کاهش سود بانکی دستوری نمی‌شود

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۲۰
کاهش سود بانکی دستوری نمی‌شود

وزیر نیرو: با همکاری مردم خاموشی نخواهیم داشت

گروه ایران|

«واکنش اعضای کابینه به جریان گسترده تخریب دولت»؛ این عبارات عنوانی است که می‌تواند برای نشست روز گذشته خبرنگاران با اعضای کابینه در حیاط دولت عبارت مناسبی باشد. روزهایی که در آن، رییس‌جمهور منتخب و کابینه‌اش زیر شدیدترین تازیانه‌های انتقاد و تخریب برخی جریانات افراطی قرار دارند و دستاوردهای قابل توجه اقتصادی، ارتباطی و دیپلماسی‌شان به راحتی زیر سوال می‌رود.  درست در لحظاتی که خبرنگاران در حیاط دولت منتظر ورود اعضای کابینه بودند تا آخرین اظهارنظرهای وزرا و معاونان رییس‌جمهوری را ثبت کنند، چند خیابان آن طرف‌تر بیژن زنگنه در صحن علنی مجلس در بهارستان تلاش می‌کرد تا نمایندگان را متوجه دستاوردهای قرارداد نفتی با توتال کند و از مخالفان قراردادهای نفتی می‌خواست که فکر و ذکر خود را معطوف منافع ملی کشور کنند. در پاستور هم اکثر چهره‌های دولتی نسبت به جریان تخریبی که علیه دولت و رای مردم به راه افتاده، اظهار نگرانی می‌کردند.  در واکنش به همین فشارهاست که حسن قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش«تعادل» که با حمایت قاطع رییس‌جمهور از طرح جامع سلامت آیا در دولت دوازدهم این طرح را ادامه می‌دهید؟ به این نکته اشاره می‌کند که: «واقعیت این است که با این شرایط نمی‌شود کار کرد. قرار نیست که ما زندگی‌مان و امورات شخصی خودمان را بگذاریم و به وسط میدان بیاییم و 4سال صادقانه کار کنیم در عین حال کتک هم بخوریم، من این مدلی در کشور کار نمی‌کنم.» این شکل از اظهارنظرها به تناوب از سوی اکثر دولتمردان مطرح شد تا این پرسش در سطح رسانه‌های گروهی و در افکار عمومی شکل بگیرد که با این شکل از تخریب دولت، آیا توانی جهت پیگیری مطالبات واقعی مردم برای اعضای کابینه باقی می‌ماند؟

براین اساس خبرنگار تعادل با مجموعه‌یی از پرسش‌های اقتصادی و سیاسی خود را به حیاط دولت رساند تا در گفت‌وگوهای اختصاصی با چهره‌هایی چون سیدمحمود علوی (وزیر اطلاعات)، محمد نعمت‌زاده (وزیر صنعت)، حسن قاضی‌زاده‌هاشمی (وزیر بهداشت)، مجید انصاری (معاون حقوقی رییس‌جمهور)، محمود واعظی (وزیر ارتباطات) و... تصویری از دیدگاه‌های ذهنی دولتمردان را برای مخاطبان فراهم کند.

 در فضای مخرب نمی‌توان کار کرد

مهم‌ترین واکنش به جریان تخریبی علیه دولت را وزیر بهداشت و درمان کابینه مطرح کرد. قاضی‌زاده‌هاشمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا درباره حضورتان در کابینه آینده صحبتی شده؟ گفت: بله، درباره حضورم صحبت‌هایی شده است.

وزیر بهداشت درباره اولویت‌هایش برای این مسوولیت در دولت دوازدهم نیز گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم این طور نمی‌شود کار کرد. قرار نیست که ما زندگی‌مان و امورات شخصی خودمان را بگذاریم و به وسط میدان بیاییم و 4سال صادقانه برای کشور، مردم و انقلاب کار کنیم در عین حال کتک هم بخوریم، من این مدلی در کشور کار نمی‌کنم.

وزیر بهداشت گفت: من موقعی جانم را هم برای کشور می‌دهم، نهادهایی که ادعای انقلابی‌گری و وابسته به نهادهای مقدس دارند، آنها دیگر ما را نزنند. حالا اگر کسی می‌زند، تخریب می‌کند، اذیت می‌کند، بگذارید صدای امریکا و صدای انگلیس باشد. نمی‌شود دستگاه‌ها و نهادهایی که هم پولشان را از ملت می‌گیرند و هم اعتبارشان را از شهدا و انقلاب گرفتند ما را تخریب کنند.

قاضی‌زاده‌هاشمی‌ تصریح کرد: در وزارت بهداشت و درمان شایعه‌سازی، اتهامات نادرست و فضاسازی‌ها با روح و روان مردم سر و کار دارد و می‌تواند به راحتی بخشی از رسانه مردم را تحریک کند و ما نمی‌توانیم اداره کنیم. او در ادامه تاکید کرد: حقیقتش صحبت شده ولی تا تضمینی وجود نداشته باشد که آنها که هم جنس خود ما هستند تا ما را آزار و اذیت نکنند، فکر می‌کنم، حضور پیدا کردن نمی‌تواند مشکلات مردم را

حل کند.

