تشکیل دولت قوی برای عبور از چالش‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۹۰۹
تشکیل دولت قوی برای عبور از چالش‌ها

ادامه از صفحه اول

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اتفاقات منطقه‌یی و جهانی، ابعاد و روند مخاطره‌آمیزی به وضوح نشان می‌دهد که در مقابله با جمهوری اسلامی ایران طراحی می‌شود. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: امریکایی‌ها هدف‌های مشخصی را دنبال می‌کنند، مهم‌ترین هدف گروه حاکم بر امریکا این است که بتواند در فضای بین‌المللی جا بیندازد که ایران ناقض برجام است و بتواند یک اجماعی در کشورهای 1+5 و سایر کشورها و سازمان ملل علیه ایران راه بیندازد که به فضل خدا موفق نبوده است.

جهانگیری افزود: کار دیگری که امریکا به‌شدت دنبال می‌کند، این است که فضای ایران را برای کار و فعالیت فضای پرریسک و نامطمئنی نشان دهد و به فعالان اقتصادی و دولت‌ها بگویند با ایران کار نکنید تحریم‌های بزرگی در راه است.

وی ادامه داد: ما در داخل کشور برای مساله برجام در شورای عالی امنیت ملی یک تصمیم گرفتیم که این تصمیم اجماعی است، در این شورا سران سه قوه و نیروهای مسلح حضور دارند و مصوبات این شورا به تایید رهبر معظم انقلاب می‌رسد و پس از تایید ایشان اجرایی می‌شود. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: یک کمیسیون برای نظارت بر برجام به ریاست رییس‌جمهوری تشکیل شده که اگر در برجام طرف مقابل اقدامی کند و این کمیسیون تشخیص دهد خلاف برجام عمل کرده حتما جمهوری اسلامی ایران عکس‌العمل تند نشان می‌دهد و تاکنون نیز نشان داده است. جهانگیری افزود: ایران تاکنون در برابر حرکت‌های تهدیدآمیز نه تنها عقب‌نشینی نکرده بلکه اقدامی تندتر یا متناسب با آن انجام می‌دهد. در بخشی که به برجام برمی‌گردد باید اجازه دهیم روال قانونی پیش‌بینی شده طی شود.

 امنیت سرمایه‌گذاری

جهانگیری همچنین گفت: اگر فضا اطمینان‌بخش باشد همه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند که باید از این فضا حفاظت و حراست شود و هیچ‌کس نباید در میدان و زمینی که امریکایی‌ها طراحی می‌کنند بازی کند. جهانگیری افزود: ما مسائل و چالش‌ها و ابرچالش‌هایی پیش رو داریم، بیکاری و نظام بانکی و محیط‌زیست از جنبه این مسائل است.

وی ادامه داد: در مقابل چالش‌ها، فرصت‌هایی نیز در کشور وجود دارد، یکی از مهم‌ترین فرصت‌ها امید و اعتمادی است که در مردم وجود دارد و این بزرگ‌ترین سرمایه‌یی است که می‌تواند کشور را برای عبور از چالش‌ها و ابرچالش‌ها و مقابله با شرایط منطقه‌یی کمک کند. جهانگیری افزود: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یک نسخه اجمالی است هم بخش خصوصی و هم دولت و هم قوه قضاییه و هم تریبون‌دارهای مختلف آن را قبول دارند اما اینکه چقدر همراهی می‌کنند، بحث دیگری است. وی ادامه داد: گاهی اوقات گفته می‌شود ما قبول داریم اما در عمل همراهی نمی‌کنند، آقایان بیشتر به‌دنبال یقه‌گیری دولت هستند و اگر اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند، می‌خواهند ببینند می‌شود از این منظر یقه دولت را گرفت یا خیر؟ معاون اول رییس‌جمهوری تصریح کرد: طرح‌های بسیار خوب و جذابی برای طرف‌های داخلی و خارجی تهیه شده و ایران در دنیا جزو کشورهای منحصر به فرد است، این کشور در بخش حمل‌ونقل، صنعت، آب، برق و غیره چند صد میلیارد طرح آماده دارد تا به دنیا عرضه کند و دنیا مشتاق است به سمت این طرح‌ها حرکت کند. جهانگیری افزود: غیر از امریکایی‌ها که ما هیچ‌وقت با آنها کار اقتصادی نداشتیم، در شرایط امروز دنیا، اروپا و آسیا مشتاق کار با ایران هستند. معاون اول رییس‌جمهوری گفت: همه قبول داریم برای عبور از چالش‌ها باید دولت قوی شکل بگیرد که میدان‌دار اصلی حل مسائل است اما وقتی می‌خواهیم دولت قوی شکل بگیرد همه باید در این مسیر دولت را همراهی کنیم. جهانگیری افزود: بخش خصوصی قوی حتما یکی از موضوعاتی است که همه بر آن توافق دارند.

