگر برخی فکر می‌کنند که با یکسان‌سازی و افزایش قیمت دلار میزانی ریالی به جیب دولت خواهد رفت، اشتباه می‌کنند زیرا به همان میزان نیز باید برای رشد اقتصادی هزینه کنیم و دولت معتقد نیست که شناورسازی ارز به هر قیمتی صورت گیرد بلکه می‌خواهد قیمت دلار را مدیریت کند.

 

 

ارسال نظر