چهره‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۸۱

قاچاق در کشور سیر نزولی پیدا کرده است

روزنامه 14تیر شمار ه 861رییس مجلس دهم پس از جلسه غیرعلنی مجلس با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: قاچاق در کشور سیر نزولی پیدا کرده، اما باید سختگیرانه‌تر عمل شود تا این عارضه از کشور رخت ببندد.

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس افزود: از ساعت 8 امروز تاکنون جلسه غیرعلنی با موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشتیم.

در این جلسه مسوولان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت اطلاعات به جلسه دعوت شدند که توضیح دهند در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اند و چه کاستی‌هایی دارند.

او ادامه داد: همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظارت کارشناسی خود را در این زمینه اعلام کرد و تعدادی از نمایندگان مجلس نیز اظهارنظر کردند.

رییس مجلس دهم گفت: در مجموع چون دولت لایحه‌یی را برای برخی کاستی‌ها مطرح کرده است برخی نقاط ابهام در جلسه مشخص و قرار شد در لایحه تکمیل شود و در دستور مجلس قرار گیرد.

لاریجانی افزود: در بخش نظارت‌هایی که باید انجام شود باید با دقت بیشتری جلوی قاچاق گرفته شود. در این جلسه این نکته مدنظر بود و گزارش داده شده نشان می‌داد سیر قاچاق در کشور سیر نزولی پیدا کرده است اما باید سختگیرانه‌تر عمل شود تا این عارضه از کشور رخت ببندد چون تاثیر مستقیم روی تولید ملی کشور دارد.

رییس مجلس دهم ادامه داد: دستگاه‌های مسوول حتما این موضوع را پیگیری خواهند کرد و مجلس نیز مسائل را دنبال می‌کند تا حل شود.

 

صدور مجوز برای رسانه‌های دولتی حذف شد

روزنامه 14تیر شمار ه 861وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من به‌عنوان وزیر معتقدم آزادی قلم را باید پاس بداریم، اما مرزهای قانون نیز رعایت شود.  به گزارش تسنیم، سیدرضا صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیروز در جلسه علنی مجلس در پاسخ به نمایندگان، با بیان اینکه در مدت حضورم یارانه مطبوعات را تا مرز 100میلیارد ریال افزایش دادیم، گفت: مجموعه رسانه‌ها با حمایت‌های جدی که دولت انجام می‌دهد امسال تا مرز 100میلیارد ریال کمک خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: صدور مجوز برای رسانه‌های دولتی حذف شد و همچنین یارانه آنها برداشته شد تا بخش خصوصی مورد حمایت بیشتری قرار بگیرد.  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: افرادی که خبرنگار محسوب می‌شوند، می‌توانند مشمول بیمه باشند. انتخابات خانه مطبوعات را الکترونیکی برگزار کردیم و در اقصا نقاط کشور اصحاب خبر در شرایط مثبتی هستند و خانه‌های مطبوعات فعال شدند.  صالحی‌امیری افزود: نظام آموزش خبرنگاری را فعال کردیم و 31دوره آموزش برگزار شد، 2500سایت مجوز گرفته‌اند. در این دولت از مجموع مجوزهای بعد از انقلاب که 13 هزار مجوز است، 6هزار و 800تای آنها مربوط به دولت اخیر است.  وزیر ارشاد با اشاره به جلسه دوشنبه شورای عالی مطبوعات اظهار کرد: 171پرونده رسیدگی شد که از این مجموع 124 مجوز صادر شد و 43مجوز صادر نشده است. سرعت صدور مجوز چند برابر شده و زمان آن از 3 سال به کمتر از 6 ماه رسیده است.  صالحی‌امیری با بیان اینکه ما باید برای سرعت در رسیدگی تصریح شویم، خاطرنشان کرد: لیسانس پرستاری و مامایی چرا باید درخواست روزنامه فرهنگی و سیاسی داشته باشد، اما تا زمانی که قانون اصلاح نشود طبق روال مسوولیت خود را دنبال می‌کنیم.

