بیم‌ها و امیدهای کابینه آتی

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۳۵
بیم‌ها و امیدهای کابینه آتی

گروه ایران|

 آخرین جلسه هیات وزیران دولت یازدهم دیروز در شرایطی در ساختمان ریاست‌جمهوری برگزار شد که برخی چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهور از تغییر بیش از 50 درصدی کابینه در دوره دوازدهم خبر می‌دهند. تغییراتی که برخی از آنها مانند مصطفی پورمحمدی، مجید انصاری و... منجر به خروج از کابینه می‌شود و در برخی موارد دیگر مانند محمود واعظی، محسن نهاوندیان و... با تغییر پست ماموریتی در ترکیب کابینه عملیاتی خواهند شد.

ماجرای دیدار ظریف با وزیر خارجه عربستان سعودی ازجمله موضوعات داغی بود که روز گذشته خبرنگاران از وزیر خارجه ابعاد و زوایای گوناگون آن را پیگیری می‌کردند. ضمن اینکه حرکات زیرپوستی خبرنگاران برای آگاهی از آخرین تغییرات کابینه باعث شد تا مجید انصاری به طور رسمی اعلام کند که در دولت دوازدهم هیچ نقشی نخواهد داشت. این فرآیند درباره پورمحمدی، وزیر دادگستری هم به همین شیوه دنبال شد و او که با اصرار خبرنگاران مواجه شده بود؛ اعلام کرد که در کابینه دوازدهم مسوولیتی نخواهد داشت.

در نقطه مقابل این چهره‌ها افرادی مانند سیف(رییس کل بانک مرکزی)، امیری(معاون پارلمانی)، ظریف(وزارت خارجه) و انصاری(معاون امور استخدامی و اداری) نیز تلویحا اعلام کردند که در کابینه دوازدهم حاضر خواهند بود. یکی از مهم‌ترین معادلاتی که درباره ترکیب اقتصادی کابینه مطرح می‌شود، شمایل وزیر اقتصاد دولت آینده است. در گمانه‌زنی‌های رسانه‌یی از افرادی چون نهاوندیان و نوبخت به عنوان نامزدهای اصلی این پست یاد می‌شود؛ روز گذشته طیب‌نیا و نهاوندیان با هم از محل جلسه هیات دولت بیرون آمدند درحالی که دوشادوش یکدیگر راه می‌رفتند. طیب‌نیا زمانی که با اصرار رسانه‌ها برای صحبت درباره وزیر اقتصاد آینده روبه‌رو شد، محسن نهاوندیان را نشان داد و از خبرنگاران خواست که با وی گفت‌وگو کنند. فعل و انفعالی که از منظر خبرنگار تعادل نشان‌دهنده حضور نهاوندیان در سمت وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم است.

 حدود 50‌ درصد کابینه تغییر می‌کند

 یکی از چهره‌هایی که طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های متعددی درباره جایگاهش در کابینه دوازدهم مطرح می‌شود، محسن نهاوندیان است که روز گذشته همراه با طیب‌نیا از جلسه هیات دولت خارج شد تا رودرروی خبرنگاران بایستد. رییس دفتر رییس‌جمهوری با تاکید بر اینکه دولت دوازدهم مجموعه‌یی هماهنگ و کارآمد در مسیر اعتدال خواهد بود، گفت: مردم اطمینان داشته باشند، ترکیب دولت آینده گام بلندی در مسیر تحقق خواسته‌های آنان خواهد بود.

نهاوندیان بعد از پایان آخرین جلسه هیات دولت یازدهم در پاسخ به این پرسش «تعادل» که براساس گمانه‌زنی‌ها ترکیب اقتصادی کابینه از بیشترین تغییرات در دولت دوازدهم برخوردار خواهند شد، گفت:«بله تصور شما درست است. با توجه به این واقعیت که طی 4سال گذشته بسترهای لازم برای پویایی بیشتر در حوزه اقتصاد با لغو تحریم‌های اقتصادی، کنترل تورم و رشد اقتصادی مطلوب برداشته شده، طبیعی است که رییس‌جمهور به دنبال پویاتر کردن ترکیب اقتصادی کابینه در دولت دوازدهم باشد.»

رییس دفتر رییس‌جمهوری در ادامه گفت: آن چیزی که در انتخابات و بحث‌های انتخاباتی و سخنرانی‌های رییس‌جمهور و نظرات مردم بود یک پیام بسیار روشن بود و اینکه مردم جهت‌گیری دولت تدبیر و امید را تایید کردند اما مردم سرعت بیشتر خواستند.

