روحانی شهریور ماه به نیویورک می‌رود

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۵۴

 یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها برای ارزیابی روابط دیپلماتیک یک کشور میزان سفرهای روسای جمهور آن به کشورهای مختلف است. امری که بنابر کارنامه‌ دولت اعتدال نشان‌دهنده موفقیت این دولت در ارتباط با جهان و ابتکارات آن برای افزایش روابط دیپلماتیک با دنیاست. رییس‌جمهوری کشورمان بر این باور است که اساس سیاست خارجه باید در راستای تامین منافع و امنیت ملی ایران باشد و اگر سیاست خارجی قادر بود، تامین منافع ملی را تضمین و کشور را در راه توسعه و گسترش قرار دهد و به سخن ساده‌تر هزینه‌ها را کاهش و سودها را افزایش دهد، این سیاست خارجی مطلوب خواهد بود. از این ‌رو او در سال‌های ریاستش بر قوه مجریه عملکردش در حوزه دیپلماتیک را بر مبنای توسعه و بهبود مناسبات دو جانبه با دیگر کشورها قرار داد و به برخی از کشورها سفر کرد.

حسن روحانی طی 46ماه عمر دولت یازدهم به بیش از 35کشور جهان ازجمله امریکا، سوییس، فرانسه، ایتالیا، چین، اندونزی و روسیه سفر کرده و با بسیاری از رهبران و مقامات عالیرتبه کشورها دیدار داشته است. او همچنین در نخستین روزهای آغازین سال 96 نیز عازم روسیه شد تا بار دیگر درخصوص تعامل تهران و مسکو در عالی‌ترین سطح خود اقدام کند. در این سفر دو روزه تیم اقتصادی قوی حسن روحانی را همراهی می‌کرد. بدین‌ترتیب سفری که در میانه تعطیلات نوروز انجام شد، نگاه‌ها را از کل دنیا به سمت پایتخت روسیه و کاخ کرملین معطوف کرد. حال پس از گمانه‌زنی‌های بسیار سرانجام به طور رسمی رییس دفتر رییس‌جمهوری خبر از سفر روحانی به نیویورک داد. وی همچنین گفت که روحانی هفته آینده به قزاقستان می‌رود.

 این خبر را محمود واعظی روز گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد. وی در جمع خبرنگاران درباره سفر رییس‌جمهور به قزاقستان و آفریقای جنوبی اظهار کرد: ان‌شاءالله هفته آینده سفر به قزاقستان انجام می‌شود اما زمان سفر به آفریقای جنوبی هنوز مشخص نشده ولی چند بار از ایشان دعوت کرده‌اند که یک سفر به کشورهای آفریقایی برای تحکیم و گسترش روابط خواهند داشت. وی افزود: درحال طراحی سفر نیویورک رییس‌جمهور هم هستیم و این سفر ان‌شاءالله هفته آخر شهریور انجام خواهد شد. رییسان‌جمهور همه ساله از فرصت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل به منزله بزرگ‌ترین گردهمایی سیاسی جهان جهت بیشینه‌سازی منافع کشورشان در حوزه سیاست خارجی بهره می‌برند. نشست‌های سالانه مجمع عمومی که سه‌شنبه هفته سوم سپتامبر هر سال آغاز می‌شود حتی فراتر از برنامه سخنرانی رهبران، فرصتی را برای دیدار سیاستمداران و دولتمردان فراهم می‌کند تا در فضایی برابر با یکدیگر ملاقات و گفت‌وگو کنند. سفر سوم و چهارم حسن روحانی، رییس‌جمهوری به ایالات متحده تحت تاثیر توافق هسته‌یی برجام بود و روحانی در این نشست‌ها توانست با دنیا از فضای پسابرجام سخن بگوید. این ‌بار نیز او با پشتوانه کسب آرای قابل توجه در دوازدهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند حامل پیام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی باشد و احتمالا از فرصت دیدارهایی با سران جهان بهره ببرد. در ادامه سخنان واعظی در جمع خبرنگاران، او در واکنش به انتقاداتی که از سن کابینه دوازدهم مطرح می‌شود، تصریح کرد: وقتی از کسانی که با تجربه هستند، استفاده می‌شود، می‌گویند چرا از جوان‌ها استفاده نشد و وقتی از جوانان استفاده می‌شود می‌گویند اینها تجربه ندارند ولی به هر حال باید نمره داد و فکر آینده کشور را کرد. وی اضافه کرد: قرار نیست برای همیشه افرادی که از ابتدای انقلاب مسوولیت گرفته‌اند و امروز تجربه دارند، کشور را اداره کنند. ما باید افراد جوان را استفاده کنیم که معاون، رییس سازمان و عضو هیات‌مدیره شوند تا ان‌شاءالله کابینه آینده کابینه بسیار جوانی شود. رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت و اینکه چرا قالیباف در این جلسات حضور نداشت، گفت: شهردار جدید تهران در جلسات حاضر خواهد بود. به هر حال آنها درخواست داده‌اند و رییس‌جمهور هم پذیرفته است. وی در پاسخ به این سوال که آیا رونقی که مدنظر بوده، صورت گرفته یا خیر؟ بیان کرد: رونق در اقتصاد کشور طبق آنچه از اواخر سال ۹۴ شروع کردیم و سال ۹۶ هم سال بسیار خوبی بود به وجود آمد اما تنها در بخش مسکن منفی بودیم که به عنوان یک خبر مثبت امروز مطرح شد که در مسیر اصلی خود قرار گرفته است.

 

ارسال نظر