 این فضا باید درست مدیریت شود. وزیر بهداشت افزود: اگر بناست دولت هر روز تنش بلرزد که این خبرگزاری چه زد و آن روزنامه چه کاری کرد، آن چه اتهامی زد به این معنی است که ما دایم باید درگیر حاشیه باشیم و متن اصلی که مردم هستند، مشکلات‌شان روی زمین می‌ماند بنابراین صحبت شده ولی تا تضمینی وجود نداشته باشد که ما را اذیت نکنند، نمی‌شود. نقد کردن و پیشنهاد دادن خیلی خوب است ولی هر کسی هر اتهامی و آزار و اذیتی که می‌خواهد کند را به حساب نقد بگذارد، درست نیست.

 ماجرای دنباله‌دار کاهش سود بانکی

 مساله ضرورت کاهش نرخ سود بانکی که این روزها از سوی تولیدگران و اهالی صنعت به عنوان مهم‌ترین گام پیش روی رونق تولید مطرح می‌شود، پرسشی بود که خبرنگار تعادل در گفت‌وگو با نعمت‌زاده آن را مطرح کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش «تعادل» گفت: کاهش نرخ سود بانکی به صورت دستوری امکان‌پذیر نیست و این موضوع باید به گونه‌یی باشد که منابع هم متناسب با رشد اقتصادی کشور افزایش پیدا کند.

نعمت‌زاده درباره کاهش نرخ سود بانکی و ارتباط آن با رونق تولید با بیان این مطلب، افزود: در شورای پول و اعتبار به‌کرات عرض کردیم باتوجه به کاهش تورم و سود بانکی حتما باید کاهش پیدا کند. باتوجه به عدم موازنه عرضه و تقاضا در منابع مالی و ظرفیت پایین نظام بانکی کشور و تقاضایی که در بازار سرمایه است، هنوز نرخ سودها بالاست. وزیر صنعت، معدن و تجارت درمورد چگونگی کاهش این نرخ نیز گفت: این موضوع به اظهارنظر صاحب‌نظران اقتصادی، پولی و بانکی و انسجام در عملکرد بانکی کشور برمی‌گردد. در عین حال بانک‌هایی وجود دارند که از تصمیمات شورای پول و اعتبار تخطی می‌کنند و این موضوع باید شدیدا کنترل شود. نعمت‌زاده در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درخصوص اینکه ممکن است در کابینه بعدی حضور داشته باشید که پاسخ داد: حضور من در کابینه بعدی با خداست.

 آشتی بین کسب و کار سنتی و الکترونیک

ماجرای فیلتر استارت‌آپ‌ها که طی روزهای گذشته حاشیه‌سازی‌های فراوانی درباره آن ایجاد شده بود، روز گذشته به پرسش‌های خبرنگاران در حیاط دولت نیز راه پیدا کرد. در شرایطی که خبرنگاران صدا و سیما و رسانه‌های اصولگرا تلاش می‌کردند تا موضوع استارت‌آپ‌ها را به‌عنوان یک تهدید جدی علیه دولت مطرح کنند، اظهارات واعظی نشان می‌دهد که نگاه دولت به این نوع کسب و کار نه تنها تهدید محور نیست، بلکه دولت معتقد است که کسب و کارهای آنلاین یک فرصت ویژه اقتصادی و معیشتی برای کشورمان است که باید از آن استفاده معقولانه‌یی شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هدف دولت این است که اگر کسب و کار الکترونیک گسترش می‌یابد لطمه‌یی به کسب و کار سنتی نزند، به‌دنبال آشتی بین کسب و کار سنتی و الکترونیک هستیم.

محمود واعظی در پاسخ به اینکه نحوه نظارت بر فعالیت کسب و کار شرکت‌های الکترونیک برعهده کدام وزارتخانه است، افزود: وظیفه وزارت ارتباطات فراهم کردن زیرساخت‌ها در بستر شبکه ملی اطلاعات است. بخشی از مجوزهای این شرکت‌ها برعهده رگولاتوری و سازمان تنظیم و مقررات است. بخشی دیگر از فعالیت این شرکت‌ها به وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخشی به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بخشی هم به وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط می‌شود.

 صرفه‌جویی 5 تا 10درصدی مصرف آب و برق

وزیر نیرو در واکنش به احتمال خاموشی در کشور گفت: اگر مردم 5 تا 10درصد مصرف آب و برق خود را کاهش دهند، هیچ‌گونه نگرانی بابت تامین کامل نیاز مردم در آب و برق وجود نخواهد داشت.

حمید چیت‌چیان در ادامه افزود: امسال در مصرف برق با 2 مطلب عمده مواجه هستیم؛ نخست گرمای کم‌سابقه و دوم، همزمانی گرمای مناطق مختلف کشور که این امر به‌شدت مساله افزود.

وزیر نیرو ادامه داد: کاهش 5 درصدی مصرف آب و برق مطلب سختی برای مردم نیست، مردم می‌توانند هنگام مشاهده تلویزیون، چراغ بالای سر خود را خاموش کنند یا ساعت‌هایی که منزل یا محل کار را ترک می‌کنند، کولرها و لوازم سرمایشی را خاموش کنند؛ همچنین مردم می‌توانند کولرها را در درجه‌های کمتر از 25 نگذارند و از لوازم برقی به‌طور همزمان استفاده نکنند.

 

 

 

ارسال نظر