وی افزود: کشور در شرایطی است برخی موانع بزرگ که در آغاز دولت یازدهم سر راه بود، برداشته شد. در بخش اقتصادی هم در قسمت‌های زیرساختی اقتصادی سرعت بیشتری را خواهیم داشت.نهاوندیان در پاسخ به این سوال که آیا شما در دولت دوازدهم به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی حضور خواهید داشت، اظهار کرد: شما که تاکنون صبر کرده‌اید تا چند روز دیگر هم صبر کنید.

وی ادامه داد: من این اطمینان را می‌دهم و آن اینکه انتخاب‌هایی که آقای روحانی کرده‌اند حتما انتخاب‌های مورد حمایت مردم که به ایشان رای دادند و اعتمادشان را ابراز کردند، است. رییس دفتر رییس‌جمهوری تصریح کرد: رییس‌جمهوری برنامه‌یی به مردم ارائه کردند و مردم به آن برنامه و تشخیص و جهت‌گیری رای اعتماد دادند بنابراین ایشان بهترین فردی هستند که پیام انتخابات را دریافت کرده‌اند و عزم جدی بر پیمودن این میسر را دارند و به طور حتم مصادیقی که انتخاب کرده‌اند در جهت تحقق این پیام است. وی در پاسخ به سوالی در مورد حضور مجدد برخی وزیران در دولت دوازدهم گفت: آنچه ما در عینیت غیرقابل انکار حرکت اجتماعی مردم دیدیم رای قاطع به آقای روحانی بود. رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: دکتر روحانی هم طبعا به آن پیمانی که با مردم بسته‌اند، وفادار هستند و با تشخیص همه مجموعه شرایط انتخاب‌های بهتر و گزینه‌های اصلح را حتما مورد توجه قرار داده‌اند.

 

 ماجرای یک سلام و علیک معمولی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش«تعادل» که درباره راه‌اندازی واحد اقتصادی در مجموعه وزارت خارجه پرسش خود را مطرح کرده بود، گفت: با ایجاد تغییرات ساختاری در وزارت خارجه دولت دوازدهم و توجه بیشتر به اقتصاد باید تلاش بیشتری کنیم که در زنجیره ارزش فعالیت‌های اقتصادی حضور جدی‌تری داشته باشیم و برای صادرات، تولید کرده و جذب سرمایه و فناوری داشته باشیم. ما باید یک بخش فعال از اقتصاد جهانی باشیم که بتوانیم به اهدافی که رهبری اشاره کردند یعنی تولید و اشتغال دست یابیم. ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که پیام حضور موگرینی در تهران چیست، اظهار کرد: پیام این حضور این است که ایران کشوری نیست که بتوان با آن برخورد حذفی کرد. ایران بخش فعال و ارزنده‌یی از روابط بین‌الملل است. وی در پاسخ به پرسشی درباره حضورش در کابینه دولت دوازدهم گفت: خدا می‌داند.وزیر امور خارجه کشورمان درباره دیدار خود با عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان گفت: این دیدار یک سلام و علیک معمولی بود. چنین اتفاقاتی در جلسات بین‌المللی طبیعی است که افرادی که آنجا حضور دارند با هم برخورد کنند. مخصوصا در جلساتی که افراد محدودی در آن حضور داشته و در یک سطح باشند. ظریف ادامه داد: ایران گرچه با بسیاری از سیاست‌های عربستان مخالفت دارد، اما همواره دنبال برقراری ارتباط خوب با همسایگان خود بوده است. ما دنبال این هستیم که با همسایگان رابطه خوب براساس احترام متقابل داشته باشیم. وی در پاسخ به این پرسش که احوال‌پرسی شما با عادل الجبیر ربطی به سفر مقتدی صدر به عربستان داشته است، گفت: سیاستی که عربستان در عراق دنبال می‌کند ارتباطی با این ملاقات نداشت.