 بیکاری اولویت اول است

وی ادامه داد: همه قبول دارند بیکاری یک مساله اصلی برای کشور است و حل این مساله تنها با تولید و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر است؛ به محض اینکه سرمایه‌گذار خارجی جذب می‌کنیم فوری یک عده صدای‌شان در می‌آید. اینکه عده‌یی نیز انتقاد کنند مشکلی ندارد اما گاهی دستگاه‌های رسمی کشور که به‌خاطر تعهدی که به ملت دادند و بودجه‌یی که می‌گیرند، موظف و مکلفند منتقد و مخالف می‌شوند و فکر می‌کنند این مخالفت در همین اتاق‌ها می‌ماند، بلافاصله علامت داده می‌شود که در این کشور نیایید.

معاون اول رییس‌جمهوری همچنین گفت: ما برای حل مسائل مردم باید با همدیگر به‌صورت جدی همکاری کنیم. در بسیاری از مسائل می‌توانیم با توافق و تفاهم حرکت کنیم.  جهانگیری افزود: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به معنای آن است که دولت به تنهایی قادر نیست مسائل را حل کند و بخش خصوصی باید میدان‌دار کشور و اقتصاد

کشور شوند. وی ادامه داد: برای اینکه ما با رشد اقتصادی اشتغال‌زا و همراه با عدالت اجتماعی برسیم نیازمند آن هستیم که همه توان کشور به صحنه بیاید. معاون اول رییس‌جمهوری یادآور شد: گفت‌وگو‌های بخش خصوصی و دولت باید نتیجه داشته باشد و آن را مشاهده کنیم. جهانگیری افزود: اتاق‌های بازرگانی در اعلام نظرات بخش خصوصی نقش محوری دارند که مسوولان باید از گفت‌وگوی درونی نظرات بخش خصوصی را در جلسات با دولت مطرح کنند. وی ادامه داد: یک‌سری مسائل در اقتصاد کشور خیلی جا خوش کرده و به موضوعات جدی تبدیل شده که یکی از اصلی‌ترین آن کاهش بهره‌وری است، در بنگاه اقتصادی موضوع بهره‌وری مغفول مانده که باید به این موضوع توجه شود. معاون اول رییس‌جمهوری به موضوع بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: ما باید تصمیم بگیریم مجوزهایی که مانع کار است را لغو کنیم. جهانگیری افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند ستاد اقتصاد مقاومتی را درست کنید که نافذ الکلمه باشد که ما این ستاد را تشکیل دادیم اما یک مدیرکل مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کند، دستگاه‌های خارج از آن که الی ماشاءالله است. وی ادامه داد: اگر اقتصاد مقاومتی قرار است در دولت بعد ادامه پیدا کند، همه باید بیایند.

 رییس‌جمهوری مسوول انتخاب کابینه است

معاون اول رییس‌جمهوری گفت: دولت دوازدهم به‌زودی تشکیل خواهد شد که امیدواریم همان‌طور که مردم اعتماد کردند و رای بالایی به دکتر روحانی دادند ایشان نیز با مشورت‌ها تصمیم بگیرد.

جهانگیری افزود: شخص رییس‌جمهوری مسوول انتخاب کابینه است و خودش تصمیم می‌گیرد البته از رهبر معظم انقلاب و هر جا که لازم باشد، مشورت می‌گیرد اما بالاخره تصمیم نهایی برای انتخاب کابینه شخص رییس‌جمهوری است. وی ادامه داد: وقتی رییس‌جمهوری وزرا را پیشنهاد می‌دهد به معنای آن است که خودش تصمیم گرفته این وزرا را انتخاب کند.

معاون اول رییس‌جمهوری اظهار کرد: ان‌شاء‌الله رییس‌جمهوری کابینه مناسبی انتخاب خواهد کرد و من امیدوارم کابینه قادر باشد هم با بخش خصوصی خوب کار کند و هم برای عبور از چالش‌ها برنامه داشته باشد. جهانگیری افزود: تا روزی که کابینه دوازدهم تشکیل می‌شود اعضای دولت فعلی باید با تمام وجود کار کنند، اگر رییس‌جمهوری مصلحت دید که ما باید در دولت بعد همراه باشیم حتما کمک خواهیم کرد.

وی همچنین ضمن تشکر از وزیر کشور گفت: آقای رحمانی‌فضلی در دولت یازدهم برای پیشرفت‌های دولت زحمات زیادی کشید. به گزارش ایرنا، نشست مشترک اعضای شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی صبح امروز با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، محمدرضا نعمت‌زاده، حمید چیت‌چیان وزیران کشور، صنعت، معدن و تجارت و نیرو و جمعی از فعالان اقتصادی آغاز به‌کار کرد.

 

ارسال نظر