ابهام در طرحی به نام «توقف موقت قرارداد توتال»

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۷۸
ابهام در طرحی به نام «توقف موقت قرارداد توتال»

گروه ایران|

هنوز یک هفته از قرارداد نفتی توتال نگذشته است که دلواپسان باز هم تمام توانشان را برای کم اهمیت جلوه دادن این قرارداد و تحت فشار گذاشتن وزیر روحانی به کار بستند. در دو هفته پیش وقتی که برای نخستین بار علیرضا زاکانی، نماینده تندرو مجلس نهم اعلام آتش‌بس کرد و به عبارتی به دوستان خود سفارش کرده بود که دست از چنین انتقاداتی بردارند اما دو روز از حرف او نگذشته بود که با بسته شدن قرارداد توتال در بیانیه‌یی اعلام کرد باید علیه این قرارداد شورید و آتش به اختیار بر پا کرد. او افزود که وقت فریاد‌ کشیدن است و پیش‌بینی کرد که این قرارداد، منشأ فساد و ننگ خواهد شد.

عملیات تخریبی علیه قرارداد توتال تا جایی پیش رفت که روز گذشته حاجی‌دلیگانی، ‌نماینده شاهین‌شهر از طرح 3 فوریتی«توقف موقت قرارداد توتال» در مجلس خبر داد و گفت:درحال حاضر مشغول جمع‌آوری امضای نمایندگان برای این طرح هستند. او انعقاد قرارداد ایران با شرکت‌‌های توتال فرانسه و یک شرکت چینی را یک قرارداد یک طرفه و کاملا به نفع طرف‌های مقابل می‌داند که کاملا در فضایی غیرکارشناسانه تنظیم شده و باید بررسی‌های بیشتری روی آن صورت گیرد تا منافع مردم و کشور رعایت شود. در همین حال یک عضو دیگر فراکسیون ولایت مجلس درباره این خبر مبنی بر اینکه طرح 3 فوریتی برای توقف موقت قرارداد توتال به مجلس ارائه می‌شود، اظهار کرد: چنین طرح فوریتی در مجلس مطرح نیست، ما در مورد قرارداد توتال درحال نگارش نامه‌یی به رییس‌جمهوری هستیم. جبار کوچکی‌نژاد به ایرنا گفت: ارائه طرح 3 فوریتی برای توقف موقت قرارداد ایران با توتال مطرح نیست و ما در مورد این قرارداد نامه‌یی به رییس‌جمهوری‌ خواهیم داد. وی در مورد محتوای نامه به رییس‌جمهوری یادآور شد «که در این نامه تاکید شده است، قرارداد ایران با توتال برخلاف قانون اساسی و دارای ایراداتی است و سلطه بیگانگان را بر ما بیشتر می‌کند. این نامه در یکی دو روز آینده به رییس‌جمهوری ارائه می‌شود.» هر چند طرح 3 فوریتی حاجی‌دلیگانی را تعدادی از نمایندگان مجلس تکذیب کردند اما باید منتظر ماند و دید که چه سرانجامی خواهد داشت.

 توتالچای کور

منتقدان توتال درحالی هنوز دست از تخریب دستاوردهای دولت یازدهم برنداشته‌اند و آن را با تعابیری مانند «توتالچای» توصیف می‌کنند که بسیاری از صاحبنظران، این قرارداد را یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت پس از برجام می‌دانند. در روز‌های اخیر هم بار‌ها مسوولان دولتی از معاون اول رییس‌جمهور گرفته تا وزیر نفت و معاونان او درباره جزییات قرارداد با غول نفتی فرانسه توضیح داده‌اند. شاید طیف دلواپس باقی‌مانده را باید همان احمدی‌نژادی‌هایی بدانیم که حتی پس از تحویل ویرانه‌یی 8 ساله باز هم چشم دیدن دولت را نداشتند.» معاون سابق وزیر نفت پیشین یکی از همان‌هاست. او به کمک رسانه‌های اصولگرا تمام توانش را برای تخریب دستاوردهای برجام به کار برد. اصغر ابراهیمی‌اصل درخصوص قرارداد توتال به «تسنیم» گفته بود: توتال با ماموریت به ایران آمده برای اینکه منافع خودشان را در سمت قطر که به‌ صورت مشارکت در تولید هست، حداکثر کنند و افزایش دهند. وی افزود: دوم اینکه کاری که می‌خواهد انجام شود در بخش اول کاملا شرکت‌های ایرانی می‌توانند انجام دهند؛ سوم اینکه کسانی قرارداد IPC را امضا کرده‌اند که قرارداد کرسنت را هم امضا کرده بودند.

معاون وزیر احمدی‌نژاد با بیان اینکه مدل جدید قراردادهای نفتی به‌ اسم IPC که شرکت‌های خارجی را در بهره‌برداری شریک ما می‌کند خلاف قانون اساسی است، خاطرنشان کرد: «متاسفانه موارد 15گانه‌یی که ایرادات اساسی از سوی مقام معظم رهبری نسبت به مدل IPC اعلام شده بود، اصلاح نشد و بدون اصلاحات این ایرادات اساسی شاهد امضای قرارداد بلندمدت با شرکت بدسابقه و بدعهد توتال فرانسه هستیم.»

در هر صورت اصولگرایانی که اگر برجام و دستاوردهای آن را نداشته باشند دیگر کاری هم برای انجام دادن ندارند، وزیر را به پارلمان کشاندند. در همین راستا سخنگوی هیات رییسه مجلس از حضور وزیر نفت در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس برای ارائه گزارشی از فرآیند انعقاد قرارداد ایران با توتال خبر داد و افزود: قرارداد با توتال بر مبنای الگوی قراردادهای جدید IPC انجام شده که براساس این الگو اجازه انعقاد قرارداد به دولت داده شده و دولت نیز اختیار را به وزارت نفت داده است. بهروز نعمتی خاطرنشان کرد: براساس الگوی قراردادهای جدید نفتی این قرارداد فرآیند شورای اقتصاد، دولت، مجلس و تنقیح قوانین را طی کرده و بر این مبنا منعقد شده است.

 

ارسال نظر