تصویب کلیات طرح «مقابله با اقدامات خصمانه امریکا» در روزهای تعطیل پارلمان

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۱۰
تصویب کلیات طرح «مقابله با اقدامات خصمانه امریکا» در روزهای تعطیل پارلمان

گروه ایران|

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان، روز گذشته در جلسه‌یی فوق‌العاده به بررسی کلیات طرح مقابله با اقدامات تروریستی و ماجراجویانه امریکا در منطقه با حضور عراقچی و قشقاوی معاونان وزیر خارجه و مقامات ارشد این وزارتخانه پرداختند. بعد از بحث و بررسی، کلیات این طرح با رای مثبت تمام بهارستانی‌های حاضر در این جلسه فوق‌العاده به تصویب رسید. این درحالی است که حدود 20 روز پیش و در پی رفتارهای دوگانه امریکا درخصوص برجام، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی امریکا در منطقه با 216 رای موافق، 6 رای مخالف و یک رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن موافقت کرده بودند. گفتنی است فوریت این طرح به‌دلیل رفتارهای دولت امریکا که باعث شده امنیت منطقه به مخاطره بیفتد و همچنین به‌دلیل سیاست‌های خصمانه امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.

 ادامه جلسات کمیسیون امنیت تا پایان رسیدگی به تمام پیشنهادها

رییس این کمیسیون با بیان اینکه سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم در جلسه حضور داشت، گفت: هنگام تعطیلی مجلس هیچ جلسه‌یی در مجلس برگزار نمی‌شود اما به‌دلیل اهمیت موضوع، از اعضای کمیسیون دعوت کردیم این طرح را که پیش از این یک فوریت آن در صحن علنی به تصویب رسیده بود، بررسی کنیم. علاءالدین بروجردی تاکید کرد: «کمیسیون قصد دارد تمام پیشنهادها را بررسی کند تا پاسخ کوبنده‌یی به امریکایی‌ها که قصد دارند برجام را زیر پا بگذارند، بدهیم. بنابراین جلسات کمیسیون امنیت ملی تا پایان رسیدگی به تمام پیشنهادها ادامه خواهد داشت تا بتوانیم آن را برای بررسی در صحن علنی هفته آتی آماده کنیم.»سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان همچنین درخصوص نشست ویژه این کمیسیون و تصویب کلیات طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا اظهار کرد: در ابتدای جلسه بروجردی به ارجاع طرح مذکور به کمیسیون اشاره و تاکید کرد که مطابق آیین‌نامه ابتدا کلیات و بعد پیشنهادهای واصله مورد بررسی قرار می‌گیرد. عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه توضیحاتی پیرامون مصوبه مجلس نمایندگان امریکا ارائه کرد و توضیح داد که این قانون جدید یک حرکت خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است و واکنش قاطع مجلس را لازم دارد لذا وزارت امور خارجه از پیش‌نویس تهیه شده از سوی کمیسیون حمایت می‌کند. سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگویی که با خانه ملت داشت، افزود: همچنین آقایان ذوالنوری، حسن بیکی، گودرزی، صفاری، رحیمی، رضایی، دهقانی فیروزآبادی، نوریان و شوشتری اظهارنظر کردند. در ادامه نیز عراقچی به برخی نکات مطرح از سوی اعضای کمیسیون اشاره و پیرامون آنها توضیح داد. این نماینده مجلس تاکید کرد: خصومت امریکایی و ادامه رفتارهای دشمنانه آنها به علت شکست‌های مکرر از جمهوری اسلامی ایران است به این جهت تصویب طرح متقابل، عدم تاثیرگذاری تحریم‌ها بر اراده ملت ایران مورد تاکید و توافق کمیسیون بود.

 تا نقض فاحش برجام فاصله داریم

سیدعباس عراقچی نیز پس از جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس که برای بررسی طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه امریکا برگزار شده بود به این خبرگزاری گفت: وزارت خارجه با پیش‌نویس طرح تهیه شده در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کاملا موافق است و نیاز است که در مقابل حرکات خصمانه و خبیثانه امریکا به‌خصوص به‌خاطر آثاری که در اجرای برجام می‌گذارد و منافع جمهوری اسلامی ایران از این توافق را کاهش می‌دهد اقدام مقتضی صورت گیرد. رییس ستاد پیگیری اجرای برجام عنوان کرد: نقض برجام صورت گرفته، اما هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم و موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم و درباره نحوه عکس‌العمل هم پاسخ مقتضی را هیات نظارت اتخاذ خواهد کرد. معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: نقض بندهای 26، 28 و 29 برجام را از سوی امریکایی‌ها شاهد هستیم و نیاز به عکس‌العمل مناسب دارد و خوشحالیم که یک اتفاق‌نظر کامل در کمیسیون در این باره وجود داشت و ان‌شاءالله قانون مراحل خود را طی خواهد کرد و پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به این اقدام امریکا نشان داده خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در کمیسیون نظارت بر اجرای برجام به اقدامات امریکایی‌ها اعتراضی شد یا خیر، عنوان کرد: هفته گذشته کمیسیون مشترک ایران و 1+5 تشکیل جلسه داد. ما همواره نقض برجام توسط امریکا را به این کمیسیون گزارش و ثبت کرده‌ایم. چندین نامه تاکنون از سوی ظریف وزیر امور خارجه، برای موگرینی نوشته شده و از او خواستیم بین کشورهای عضو برجام توزیع شود.

عراقچی با بیان اینکه موارد نقض برجام، بدعهدی‌ها، تعلل‌ها و پیمان‌شکنی‌ها توسط امریکایی‌ها همگی ثبت شده است، گفت: از نظر ما موارد نقض برجام مستند است و هفته گذشته نیز در کمیسیون مشترک بحث شد و اگر در بیانیه پایانی این کمیسیون هم ملاحظه کرده باشید، تاکید شده که باید تمام مفاد برجام توسط طرف‌های برجام در فضای سازنده و همراه با حسن‌نیت انجام شود. عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشور با بیان اینکه کمیسیون مشترک انتقادات ایران را مورد توجه و تایید قرار داده است، عنوان کرد: کمیسیون مشترک انتقادات ایران را مورد توجه و تایید قرار داد که اجرای برجام توسط امریکا به‌صورت کامل صورت نگرفته است. ما تمام موارد را به‌طور کامل به هیات نظارت گزارش می‌دهیم. معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه پیش‌نویس قانون مقابله با تحریم‌ها و کلیات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده است، اظهار کرد: این قانون که کلیات آن در کمیسیون امنیت ملی مجلس به تصویب رسیده قانون جامعی است؛ هم اقدامات متقابل در برابر تحریم‌های امریکا را دربر می‌گیرد، هم اقدامات امنیتی امریکا و اقداماتی را که علیه اتباع ایرانی در این خصوص صورت گرفته است شامل می‌شود، باید اقتدار جمهوری اسلامی ایران در برابر امریکایی‌ها نشان داده شود.

 

ارسال نظر