یاران روحانی چه کسانی خواهند بود

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۴۲
یاران  روحانی چه کسانی خواهند بود

گروه ایران| هدی احمدی|

حسن روحانی، نامزد جریانی که این روزها با عنوان اعتدال از آن یاد می‌شود، اردیبهشت ماه سال جاری برای دومین بار ردای ریاست‌جمهوری منتخب ملت ایران را به تن کرده و خود را برای 4سال ماندن در ساختمان سفید پاستور آماده می‌کند. بدیهی است او با همان تیم در پاستور نخواهد ماند بلکه یارانی را برای خود گزینش می‌کند تا در هدایت قویه ‌مجریه کشور او را یاری کنند؛ یارانی که از فردای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم حرف و حدیث‌های مختلفی درباره آنها منتشر شده و بخشی از این حرف‌ها نیز به طور رسمی مورد تکذیب قرار گرفته است. اما از این میان هستند، گروه‌ها و چهره‌هایی که فارغ از پستی که در آینده خواهند گرفت در تشکیل کابینه و انتخاب وزرا نقشی موثر ایفا می‌کنند.

چهره‌های نزدیک به رییس‌جمهور که تا پیش از این قویا از او در مبارزه انتخاباتی حمایت می‌کردند و حالا نیز برای کمک به او آماده‌اند. کابینه دولت یازدهم کمتر از یک ماه دیگر بر سر کار خواهد ماند و پس از آن رییس‌جمهوری برای گرفتن رای اعتماد از پارلمان برای وزرای کابینه جدید اقدام خواهد کرد. اما حاشیه‌ها درخصوص تغییرات جدی وزرای روحانی از آنجا بالا گرفت که او در کنفرانس خبری‌اش با رسانه‌ها قول جوانگرایی در کابینه دوازدهم را داد، موضوعی که از مطالبات اصلی سیاسیون بود.

این درحالی است که معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز پیش‌تر درخصوص رایزنی‌ فراکسیون‌های سیاسی مجلس با دولت برای کابینه آینده اعلام کرده بود که براساس قانون اساسی تصمیم‌گیری برای یک‌سری مسائل و امور در اختیار دولت، یک‌سری مسائل و امور در اختیار مجلس شورای اسلامی و یک‌سری امور نیز بین دو قوه مشترک است. یکی از این مسائل و کارها چینش هیات وزیران است زیرا براساس قانون اساسی، رییس‌جمهور وزرای پیشنهادی خود را انتخاب و برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی می‌کند.

حسینعلی امیری تاکید کرده بود: دولت با نمایندگان، فراکسیون‌ها، رییس و هیات رییسه مجلس شورای اسلامی درباره رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حتما مشاوره، رایزنی و صحبت می‌کند.

الیاس حضرتی و محمدرضا تابش را شاید بتوان نخستین نمایندگانی نام برد که اظهارات صریحی درباره تغییرات کابینه داشتند. حضرتی عضو فراکسیون امید مجلس در صفحه شخصی خود به بیان تغییرات احتمالى کابینه دولت دوازدهم پرداخت و عنوان کرد: دهقان وزیر دفاع، جایگزین شمخانى در شوراى عالى امنیت ملى خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه رییس‌جمهور به دنبال انتخاب وزیر دفاع از میان یکى از فرماندهان ارتش است، تصریح کرده که رفتن فرهادى از وزارت علوم قطعى است و فرجى‌دانا و میلى‌منفرد گزینه‌هاى جایگزینى هستند که تمایلى به این کار ندارند.

نماینده تهران ادامه داده است که وزراى امور خارجه، نفت و بهداشت تغییرى نخواهند کرد و محمود واعظى، وزیر ارتباطات در تلاش است جایگزین ظریف در وزارت امور خارجه شود ولى اقبالى در این زمینه وجود ندارد.

محمدرضا تابش هم در همین راستا اعلام کرده بود:«اگر تحولات کابینه به اختیار رییس‌جمهور باشد حداکثر تغییرات در 5 یا 6 وزارتخانه رخ می‌دهد. تعامل با مجلس می‌تواند این تغییرات را منطقی‌تر کند و اعتماد به رأی‌آوری وزرا افزایش یابد؛ البته آقای رییس‌جمهور هم قول‌هایی برای افزایش کارآمدی و جوان‌گرایی در کابینه داده‌اند. رییس فراکسیون امید افزود: تقاضای دیداری با آقای روحانی داده‌ایم تا گروهی به نمایندگی از فراکسیون امید به همراه آقای عارف، معیارها و ارزیابی‌های ما را در این دیدار در اختیار رییس‌جمهوری قرار دهند.»

با این‌ حال شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید درخواست دیدار و رایزنی با روحانی را مطرح کرده‌اند که هنوز فرصتی برای چنین دیداری فراهم نشده است. این درحالی است که شنیده شده برخی نزدیکان رییس‌جمهوری ازجمله محمود واعظی و محمد نهاوندیان تلاش‌های گسترده‌یی برای رایزنی با علی لاریجانی سامان داده‌اند.

