پیشنهاد تشکیل نظام مهندسی رسانه

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۲۲
پیشنهاد تشکیل نظام مهندسی رسانه

گروه ایران  

نشست مشترک شورای معاونین وزارت کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد، با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی و محمدرضا صالحی‌امیری و معاونان دو وزارتخانه در وزارت کشور برگزار شد.

وزیر کشور در این نشست با اشاره به اینکه باید نظام مهندسی رسانه‌یی داشته باشیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از رسانه‌های کشور ارزیابی داشته و آنها را رتبه‌بندی کند.

به گزارش «تعادل» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی دیروز در این نشست با اشاره به اینکه مبنای همه کارها فرهنگ است و اگر فرهنگ نباشد، اساس کارها درست نخواهد بود، گفت: حوزه فرهنگ به‌شدت گسترش پیدا کرده و با توجه به تغییرات در ابعاد مختلف در جامعه، نیاز ما به فرهنگ بیشتر شده و ما باید در حوزه فرهنگ با دقت و آینده‌نگری دقیق‌تری عمل کنیم.

 ضرورت ریشه‌یابی رفتارهای افراطی

رحمانی‌فضلی در ادامه با بیان اینکه هیچ حوزه‌یی جدا از مسائل فرهنگی نیست، خاطرنشان کرد: ‌به‌طور مثال عامل اصلی در پیدایش پدیده‌یی مثل داعش، جهل، تعصب و فقر است و به‌طور کلی فرهنگ در حوزه سیاسی می‌تواند رفتار سیاسی را شکل دهد. در زمان انتخابات شاهد بعضی صحبت‌ها بودیم که مبنای درستی نداشت و می‌توانست در جامعه یأس و ناامیدی ایجاد کند. اگر فرهنگ مناسبی در این حوزه وجود داشت شاهد این اظهارات نبودیم.

وزیر کشور ادامه داد: مسائل فرهنگی در زمینه رابطه انسان با جامعه یا با طبیعت، بسیار اهمیت دارد اگر توجه به قانون در جامعه کم است به این دلیل است که مناسبات اجتماعی را خوب تعریف نکرده‌ایم.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در زمینه مسائل فرهنگی از جمله در حوزه سینما و تهیه فیلم با موضوع مسائل اجتماعی، مبارزه با موادمخدر و همچنین موضوع واگذاری پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه فرهنگی آماده همکاری کامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. پیشنهاد من این است که تفاهمنامه مشترکی میان دو وزارتخانه تهیه و امضا شود تا دو وزارتخانه در این تفاهمنامه اولویت‌های خود را مشخص کرده و آنها را پیگیری کنند چراکه واقعا در این زمینه ظرفیت‌های خوبی وجود دارد. جانشین رییس شورای اجتماعی کشور با اشاره به اینکه می‌توان برای همه پروژه‌های بزرگ پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی تعریف کرد، گفت: برای اینکه مسائل فرهنگی و اجتماعی جامعه را به آرمان‌های‌مان در تراز ایران نزدیک کنیم باید تلاش مشترک بیشتری داشته باشیم.

وزیر کشور همچنین درباره مراسم اربعین و لزوم هماهنگی بیشتر میان دستگاه‌های مختلف برای برگزاری این مراسم افزود: ایجاد این هماهنگی بسیار سخت است. وزارت کشور مسوول ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف کشور است اما مسوولیت اصلی این مراسم برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان حج و زیارت است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مراسم اربعین امسال به موضوعات مهمی مثل حرکت زائران در قالب کاروان‌ها و بیمه زائران توجه کند.

رحمانی‌فضلی در پایان با اشاره به اینکه باید نظام مهندسی رسانه‌یی داشته باشیم، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از رسانه‌های کشور ارزیابی داشته و آنها را رتبه‌بندی کند. همچنین مساله آموزش رسانه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اهمیت زیادی دارد.

در این نشست، همچنین معاونان دو وزیر و سایر اعضای شورای معاونین وزارتخانه‌های کشور و فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن اشاره به نقاط تماس بین دو وزارتخانه در ماموریت‌ها و شرح وظایف هر حوزه به بیان مهم‌ترین انتظارات و دغدغه‌های مشترک در این زمینه پرداختند.

در ادامه این نشست علی‌اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور بر موضوع ضرورت بازنگری در روند هماهنگی تبلیغات در استان‌ها، رستم‌وندی قائم‌مقام وزیر در امور اجتماعی و فرهنگی بر ضرورت نگاه ایجابی به آسیب‌های اجتماعی و توجه به دو مولفه محوری سلامت اجتماعی و سرمایه اجتماعی، حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور بر ارتقای هماهنگی بخش‌های مختلف برای برگزاری مراسم اربعین، توجه به مساله توسعه جامع استان‌های مرزی، فرهنگ‌سازی برای جذب مشارکت مردم برای تامین نظم و امنیت کشور، دین‌پرست معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌یی بر همکاری وزارت فرهنگ برای گفتمان‌سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی، سامانی قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها درباره برگزاری بهینه جلسات شورای عمومی استان‌ها، خندان‌دل معاون عمران، توسعه امور شهری و روستایی بر استفاده از ظرفیت فرهنگی برای تقویت نشاط در جوامع شهری و روستایی، لزوم توجه به ایجاد متوازن و هدفمند کتابخانه‌های عمومی و اختصاص متناسب بودجه برای پروژه‌های عمرانی در حوزه فرهنگ، شجاعی‌کیاسری رییس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور بر تشکیل دبیرخانه مشترک بین دو وزارتخانه برای تجلیل از چهره‌های ماندگار کشور با ساز و کار مشخص، مویدی قائم‌مقام وزیر کشور در ستاد مبارزه با موادمخدر بر استفاده بیشتر از ظرفیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مبارزه با موادمخدر، فرهمندپور مشاور وزیر در امور زنان و خانواده بر لزوم ارتباط بیشتر ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها با دفاتر امور بانوان استانداری‌ها و نمازی مشاور وزیر کشور در امور روحانیت بر لزوم اثرگذاری هر چه بیشتر وزارت فرهنگ در ارتباط با علما و ائمه جمعه در استان‌ها تاکید کردند.

 

ارسال نظر