چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۰۰

دفاع تمام‌قد «موگرینی» از اجرای کامل برجام

02-3اظهارات فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره توافق هسته‌یی (برجام) و تاکید وی بر ضرورت ادامه اجرای کامل آن توسط همه کشورها ازجمله امریکا با بازتاب گسترده‌یی در رسانه‌های چین همراه بود. به گزارش ایرنا، رسانه‌های چین با انتشار گزارش‌هایی، کنفرانس خبری مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با وزیر امور خارجه روسیه را که در بروکسل برگزار شد مورد توجه قرار دادند و اعلام کردند که «موگرینی» حمایت کامل و همه‌جانبه خود را از توافق هسته‌یی پنج قدرت بزرگ دنیا با ایران اعلام کرده است. تارنمای انگلیش‌نیوز و چاینا ارگ و نشریاتی چون گلوبال تایمز در اخبار مربوط و بازتاب این اظهارات آورده‌اند که برجام یک قرارداد و توافق بین‌المللی است.

رسانه‌های چینی خاطرنشان کرده‌اند که اظهارات موگرینی پاسخ قاطعانه‌یی به برخی اظهارات و موضع‌گیری‌ها در امریکاست که می‌گویند، برجام باید بار دیگر مورد بررسی قرار گیرد.

رسانه‌های گروهی این کشور تاکید کرده‌اند که از دیدگاه موگرینی برجام یک توافق بین‌المللی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسیده است.

در گزارش رسانه‌های چین تاکید شده است که از دیدگاه این مقام بلندپایه اتحادیه اروپا، برجام متعلق به یک کشور نیست بلکه به جامعه بین‌المللی تعلق دارد و اجرای کامل آن تضمین می‌شود.

گزارش رسانه‌های چین می‌افزاید که موگرینی اجرای برجام را بسیار مهم دانسته و تاکید کرده که باید تضمین و تلاش کرد تا این توافق به‌طور دقیق اجرا شود.

 

داخل ماشین  فضای خصوصی نیست

02-4خطیب موقت نماز جمعه خواستار برخورد قاطع نیروی انتظامی با بی‌حجابی و بدحجابی شد و گفت: فضای داخلی ماشین، فضای خصوصی نیست بلکه ماشینی است که در داخل شهر حرکت می‌کند و همه از پشت شیشه آنها را می‌بینند. به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام محمدعلی موحدی کرمانی در خطبه‌های دوم نمازجمعه این هفته تهران با بیان اینکه می‌گویند در برخی جا‌ها کشف حجاب شده و در داخل برخی ماشین‌ها کشف حجاب می‌شود، افزود: فضای داخلی ماشین، فضای خصوصی نیست بلکه ماشینی است که در داخل شهر حرکت می‌کند و همه از پشت شیشه آنها را می‌بینند. این دیگر فضای خصوصی نیست و نیروی انتظامی باید با قاطعیت با این افراد بی‌حجاب و بدحجاب برخورد کند. او با اشاره به نظر آیت‌الله مکارم در این باره تصریح کرد: ایشان گفتند ماشین فضای خصوصی نیست بلکه فضای عمومی است. باید دقت شود. ممکن است این افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند افراد نجیبی باشند. تقاضا می‌کنم رعایت کنند. خطیب نماز جمعه تهران همچنین افزود: پوتین وقتی از فرودگاه به تهران می‌آید به دیدار رهبر رفته و شیفته او می‌شود. ما رهبر و نیروهای مسلح مقتدر، سختکوش و ایثارگر داریم. سپاه، ارتش و نیروی انتظامی داریم که در صنایع نظامی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشتند. سپاه داریم که با موشک‌ خود دل‌های‌ دشمن را لرزاند. او افزود: رییس سیا در اندیشکده امریکایی گفت ایران یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بلندمدت واشنگتن است. اندیشکده صهیونیستی بگین سادات درخصوص حمله موشکی به دیرالزور نوشت که ایران با این حمله قدرت‌نمایی کرد.

