تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده است

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۲۹
تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده است

گروه ایران|

نایب‌رییس مجلس اعتقاد دارد که نمی‌توان با تغییر وزرا، سیستم را اصلاح کرد بنابراین هر شخصی که کارشناس‌تر باشد باید در کابینه حضور داشته باشد. مسعود پزشکیان در گفت‌وگویی که با خانه‌ملت داشت به معرفی وزرای کابینه دولت دوازدهم به مجلس و چینش تیم اقتصادی کابینه اشاره کرد و گفت: تیم اقتصادی دولت جدید تغییر چندانی نکرده است و نه تنها تیم اقتصادی دولت جدید قوی‌تر نشده بلکه یک پتانسیل و مهره خوب به اسم طیب‌نیا را نیز از دست داد، چراکه طیب‌نیا فردی باتجربه بود و کرباسیان نیز که به جای وی معرفی شده یکی از معاونان طیب‌نیا بوده و اینکه چه اتفاقی افتاده که طیب‌نیا برداشته شده و آقای کرباسیان آمده و چه برنامه‌یی برای این وزارتخانه دارد، مشخص نیست. نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: طیب‌نیا از لحاظ علمی و تجربه کاری در سطح بالایی بود و دولت باید توضیح دهد که چگونه طیب‌نیا برداشته شده و یکی از معاونان وی در سمت وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم منصوب شده است.

 معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودم

پزشکیان در ادامه سخنانش با بیان اینکه بنده معتقد به تغییرات زیاد در سیستم نبودم، ادامه داد: تغییر باید در جهت‌گیری‌ها و مهارت‌های وزرا ایجاد شود و اگر شخصی در سیستم اشتباهی انجام داده باید اشتباهات وی اصلاح و نقاط مثبت تقویت شود. وی یادآور شد: باید بیان شود که فلان شخص با فلان توانمندی در این دوره چه اقداماتی انجام می‌دهد تا مجلس به آن رای دهد، در این دوره جدید تا این افراد بخواهند برنامه بنویسند و برنامه را اجرا کنند زمان زیادی نیاز است. این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه هر شخصی که بخواهد وارد کابینه شود باید ابتدا مشکلات را شناسایی کند، افزود: ممکن است هر وزیر جدیدی که انتخاب می‌شود هر اتفاقی را به گردن مدیر گذشته بیندازد، پس اگر به دنبال اصلاح راه و ادامه مسیر هستیم، باید در چارچوب قانون فعالیت کرد، چراکه قانون است که در بخش‌های مختلف کشور مبنا و پایه کارشناسی، علمی و تجربی دارد.

وی با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت ادامه داد: دولت لایحه‌یی مبنی بر لایحه تفکیک وزارت صنعت از بازرگانی به مجلس ارائه کرد، لذا مشخص می‌شود که این تهدید همیشه در بدنه دولت وجود داشته که دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی در یکدیگر قابل جمع شدن نیستند و دولت احساس کرده که وزارت صنعت و بازرگانی باید از یکدیگر جدا شود. پزشکیان اظهار کرد: اگر این دو وزارتخانه از یکدیگر تفکیک شود این خطر وجود دارد شخصی که از وزارت بازرگانی سررشته دارد از وزارت صنعت اطلاعی نداشته باشد که درباره شریعتمداری نیز به همین صورت است که شریعتمداری تجربه بازرگانی زیادی داشته اما در بخش صنعتی تجربه چندانی ندارد. وی افزود: نبود مجید انصاری در کابینه جای سوال دارد چراکه آقای انصاری برای دولت کار کرده و اینکه چرا از سیستم حذف شده جای سوال است. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به جایگزینی بیطرف به جای چیت‌چیان در وزارت نیرو ادامه داد: بیطرف سابقه حضور و سکانداری وزارت نیرو را دارد اما چیت‌چیان نیز اقدامات خوبی در این وزارتخانه داشته و اینکه چرا برکنار شده و بیطرف به جای آن انتخاب شده جای سوال است.

 الزاما نباید کابینه از یک جریان باشد

وی در ادامه مصاحبه‌یی که با این خبرگزاری انجام داد، تاکید کرد: شناخت خوبی از آقای آذری‌جهرمی ندارم و نمی‌توانم نظر خاصی درباره ایشان ارائه کنم. رای دادن صرف به برنامه حرف بوده و منطقی نیست چراکه ممکن است، حرف‌های خوبی زده شود، اما شاید نتوان در عمل آن را اجرایی کرد، لذا باید دید که در نهایت در عمل چه می‌شود. وی با بیان اینکه الزاما نباید کابینه از یک گروه یا جریان خاص باشد، ادامه داد: هر شخصی که کارشناس‌تر باشد باید در کابینه حضور داشته باشد، البته طبیعی است که شخصی که از لحاظ تفکرات سیاسی با دولت است همفکر است در بخش‌های سیاسی به کار گرفته شود، اما در وزارتخانه‌هایی که سیاسی نیستند باید مهارت و تجربه فرد ملاک انتخاب قرار گیرد. پزشکیان با انتقاد از اینکه متاسفانه بیشتر وزارتخانه‌های دولت سیاسی شده و حتی به نیروی خدمات یک مجموعه سیاسی نگریسته می‌شود، یادآور شد: در حالی که در دنیا نیز دولت‌ها و وزرا تغییر می‌کنند و مابقی کارشناسان در جایگاه خود حضور دارند، اما در ایران با تغییر یک استاندار بیشتر فرمانداران و روسای ادارات نیز به ترتیب و به همین نحو نیز تمام سیستم تغییر می‌کند. وی افزود: دیگر در سیستم اداری و اقتصادی کارشناس به عنوان کارشناس وجود ندارد، پست کارشناسی موجود است، اما فرد منتخب کارشناس نیست و اسمش کارشناس بوده اما در واقع کارشناس واقعی نیست، فردی که دو ماه آمده چه تجربه‌یی دارد، حتی اگر اسم کارشناس روی آن گذاشته شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه جوان و پیر از لحاظ مدیریتی محلی از اعراب ندارد، ادامه داد: آیا شخصی که کاردان‌تر و باتجربه‌تر است باید کنار گذاشته شود و شخص جوان در کابینه حضور یابد؟ به چه علت در کجای دنیا این‌گونه رفتار می‌کنند؟ البته اگر شخصی کاردان، باتجربه و باسابقه بوده طبیعی است که جوان بودن بهتر از جوان نبودن است. وی با اشاره به اینکه علم و مهارت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در ابتدای انقلاب که جوان‌ها روی کار آمدند به این دلیل بود که مسن‌ها با حکومت همراه نبودند و گفته می‌شد که افراد باتجربه ضدانقلاب و جاسوس هستند، به همین دلیل کنار گذاشته شدند، اما اکنون که 40 سال از انقلاب می‌گذرد، اگر حرف گذشته زده شود مشخص می‌شود که هیچ رشدی صورت نگرفته است. پزشکیان گفت: کشور به دلیل اینکه به تجربه احترام نمی‌گذارد، دچار مشکل می‌شود. در ابتدای انقلاب نیز انقلاب فرهنگی به دلیل عدم مهارت کافی و مبانی علمی نتوانست با موفقیت پشت سر گذاشته شود.

 

ارسال نظر