چنین انتظاری از دولت کویت نداشتیم

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۷۴
چنین انتظاری از دولت کویت نداشتیم

 نوک پیکان عربستان این‌بار به سمت کویت 

مقام کویتی از اختلافات به وجود آمده ابراز تاسف کرد

گروه ایران| هدی احمدی|

وزارت خارجه کویت، روز پنج‌شنبه علیرضا عنایتی سفیر ایران را فراخواند تا موضوع کاهش تعداد دیپلمات‌های ایرانی در این کشور را به‌صورت رسمی اعلام کند.

در همان زمان خبری بر سایت‌های کشورهای عربی مبنی بر مهلت ترک دیپلمات‌های ایرانی ظرف 45 روز از خاک کویت اعلام شد. این خبر به سرعت در فضای مجازی و خبرگزاری‌های رسمی کشورمان نیز درج شد. گمانه‌زنی‌ها تا حدی بالا گرفت که بعضی سایت‌ها از اخراج سفیر و دیپلمات‌های ایران و برخی از تکذیب همان خبرها به فاصله خیلی کم خبر

می‌دادند. در همین راستا و اتفاقات پیش آمده از سوی کشور کویت، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با «تعادل» گفت: قضاوت در این مورد فعلا زود است. باید کمی صبر کنیم. اقدام صورت گرفته توسط دولت کویت اقدامی سنجیده، منطقی و قابل درک نیست. بهرام قاسمی ادامه داد: باتوجه به نوع روابط ایران و کویت در گذشته، هم‌اکنون چنین انتظاری از دولت کویت متصور نبود.

ایران همان‌گونه که بارها اعلام کرده نگاهی سازنده و مثبت به روابط خود با تمام همسایگانش داشته و خواهد داشت. وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همان‌گونه که علاقه‌مند به دخالت دیگران در امور داخلی خود نیست، هرگز به دیگران نیز چنین اجازه‌یی نخواهد داد. برهمین اساس بدون شک در رابطه با سایر کشورها و همسایگان خود نیز از این روش و امر مسلم پیروی کرده و در مسائل داخلی کشورها هرگز دخالت نکرده و نمی‌کند.

به گفته قاسمی، انتشار برخی اخبار غلط و نابجا در تعدادی از رسانه‌های منطقه و کویت در مورد ارتباط دادن یک گروه مشخص کویتی به ایران امری مذموم و مردود تلقی شده و جمهوری اسلامی ایران شدیدا آن را تکذیب می‌کند.

وی با بیان اینکه در دیدار با کاردار کویت تاکید شد که ایران حق اقدام متقابل را برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ می‌داند، گفت: به‌دنبال ایراد اتهام‌های بی‌اساس از سوی مقام مسوول در وزارت خارجه کویت به جمهوری اسلامی ایران درخصوص پرونده موسوم به العبدلی، «فلاح الحجرف» کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید کشورمان در این خصوص به وی ابلاغ شد. وی افزود: جای تاسف است که مسوولان کویت در این شرایط حساس منطقه به جای تلاش در جهت کاهش تنش‌های بی‌حاصل و خویشتنداری در قبال فشارها و تحریکات طرف‌های ماجراجوی منطقه‌یی به این تحریک‌ها پاسخ داده و جمهوری اسلامی ایران را هدف اتهامات واهی قرار می‌دهند.

 وی ادامه داد: بار دیگر به کاردار کویت تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گونه ارتباطی با این پرونده نداشته و این امر در آغاز رسیدگی به این پرونده به مقام‌های کویتی نیز ابلاغ شد.

در این دیدار همچنین با یادآوری این نکته که ایران همواره رفتاری مسوولانه در قبال کشورهای منطقه و از جمله کویت در شرایط سخت این کشور داشته است حق اقدام متقابل را برای کشورمان در قبال کاهش کادر دیپلماتیک دو کشور محفوظ دانست.

 قاسمی یادآور شد: کاردار کویت نیز با اظهار تاسف از تحولات اخیر به وجود آمده، افزود که مطالب و موضوعات مطرح شده را در نخستین فرصت به مقام‌های این کشور منتقل خواهد کرد.

