طرح راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۸۰
طرح راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست

گروه ایران|

معادله مصرف انرژی در ایران ازجمله موضوعاتی است که طی سالیان اخیر، تبعات فراوانی را برای کشورمان به‌دنبال داشته و در محافل اقتصادی و کارشناسی درباره آن بحث شده است. این واقعیت که ایرانیان به‌طور غیرطبیعی در مصرف سرانه‌های انرژی رکوردهای جهانی ثبت کرده‌اند، باعث شده تا چهره‌های ارشد کابینه که از نزدیک به اعداد و ارقام غیرطبیعی مصرف انرژی در ایران دسترسی دارند، زنگ‌های خطر را در این زمینه به صدا درآورند و از مردم و رسانه‌ها بخواهند برای جلوگیری از خاموشی برق و کمبود آب دست به اقدامات عاجل بزنند.   این‌بار نوبت به معاون اول رییس‌جمهوری رسید که در جلسه شورای عالی انرژی از معضل مصرف بالای برق در کشور صحبت کند و نگرانی خود را با مردم و رسانه‌ها در میان بگذارد. نگرانی‌هایی که از منظر جهانگیری، چنانچه هرچه سریع‌تر برای آنها فکری اندیشیده نشود، کشور را با بحران خاموشی برق و کمبود آب مواجه می‌کند.

 چالش نگران‌کننده مصرف برق

معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه در کشور گفت: افزایش مصرف بی‌رویه برق چالشی نگران‌کننده برای کشور است و جلوگیری از این روند تنها با همراهی و همکاری مردم میسر است.

به گزارش «تعادل» از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رییس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری دیروز در جلسه شورای عالی انرژی با اشاره به گزارش نماینده وزارت نیرو درخصوص روند افزایشی مصرف برق در کشور، افزود: اگر مردم همکاری لازم را در راستای اصلاح الگوی مصرف انرژی با دولت انجام ندهند، تلاش‌های وزارت نیرو به تنهایی نتایج چندانی در بر نخواهد داشت. او همچنین با اشاره به یکی از موضوعات مطرح در جلسه درباره تشکیل کارگروه هماهنگی صادرات برق و گاز طبیعی، اظهار کرد: لازم است چارچوب روشنی برای صادرات برق و گاز تعیین شود تا شرکت‌های خصوصی متقاضی صادرات برق و گاز بتوانند در این چارچوب و براساس ساز و کاری مشخص فعالیت کنند.

 صرفه‌جویی 448 میلیون بشکه نفت تا پایان سال 94

در این جلسه که وزرای نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و روسای سازمان‌های برنامه و بودجه کشور، انرژی اتمی و حفاظت محیط‌زیست نیز حضور داشتند گزارشی از عملکرد ماده 74 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی ارائه شد که براساس این گزارش از سال 90 تا پایان سال 94 بر اثر اقدامات وزارت نیرو، حدود 152 میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی صورت گرفته که منجر به کاهش 42 میلیون تن دی‌اکسیدکربن شده است. همچنین در این گزارش اعلام شد بر اثر اقدامات وزارت نفت از سال 90 تا 94، به میزان 272میلیون بشکه نفت خام صرفه‌جویی شده که منجر به کاهش 136میلیون تن دی‌اکسیدکربن گردیده و در همین مدت 14.1 میلیارد کیلووات ساعت برق توسط سازمان انرژی اتمی کشور تولید شده که این میزان تولید، موجب صرفه‌جویی 24 میلیون بشکه معادل نفت خام و کاهش 9.5 میلیون تن CO2 شده است.

 طرح راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست

در این نشست طرح راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست به‌عنوان پیشنهادی از سوی معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری مطرح شد که پس از بحث و تبادل‌نظر مقرر شد شرکت‌های متقاضی بتوانند گاز و برق صرفه‌جویی شده را به مصرف‌کنندگان داخلی با قیمت بالاتر از نرخ‌های مصوب دولت بفروشند. پیشنهاد کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی مبنی بر تشکیل کمیته هماهنگی صادرات برق و گاز از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که پس از بحث و بررسی مقرر شد چارچوبی روشن و سازوکاری دقیق برای صادرات برق و گاز توسط بخش خصوصی تعیین و در شورای عالی انرژی مطرح شود.

 

ارسال نظر