تکرار تراژدی ایران‌هراسی ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۵۷
تکرار تراژدی ایران‌هراسی ترامپ

ایران مصوبه جدید مجلس امریکا را محکوم کرد

اعضای مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا، طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی را تصویب کردند. این طرح نسخه تازه‌یی از طرح سنای امریکاست که در ۲۵خردادماه با ۹۸رای موافق تصویب شد. اعضای مجلس نمایندگان اعتقاد دارند، بر اساس قانون اساسی این طرح باید ابتدا از سوی این مجلس تهیه و تصویب و آن گاه به سنا ارسال شود. بنابراین اگر به تصویب سنا برسد، برای قانونی شدن به کاخ سفید ارسال خواهد شد. این در حالی است که مقام‌های دولت دونالد ترامپ در هفته‌های گذشته دیدارهایی با قانونگذاران امریکایی داشته‌ و تلاش کرده‌اند در مورد تغییراتی در این طرح آنها را متقاعد کنند، از جمله بخشی که رییس‌جمهوری امریکا را ملزم می‌کند، پیش از هر گونه آسان‌سازی تحریم‌ها در مورد روسیه از کنگره اجازه بگیرد.

در همین حین و با وجود اینکه هفته گذشته دولت امریکا برای دومین بار، پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را به کنگره گزارش و آن را مورد تایید قرار داده بود، رییس‌جمهوری امریکا همزمان با تصویب طرح تحریم‌های ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان در حاشیه یک سخنرانی در ایالت اوهایو بار دیگر از توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+5 انتقاد کرد و گفت که اگر ایران به توافق هسته‌یی عمل نکند و به آن پایبند نباشد، عواقب آن را خواهد دید. او برجام را یک توافق بد نامید و گفت: توافق با ایران، ممکن است بدترین توافقی باشد که من در تاریخ دیده‌ام. اگر ایران به این توافق پایبند نباشد و از انجام کارهایی که ملزم است، خودداری کند با مشکلات بزرگ مواجه خواهد شد. ترامپ در ادامه اظهارات خصمانه خود با انتقاد از دولت پیشین امریکا گفت: (جان) کری یک مذاکره‌کننده بد است. فکر می‌کنید وقتی توافق انجام شد، ایران از ما تشکر می‌کرد و می‌گفت باورمان نمی‌شود 1.7میلیارد دلار به ما پول نقد داده‌اید. فکر می‌کردید، ایرانی‌ها می‌گویند خیلی ممنون. ما شما را خیلی دوست داریم. نه این‌طور نبود. دیدیم که آنها به‌جای تشکر، خیلی جسورتر شدند. این خیلی طول نخواهد کشید.

  این‌گونه اقدامات خصمانه اختصاص به دولت فعلی و قبلی امریکا ندارد

در پی واکنش‌های معلوم‌الحال رییس‌جمهوری امریکا و طرح تحریم ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: اقدامی که در کنگره امریکا در حال انجام است و قانونی که علیه ایران، کره‌شمالی و روسیه در حال تصویب است یک اقدام خصمانه کاملا روشن و علیه جمهوری اسلامی ایران است.

سید عباس عراقچی که در حاشیه نشست تهران در خصوص پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری سخن می‌گفت، ادامه داد: این اقدام امریکا با واکنش قطعی جمهوری اسلامی ایران مواجه می‌شود. ما در طول سال‌های گذشته همواره با این‌گونه اقدامات خصمانه از طرف امریکا، کنگره و دولت آن کشور مواجه بوده‌ایم و اختصاص به دولت فعلی و قبلی امریکا هم ندارد. وی با بیان اینکه قانونی که در کنگره امریکا در حال تصویب است، تحریم موضوع جدیدی وضع نمی‌کند و جمع‌بندی تحریم‌های گذشته امریکا در حوزه‌های غیر هسته‌یی است، اظهار کرد: با این حال این اقدام می‌تواند اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار دهد و بهره‌مندی جمهوری اسلامی ایران را از برجام کاهش دهد. به همین جهت ناسازگار با بندهای مختلف برجام است که در آن امریکا متعهد شده که برجام را با حسن نیت و در فضای سازنده اجرا کند و از هرگونه اقدامی که اجرای موفق برجام را تحت تاثیر قرار می‌دهد، خودداری کند. اینها جزو تعهدات امریکاست. معاون وزیر خارجه کشورمان در مورد تهدیدهای اخیر دولتمردان امریکایی در ارتباط با برجام تصریح کرد: دولت جدید امریکا طی 6ماه گذشته دوبار مجبور شده که پایبندی ایران به برجام را تایید کند و چاره‌یی جز این نداشته است، چرا که در گزارش‌های متعدد آژانس، پایبندی ایران به تعهداتش به صراحت بیان شده است.

  ایران پاسخ تحرکات جدید امریکا را داد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در واکنش به تصویب لایحه تحریم‌های مجلس نمایندگان امریکا علیه کشورمان، ضمن محکومیت این اقدام غیرقانونی و توهین‌آمیز اظهار داشت: مجلس نمایندگان امریکا با تصویب این تحریم‌های غیرهسته‌یی و در صورت نهایی و اجرایی شدن آن، اجرای موفقیت‌آمیز برجام که یک توافق چندجانبه و بین‌المللی را که حاصل تلاش چندین ساله بوده، نادیده انگاشته و آن را به خطر می‌اندازد. وی با اشاره به سابقه دیرینه اقدامات ضد ایرانی کنگره امریکا علیه ملت ایران خاطرنشان کرد: امریکا بر اساس برجام تعهداتی دارد که باید انجام دهد و مصوبات و مقررات داخلی کشورها نمی‌تواند مستمسکی برای فرار از اصل مسوولیت بین‌المللی دولت‌ها قرار گیرد؛ لذا همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران تاکنون و بنا به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اذعان کشورهای عضو 1+5 نسبت به تعهدات خود کاملا پایبند بوده و آنها را به انجام رسانده، انتظار دارد تا سایر طرف‌های برجام و از جمله دولت امریکا نیز به تعهدات خود پایبند بوده و عمل کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه «وزارت امور خارجه مفاد این لایحه در مورد نیروهای نظامی و توانمندی‌های موشکی ایران را کاملا غیرقانونی، ناموجه و بی‌اساس می‌داند»، اظهار داشت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه مبارزه با تروریسم، حسن همجواری و حفظ امنیت جمعی بوده؛ ضمن آنکه برنامه موشکی ایران نیز منطبق با قطعنامه ۲۲۳۱ است و هیچ امری نمی‌تواند جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری و اجرای سیاست اصولی افزایش توانمندی دفاعی خود منع کند. وی در پایان افزود: نمایندگان کنگره امریکا در حالی ایران را متهم به بی‌ثبات‌سازی منطقه می‌کنند که دولت این کشور با تجاوز به عراق در ایجاد گروه‌های تروریستی مانند داعش نقش اصلی را بر عهده داشته و افزایش بی‌ثباتی در این منطقه و افراط‌گرایی کنونی نتیجه سیاست‌های نسنجیده و غیرمسوولانه این کشور و متحدان منطقه‌یی آن است.

 

 

ارسال نظر