اشتغالزایی در سایه رشد پایدار

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۵۳
اشتغالزایی در سایه رشد پایدار

سیف: سود علی‌الحساب شرعی و منطقی است

گروه ایران| مهدی بیک|

آخرین داده‌های اطلاعاتی مراکز آماری کشور از رشد 3 ماهه نخست سال جاری که رشد اقتصادی بدون نفت را 7 درصد نشان داده است، حال و هوای نشست روز گذشته هیات وزیران و متعاقب آن حضور اعضای کابینه در حیاط دولت را کاملا اقتصادی کرده بود. اعداد و ارقامی که نشان می‌دهد، دولت به‌خوبی توانسته ثبات را به قلمرو شاخص‌های اصلی اقتصاد کشورمان بازگرداند و رشد اقتصادی کشور را در قالب دورنمایی پیش ببرد که در اسناد بالادستی نظام به آن اشاره شده است.

رییس‌جمهور با استناد به تازه‌ترین بررسی‌های مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی 3 ماهه اول امسال در مقایسه با سال گذشته را بدون احتساب نفت، ۷درصد عنوان کرد و اظهار داشت: در بخش مسکن و ساختمان نیز در همین برهه زمانی شاهد رشد مثبت 7.1درصدی هستیم و آمار رشد سرمایه‌گذاری نیز به 7.1درصد افزایش یافته که این آمار نویدبخش سالی پربار و پربرکت برای ملت ایران است.

اما در کنار بحث اقتصاد تاکید بر «مذاکره» به جای «تهدید» بخش دیگری از اظهاراتی است که رییس‌جمهوری در جلسه روز گذشته هیات وزیران به آن اشاره می‌کند. مناسباتی که از منظر رییس‌جمهوری به دلیل عدم توجه به منطق گفت‌وگو و مذاکره از یک طرف و حمایت از رویکردهای نژادپرستانه از سوی دیگر، جهان را در آستانه آشوب و جنگ قرار داده است. رویکردهایی که از ایالات‌متحده تا کره‌شمالی و از یمن تا میانمار را دربر گرفته و باعث به وجود آمدن مجموعه‌یی دامنه‌دار از بحران‌های بین‌المللی شده است. بعد از پایان جلسه هیات‌وزیران مطابق روزهای چهارشنبه، برخی اعضای کابینه دوازدهم به حیاط دولت آمدند تا در گفت‌وگو با خبرنگاران به مهم‌ترین پرسش‌های مطروحه پاسخ دهند. چهره‌هایی مانند واعظی (رییس دفتر رییس‌جمهوری)، ولی‌الله سیف (رییس کل بانک مرکزی)، حسینعلی امیری (معاون پارلمانی رییس‌جمهوری)، محمدعلی نجفی (شهردار تهران) و... از جمله دولتمردانی بودند که در حیاط دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

 امیدواری در بخش اقتصاد

روحانی دیروز و در نشست هیات دولت، با اشاره به آمار خوشحال‌کننده مرکز آمار ایران در حوزه اقتصادی، گفت: براساس این آمار، رقم رشد اقتصادی ۷درصد بدون احتساب نفت برای ۳ ماهه اول امسال در مقایسه با ۳ ماهه پارسال، نشان می‌دهد که مردم و دولت ایران در مسیر رشد و توسعه در حال حرکت هستند.

به گزارش پاد، رییس‌جمهور اضافه کرد: اگرچه پارسال هم از رشد اقتصادی بالایی با احتساب نفت برخوردار بودیم، اما رشد اقتصادی امسال چنانچه با همین روند ۳ ماهه ادامه یابد، انتظار می‌رود که در پایان سال شاهد رشد ۶ یا ۷ درصدی باشیم.

روحانی خاطرنشان کرد: براساس گزارش مرکز آمار در بخش ساختمان و مسکن نیز شاهد رشد مثبت هستیم و در ۳ ماهه اول امسال رشد بخش ساختمان به 7.1درصد رسیده است و این آمار باعث خوشحالی مردم و سرمایه‌گذاران بخش مسکن است.

