چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۶۰

مراسم تحلیف رییس‌جمهور نقطه عطف توجه به ایران است

02-3عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حضور بیش از ۹۰هیات بلندپایه خارجی در مراسم تحلیف رییس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی نقطه عطفی برای توجه به ایران امن و متقدر خواهد بود. به گزارش خانه ملت، علیرضا رحیمی با اشاره به حضور مهمانان ویژه در مراسم تحلیف رییس‌جمهور اظهار کرد: اتفاقی در فضای پسا برجام رخ داد و امنیت سرمایه‌گذاری در ایران به دنیا مخابره شد همچنان که به تدریج مشکلات بانکی، حمل و نقل و انرژی ایران برطرف می‌شود، نگاه جهانیان نسبت به ما واقع‌گرایانه شده و فضای ایران‌هراسی به فضای ایران‌گرایی تبدیل شده است.  وی ادامه داد: با روی کار آمدن دولت یازدهم در واقع شاهد تغییر رویکرد در مسائل و سیاست خارجی بودیم که همین تغییر رویکرد منجر به افزایش تلاش حوزه دیپلماسی شد. این تلاش در نهایت منجر به نتیجه رسیدن برجام شد، برجام در شرایطی رخ داد که شاهد 24ماه مذاکرات طاقت‌فرسا بودیم تا سرانجام امنیت و صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌یی ایران به جهان ثابت شد. این نماینده مجلس با اشاره به راستی‌آزمایی‌های مختلف از فعالیت هسته‌یی کشور عنوان کرد: با تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قطعنامه 2231شورای امنیت سازمان ملل در نهایت شورای امنیت و کشورهای گروه 1+5 مشترک و متفق وضعیت صلح‌آمیز بودن فعالیت ایران را تایید کردند و توافق برجام شکل گرفت. وی اظهار کرد: برجسته‌ترین توافقی که بعد از برجام منعقد شد، سرمایه‌گذاری شرکت توتال بود که در فضای تجاری و سیاسی مهمی در سطح بین‌الملل ارزیابی می‌شود.

 

تحریم‌های اخیر امریکا برخلاف مقررات بین‌المللی است

02-4«بریگیت زیپریس» وزیر اقتصاد و انرژی آلمان در دیدار با «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان با بیان اینکه تحریم‌های اخیر امریکا را علیه ایران محکوم می‌کنیم، گفت: دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند. به گزارش«تعادل» به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، او ضمن ابراز امیدواری نسبت به گسترش بیش از پیش روابط تجاری ایران و آلمان اعلام کرد: دلیلی نمی‌بینیم اروپا درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) به تعهداتش عمل نکند ما به عنوان دولت و حکومت‌ها موظف به حفظ و عمل به تعهدات و توافقات انجام شده، هستیم. وزیر اقتصاد آلمان با بیان اینکه ما به طور دایم درحال گفت‌وگو با هرمس بانک‌ بوده و آنها را تشویق به پذیرش تعهداتشان می‌کنیم، گفت: بانک‌های کوچک و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از طریق بانک‌های بزرگ کار می‌کنند. تاکنون از طریق هرمس حدود 500 میلیون یورو تعهد بیمه پذیرفته شده اما در مورد بانک‌ها هنوز این رقم کمتر است. این مقام آلمانی تاکید کرد: ما تحریم‌های اخیر امریکا را علیه ایران محکوم می‌کنیم، دولت آلمان این تحریم‌ها را برخلاف مقررات بین‌المللی می‌داند، متن تحریم‌های اخیر که کنگره امریکا در مورد روسیه تصویب کرده، شرکت‌های آلمانی و اروپایی را هدف قرار داده است و وقتی ما این تحریم‌ها را بر خلاف قوانین بین‌المللی می‌دانیم، نمی‌توانیم تحت بیمه ریسک سیاسی قرار دهیم.وی در ادامه سخنان خود ضمن ابراز علاقه‌مندی نسبت به انعقاد قرارداد بین ایران و شرکت زیمنس گفت: شرکت‌های آلمانی از نظر قیمت توان رقابت با شرکت‌های چینی را ندارند ولی کیفیت تکنولوژی و تجهیزات آلمانی قابل قیاس با موارد مشابه چینی نیست.