 کویت بر سر یک دوراهی

حدود دوسال پیش بود که دولت کویت در اقدامی هماهنگ با تعداد دیگری از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، بعد از اعدام شیخ نمر و حمله عده‌یی خودسر به سفارت عربستان در تهران، تعداد دیپلمات‌های خود را در ایران کاهش داد و سفیر خود را برای مشورت به کویت فراخواند و از آن موقع تاکنون سفارت این کشور در تهران در سطح کاردار و با دو پرسنل در تهران مشغول به فعالیت بوده در همین راستا است که بسیاری از صاحب‌نظران، نظری متفاوت دارند.

 آنها عمل کویت در این زمینه را موضوعی چندروزه قلمداد نمی‌کنند. تحلیلگران اعتقاد دارند که ادعاهای مطرح شده از سوی دولت کویت نه تنها مربوط به گروه تروریستی العبدلی نیست بلکه چنین اقدامی ارتباطی مستقیم با تحولات منطقه و عربستان پیدا می‌کند.

 باتوجه به شکستی که عربستان در قبال قطر خورد بنابراین این کشور نوک پیکان حملاتش را به سمت کویت برای کاهش سطح روابط با ایران گرفت. برهمین اساس باید تاکید کرد که مقامات کویتی تحت فشار سیاست‌های مداخله‌جویانه عربستان تصمیم به کاهش دیپلمات‌های ایرانی در این کشور گرفته‌اند. موضوعی که هرگز آن را نمی‌خواستند و در حال حاضر نیز گویا از کرده خود پشیمانند.

یکی از خبرگزاری‌های عربی دلیل چنین حرکتی ازسوی کشور کویت را پرونده موسوم به گروه تروریستی العبدلی و ارتباطش با ایران عنوان کردند و از بیانیه‌یی رسمی در این خصوص سخن گفتند.

 مساله‌یی که هرگز ثابت نشده و ردپایی هم از چنین نامه‌یی پیدا نشد. به نظر می‌رسد فضاسازی برخی رسانه‌های کویتی برای ارتباط دادن این پرونده به ایران و ادعاهایی که اخیرا در این مورد مطرح کرده‌اند، در راستای فشارهای امریکا و عربستان به کویت است و این موضوع را نمی‌توان به گزارش سال ۲۰۱۶ وزارت امور خارجه امریکا پیرامون وضعیت تروریسم در جهان و متهم کردن ایران در این گزارش به‌عنوان دولتی حامی تروریسم بی‌ارتباط

دانست.

 ادعایی که با واکنش شدید وزارت امور خارجه ایران مواجه شد و ضمن بی‌اعتبار دانستن این گزارش، آن را تلاشی بی‌حاصل توسط امریکا برای انحراف افکار عمومی بین‌المللی از حمایت‌ها و نقش این کشور در ایجاد، گسترش و حمایت از گروه‌های تروریستی در جهان، به‌ویژه در خاورمیانه، عنوان کرد.

پس از تمام خبرهای ضدونقیضی که از سراسر جهان به گوش می‌رسید، «فلاح الحجرف» کاردار کویت در تهران به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران درخصوص پرونده موسوم به العبدلی به وی ابلاغ شد. سرانجام روز گذشته با اینکه برخی منابع مدعی شده بودند کویت برای سفیر ایران ضرب‌الاجل تعیین کرده است، اما وزارت خارجه کویت این خبر را تکذیب کرد.

 یک مسوول وزارت خارجه کویت نیز اعلام کرد که پس از صدور حکم دادگاه رسیدگی در رابطه با باند العبدلی و متهم شدن ایران در ارتباط داشتن با این باند وزارت خارجه کویت اقدامات لازم را اتخاد کرد و به سفیر ایران ابلاغ شد که تعداد دیپلمات‌های ایرانی باید کاهش، دفاتر فنی وابسته به سفارت تعطیل و کمیته‌های مشترک از این پس هیچ فعالیتی با هم انجام نمی‌دهند. این مسوول کویتی همچنین از جریانات پیش آمده و اختلافات به وجود آمده در روابط میان دو کشور ابراز تاسف کرد.

 

ارسال نظر