از طرفی برخی از نمایندگان مجلس هم گفته‌اند که روحانی بخش اعظمی از اختیارات خود درباره کابینه را به اسحاق جهانگیری واگذار کرده تا ایشان مجموعه رایزنی‌ها و دیدارها و برنامه‌ها را آنالیز کند. این نمایندگان این موضوع را نشانه‌یی از این می‌دانند که رویکرد اصلاح‌طلبی در کابینه دوازدهم تقویت خواهد شد.

 دیدار با روحانی

در چارچوب فعالیت‌های کمیته تعامل

حال با نزدیک شدن به شروع این تغییرات سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از تشکیل کمیته تعامل این فراکسیون به‌ منظور رایزنی درباره نحوه تشکیل کابینه دوازدهم خبر داد و گفت: کمیته 5 نفره متشکل از آقایان تابش، وکیلی، حسین‌زاده، حضرتی و بنده برای تعامل با دولت تشکیل شد و این درحالی است که عمده هدف این کمیته، موفقیت دولت در راستای تحقق خواست و مطالبه ۲۴میلیون رای‌دهنده به آقای روحانی در جریان انتخابات اخیر است؛ چراکه ما نیز پیگیر مطالبه‌های مردم هستیم و در این راستا سعی خواهیم کرد بیشتر در مورد شاخص‌های مورد نظر برای اعضای کابینه با آقای روحانی و اعضای دولت تبادل‌ نظر کنیم.

بهرام پارسایی با اشاره به لزوم تعامل مجلس و دولت در راستای تشکیل کابینه دوازدهم به ایلنا اعلام کرد: فراکسیون امید از شروع مجلس دهم با ‌هدف تعامل با دولت در راستای منافع ملی پیگیر مسائل بود و اکنون پس از پیروزی روحانی در انتخابات نیز طبیعی است که این فراکسیون به عنوان منسجم‌ترین و اثرگذار‌ترین فراکسیون مجلس که در جریان انتخابات نیز کاملا همراه و همسوی دولت بود با اعضای دولت و آقای روحانی همفکری و تعامل داشته باشد.

سخنگوی فراکسیون امید همچنین با اشاره به برگزاری جلسات این کمیته تعامل خاطرنشان کرد: تاکنون در چندین نوبت به‌ همراه اعضای کمیته تعامل، تشکیل جلسه داده و اعضای کمیته نظرات خود را مطرح کرده‌اند. پارسایی افزود:«با توجه به تشکیل کمیته 5 نفره تعامل فراکسیون امید طبیعتا دیداری که قرار است با آقای روحانی در رابطه با تشکیل کابینه دوازدهم داشته باشیم نیز در چارچوب فعالیت‌های این کمیته و البته با حضور دکتر عارف برگزار خواهد شد که با توجه به مشغله فراوان آقای روحانی در دولت همچنین فشردگی کار مجلس هنوز موفق به مشخص کردن موعد زمانی مشخص برای این دیدار نشده‌ایم.»

در همین راستا نماینده اصولگرای مجلس نیز با اشاره به اعلام استقلال فراکسیون«نمایندگان ولایی» از مجموعه «ولایت» و عدم همکاری این فراکسیون با «مستقلین ولایی» بر موضوع مهم انتخاب اعضای کابینه دوازدهم به عنوان یکی از دلایل مهم اخذ تصمیم اخیر اصولگرایان مجلس برای خروج از ائتلاف با مستقلین اشاره کرد و گفت: قطعا یک مصداق بسیار مهم همین بحث کابینه دولت دوازدهم است و موضوع دیگر همین بحث طرح دو فوریتی مقابله با اقدامات امریکا.

حمیدرضا حاجی‌بابایی یکی از مهم‌ترین دلایل انشقاق بین نمایندگان دو فراکسیون را مواضع متضاد دو فراکسیون«نمایندگان ولایی» و «مستقلین ولایی» در قبال عملکرد دولت دانست و در واکنش به اینکه آیا نزدیک شدن به زمان رای ‌اعتماد به کابینه دولت دوازدهم در اتخاذ این تصمیم موثر بوده، گفت: قطعا این مساله نیز در تصمیم ما موثر بوده است.

وی به ماجرای رای ‌اعتماد به 3وزیر پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان اشاره کرد و ادامه داد: به‌عنوان نمونه ما در آبان ‌ماه سال گذشته در فراکسیون ولایت تصمیم گرفتیم از میان 3وزیر پیشنهادی دولت به دو نفر رای بدهیم و به یک نفر رای ندهیم اما وقتی وارد صحن شدیم برعکس عمل شد و دوستان به کسی که قرار نبود رای داده شود، رای دادند ولی مردم از ما توقع داشتند و می‌پرسیدند این چه فراکسیونی است.

 

ارسال نظر