تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۵۱
تشکیل معاونت اقتصادی در وزارت خارجه

نشست فراکسیون مستقلین ولایی با حضور دو وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم روز گذشته برگزار شد. روزهای شنبه، یک‌شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و صبح چهارشنبه، این فراکسیون جلسات دیگری را با سایر وزرای پیشنهادی برگزار خواهد کرد تا نهایتا به جمع‌بندی برسد. محمدجواد ظریف و محمود علوی دو وزیر پیشنهادی‌ای بودند که در فراکسیون شرکت کردند که پس از استماع سوالات نمایندگان این دو وزیر نیز مواضع خود را مطرح کردند. ظریف در این جلسه از آزادی زندانیان ایرانی در زندان‌های ترکمنستان سخن گفت و افزود: متاسفانه هر روز دولت ترکمنستان زندانی می‌گیرد و در این زمینه لازم است با نیروی انتظامی و مرزبانی همکاری کنیم تا مانند کاری که برای ممانعت از خروج مواد مخدر در زمان حج انجام شود که البته با مقداری سرمایه‌گذاری این امکان وجود دارد و با سردار اشتری نیز جلساتی را برگزار کرده‌ایم. وی افزود: در ۴سال اخیر ۳۰۰ نفر را آزاد کردیم ولی باز هم تعداد زیادی از ایرانیان آنجا دستگیر شده‌اند که البته توافق برای تبادل محکومان انجام شده است. او با بیان اینکه در برنامه خود برای دولت دوازدهم دو ابراولویت را برای وزارت خارجه تعریف کرده‌ایم، تصریح کرد: ضمن مراقبت از برجام باید مانع از این شویم که امریکایی‌ها دستاوردهای ما را از توافق هسته‌یی کاهش دهند. وزیر امور خارجه وظیفه اصلی وزارت خارجه را بحث مسائل منطقه‌یی و اقتصادی دانست و ادامه داد: برای این دو بخش هم در وزارت خارجه و هم در بیرون از وزارت خارجه باید اقداماتی انجام شود.

ظریف خاطرنشان کرد: در بیرون از وزارت خارجه باید مشخص شود که آیا وزارت خارجه مسوول روابط خارجی در حوزه اقتصاد و سایر حوزه‌هاست یا خیر؟ هیچ ادعایی بر انحصار روابط خارجی نداریم اما بر مسوولیت روابط خارجی ادعا داریم و باید با هماهنگی وزارت خارجه اقدامات اقتصادی انجام شود تا با توجه به منافع ملی مانع از به وجود آمدن رقابت‌های بی‌مورد بین بنگاه‌های ایرانی در خارج از کشور شویم. وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه برای انجام وظیفه در وزارت خارجه دو نیاز وجود دارد، گفت: یکی از نیازها، نیاز تقنینی است که در برنامه ششم یک بند به آن اضافه شد و بر این اساس وزارت خارجه مسوول هماهنگی روابط خارجی است، فرهنگ هماهنگی در دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های حاکمیتی خارج از دولت باید بپذیرد که مسوولیت روابط خارجی با وزارت خارجه است. وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه مراسم تحلیف نشانه‌یی از اقتدار نظام بود و از همه جای دنیا به طور متوازن برای نخستین بار بعد از انقلاب ۲۷نماینده سطح بالای اروپایی به ایران آمدند، گفت: تعداد قابل توجهی از امریکا، آفریقا و آسیا به ایران سفر کردند و این یک شرایط ویژه است و به حضور ما نیاز دارند. وی تاکید کرد: دو هفته است که بعد از حدود یک سال مطالعه در ساختار وزارت خارجه تغییراتی را ایجاد کرده‌ایم تا دستور برنامه پنجم و خواست مجلس محقق شود با وجود اضافه کردن معاونت اقتصادی به وزارت خارجه ۶ معاون وزارت خارجه به ۵ معاون کاهش یافته است. ظریف با بیان اینکه در وزارت خارجه هیچگاه رسم نداشته‌ایم که بر بودجه دولت هزینه‌یی تحمیل شود، گفت: برنامه‌های اقتصادی وزارت خارجه برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی و اقتصاد مقاومتی پیگیری می‌شود.

 برخورد وزارت اطلاعات با کانال‌ها پلیسی نیست

وزیر پیشنهادی اطلاعات هم در این نشست گفت: سیاست وزارت اطلاعات درخصوص کانال‌ها، پلیسی نیست و اینگونه برخورد در قبال فعالان مدنی جدا از عناصر ضد انقلاب را در شأن یک جامعه رشد یافته نمی‌دانیم. سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات با بیان اینکه وزارت اطلاعات تنها یک تشکیلات ندارد و موضوعات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی دسته‌بندی نشده است و هر بخش به موضوعی مخصوص می‌پردازد.

وی افزود: اگر وزارت اطلاعات مورد محور باشد، ممکن است بر اثر غلبه موارد، وزارتخانه محو یک مورد شود ولی اگر وزارت اطلاعات راهبرد محور باشد، این موردها نیستند که حرکت وزارتخانه را مشخص می‌کند، امروز به جای مدیریت موردی به مدیریت موردها براساس راهبرد پرداخته می‌شود.

علوی ادامه داد: در این 4سال راهبرد وزارت اطلاعات تعیین و به خدمت مقام معظم رهبری ارائه شده و کار براساس راهبردها انجام می‌شود.

وزیر اطلاعات بیان کرد: یک کانالی درحال فعالیت بود که 2تهمت بزرگ را علیه رییس‌جمهور مطرح کرد و پس از دستگیری به دستگاه قضا تحویل داده شد اما پس از 6 روز آزاد و با جسارت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد. وی ادامه داد: سیاست و امکان وزارت اطلاعات درخصوص کانال‌ها، برنامه پلیسی نیست و اینگونه برخورد در قبال فعالان مدنی جدا از عناصر ضد انقلاب را در شأن یک جامعه رشد یافته نمی‌دانیم. در مورد ادمین کانال‌های داخلی هم می‌توانیم افراد را احضار کنیم و به دستگاه قضایی تحویل دهیم و دخالتی در کار قاضی نداریم.

علوی با بیان اینکه درخصوص کانال‌های مستهجن هزاران کانال بسته شده و ادمین‌های کانال‌های ضد دین یا توبه کردند یا در صورت سازمان یافته بودن تحویل دستگاه قضا داده شده‌اند، گفت: گزارشی نیز در این زمینه به مقام معظم رهبری ارائه کردیم که ایشان اظهار لطف و محبت کردند. وزیر اطلاعات با بیان اینکه مرتبطین با ادمین‌های مقیم خارج از کشور را احضار می‌کنیم، گفت: درخصوص کانال آمد نیوز به مرتبطین این کانال تذکر دادیم و اقدامات در زمینه ایجاد جنگ روانی علیه این کانال راه افتاده است.

 

ارسال نظر