چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۸۵

نقش و جایگاه ویژه‌ ایران در بازسازی ویرانی‌های سوریه

02-3نایب‌رییس گروه دوستی ایران و سوریه تاکید کرد: تمام کشورهای دوست و هم‌پیمان سوریه ازجمله ایران جایگاه خاص و ویژه‌یی در آینده سوریه و بازسازی ویرانی‌ها خواهند داشت که این کار براساس پروتکل‌های مشخص شده انجام می‌شود. حسین راغب حسین در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این سوال که توافق صورت گرفته اخیر میان روسیه و امریکا در حاشیه اجلاس گروه جی۲۰ تا چه اندازه مورد حمایت دولت سوریه است؟ گفت: هرگونه توافقی که درخصوص کشور سوریه صورت بگیرد، اما دولت این کشور در آن مشارکتی نداشته باشد، از نظر دمشق مردود خواهد بود. همچنین هر توافقی که صورت بگیرد اما بر حاکمیت دولت مرکزی سوریه و ریاست بشار اسد تاکید نکند و بر حاکمیت دولت مرکزی خدشه وارد کند حتی اگر موردتوافق بخش‌های مختلف جامعه بین‌المللی و سازمان ملل باشد، دمشق به آن پایبند نخواهد بود. او ادامه داد: حتی دولت روسیه که دوست و هم‌پیمان سوریه است، اگر بخواهد بدون مشارکت دولتمردان سوریه توافقی با کشوری در رابطه با سوریه سامان بدهد و کشور ما در آن توافق مشارکتی نداشته باشد، از نظر دولت مرکزی سوریه آن توافق مردود است. راغب حسین درخصوص رایزنی دولت سوریه با ایران درخصوص مسائل سیاسی تصریح کرد: دولت سوریه چندین و چند بار درخصوص هر توافقی با ایران مشورت می‌کند و پس از گفت‌وگو با ایران، تصمیم‌گیری خواهد شد.

 

ایران راه تنفس قطر در محاصره برادران عرب بود

02-4خالد بن محمد العطیه با بیان اینکه ایران همسایه و شریک قطر در میدان گازی شمال این کشور است، افزود: ایران با گشودن حریم هوایی خود روی پروازهای قطر نخستین راه تنفس را به روی دوحه پس از محاصره این کشور ازسوی برخی کشورهای عربی باز کرد.  به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، او درگفت‌وگو با این شبکه خبری درمورد آمادگی قطر برای ائتلاف با ایران گفت: به لحاظ آمار و ارقام ما بیشتر از کشورهای محاصره‌کننده قطر با ایران همکاری نداریم اما ایران همسایه و شریک ما در میدان گازی شمال است که ما را ملزم به همکاری می‌کند و حسن همجواری بین ایران و قطر همیشه برقرار بوده است. محمد العطیه افزود: ایران کشوری بود که حریم هوایی خود را به روی پروازهای قطر درحالی که کشورهای عربی برادر، ما را محاصره کرده بودند باز کرد و در واقع تهران نخستین راه تنفس برای قطر در میان تحریم‌ها و محاصره این کشور بود و تهران همچنین برخی نیازهای قطر به موادغذایی را تامین کرد. آیا پاداش احسان جز احسان است؟ وزیر دفاع قطر تاکید کرد: در صورتی که محاصره‌کنندگان قطر؛ عربستان، مصر، امارات و بحرین به محاصره این کشور خاتمه ندهند، دوحه به راهکارهای قانونی بین‌المللی روی خواهد آورد. وی افزود: کشورهای محاصره‌کننده فراموش کرده‌اند که پیام‌های توییتری دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا موضع رسمی و دایمی وی نیست.

 

برداشتن مرزهای مذهبی و جنسیتی در انتخاب کابینه

02-5عضو کمیته تعامل فراکسیون امید برای تشکیل کابینه دوازدهم با بیان اینکه در جلسه اخیر با رییس‌جمهور پیشنهاد شد دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب به معاونت تبدیل شود، اعلام کرد: اهل سنت دنبال سهم‌خواهی نیست و برای انتخاب کابینه باید مرزهای قومیتی، مذهبی و جنسیتی برداشته شود. به گزارش «تعادل» به نقل از ایلنا، عبدالکریم حسین‌زاده با انتقاد از برخی نگاه‌ها و برخوردهای نامیمون، درجه‌بندی‌ کردن شهروندان یادآور شد: کسی که می‌خواهد به‌عنوان معاون رییس‌جمهوری در امور اقوام، مذاهب و ادیان فعالیت کند باید تمام تلاش خود را درراستای عملیاتی کردن منشور حقوق شهروندی به‌کار ببندد. نایب‌رییس فراکسیون امید مجلس دهم، درباره اقدامات دولت در زمینه حقوق شهروندی تصریح کرد: معتقدم تشکیل سازمان حقوق شهروندی پس از اتفاق ناگواری که برای «آتنا» افتاد و ماجرایی که برای این کودک ۷ ساله اتفاق افتاد، همچنین بعد از موارد متعدد از نابهنجاری‌ها و معضلاتی که برای کودکان کار در سراسر کشور شاهد بودیم و حتی پس از آنکه نابغه‌یی کم‌نظیر همچون مریم میرزاخانی را ازدست دادیم، از ضروریات است و تشکیل این سازمان در مسیر احقاق حقوق کودکان، زنان، پیروان ادیان، مذاهب و اقوام مختلف ضرورتی انکارناپذیر دارد و باید توجه بیشتری به آن داشته باشیم.

 

پای نظام در میان باشد  دولت و سپاه همصدا هستند

02-6بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری برخی با رویکرد منفعت‌طلبی سعی داشتند تا فضای انتخاباتی را حفظ کنند و بین ارکان نظام به ویژه دولت و سپاه اختلاف‌افکنی کنند که با راهبرد معقولانه دولت و سپاه این روند اختلاف‌افکنی متوقف شده است. سلیمی‌نمین از جمله چهره‌هایی است که معتقد است: «پای نظام که در میان باشد، دولت و سپاه همصدا هستند» و در ادامه تاکید می‌کند: «دو جریان در داخل کشور به‌شدت دنبال ایجاد اختلاف بین دولت و سپاه هستند. یکی آن جریانی که به‌شدت دلش برای بیگانه می‌تپد و دیگری جریانی که هنر چشمگیری دارد تا با ایجاد بلوا و جنگ روانی در جامعه خود را بازسازی و مطرح کند. به گزارش خبر آنلاین، سلیمی نمین می‌گوید: «تنها راهی که می‌تواند جلو اختلافات را بگیرد علاوه برجلساتی که در شورای عالی امنیت ملی برگزار می‌شود و رییس‌جمهور و فرمانده کل سپاه مرتب با هم ملاقات می‌کنند؛ برگزاری دیدارهای حضوری می‌تواند بسیار بسیار مفید باشد و به برخی تلاش‌های اختلاف‌افکنانه برخی جریانات که ضد منافع ملی است پایان دهد.» این فعال سیاسی در ادامه می‌گوید: «در جلساتی که برگزار می‌شود حتی اگر اختلاف باشد وقتی رأی‌گیری می‌شود همان رأیی که اکثریت است باید ملاک عمل قرار بگیرد و کسی ساز مخالف ننوازد.

 

ارسال نظر