برنامه کاهش خطرپذیری فرو ریزش زمین در تهران

۱۳۹۶/۰۴/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۴۹
برنامه کاهش 
خطرپذیری فرو ریزش زمین در تهران

گروه ایران  

هیات وزیران در جلسه عصر یک‌شنبه خود که به ریاست روحانی رییس‌جمهوری برگزار شد، اجرای برنامه کاهش خطر‌پذیری فرو ریزش زمین در شهر تهران را تصویب کرد. مصوبه‌یی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان می‌تواند زمینه ورود دیدگاه‌های کارشناسی شده در این حوزه را فراهم کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، هیات دولت برنامه کاهش خطر‌پذیری فرو ریزش زمین در شهر تهران را با هدف توجه و اهتمام هرچه بیشتر دستگاه‌ها به علل، پیامدها و راهکارهای مبارزه با آن و نیز برای افزایش ایمنی در حوزه شریان‌های حیاتی شهر تهران با رویکرد پیشگیرانه، تصویب کرد. در کنار این موضوع، مصوبه دیگری با هدف حمایت از اقشار آسیب‌پذیر در جلسه هیات‌وزیران تصویب شد که براساس آن افرادی که سرپرست خانواده خود را هنگام بروز مخاطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله و... از دست می‌دهند، می‌توانند از حمایت‌های دستگاه‌های دولتی که در این مصوبه به آن اشاره شده بهره‌مند شوند. اصلاح اساسنامه شرکت‌های سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران از دیگر مصوباتی بود که در جلسه روز گذشته به آنها پرداخته شد.

 توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر

هیات وزیران در ادامه با صدور مجوز برای تداوم اجرای برخی از پروژه‌های مشمول ارزیابی اثرات زیست محیطی فاقد مجوز و دارای پیشرفت فیزیکی با رعایت شرایط خاص موافقت کرد.  پروژه‌های یاد شده شامل آزادراه کنارگذر دوم جنوبی تهران در استان‌های قزوین، البرز، مرکزی و تهران، سد شفارود در استان گیلان و سد و نیروگاه آبی خرسان 3 در استان چهارمحال‌وبختیاری هستند.  هیات دولت در راستای توجه ویژه به اقشار آسیب‌پذیر و نیازمند جامعه به‌خصوص افرادی که سرپرست خانواده خود را هنگام بروز مخاطرات طبیعی از جمله سیل و زلزله و... از دست می‌دهند، وزارت راه و شهرسازی را موظف کرد در اسرع‌وقت با همکاری وزارت کشور نسبت به بازسازی واحدهای مسکونی افراد یاد شده اقدام کند.  هیات وزیران همچنین مبلغ 4 میلیارد و 500میلیون ریال کمک بلاعوض به صورت هزینه‌یی به وزارت راه و شهرسازی اختصاص داد تا جهت احداث 15واحد مسکونی به خانوارهایی که سرپرست خود را در روستای چنار به‌دلیل وقوع سیل از دست داده‌اند، اختصاص دهد. سقف هزینه هر واحد مسکونی 300میلیون ریال است که برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه می‌شود.  دولت آیین‌نامه اجرایی قانون اساسنامه جمعیت هلال‌احمر درخصوص حضور کارکنان دستگاه‌های اجرایی در امر امدادرسانی داوطلبانه را در جلسه امروز به تصویب رساند.  به موجب این آیین‌نامه، جمعیت هلال‌احمر موظف شد داوطلبان غیرشاغل موضوع این آیین‌نامه را بیمه فوت و حوادث نماید تا در صورتی که افراد یاد شده حین انجام وظیفه دچار آسیب‌دیدگی، نقص عضو یا فوت شوند، مطابق ضوابط بیمه‌یی مربوط خسارات وارده جبران شود.  سپس با تصویب دولت، آیین‌نامه مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی صندوق توسعه ملی و اصلاحات بعدی آن به عنوان آیین‌نامه‌های صندوق در امور اداری، استخدامی، مالی و معاملاتی موضوع قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور تصویب شد.

 اصلاح اساسنامه شرکت‌های سهامی توزیع برق

هیات وزیران در ادامه جلسه، لایحه‌یی را به تصویب رساند که براساس آن به دولت اجازه داده می‌شود نسبت به اصلاح اساسنامه شرکت‌های سهامی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) اقدام کند.  همچنین به موجب تصمیم دولت، توقف اقدامات اجرایی انحلال شرکت مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب) تنفیذ و شرکت مذکور موظف شد پس از انجام اصلاحات ساختاری لازم نسبت به انجام فعالیت‌های قانونی خود وفق اساسنامه اقدام کند.  دولت برای تجهیز امکانات لازم در جهت مقابله با حوادث و ضرورت بهره‌مندی تمام دستگاه‌های امداد و نجات از خودروهای آتش‌نشانی و تجهیزات روز دنیا، با پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر واردات خودروهای آتش‌نشانی و تجهیزات مرتبط با آنها با قدمت حداکثر 5 سال ساخت به شرط عدم تولید در داخل کشور و صرفا با دارا بودن شرط نمایندگی خدمات پس از فروش موافقت کرد. دولت با توجه به ایجاد و توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی براساس نیاز استان‌ها و دغدغه‌های مسوولان استانی در مورد مشکلات احداث یا عدم احداث شهرک یا ناحیه صنعتی، مقرر کرد بررسی و تایید گزارش‌های زیست‌محیطی شهرک‌ها و نواحی صنعتی از 100 هکتار تا 200 هکتار به استان‌ها تفویض شود. هیات وزیران این تصمیم را برای جلوگیری از تمرکزگرایی، بروکراسی و نیز صرف زمان زیاد برای بررسی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی در مرکز اتخاذ کرد. درپایان هیات وزیران با توجه به نیاز شرکت سهامی زراعی بهکده رضوی (متولی امور مربوط به مداوای جزامیان کشور) به اسناد مالکیت اراضی محدوده مربوط برای دریافت تسهیلات و اقدامات قانونی، در قالب لایحه‌یی نسبت به اموال بهکده رضوی تعیین تکلیف کرد.

 

 

ارسال نظر