شکل‌گیری بنیان توسعه اقتصادی در مدارس

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۱۴
شکل‌گیری بنیان توسعه اقتصادی در مدارس

ایران|

«2وزیر و 3 معاون رییس‌جمهوری و یک سرپرست وزارت»؛ ترکیب نه چندان متنوع اعضای کابینه دوازدهم در جلسه دیروز هیات وزیران را تشکیل می‌دادند که برای گفت‌وگو با خبرنگاران وارد حیاط دولت شدند و رو در روی رسانه‌های گروهی ایستادند.

 ترکیبی که با توجه به هفته‌های ابتدای فعالیت کابینه دوازدهم پیش‌بینی می‌شد که دایره وسیع‌تری از وزرا و معاونان رییس‌جمهوری را در بر بگیرد، اما به دلایل مختلف از جمله برنامه‌های سفر دولتمردان به استان‌های مختلف به مناسبت هفته دولت با ترکیب حداقلی برگزار شد. بر این اساس، وزرای دفاع و آموزش و پرورش همراه با سرپرست وزارت علوم در کنار معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، معاون پارلمانی و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از جمله دولتمردانی بودند که برای گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی وارد حیاط دولت شدند.  بحث محرومیت از تحصیل کودکان بدون شناسنامه در مدارس ایران موضوعی بود که خبرنگار تعادل در جریان گفت‌وگو با بطحایی وزیر آموزش و پرورش تلاش کرد تا ابعاد و زوایای گوناگون آن را جویا شود. ارتباط صنعت و دانشگاه در دولت دوازدهم موضوع گفت‌وگوی «تعادل» با ضیا هاشمی سرپرست وزارت علوم و مساله واردات محصولات تراریخته و موضع سازمان محیط زیست در این خصوص از جمله موضوعاتی بودند که در جریان گفت‌وگوی «تعادل» با مسوولان دولتی مورد بررسی قرار گرفتند.

 حق تحصیل مانند حق نفس کشیدن است

بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جریان گفت‌وگو با «تعادل» در پاسخ به این پرسش که با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز کودکانی در کشورمان وجود دارند که به دلیل نداشتن شناسنامه یا مشکلات هویتی دیگر قادر به ادامه تحصیل نیستند، گفت: «متاسفانه این مشکل وجود دارد و تلاش ما این است که ابتدا با بررسی دقیق موضوع مشکل را شناسایی و در مراحل بعدی برای رفع آن اقدام کنیم، چرا که بنیان توسعه در مدارس است.  بطحایی درباره وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزانی که مدارک ندارند، تصریح کرد: پیش از این یک مقرره‌یی را در شورای عالی آموزش و پرورش در رابطه با این موضوع داشتیم، متاسفانه این مقرره در سال‌های اخیر مورد غفلت قرار گرفت ولی اصل کلی آن است که هیچ دانش‌آموزی نباید به دلیل نداشتن مدارک از تحصیل باز بماند. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به اعتقاد ما تحصیل مانند اکسیژن است که نمی‌توان از کسی گرفت، خاطرنشان کرد: هر کسی با هر شرایطی باید امکان تحصیل برایش فراهم باشد. ان‌شاءالله شنبه در جلسه‌یی که پیش‌بینی‌شده موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان بدون مدارک را بررسی مجدد خواهیم کرد تا بتوانیم مقرره شورای عالی که قبلا تصویب شده بود را احیا کنیم و مشکل این بچه‌ها برای ادامه تحصیل حل شود.  سیدمحمد بطحایی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری گفت: اکنون تمام تمرکزمان برای شروع سال تحصیلی است و تمام توان وزارتخانه برای آغاز یک سال تحصیلی پرشور و نشاط و ان‌شاءالله با مشکلات کمتر است. وزارت آموزش و پرورش مصمم است حال و هوایی با شور و اشتیاق بیشتری در مدارس ایجاد کند.  وزیر آموزش و پرورش درباره میزان پاداش بازنشستگان سال ۹۵ ابراز داشت: پاداش‌های سال ۹۵ پرداخت شده است و کسانی که در سال ۹۶ به افتخار بازنشستگی نائل می‌شوند، پیش‌بینی‌هایی را انجام داده‌ایم و مقداری بار مالی سنگین می‌شود. تعداد بازنشستگان‌مان در چهار سال آینده سیر صعودی به خود می‌گیرد که به‌تبع آن یکی از آثار افزایش بار مالی پرداخت پاداش است.

  نیمی از واردات محصولات غذایی ایران تراریخته است

اگر محصولات تراریخته در مسیر سلامتی جامعه اخلال ایجاد می‌کند، چرا حجم بالای واردات این محصولات در کشورمان انجام می‌شود؟ این پرسشی است که عیسی کلانتری آن را در پاسخ به یک ابهام درباره محصولات تراریخته مطرح می‌کند.   رییس سازمان محیط زیست گفت: طرح مساله سرطان‌زا بودن محصولات تراریخته علمی نیست.

