جانشین آیت‌الله در مجمع مشخص شد

۱۳۹۶/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۹۴۴
جانشین آیت‌الله در مجمع مشخص شد

بعد از فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، صندلی ایشان در مجمع تشخیص برای مدت‌ها خالی ماند تا این سوال در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح شود که ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در غیاب آن مرحوم بر عهده چه کسی خواهد بود و اعضای حقیقی و حقوقی آن با چه تغییراتی روبه‌رو خواهند شد؟ این روند بعد از فوت آیت‌الله ادامه داشت و هر از گاهی از برخی نام‌ها و اسامی به عنوان فرد احتمالی برای ریاست بر مجمع نام برده می‌شد.   پرسش‌هایی که پاسخ آنها با احکام روز گذشته مقام معظم رهبری داده شد و رییس و اعضای حقیقی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام معرفی شدند تا نام افراد جدیدی به ترکیب این دوره اعضای مجمع تشخیص مصلحت افزوده شود.  بعد از فوت بزرگانی چون آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله واعظ طبسی، حسن حبیبی و حبیب‌الله عسگراولادی از ترکیب دوره چهارم مجمع افراد جدیدی مانند احمد توکلی، محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رییسی، سیدمحمد صدر، سیدمحمد میرمحمدی و آیت‌الله مجتهدشبستری اعضای به ترکیب دوره پنجم مجمع اضافه شده‌اند. ضمن اینکه نام محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت‌های نهم و دهم هم در لیست اعضای حقیقی مجمع پنجم قرار داده شده است. انتصابی که بازتاب‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد و کاربران درباره آن به تبادل افکار پرداختند. ازجمله این کاربران در توییتر «فریدالدین» پسر «غلامعلی حدادعادل» بود که این انتصاب را آخرین شانس احمدی‌نژاد برای ادامه حیات سیاسی‌اش ارزیابی کرد.

بلافاصله پس از انتشار احکام جدید، آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی در نامه‌یی دستنویس از مقام معظم رهبری برای اعتماد به او تشکر کرد. احمد توکلی هم در واکنش به حضورش در مجمع اعلام کرد که هدفش خدمت است و مانند گذشته در انجام مسوولیت‌هایش کوتاهی نخواهد کرد.

  پیام آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی به

مقام معظم رهبری بعد از انتصاب

ریاست جدید مجمع تشخیص مصحلت نظام پس از انتصاب به ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام پیامی به رهبر معظم انقلاب فرستاد. پیام آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی برای مقام معظم رهبری به شرح زیر است؛«حضور مستطاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای؛ انقلاب شکوهمند اسلامی ایران که به برکت قیادت رهبر کبیر انقلاب امام راحل عظیم‌الشان چون شجره طیبه‌یی در ایران سربلند غرس گردید اکنون با رهبری‌های داهیانه رهبری معظم انقلاب و همراهی امت حزب‌الله روز به روز بر ثمرات و برکاتش افزون می‌گردد.  اینجانب مراتب سپاسگزاری خویش از حسن اعتماد آن جناب در سپردن مسوولیت ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به اینجانب را اعلام و خداوند متعال را بر این نعمت شاکرم، امید می‌رود که اینجانب در کنار سایر اعضای محترم مجمع که آنان نیز مفتخر به جلب اعتماد حضرتعالی گشته‌اند این امانت را به بهترین وجه تحمل نموده و مسوولیت خطیر مشاورت مقام عالی ولایت امر در تعیین سیاست‌های کلی نظام و دیگر مسوولیت‌های قانونی مربوط را تحت ارشادات آن رهبر فرزانه ادا نمایند. والسلام‌علیکم و رحمه‌الله. سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی.»

 چهره‌های جدیدی که به مجمع تشخیص

اضافه شدند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در حکمی رییس، دبیر و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را برای یک دوره 5 ساله منصوب کردند که در آن تغییراتی در ترکیب اشخاص حقیقی و حقوقی مجمع صورت گرفته است.

براساس حکم مقام معظم رهبری برخی چهره‌ها به ترکیب مجمع اضافه شده‌اند. احمد توکلی، محمدباقر قالیباف، سیدابراهیم رییسی، سیدمحمد صدر، سیدمحمد میرمحمدی و آیت‌الله مجتهدشبستری اعضای حقیقی هستند که به ترکیب مجمع اضافه شده‌اند.  همچنین حسن روحانی که در دوره قبل ابتدا از جایگاه عضو حقیقی در مجمع حضور داشت و بعد از رسیدن به ریاست‌جمهوری جایگاه حقوقی یافته بود این دوره نیز از جایگاه حقوقی و رییس‌جمهوری در مجمع حضور دارد.

محمود احمدی‌نژاد و سعید جلیلی هم ابتدا از جایگاه حقوقی یعنی ریاست‌جمهوری و دبیر شورای امنیت ملی در مجمع حضور داشتند که در دوره قبل بعد از پایان دوره خود به عضویت حقیقی مجمع درآمدند. این دوره نیز این دو چهره در ردیف چهره‌های حقیقی حضور دارند.  رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز پیش‌تر سرلشگر سیدحسن فیروزآبادی بود که بعد از انتصاب سرلشگر حسن باقری در این سمت سیدحسن فیروزآبادی به عضویت حقیقی مجمع درآمده بود و این دوره نیز در همین جایگاه حضور دارد.  آیت‌الله رضوانی هم که در دوره قبل از جایگاه فقیه شورای نگهبان در مجمع عضو بود، فوت شده و آیت‌الله شب‌زنده‌دار در این دوره از جایگاه فقیه شورای نگهبان در مجمع حضور دارد.  آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله واعظ طبسی، حسن حبیبی و حبیب‌الله عسگراولادی از چهره‌هایی بودند که در دوره قبل مجمع حضور داشتند و فوت شدند.

 ضرورت بازنگری در

سیاست‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام

اما از میان اعضای قدیمی مجمع مصطفی میرسلیم درباره انتخاب رییس و اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت توسط رهبر انقلاب گفت: بعد از دوران ریاست مرحوم هاشمی‌رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت، کار ریاست بر این مجمع ساده نخواهد بود به ویژه در جمع‌بندی نظریات. اما با همکاری اعضا هدایت مجمع برای ریاست جدید موفقیت‌آمیز می‌شود.  او افزود: البته وقت‌گذاری برای مجمع شرط مهمی است و امیدوارم آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی سلامت کامل را بازیافته باشند و بتوانند فرصت لازم را برای امور مجمع تشخیص مصلحت صرف کنند.  میرسلیم درباره رویکردهای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: بازنگری در سیاست‌های قبلی با توجه به شرایط جدید جهانی و شرایط کشور خودمان ضرورت جدی پیدا کرده است. مثلا ما چشم‌انداز برنامه 20ساله را بدون فرض تحریم‌ها تنظیم کرده بودیم اما واقعیت ایجاب می‌کند سیاست‌های جدیدی که متناسب با بدعهدی مذاکره‌کنندگان هسته‌یی به ویژه امریکا باشد، تنظیم کنیم.  او در پایان تاکید کرد: نظارت بر نحوه اجرای سیاست‌های کلی نظام بسیار مهم بوده و امیدوارم با همکاری قوای 3 گانه بتوانیم کار نظارت را به سرانجام مطلوب برسانیم تا خیر آن به همه برسد.

 

ارسال نظر