رییس‌جمهور اضافه کرد: سرمایه ثابت ناخالص در سال‌های گذشته همواره منفی بوده و در سال ۹۱،

تا منفی ۲۷ درصد هم رسید و فقط در سال ۹۳ مثبت و مجددا منفی شد، اما براساس گزارش مرکز آمار، رشد سرمایه‌گذاری مثبت 7.1 شده و این به مفهوم اعتماد جامعه به آینده است، چراکه آینده را روشن دیده و شروع به سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

روحانی گفت: نرخ رشد اقتصادی کشورمان در سال گذشته در دنیا کم‌نظیر و چه‌بسا بی‌نظیر بود و امیدواریم امسال رشد اقتصادی‌مان هم در منطقه و هم در سطح جهان قابل‌توجه باشد و بتوانیم در سایه رشد اقتصادی پایدار ایجاد شده، برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود عید سعید غدیرخم را از اعیاد بزرگ مذهبی و دینی دانست و با تاکید بر اینکه ثبات و امنیت در منطقه و جهان اسلام، نیازمند اتحاد است، گفت: چرا باید کشورهای همسایه جنوبی مدام از غرب، تسلیحات نظامی خریداری ‌کنند و مسابقات تسلیحاتی در منطقه راه بیندازند درحالی که قطعا این سلاح‌ها برای مبارزه با دشمن اصلی یعنی رژیم صهیونیستی نیست. رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه در مناسبات دنیای امروز باید عنصر تهدید حذف شود، تصریح کرد: تهدید کشورهایی که به سلاح اتمی دست یافته‌اند، بازی بسیار خطرناکی برای کل جهان است؛ لذا معتقدیم در این عرصه حل و فصل مشکلات باید با مذاکره و گفت‌وگو باشد.

 سود علی‌الحساب هم منطقی است

و هم شرعی است

هرچند با توجه به حس و حال اقتصادی جلسه دولت، خبرنگاران توقع داشتند که چهره‌های اقتصادی بیشتری را در حیاط دولت ملاقات کنند، اما از میان ژنرال‌های اقتصادی دولت دوازدهم، تنها رییس کل بانک مرکزی با خبرنگاران گفت‌وگو کرد. سیف در جریان گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص انتقاداتی که در رابطه با سود علی‌الحساب وجود دارد و عده‌یی آن را شرعی و کارشناسی شده، نمی‌دانند، گفت: من فکر نمی‌کنم هیچ‌کس نسبت به مبنای شرعی سود علی‌الحساب ایرادی داشته باشد. در این رابطه دو نکته داریم؛ یکی برمی‌گردد به فلسفه و مبانی بانکداری بدون ربا که در آن هیچ سودی قطعی نمی‌شود و قبل از پایان دوره‌ مالی به صاحب سپرده داده می‌شود لذا سود قطعی در پایان دوره می‌تواند محاسبه شود.

وی افزود: منتها در کنار این واقعیت مساله‌یی وجود دارد که صاحب سپرده ممکن است در طول دوره نیاز به درآمد مستمر داشته باشد و می‌خواهد از سود سپرده خود زندگی خود را بگذراند. این مکانیسم علی‌الحساب برای همین پیش‌بینی شده است برای همین شورای نگهبان هم در سال‌های ۶۳ و ۶۴ این موضوع را تایید کرد. رییس بانک مرکزی با بیان اینکه آن چیزی که مشکل ایجاد می‌کند در رقابت‌های کاذب این نرخ‌های سود شکلی بگیرد و از مبنای اصلی خود قطع رابطه کند، عنوان کرد: مبنای اصلی آن سودی است که مطمئن هستیم قطعا محقق خواهد شد و بدون توجه به سودی که قرار است، محقق شود مدام نرخ سود را بالا بیاوریم. این شرایط در گذشته نظام بانکی ما پیش آمده بود. سیف با بیان اینکه بانک‌ها مکلف هستند که این موضوع را رعایت کنند، یادآور شد: رقمی که شورای عالی پول و اعتبار تصویب کرد و ما حداکثر ۱۵درصد اعلام کردیم و مبنای تعیین نرخ سود علی‌الحساب است، این است که براساس پیش‌بینی‌های بخش مالی بانک که صورت می‌گیرد نرخ سودی که محقق می‌شود را مشخص کنند. بعد هیات‌مدیره بانک تصمیم بگیرد که میزان سود علی‌الحساب چقدر می‌تواند باشد. این رقم نباید از رقم اصلی که در پایان سال محاسبه می‌شود بیشتر باشد اگر بیشتر باشد در حق سهامداران اجحاف می‌شود.

