بعد از مراسم حج هیات‌های ایران و عربستان اعزام می‌شوند

۱۳۹۶/۰۶/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۹۰
بعد از مراسم حج هیات‌های ایران و عربستان اعزام می‌شوند

 ایران نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد

گروه ایران

نشست سخنگوی وزارت امور خارجه روز گذشته با حضور رسانه‌ها برگزار شد. بهرام قاسمی در این جلسه با تاکید بر اینکه ایران آغاز‌کننده نقض برجام نخواهد بود، گفت: البته در مقابل نقض برجام توسط هر کشور دیگری عکس‌العمل‌های لازم را خواهد داشت و نقض برجام توسط دیگران را تحمل نخواهد کرد. وی تصریح کرد: برجام مکانیسم و موضوعیت خود را دارد و تمام تعهدات دو طرف در برجام دیده شده است و هرگونه اقدامی که مغایر با محتوای برجام باشد یا نقض یا بدعهدی، نهایت موضوع را در هیات نظارت بر برجام پیگیری خواهیم کرد و این هیات و مجموعه کشور برای تمام اتفاقات و تمام شرایطی که می‌تواند اتفاق بیفتد برنامه‌ها و تدابیر لازم را اندیشیده است و در صورتی که بخواهد چنین فرضیه‌هایی اتفاق بیفتد با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: در مورد بحث اتهام تروریسم به ایران توسط دولت امریکا، بحث جدیدی توسط امریکا به‌خصوص در دولت جدید این کشور نیست که تصور می‌کنند همه موضوعات را می‌توانند به‌عنوان بخشی از اقلام تجاری قلمداد کرد و به‌نام تروریسم وارد بده و بستان سیاسی کرد و با ایجاد نگرانی و اتهام تروریسم به ایران از دیگر کشورها امتیاز بیشتری بگیرد. وی افزود: به جای برخورد جدی با تروریسم ما شاهد هستیم تروریسم تبدیل به یک سوژه و موضوعی برای تجارت شده و ایرانی که در صف نخست مبارزه با تروریست بهای سنگینی پرداخت کرده متهم به تروریست می‌شود اما جای شگفتی ندارد چون کسانی که ایران را متهم می‌کنند در کمپین تبلیغاتی خود در زمان انتخابات اعلام می‌کردند دولت‌های قبلی امریکا سهم زیادی در ایجاد تروریسم داشتند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای کمک به مسلمانان روهینگیایی یادآور شد: ما با میانمار روابط سیاسی داریم اما در این کشور سفارتخانه نداریم و سفیر ما در تایلند به عنوان سفیر آکردیته ایران در برمه فعالیت می‌کند. قاسمی افزود: با شدت گرفتن بحران در میانمار سفارت ما در تایلند تلاش‌های وسیعی را آغاز کرد و در تماس با دولت میانمار بوده تا برای ارسال هیات به این مناطق و کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم مجوزهای لازم را دریافت کند که متاسفانه دولت میانمار این مجوزها را نداد.

 تغییرات در وزارت خارجه بنیادی است

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست در این خصوص که قرار است هیاتی از ایران عازم ریاض و هیاتی از عربستان عازم تهران ‌شوند، آیا زمان اعزام این هیات‌ها مشخص شده و آیا وقت گفت‌وگو بین ایران و عربستان رسیده است؟ گفت: در دیپلماسی و سیاست خارجی همه‌چیز امکان‌پذیر است.

در مورد اعزام هیات‌ها تاریخی مشخص نشده است اما موضوع همچنان پابرجاست و هیات روادید خود را دریافت کنند و تصور می‌کنم بعد از اتمام کامل مراسم حج این تبادل صورت می‌گیرد. او درباره ادعاهای موهوم وزیر امور خارجه عربستان علیه جمهوری اسلامی ایران افزود: نفوذ ایران در منطقه بحث طبیعی و بسیار روشنی است، فرهنگ و تمدن در اسارت جغرافیا قرار نمی‌گیرد و آنچه در محیط پیرامونی ایران وجود دارد، بحث تمدنی است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تغییرات در وزارت امور خارجه چه زمانی اجرایی می‌شود، گفت: تغییرات در این وزارتخانه بنیادی و بسیار اساسی است که در این طیف و گستره در دهه‌های گذشته بی‌سابقه است. وی تصریح کرد: باتوجه به ضرورت‌های کشور و نیازهای سیاست خارجی، کار بزرگی طراحی شده و بخشی از آن در سازمان امور اداری و استخدامی مصوب و امضا شده است و بعد از امضای این سازمان دو ماه فرصت داریم تا آن را اجرا کنیم. این مصوبه «تاپ چارت» وزارت امور خارجه است که در حال شکل‌گیری و اجرای مراحل آن هستیم و امیدواریم تا دو ماه آینده به سامان برسد.

قاسمی یادآور شد: بخشی دیگر از این چارت شرح وظایفی است که هفته گذشته توسط معاونت‌ها تکمیل شد که احتمالا این بخش هم باید به سازمان امور اداری و استخدامی ارجاع شود که در نهایت با تصویب آن را هم اجرا خواهیم کرد. وی تاکید کرد: در چارت (تشکیلات) جدید بحث مهم پیش‌بینی معاونت دیپلماسی اقتصادی است که براساس ضرورت‌های اقتصاد مقاومتی و نیاز به تقویت و توسعه سیاست‌های اقتصادی طراحی شده است و امیدواریم با راه‌اندازی این معاونت گام‌های بیشتری در جهت هماهنگی و راهیابی موسسات و شرکت‌های ایرانی به بازارهای جهانی فراهم کنیم.

 گلایه شهروندان از شبکه‌های مافیایی

در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه، قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مسائل ایجاد شده در بحث صدور روادید در برخی سفارتخانه‌های مقیم ایران خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و معضلی است که در حاشیه دریافت ویزا از برخی کشورها وجود دارد. برخی سفارتخانه‌ها تذکراتی در این زمینه دریافت کردند و گفت‌وگوها و همکاری‌های متناسب و بجا برگزار و تا حد زیادی مسائل پیرامون آنها حل شد.

وی یادآور شد: وزارت امور خارجه مشکلی برای اینکه سفارتخانه‌ها خدمات کنسولی یا بخشی از این خدمات به شرکت‌های قانونی ثبت شده در داخل ایران واگذار کند و بتوانند خدمات سریع‌تری ارائه دهند، ندارند و ما آنها را تشویق می‌کنیم در یک سمت و سو حرکت کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اصل داشتن دفاتر در خارج از سفارتخانه‌ها مشکل ما نیست، آنچه مشکل ما و گلایه برخی شهروندان است، شبکه‌های مافیایی در اطراف برخی سفارتخانه‌هاست که مشغول ایجاد بازارسیاه در صدور روادیدند و امروز نیز دوباره در اطراف این دفاتر فعالیت می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره حضور فرستاده ویژه نخست‌وزیر ژاپن در تهران و رایزنی مقامات ژاپنی با مقامات ایرانی اظهار کرد: این رایزنی‌ها بین دو کشور وجود داشته و ادامه خواهد داشت؛ بحث بحران در شبه جزیره کره نیز از موضوعاتی بود که دو طرف درباره آن گفت‌وگو کردند؛ اما اینکه آیا طرف ژاپنی درخواست مشخصی از ایران داشته باشد، اطلاعی ندارم. قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که در شرایطی که هر روز شاهد اقدامات ضدبرجامی و ایرانی توسط نیکی هیلی نماینده امریکا در سازمان ملل هستیم چرا نماینده ایران در سازمان ملل نسبت به این اظهارات واکنش نشان نمی‌دهد، گفت: در دو مورد نمایندگی ایران در نیویورک و در مورد دیگر نمایندگی ایران در وین در این خصوص موضع‌گیری‌های لازم و بهنگام را داشتند.

 

 

ارسال نظر