رونمایی از ورودی‌ها و خروجی‌های کابینه

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۹۹
رونمایی از ورودی‌ها و خروجی‌های کابینه

گروه ایران|

«کابینه دوازدهم براساس مطالبات مردم و با نیروهای جوان تشکیل خواهد شد.» این همان عباراتی است که روحانی بلافاصله بعد از پیروزی در انتخابات دوازدهم در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی به زبان آورد تا فاصله زمانی 3ماهه بعد از انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری تا تشکیل دولت به ارزیابی‌های تحلیلی و رسانه‌یی درباره تغییرات احتمالی کابینه اختصاص پیدا کند.

 اما پرسشی که طی این مدت همواره در فضای رسانه‌یی بی‌پاسخ ماند، اسامی وزرا و معاونینی است که قرار است از قطار کابینه پیاده شوند و در نقطه معکوس، رونمایی از چهره‌هایی که قرار است به‌عنوان مسافر جدید کابینه دوازدهم معرفی شوند.

 طی روزهای اخیر چهره‌هایی چون، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید در مجلس دهم و الیاس حضرتی نماینده تهران با کنار هم قرار دادن آخرین اطلاعات و اظهارنظرها تلاش کردند بخشی از قطعات پنهان پازل کابینه دوازدهم را کامل کنند. عارف از همراهی و حمایت اصلاح‌طلبان به عنوان برگ برنده دولت دوازدهم یاد کرد و الیاس حضرتی در پیامی توییتری به اسامی افرادی چون ظریف (وزیر خارجه)، قاضی‌زاده هاشمی (وزیر بهداشت)، دهقان (وزارت دفاع) و... اشاره کرد که در لیست وزرای دولت دوازدهم هم حضور دارند. اما این پایان ماجرای اظهارنظرهای چهره‌های سیاسی درباره کابینه نبود در شرایطی که عارف در پیام توییتری‌اش اعلام کرده بود که اصلاح‌طلبان به‌دنبال سهم‌خواهی از دولت نیستند، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس‌جمهوری در پاسخ به توییت عارف از افرادی یاد کرد که به جای جریانات از دولت دوازدهم سهم‌خواهی می‌کنند. اظهاراتی که باعث شد نایب‌رییس کمیسیون زنان و عضو فراکسیون امید در مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا، جزییات تازه‌یی از مطالبات مردم و جریان اصلاح‌طلبی در دولت آینده را مطرح کند. مطالباتی که در بطن آن یک ابهام بزرگ به‌نام «وزیر کشور» دولت دوازدهم به چشم می‌خورد.

 راهنمایی دولت سهم‌خواهی نیست

چراغ اول اظهارنظرهای چهره‌های اصلاح‌طلب درباره کابینه دوازدهم را محمدرضا عارف روشن کرد؛ زمانی که در پاسخ به حاشیه‌سازی‌های گسترده رسانه‌های اصولگرا درباره سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از رییس‌جمهور تاکید کرد که اصلاح‌طلبان هرگز در پی سهم‌خواهی از رییس‌جمهوری منتخب نیستند و همراهی اصلاح‌طلبان و گروه‌های میانه‌رو را از دولت ضامن موفقیت دولت ارزیابی کرد.

به گزارش «تعادل»، محمدرضا عارف پنج‌شنبه شب در توییتر خود نوشت: «همراهی، ‌هماهنگی و همدلی با جریان اصلاحات رمز موفقیت دولت دوازدهم است و گفتمان اصلاحات در این مسیر به‌دنبال سهم‌خواهی نیست.» در صفحه رسمی عارف با موضوع مناسبات ارتباطی اصلاح‌طلبان با دولت، توییت‌های دیگری هم مشاهده می‌شود که در یک نمونه آن آمده است: «جریان #اصلاح_طلبى از سال ٩٢ تاکنون همراه دکتر #روحانى بوده است و براى پیروزى منطق و خردورزى از هیچ تلاشى فروگذار نمی‌کند.» در شرایطی که عارف در این پیام‌ها به صراحت اعلام کرده بود که مناسبات ارتباطی اصلاح‌طلبان با دولت نه بر مبنای سهم‌خواهی بلکه براساس حمایت و همراهی تنظیم شده است، حسام‌الدین آشنا در پاسخ به توییت عارف از سهم‌خواهی افراد به جای جریانات صحبت کرد. آشنا صبح دیروز در پاسخ به این نوشتار رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در توییتر نوشت: «درست است که گفتمان از جنس سهم‌خواهی نیست اما امان از سهم‌خواهی‌های افراد به اسم جریان.»

 ورودی‌ها و خروجی‌های کابینه

الیاس حضرتی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید ازجمله چهره‌هایی است که معمولا اطلاعات مهمی را درباره تغییرات احتمالی کابینه منتشر می‌کند. توییت‌هایی که در بیشتر موارد بازتاب‌های وسیعی در سطح رسانه‌های گروهی و خبرگزاری‌ها پیدا می‌کند و ارزیابی‌های تحلیلی براساس آن منتشر می‌شوند. در آخرین پیام حضرتی با هشتگ تغییرات_احتمالى_کابینه آمده است: «ابقاى آقایان ظریف، قاضى‌زاده‌هاشمى، زنگنه، دهقان، سلطانى‌فر و واعظى در دولت دوازدهم قطعى است.»

این نماینده اصلاح‌طلب در پیام دیگری تاکید می‌کند: «شنیده‌ها حاکى از این است که احتمال حضور سه وزیر زن در کابینه دولت دوازدهم وجود دارد. در صفحه رسمی الیاس حضرتی پیام‌های دیگری با موضوع تغییرات کابینه به موضوعاتی اینچنینی برخورد می‌کنیم: «نام آقایان امیرى و آوایى براى وزارت دادگسترى مطرح است.» نماینده تهران در توییت دیگری درباره فشار برخی گروه‌های خاص برای تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد خبر می‌دهد: «فشارهایى جهت تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى وجود دارد.» حضرتی همچنین درباره تغییرات احتمالی وزارت علوم هم به این نکته اشاره می‌کند که: «رفتن فرهادى از وزارت علوم قطعى است و فرجى‌دانا و میلى‌منفرد گزینه‌هاى جایگزینى هستند که تمایلى به این کار ندارند.»

 

 

ارسال نظر