سوال ملی ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات اعلام وصول شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۶۳
سوال ملی ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات اعلام وصول شد

گروه ایران|

صحن علنی روزگذشته پارلمان به ریاست علی لاریجانی آغاز شد. نشست بررسی طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا، تلاش مدیران اقتصادی کشور برای جمع کردن معضل موسسات اعتباری، برگزاری حج امسال منوط به نظر شورای عالی امنیت ملی، معافیت تولیدات صنایع دستی داخلی از پرداخت مالیات، اعلام وصول سوال ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات درباره دستگیری فعالان رسانه‌یی و حمایت نمایندگان از عملکرد موشکی ایران ازجمله مهم‌ترین دستور کاری مجلس بود. در ابتدا، نمایندگان طرح حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی را مورد بحث و بررسی قرار داده و مواد 11، 12، 13 و 14 این طرح را به تصویب رساندند. به موجب این مصوبه، دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مکلف شدند برای تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل و برای تشویق و حمایت از رشد و ترویج تولیدات صنایع دستی و هنرهای سنتی بومی و اصیل نسبت به اعمال محدودیت‌های لازم برای واردات محصولات صنایع دستی ازجمله وضع تعرفه مناسب اقدامات لازمی که در مصوبه آمده است را عایت کنند.

بنابر این مصوبه که به دوسوم آرای نمایندگان احتیاج داشت، برای تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به صندوق توسعه ملی اجازه داده‌ می‌شود تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با تصویب هیات امنای صندوق، معادل ریالی یک‌میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی‌، پست بانک، توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی، سپرده‌گذاری کند تا این منابع صرف اعطای تسهیلات به اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی برای ایجاد اشتغال در روستا‌ها و شهرهای زیر ۱۰هزار نفر جمعیت با اولویت روستا‌ها و شهرهای زیر ۱۰هزار نفر جمعیت واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری شود.

پس از آن بهارستانی‌ها وارد بررسی جزییات لایحه حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری شدند و ماده یک این لایحه را پس از بحث و بررسی به تصویب رساندند. نمایندگان همچنین در جریان رسیدگی به لایحه یک فوریتی حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی با ماده سه موافقت کردند. طبق این ماده، حداکثر دوره تنفس تسهیلات موضوع این قانون یک سال پس از بهره‌برداری تعیین می‌شود و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر 6سال است که متناسب با نوع طرح محاسبه می‌شود. تبصره این ماده نیز صراحت دارد، بانک‌های مذکور و صندوق کارآفرینی امید مجاز به تسویه تسهیلات پرداخت شده قبلی از محل منابع موضوع این قانون نیست. بنابراین بانک‌ها و صندوق مذکور موظف هستند جهت تسهیل پرداخت تسهیلات مذکور از انواع تضامین شامل سند منازل مسکونی روستایی، سند زمینی کشاورزی، سند واحدهای دامپروری و تجاری در روستاها و نواحی صنعتی و سفته از روستاییان و عشایر دریافت کنند.

  حمایت نمایندگان از عملیات موشکی سپاه علیه داعش

در ادامه صحن علنی روز گذشته پارلمان، یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی سوال ملی

 ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات را اعلام وصول کرد. محمدعلی وکیلی در این باره گفت: سوال ملی

 ۵۴ نماینده از وزیر اطلاعات درباره علت دستگیری تعدادی از فعالان رسانه‌یی و مطبوعاتی و ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام وصول می‌شود. وی اظهار کرد: سوال ملی ۳نفر از نمایندگان از وزیر اطلاعات درخصوص علت کتمان حضور تعداد زیادی از افراد دو تابعیتی در بدنه دولت و نیز سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب و شاهین‌دژ از وزیر امور خارجه درخصوص اعلام آخرین وضعیت خواسته مدعیان در نهادهای بین‌المللی علیه ایران و دفاع مسوولان کشور در این خصوص اعلام وصول می‌شود.

سپس 162 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی بیانیه‌یی حمایت خود را از عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه تروریست‌های داعش اعلام کردند. در متن این بیانیه که محمدحسین فرهنگی عضو هیات‌رییسه مجلس آن را قرائت کرد، آمده است: «نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر حفظ صلح و آرامش جهانی و محکوم کردن تحرکات امریکا و هم‌پیمانان آنها برای ناامن‌سازی منطقه و هشدار به حامیان مستقیم تروریست‌ها، حمایت خود را از عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه طراحی توطئه تروریست‌های داعش در پاسخ به حمله کور تروریستی این گروهک اعلام می‌‌داریم و از همه مسوولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهیم با حمایت از فرزندان انقلابی این ملت، توطئه دشمنان جنایتکار ملت ایران را نقش بر آب و در نطفه خنثی کنند.» شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده سیرجان نیز طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با توصیه به تریبون‌داران نسبت به پرهیز از تضعیف سپاه پاسداران، گفت: تضعیف سپاه، تضعیف امنیت و اقتدار کشور است.

 برگزاری نشست فراکسیون‌های مجلس با لاریجانی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پس از اتمام صحن علنی در جمع خبرنگاران حاضر شد و از برگزاری نشست فراکسیون‌های مجلس با لاریجانی برای بررسی طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا خبر داد. سیدحسین نقوی‌حسینی در این خصوص گفت: ساعت 11 امروز نشستی با حضور نمایندگان

 3 فراکسیون ولایی، مستقلین و امید با رییس مجلس برگزار می‌شود. به گفته وی قرار است در این نشست طرح مقابله با اقدامات خصمانه امریکا مورد بررسی قرار گرفته و هماهنگی‌های لازم انجام شود. از هر فراکسیون نیز 3 نفر حضور خواهند داشت.

این نماینده مجلس در پایان تاکید کرد که این طرح فراکسیون جناحی و حزبی نیست و چون باید به اتفاق آرا تصویب شود، نیاز به هماهنگی‌های لازم دارد.

 

ارسال نظر