 تشکیل کمیته مشترک با وزارت اقتصاد برای بررسی مطالبات

چهره نام آشنای جلسات هیات وزیران که پیش از این در شمایل مشاور رییس‌جمهوری در جلسات هیات دولت حاضر می‌شد، این‌بار در قامت شهرداری تهران رو در روی رسانه‌های گروهی ایستاد تا به پرسش‌های آنان پاسخ دهد. شهردار تهران بلافاصله پس از حضور در میان خبرنگاران از تشکیل کمیته مشترک میان وزارت اقتصاد و شهرداری برای بررسی میزان مطالبات خبر داد.

محمدعلی نجفی گفت: در کشور ما حدود ۷۶درصد از جمعیت شهرنشین هستند بنابراین خیلی مهم است که برنامه‌های توسعه ملی که توسط دولت تنظیم می‌شود با برنامه‌های توسعه شهرداری که توسط شهرداری‌ها تنظیم می‌شود یک هماهنگی داشته باشد.

وی ادامه داد: شروع این هماهنگی این است که شهردار در جلسات دولت و کمیسیون‌های تخصصی دولت حضور داشته باشد و در جریان تصمیمات دولت باشد. حضور من در دولت در واقع به عنوان نماینده همه شهرداران کشور و همه شهرنشینان کشور است. از این جهت فرصت مغتنمی برای من، شهر تهران و بقیه شهرهای بزرگ کشور است.

وی با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسه هیات دولت توسط رییس‌جمهوری تایید شده است، افزود: بنابراین مساله حضور من در جلسات مستمر خواهد بود. اصل حضور شهردار دلایل مهم‌تری دارد. سال‌هاست بین شهرداری و دولت اختلاف‌نظر وجود دارد مثلا درباره اینکه شهرداری چقدر از دولت طلب دارد و آیا اصلا طلب دارد یا نه؟ ما با آقای وزیر اقتصاد هم صحبت کردیم و ان‌شاءالله ظرف هفته آینده کمیته دوجانبه‌یی تشکیل دهیم تا اول تکلیف میزان این مطالبات مشخص شود و بعد برحسب وسع دولت در طول سال ۹۶ و سال‌های بعد این مطالبات تدریجا به صفر برسد.

 دانش‌آموزان هرمزگانی فراموش نمی‌شوند

«دانش‌آموزان هرمزگانی و خانواده‌های‌شان فراموش نمی‌شوند.» این عبارات، اظهاراتی است که وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره دانش‌آموزان هرمزگانی مطرح کرده است.

سیدمحمد بطحایی در پاسخ به سوالی درباره روند رسیدگی به مصدومان و خانواده‌های آنان اظهار کرد: دانش‌آموزان هرمزگانی و خانواده‌های‌شان فراموش نمی‌شوند. اقدامات مربوط به آنها به بخش‌های مختلفی ارتباط دارد که وظایف بین دستگاه‌های مختلف تقسیم شده است. وی درباره پرداخت معوقات فرهنگیان، یادآور شد: بگذارید هر وقت معوقات پرداخت شد مبلغ دقیق آن را اعلام کنیم. بطحایی همچنین درباره پیگیری وضعیت کودکان شین‌آباد، یادآور شد: در این زمینه تقسیم کاری صورت گرفته و ردیف اعتباری هم در قانون بودجه برای‌شان پیش‌بینی شده که دنبال شود. وی در پاسخ به این سوال که چه زمان رییس دانشگاه فرهنگیان انتخاب می‌شود؟ گفت: این دانشگاه فعلا رییس دارد.

 

ارسال نظر