 

بازطراحی راکتور اراک معامله‌ای پرسود بود

02-5سخنگوی سازمان انرژی اتمی درخصوص ارزیابی‌اش از توافق هسته‌یی پس از گذشت سه سال، با بیان اینکه توافق هسته‌یی را باید از زاویه‌های مختلف نگاه کرد، افزود: در یک نگاه توافق هسته‌یی شامل موضوع هسته‌یی و مساله رفع تحریم‌ها می‌شود و از زاویه دیگر معتقدم برجام تعاملات ما با قدرت‌های بین‌المللی را تعریف می‌کند. به گزارش ایسنا، بهروز کمالوندی گفت: برخی موضوعات منطقه‌یی و بین‌المللی پیرامون ایران در گذشته وجود داشته و دارد که هر از گاهی حالت بحرانی به خود می‌گیرد و به‌عنوان یک موضوع مهم در سطح منطقه و بین‌الملل مطرح می‌شود. این نوع مسائل برای ما عادی شده است و می‌دانیم که اگر یک مساله‌یی حل شود، طرف‌های مقابل به‌ویژه امریکا موضوع دیگری را علم می‌کنند. این مسائل ادامه دارد، مگر آنکه جمهوری اسلامی ایران دست از آرمان‌هایش بکشد، اما تا زمانی که این روند ادامه دارد ایجاد این مشکلات برای ما کمابیش هست و ما باید با تدبیر با آنها روبه‌رو شویم. وی همچنین در رابطه با کاهش سانتریفیوژها و پذیرش برخی محدودیت‌ها که برخی معتقدند این روند فعالیت‌ هسته‌یی ایران را کند می‌کند، اظهار کرد: 5 هزار، 10 یا 20 هزار سانتریفیوژ به لحاظ اثراتی که برای تولید سوخت دارد، چندان فرقی با هم ندارند بلکه تعداد آنها و فعالیت سانتریفیوژها به لحاظ حقوقی حایز اهمیت است. چه 20هزار سانتریفیوژ کار کند چه 5 هزار تا، ما نمی‌توانستیم حتی برای یک یک سال سوخت نیروگاه بوشهر را تولید کنیم، بلکه باید این رقم به بیش از 150هزار سانتریفیوژ نسل اول برسد، ضمن اینکه باید فناوری تولید سوخت را توسعه می‌دادیم که در حال حاضر مشغول این کار هستیم.

 

شکایت علیه برخی از ائمه جمعه و رسانه‌ها تقدیم قوه‌قضاییه شد

02-6معاون حقوقی رییس‌جمهوری از شناسایی عوامل موثر توهین به رییس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس خبر داد و گفت: رییس‌جمهور از هیچ شخصی شکایت نکرده‌اند. حجت‌الاسلام مجید انصاری در گفت‌وگو با ایلنا، در پاسخ به این پرسش که آیا شکایت از ائمه جمعه، فرماندهان نظامی و برخی رسانه‌ها به خاطر تخلفات انتخاباتی از سوی شخص رییس‌جمهور بوده است، گفت: آقای رییس‌جمهور از کسی شکایت نکرده‌اند، ایشان به قدری شخصیت والا و تحمل بالایی دارند از کسانی که آشکارا به ایشان توهین کرده‌اند، همواره گذشت داشتند. او خاطرنشان کرد: ما در جهت رسیدگی عادلانه و فراگیر به تخلفات انتخاباتی، شکایاتی از جاهایی که تخلف و جرم آشکار انجام داده بودند تقدیم قوه قضاییه کردیم که حتما هم رسیدگی خواهند کرد. معاون حقوقی رییس‌جمهور تاکید کرد: ما خواهان رسیدگی دقیق و عادلانه به همه موارد تخلف از قوانین هستیم آن هم برای صیانت بخشی و پیشگیری از وقوع این جرایم. انصاری ادامه داد: شکایت خود را تقدیم قوه قضاییه کردیم و خواستار رسیدگی عادلانه هستیم. معاون حقوقی رییس‌جمهور در مورد مرجع رسیدگی به این شکایت‌ها اظهار کرد: اگر شخصی برخلاف قانون عمل کند علیه او شکایتی تنظیم می‌شود. اگر فرد در لباس روحانی باشد، طبعا شکایت علیه او در دادگاه روحانیت ویژه رسیدگی می‌شود، اگر رسانه مرتکب جرم شده باشد، دادگاه رسانه مسوول رسیدگی به آن است و اگر فرد از نیروهای مسلح و نظامی باشد، دادگاه نظامی به آن رسیدگی‌ می‌کند. روال رسیدگی به این پرونده‌ها در قوه قضاییه مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر