نقطه آغاز ورود علوم انسانی به صنعت هسته‌ای

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۰۰
نقطه آغاز ورود علوم انسانی به صنعت هسته‌ای

گروه ایران|

در شرایطی که افراد و گروه‌های منتقد با استفاده از تمام امکانات پروژه تخریب و فشار بر دولت را در دستور کار قرار داده‌اند و با استفاده از تمام امکانات رسانه‌یی و لجستیکی خود تلاش می‌کنند تا دستاوردهای دولت در بخش‌های مختلف را زیر سوال ببرند، میوه‌های برجام در بخش‌های مختلف سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی آرام‌آرام به بار می‌نشیند تا تلاش‌های مخرب مخالفان برای به حاشیه کشاندن دولت، مانند کفی روی آب گم شود.

بعد از اجرایی شدن قرارداد 5 میلیارد دلاری با شرکت نفتی فرانسوی توتال و در شرایطی که گروه‌های منتقد دولت را به‌دلیل امضای قرارداد با شرکت‌های خارجی می‌نواختند، امضای قرارداد استقرار آزمایشگاه میان سازمان انرژی اتمی و دانشگاه شهید بهشتی نشان داد که رویکرد اصلی دولت مبتنی بر ارتقای دانش فنی و تخصصی نیروهای داخلی کشورمان در کنار توسعه مناسبات ارتباطی با جهان پیرامونی است.

در همین خصوص رییس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی گفت: «قرارداد استقرار آزمایشگاه روانشناسی و فیزیولوژی در نیروگاه بوشهر با دانشگاه شهید بهشتی می‌تواند نقطه آغاز ورود علوم انسانی به صنعت کشور ازجمله صنعت هسته‌یی باشد.» رویکردی که با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند تاثیر فراوانی در ارتقای توانایی‌های نیروهای انسانی سازمان داشته باشد.

 اهمیت نیروی انسانی

محمد احمدیان رییس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در سخنانی در مراسم امضای نمادین قرارداد استقرار آزمایشگاه‌های روانشناسی و فیزیولوژی میان شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این قرارداد روی یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین بخش‌های صنعت هسته‌یی یعنی ایمنی متمرکز است، گفت: نیروی انسانی در صنعت هسته‌یی موضوعی تعیین‌کننده است، از این‌رو مسائل روانشناختی بسیار حایز اهمیت است.

او گفت: این قرارداد یک همکاری سازمان‌یافته بین شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی و دانشگاه است. از آنجا که همکاری ما با روس‌ها در حوزه آموزش و خدمات نیروی انسانی پایان یافته لذا ما تلاش کردیم خودمان کار را انجام دهیم. البته از منظر دیگر همکاری با پیمانکار روس مشکلاتی داشت زیرا اطلاعات مهم شخصی، روحی و روانی پرسنل ما دراختیار روس‌ها قرار می‌گرفت، هرچند که از نظر ما روس‌ها دوست بودند. احمدیان گفت: اجرای این قرارداد نقطه شروع فعالیت در حوزه تامین، آموزش و نگهداری پرسنل ما در واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر است. معاون صالحی خاطرنشان کرد: واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر باید طی 10 تا 11 سال ساخته شوند. از این رو نیاز مبرمی به تامین نیرو همراه با استانداردهای بین‌المللی داریم. ما امروز تجربیات خوبی باتوجه به فعالیت واحد اول نیروگاه بوشهر داریم و امیدواریم بتوانیم کل فرآیند تامین نیروی انسانی برای واحد دو و سه را خودمان انجام دهیم و از روس‌ها مستقل شویم.

رییس شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی در ادامه از ریاست دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی تشکر کرد و گفت: ‌ما همان‌طور که در جریان مذاکرات قول دادیم، در مسیر اجرای این پروژه شما را تنها نخواهیم گذاشت. دانشگاه می‌تواند در حوزه علوم انسانی خدمات ارزنده‌یی نه تنها به صنعت هسته‌یی کشور بلکه برای صنایع حساس دیگر داشته باشد و این پروژه می‌تواند آغاز چنین فرآیندی باشد.

 ارتباط متقابل دانشگاه‌ها با صنعت هسته‌ای

همچنین در ادامه صدوق ‌رییس دانشگاه شهید بهشتی در سخنانی با ابراز خرسندی و خوشحالی از اینکه دانشگاه‌های کشور به مرحله‌یی رسیده‌اند که می‌توانند خدمات ارزنده‌یی برای صنعت هسته‌یی داشته باشند، گفت: اینکه می‌شنویم دانشگاه‌های ما می‌توانند جایگزینی برای پیمانکاران روس باشند بسیار خوشحال‌کننده است.

او با اشاره به اهمیت توسعه روابط صنعت و دانشگاه گفت: ما همواره در دانشگاه از اینکه سهمی در پروژه‌های صنعتی کشور نداریم، احساس رنج می‌کنیم. البته در پروژه‌های مختلف اساتید و کارشناسان ما بعضا حضور دارند اما اینکه به‌طور منسجم دانشگاه و نیروهای نخبه‌اش درگیر شوند کمتر دیده شده است. از این‌رو برای من بسیار خوشحال‌کننده است که بخش مهمی از دانشگاه شهید بهشتی در همکاری با صنعت هسته‌یی مشارکت می‌کند.

همچنین در ادامه مظاهری رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی با بیان اینکه امروز توانستیم به یکی از دستاوردهایی که از سال‌های پیش برای آن در دانشگاه شهید بهشتی زمینه‌سازی شده است دست پیدا کنیم، افزود: پیگیری بالینی و ارتقای سلامت پرسنل مراکز حساس باید در دستور کار باشد اما در ایران نسبت به این موضوع نوعی کم‌توجهی داریم. به نظر من ورود به عرصه روانشناسی در حوزه هسته‌یی می‌تواند سرآغاز توجه به این مقوله در کشور باشد.

او در ادامه گفت: در روند اجرای این پروژه ضروری است که دوطرف قرارداد همکاری و هماهنگی بین خود را حفظ کنند، چراکه هدف ما ایجاد ارتباط درست بین صنعت و دانشگاه است.

مظاهری گفت: باتوجه به حساسیت صنعت هسته‌یی و رعایت بالاترین سطوح ایمنی برای آن باعث افتخار است که دانشکده روانشناسی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد و خوشحالیم از اینکه نیروگاه بوشهر و مسوولان آن در این رابطه به ما اعتماد کرده‌اند و تلاش خواهیم کرد بهترین نتیجه ممکن برای سازمان و کشور ایجاد شود.

 

ارسال نظر