کلانتری در ادامه درباره مساله محصولات تراریخته اظهار کرد: در حال حاضر ۷۰ درصد مواد غذایی ما از محصولات تراریخته است. بیش از ۷۰درصد خوراک دام یا روغن‌نباتی تراریخته است. در دنیا ۱۸۰ میلیون هکتار محصولات تراریخته کشت می‌شود.

وی در ادامه افزود: عمده دلیل استفاده از محصولات تراریخته این است که این محصولات موجب صرفه‌جویی در مصرف سم می‌شود زیرا عمده آلودگی محیط زیست به دلیل مصرف سموم و کود شیمیایی است و محصولات تراریخته در واقع با این سموم مبارزه می‌کنند.  رییس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در هیچ جا از نظر علمی احساس نشده که محصولات تراریخته سرطان‌زاست، تصریح کرد: اگر این محصولات سرطان‌زاست پس چرا اجازه واردات آنها داده می‌شود. من نمی‌دانم چرا این مسائل مطرح می‌شود؟

کلانتری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره دلیل خشک شدن دریاچه عباس‌آباد در بهشهر گفت: من الان در این زمینه حضور ذهن ندارم اما اصولا همه دریاچه‌ها و تالاب‌ها با سیلاب زنده می‌مانند. وقتی سد ساخته شود و سیلاب مهار شود و حقابه هم داده نشود، تالاب‌ها خشک می‌شوند. تغییر اقلیم تاثیر کمی بر خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها دارد به‌طور مثال تغییر اقلیم فقط ۱۸درصد در خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیرگذار بوده است. در ایجاد سدها باید نظر محیط زیست گرفته شود و همچنین حقابه هم داده شود.  وی در پاسخ به این پرسش که در این موضوع آیا مقصر سازمان محیط زیست است یا سایر دستگاه‌ها؟ نیز گفت: وقتی سازمان محیط زیست ضعیف باشد همه سوارش می‌شوند.  دولت تصمیمی برای استرداد لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها ندارد

امیری در پاسخ به پرسش «تعادل» درباره حاشیه‌های ایجاد شده در خصوص عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس به حبیب‌الله بیطرف گزینه پیشنهادی رییس‌جمهوری برای وزارت نیرو گفت: بحث‌های فراکسیونی و داخل مجلس مربوط به نمایندگان است و ما در آن خصوص نمی‌توانیم، ورود کنیم و ورود هم نداریم و از اعضای فراکسیون‌ها و نمایندگان در این زمینه سوال کنید.  معاون پارلمانی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری در حال بررسی گزینه‌های وزارت نیرو و علوم هستند و الان این وزارتخانه‌ها با سرپرستی اداره می‌شوند و قانون اساسی هم این اجازه را می‌دهد و مدت قانونی سرپرستی وزارتخانه‌ها سه ماه است.  امیری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به بحث تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در کمیسیون‌های مجلس در حال بررسی است و تا الان دولت تصمیمی برای استرداد این لایحه ندارد.  معاون پارلمانی رییس‌جمهور در ادامه گفت: تفکیک وزارتخانه‌ها قبلا برای دولت خیلی مهم بود و آقای رییس‌جمهور هم می‌خواستند تا هیات وزیران دوره دوازدهم را با ساختار تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کنند.  امیری ادامه داد: به همین جهت هم بود که با دو فوریت لایحه آن را به مجلس ارائه کردیم که متاسفانه رای نیاورد و یک فوریت آن رای آورد.

 پرداختی‌های نیروهای مسلح روی میز بررسی

موضوع پرداختی‌های قانونی با نیروهای مسلح از جمله مسائلی است که طی روزهای اخیر روایت‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد درباره آن شنیده می‌شود که امیر حاتمی وزیر دفاع درباره آن گفت یک اختلاف محاسباتی میان نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه وجود داشت که در جلسه روز گذشته این موضوع برای مرحله فعلی حل شد و کارگروهی تشکیل گردید تا به صورت کلی موضوع را بررسی کند و اقدامات لازم را انجام دهد تا دیگر چنین اختلافاتی پیش نیاید و حقوق نیروهای مسلح مانند گذشته درموعد خود پرداخت شود.

سرتیپ حاتمی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی اظهارات از سوی مقامات غرب مبنی بر بازدید از مراکز نظامی تصریح کرد: اهمیتی ندارد که فردی چنین ادعایی مطرح کرده است ما نیز نباید پاسخ این‌گونه ادعاها را بدهیم.  وی در پایان درباره زمان بهره‌برداری از زیردریایی فاتح خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌الله این محصول در موعد مقرر خود که خیلی دیر هم نیست مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر