قرارداد توتال موضوع محرمانه ندارد

۱۳۹۶/۰۴/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۵۰
قرارداد توتال موضوع محرمانه ندارد

رییس‌جمهوری زیر بار حرف غیرمنطقی برای چینش کابینه نمی‌رود

 

گروه ایران|

موضوع «قرارداد نفتی ایران با شرکت توتال» و تحرکات تازه برخی جریانات خاص رسانه‌یی و نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری برای توقف و به بن‌بست کشاندن این قرارداد، نشست خبری روز گذشته سخنگوی دولت با خبرنگاران را به صحنه رویارویی نمایندگان رسانه‌های مختلف بر سر بودن یا نبودن این قرارداد بدل کرده بود.

 از یک طرف نمایندگان رسانه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو تلاش می‌کردند با یادآوری اهمیت جذب سرمایه‌های خارجی و تاکیدات موکد مقام معظم رهبری برای اشتغال‌زایی از طریق سرمایه‌گذاری موضع دولت درباره تحرکات گروه‌های افراطی را جویا شوند و از سوی دیگر نمایندگان رسانه‌های اصولگرا قرار داشتند که با طرح سوالات حاشیه‌یی و پیگیری شایعات بی‌پایه و اساس در رابطه با این قرارداد برای انتقاد از دولت سوژه‌های تازه‌یی دست و پا کنند.

چراغ اول پرسش‌هایی که با موضوع قرارداد توتال مطرح شدند را خبرنگار تعادل در نشست دیروز روشن کرد، زمانی که از نوبخت درباره تحرکات گسترده برخی گروه‌های تندرو در مجلس برای به بن‌بست کشاندن این قرارداد پرسید و موضع دولت در این خصوص را جویا شد.

واکنش نوبخت اما به این پرسش‌ها مفاد قانونی بودجه سال96 و برنامه ششم بود. سخنگوی دولت استدلال می‌کرد در شرایطی که مجلس دهم، دولت را مکلف کرده که 77هزار میلیارد تومان معادل 65میلیارد دلار سرمایه برای اشتغال‌زایی 950هزار نفری جذب کند، چگونه است که برخی نمایندگان همین مجلس در برابر جذب سرمایه‌های خارجی سنگ‌اندازی می‌کنند؟ نوبخت همچنین از معرفی برخی کاسبان تحریم به قوه قضاییه خبر داد. در کنار بحث قرارداد توتال، نوبخت به موضوعات دیگری مانند ابلاغ برنامه ششم توسعه توسط رییس مجلس به تمام دستگاه‌ها، اعتبارات خرید تضمینی گندم، ترکیب نهایی کابینه دوازدهم، کاهش نرخ سود بانکی، پرونده موسسات مالی غیرمجاز و... نیز اشاره کرد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

 ماجرای طرح 3 فوریتی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «تعادل» با انتقاد از مطرح شدن طرح سه فوریتی از سوی برخی نمایندگان مجلس برای توقف قرارداد توتال گفت: این طرح لازم نیست تهیه شود و اگر نمایندگان در قرارداد توتال اقدامی خلاف قانون ببینند باید مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند. محمدباقر نوبخت ضمن تاکید به طی شدن تمام ملزومات قانونی و نظارتی در این قرارداد اظهار کرد: هیچ موضوع محرمانه‌یی در این قرارداد برای نمایندگان وجود ندارد، آنها حق تحقیق و تفحص از این قرارداد را دارند و اگر هم فکر می‌کنند کار خلافی انجام شده، می‌توانند به دستگاه‌های نظارتی از جمله قوه قضاییه، دیوان محاسبات، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اطلاعات گزارش بدهند.

آقای سخنگو در ادامه اشاره کرد: برای دستیابی به رشد 8 درصدی به سرمایه‌گذاری نیازمندیم. مجلس دولت را موظف کرده که 65 هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند. برخی نمایندگان می‌گویند این سرمایه‌گذاری خیانت است؛ حرف که مالیات ندارد. گذاشتن چوب لای چرخ دولت اشتباه است. تهیه طرح سه فوریتی برای توقف قرارداد توتال لازم نیست و نمایندگان اگر فکر می‌کنند اقدام خلاف قانونی انجام شده است مدارک خود را به قوه قضاییه بدهند.

نوبخت با بیان اینکه ما البته یک یا دو نماینده را از کلیت مجلس تفکیک می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کلیت ترکیب مجلس در ماه‌های گذشته همواره به دولت کمک کرد و می‌شود آزمایش کرد که مجلس آیا با این طرح سه فوریتی موافق است یا نه. این افراد که این طرح را تهیه کرده‌اند در مجلس در اقلیت هستند که شاید هم نیت آنها خدمت باشد که از نظر ما اقدام آنها خدمت نیست و اشتباه است. مردم با کسانی که مانع توسعه کشور می‌شوند در زمان خود تسویه‌حساب می‌کنند و دولت هم وارد حاشیه‌ها نشده و دنبال خدمت به مردم است.

 چینش کابینه در آرامش

سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور برای چینش کابینه تحت‌فشار جریان‌هایی قرار گرفته است، گفت: رییس‌جمهور خود را مسوول تحقق مطالبات مردم می‌داند و زیر بار هیچ حرف غیرمنطقی یا اغراض سیاسی نمی‌رود و از شاخص‌هایی که نام بردم عدول نمی‌کند.

نوبخت همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تشکیل کارگروه برای تعیین وزرا از سوی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور در این زمینه کارگروهی را تشکیل نداده، بلکه لیست پیشنهادی افراد و جریان‌های سیاسی را با علاقه‌مندی دریافت کرده است. باید امید داشته باشیم لیست خوبی از وزرای پیشنهادی معرفی شوند تا دولت به مطالبات مردم پاسخ بدهد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهور جلسه‌یی با وزرایی که دیگر قرار نیست در کابینه دوازدهم حضور داشته باشند، داشته است، اظهار کرد: رییس‌جمهور همیشه با اعضای کابینه جلساتی دارند که در این ایام هم‌چنین جلساتی برگزار شده است اما اطلاع ندارم این جلسات درباره خداحافظی با وزرا باشد.

 ماجرای فروش نفت توسط یک مقام انتظامی

نوبخت درباره انفصال از خدمت یکی از فرماندهای پیشین نیروی انتظامی به دلیل بدهی 600میلیارد تومانی به دولت بابت فروش نفت تصریح کرد: فساد و رانت در عدم شفافیت شکل می‌گیرد. در شرایط تحریم که نمی‌توان از یک فضای شفاف نفت را مبادله کرد. عده‌یی آمدند و به دولت وقت گفتند نفت را به من بدهید تا بفروشیم. آنها نفت را گرفتند، ولی پول آن را بازنگرداندند. بابک زنجانی فقط یک چهره مشخص غیردولتی بود. اما اسامی دیگری هم وجود داشت که ما آنها را به قوه قضاییه دادیم و انتظار هم داریم که قوه قضاییه پرونده این افراد را به‌صورت جدی پیگیری کند.

سخنگوی دولت ادامه داد: درواقع کاسبان تحریم همین‌جا مطرح شدند که اکنون پس از رفع تحریم‌ها بازارشان تعطیل شد، بنابراین آنها هم به برجام حمله کردند. البته همه منتقدان برجام را کاسب تحریم نمی‌دانیم، برخی هم بودند که از روی خیرخواهی نفت را فروختند ولی نتوانستند همه پول آن را بازگردانند که ما اسامی همه را به قوه قضاییه داده‌ایم.

او در پاسخ به این انتقاد که دولت برنامه ششم توسعه را ابلاغ و اجرا نمی‌کند، اظهار کرد: ما اولویت‌های خود را در برنامه ششم توسعه مشخص کرده و تعیین کردیم. از سویی مجلس در تصویب برنامه ششم مصوباتی را گذراند که بار مالی زیادی برای دولت دارد که ما به این موضوع اعتراض کرده و حتی آن را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت اعلام کردیم که آنها هم اعتراض ما را قبول کردند و مجلس برخی مصوبات که برای دولت بار مالی داشت را اصلاح کرد. نوبخت با بیان اینکه رییس‌جمهور به وزرا اعلام کرد که اشکالات برنامه ششم توسعه که مجلس تصویب کرده بود را استخراج کنند، گفت: ولی چون مهلت 5 روزه برای ابلاغ این قانون به پایان رسیده بود رییس مجلس آن را ابلاغ کرد. ولی اینکه اکنون رییس‌جمهور آن را ابلاغ کند خلاف قانون است. این قانون به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

 اصلاح نظام بانکی روی میز دولت

سخنگوی دولت درباره اقدامات دولت درمورد اصلاحات نظام بانکی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی از آغاز دولت یازدهم برای اصلاح نظام بانکی تلاش کرد و در این زمینه از شورای عالی امنیت ملی مجوز گرفت و گزارش عملکرد خود را به ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی داد. به‌دلیل همین تلاش‌ها صدای عده‌یی هم بلند شد. بانک مرکزی همواره حافظ منافع سپرده‌گذاران است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دولت به بانک‌ها دستور نمی‌دهد نرخ تسهیلات خود را کاهش دهند، گفت: با دستور کاهش نرخ سود بانک‌ها انجام نمی‌شود. البته این بدان معنا نیست که ما از بانک‌ها خواهش می‌کنیم که این کار را انجام دهند. بانک‌ها دچار مشکلاتی هستند و ما در تلاشیم که با برطرف کردن این مشکلات زمینه را برای کاهش نرخ سود فراهم کنیم.

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا پرونده موسسات مالی غیرمجاز به شورای عالی امنیت ملی ارجاع شده است، اظهار کرد: قبلا رییس بانک مرکزی برنامه‌های خود برای اصلاح نظام بانکی را به شورای عالی امنیت ملی داده است ولی اخیرا پرونده این موسسات به شورای امنیت ملی ارجاع نشده است. سخنگوی دولت در مورد احضار برخی استانداران به خاطر انتخابات و همچنین شکایت دولت از برخی نهادهای نظامی و ائمه جمعه اظهار کرد: احضار استانداران در جهت ادای توضیح بوده است. از استانداران برای اجرای وظایف‌شان سوال شده و مطرح شده است که چرا آنها در یک همایش از اقدامات دولت دفاع کرده‌اند درحالی که دفاع از عملکرد دولت از وظایف استانداران بوده و به معنای حمایت از روحانی به‌عنوان یکی از نامزدهای انتخابات نبوده است. آقای انصاری هم در معاونت حقوقی دولت از افرادی که به صورت مستقیم شخص روحانی را تخریب کرده‌اند، شکایت کرده است که ما معتقدیم قوه‌قضاییه با تعقل، عدالت و قانون‌گرایی به این شکایت رسیدگی می‌کند.

 

تیتربازی با صحبت‌های آقای سخنگو

 فساد و رانت در عدم شفافیت شکل می‌گیرد

 انتقاد ما به تیم سیاسی صداوسیما این است که از یک جریان خاص حمایت می‌کنند

 دولت در تلاش است زمینه را برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم کند

 دولت دوازدهم و شورای پنجم هماهنگ‌تر عمل می‌کنند

 در دولت این اتفاق نظر وجود دارد که نباید وارد حریم خصوصی افراد شویم

 برای آبیاری نوین، مبارزه با خشکسالی و ریزگردها هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم

 قرار است 10درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها به طرح تحول سلامت اختصاص یابد

 

 

ارسال نظر