 پس از برجام در عرصه ورزش اتفاقات خوبی افتاد

وزیر ورزش و جوانان گفت: در ورزش بانوان تمرکز داشتیم و مجوز حضورشان در ورزش‌ها با پوششی مناسب را گرفتیم. مسعود سلطانی‌فر در پاسخ به سوال «تعادل» درباره اثربخشی دیدار وزیر امور خارجه با وزیر خارجه عربستان‌سعودی بر موضوعات و حل مشکلات ورزشی گفت: پس از برجام در عرصه ورزش اتفاقات خوبی افتاده ما توانستیم میزبانی حدود 70 رویداد بین‌المللی را داشته باشیم. رویکرد فدراسیون‌های بین‌المللی با ما بسیار خوب شده و باید از ظرفیت‌های بین‌المللی برای توسعه ورزش استفاده کنیم. فکر می‌کنیم بهانه‌هایی که عربستان برای عدم حضور در مسابقات با ایران دارد بهانه‌های واهی است که حل شدن مشکلات می‌تواند اثربخش باشد.

وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس تهران گفت: اعضای هیات‌مدیره را مجمع تصویب کرده و آنها امروز معرفی می‌شوند. سلطانی درخصوص حضورش در دولت دوازدهم گفت: این را از آقای روحانی بپرسید. در مدت حضورم مقداری در حل مشکلات ضوابط، دستورالعمل‌ها و اختیارات تلاش کردیم. در ورزش بانوان تمرکز داشتیم و مجوز حضور بانوان در ورزش‌ها با پوششی مناسب را گرفتیم. جوان‌گرایی مدیران استانی در این مدت در دستور کار بود و ما در حال حاضر 4مدیرکل زیر 40سال داریم و در آینده هم اگر بنده معرفی شدم و مجلس رای اعتماد داد این روند در تعیین مدیران ادامه خواهد داشت.

 صفی برای دریافت وام ازدواج نخواهیم داشت

رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با هماهنگی و همکاری بانک‌ها قرار شد تا پایان شهریور ماه اصلا صفی برای دریافت وام ازدواج وجود نداشته باشد. ولی‌الله سیف در پاسخ به این پرسش که طرح ضربتی اهدای وام ازدواج تا کی ادامه خواهد داشت، گفت: این اقدام را بانک مرکزی به‌دلیل اینکه صف افرادی که خواهان اعطای وام قرض‌الحسنه ازدواج بودند، طولانی شده بود، با هماهنگی و همکاری بانک‌ها انجام داد و قرار ما این است تا پایان شهریور ماه اصلا صفی وجود نداشته باشد یا اگر صفی هم باقی می‌ماند معقول باشد و در حد یک ماه طول بکشد. وی افزود: مشکل اصلی در این زمینه برمی‌گردد به تعادل منابع قرض‌الحسنه از یک‌سو و تقاضای موجود برای آن از سوی دیگر که البته بانک‌ها باتوجه به اهمیت این قضیه همکاری خوبی را انجام دادند و پیشرفت خوبی را در این زمینه داشته‌ایم.

 تنها رییس‌جمهور در چینش کابینه تصمیم‌گیر است

محمود واعظی تصریح کرد که تشکیل کمپین‌هایی به نفع این یکی و آن یکی برای حضور در دولت دوازدهم درست نیست. محمود واعظی با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه دوازدهم، اظهار کرد: این بد است که رییس‌جمهوری که این همه وقت گذاشته است برای کابینه، حال عده‌یی بیایند و بگویند آقای فلانی و فلانی در انتخاب کابینه نقش دارند. شخص رییس‌جمهور با مشورت‌هایی که کرده، تصمیم گرفته و این کمپین‌هایی که به نفع این یکی و آن یکی مطرح شده است، درست نیست و نه من و نه هیچ شخص دیگری در این زمینه نقشی نداشته است. وی افزود: درباره تایید حضور من به عنوان رییس دفتر رییس‌جمهور نیز اجازه دهید تا خود آقای روحانی این موضوع را اعلام کند. وزیر ارتباطات با بیان اینکه «امروز آخرین جلسه دولت یازدهم برگزار شد»، گفت: فضای این جلسه بسیار صمیمی و دوستانه بود بین همه همکارانی که در دولت می‌مانند و نیز کسانی که دولت را ترک می‌کنند و رییس‌جمهوری نیز از تلاش‌های تک‌تک همکاران تشکر کردند و از سوی دیگر با بیان مشکلات، ابراز امیدواری کردند که با همین صمیمیتی که امروز وجود دارد، چه کسانی که در کابینه می‌مانند و چه کسانی که در بیرون از کابینه هستند، دولت را برای محقق کردن شعارها و برنامه‌هایش همراهی کنند.

 

ارسال نظر