 

ویزای تیم دیپلماتیک ایران اعزامی به حج 96 صادر شد

02-5 سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ویزای اعضای کنسولگری وزارت امور خارجه برای اعزام به عربستان سعودی صادر شده و هیچ مشکلی در زمینه استقرار این اعضا در مکه و مدینه وجود ندارد. صالحی‌امیری دیروز در حاشیه آیین بدرقه رسمی زایران حج 96 در فروردگاه امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تمام مقدمات لازم برای حج امسال فراهم شده و امیدوارم در عمل نیز با تعهداتی که عربستان داده شاهد یک حج آرام و عزتمند باشیم و آنان نیز پایبند به تعهدات خود باشند. او اظهار کرد: در این خصوص از زائران حج نیز می‌خواهم تا قوانین و ضوابط جاری عربستان را رعایت کنند. صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته در زمینه حج و تدارکات پیش‌بینی شده هیچ مشکلی در برپایی این فریضه الهی نخواهیم داشت. وزیر ارشاد تصریح کرد: هم‌اکنون ستاد اجرایی ما در مکه و مدینه مستقر هستند و در مقابل، ستادی نیز در تهران فعالیت خود را آغاز کرده و تمام امورات موجود را دنبال خواهد کرد. او با بیان اینکه نماینده ولی فقیه در امور حج و رییس سازمان حج و زیارت این هفته برای پیگیری روند موجود عازم عربستان خواهند شد، گفت: براساس برآوردهای انجام گرفته و تدابیر اندیشیده شده، حج موفقی را برگزار خواهیم کرد. امسال 86 هزار 500 زائر ایرانی در قالب 600 کاروان با 335پرواز از 20 ایستگاه پروازی کشور در قالب 40هزار و 260زائر مرد و 40هزار و 336زائر زن برای انجام مناسک حج تمتع راهی عربستان می‌شوند.

 

نامه انتقادی به بارزانی

02-6عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌یی خطاب به مسعود بارزانی درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان گفت: از آنجا که هنوز عراق از توطئه داعش خلاص نشده است، طرح هر گونه داعیه استقلال‌جویانه در این شرایط بحرانی تنها به بی‌ثباتی و جنگ داخلی منجر می‌شود؛ آقای بارزانی بوی خون به مشامم می‌رسد. به گزارش ایسنا در بخش‌هایی از متن نامه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه آمده است:«خدا می‌داند بوی خون به مشامم می‌رسد. براساس برآوردهای کارشناسی در طول 14سال بعد از سقوط صدام بعثی هیچ منطقه‌یی از کشور عراق به اندازه اقلیم کردی نتوانسته است از شاخص‌های امیدبخش توسعه برخوردار شود.»نماینده اسلام‌آباد غرب ادامه داد:«پدیده هنوز مشکوک داعش و تروریسم سلفی آثار زیان‌بار مادی و معنوی بر منطقه به خصوص در عراق و سوریه گذاشته است و فراموش نمی‌شود که بزرگ‌ترین جنایات داعش در این منطقه علیه مردان، زنان و کودکان کرد، رخ داد و بسیاری از مناطق دیگر خواستار حضور در کنار خواهران و برادران پیشمرگی خود شدند. به خوبی می‌دانید که نخستین شکست داعش از «جلولا» و با کمک برادران ایرانی شروع شد.» وی نوشت:«برادرانه انتظار دارم با احتیاط بیشتری درخصوص همه‌پرسی استقلال کردستان در سپتامبر سال جاری عمل نمایید. عراق هنوز از توطئه داعش خلاص نشده است. اگر تحت هر عنوانی دولت مرکزی تضعیف شود، عراق روی آرامش نخواهد دید. اکنون بخش اعظم بودجه این کشور صرف امنیت می‌شود این درحالی است که هنوز وارد عصر بازسازی نشده‌اید، عصری که فقط در سایه وحدت، خوش سرانجام خواهد شد.

 

ارسال نظر