 

افزایش هماهنگی برای جلوگیری از دخالت امریکا

روزنامه 14تیر شمار ه 861در تماس تلفنی دبیران شورای امنیت ملی ایران و روسیه، طرفین بر افزایش هماهنگی میان دو کشور برای جلوگیری از مداخلات غیرقانونی امریکا در سوریه تاکید کردند.  به گزارش مهر، نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه دیروز در چارچوب افزایش هماهنگی‌های اجرایی میان نهادهای امنیت ملی دو کشور طی تماس تلفنی با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پیرامون روند همکاری‌های دو کشور در بحران سوریه و نشست آتی در آستانه قزاقستان با وی گفت‌وگو و تبادل‌نظر کرد.  دریابان علی شمخانی در این گفت‌وگو با اشاره به برخی اقدامات ماجراجویانه ایالات‌متحده امریکا و بهانه‌جویی‌هایی که می‌تواند زمینه‌ساز افزایش تنش در منطقه و تقویت جبهه تروریسم شود، افزود: افزایش هماهنگی میان ایران و روسیه برای جلوگیری از مداخلات غیرقانونی امریکا در سوریه و جلوگیری از مخدوش شدن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور از ضرورت‌های غیرقابل اجتناب در مسیر همکاری تهران و مسکو است. او ادامه داد: روند آشکاری برای تقویت روحیه و حفظ برخی مناطق تصرف شده از سوی عناصر مسلح تکفیری از سوی امریکا با حمله به مواضع ارتش سوریه مشاهده می‌شود که نقض قطعنامه شورای امنیت و منشور سازمان ملل است.  نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه نیز در این گفت‌وگو با اشاره به برگزاری اجلاس آستانه ۵ در هفته جاری بر ضرورت افزایش هماهنگی‌ها میان دو کشور برای تعیین ساز و کارهای استقرار نیروهای ناظر بر آتش‌بس تاکید کرد و افزود: برای پیشبرد توافقات و حفاظت از آتش‌بس ایجاد شده در سوریه، موضوع تعیین فرآیندهای اجرایی حفاظت از آتش‌بس و نظارت بر آن بسیار حایزاهمیت است.

 

پیام‌ انعقاد قرارداد گازی  بین ایران و توتال

روزنامه 14تیر شمار ه 861سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به قرارداد گازی اخیر بین ایران و شرکت فرانسوی توتال اظهار کرد: فرانسه «ماکرون» مصمم است که به حضور جدی‌تر خود در بازار ایران استمرار بخشد.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد اهمیت امضای قرارداد کلان گازی بین ایران و شرکت فرانسوی توتال و پیام‌های انعقاد این قرارداد تصریح کرد: این قرارداد خط بطلانی بر برخی تحلیل‌ها و نظریه‌های افراطی و بدبینانه است.  او در همین چارچوب خاطرنشان کرد: این قرارداد پیامی به برخی کشورهای منطقه و تحولات آن و تمام تندروها و افراطی‌های جنگ‌طلب در عرصه جهانی است. شاید در یک بررسی دقیق و در یک محیط واقع‌بینانه، آثار خاص این قرارداد می‌تواند این باشد که در برخی محافل داخلی هنوز عده‌یی اسیر تحلیل‌های شخصی و پیش‌داوری در سیاست خارجی هستند و بدون آگاهی‌های لازم به پیش‌داوری و قضاوت‌های عجولانه می‌پردازند.  این دیپلمات کشورمان با اشاره به برخی خبرسازی‌های نادرست روزهای گذشته برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا همزمان با سفر ظریف به تعدادی از کشورهای عضو این اتحادیه، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است، اظهار کرد: انعقاد این قرارداد بار دیگر نادرست بودن این ادعاها را ثابت کرد.  قاسمی تاکید کرد: مسائل و موضوعات سیاست خارجی جنبه ملی داشته، جزو منافع و امنیت ملی محسوب می‌شوند و ازجمله مواردی نیستند که به سطح خیابان کشیده شوند وگرنه آقای ظریف پس از بازگشت از سفر آلمان، ایتالیا و فرانسه می‌توانست درمورد روند پیشرفت این نوع همکاری‌های اقتصادی نسبتا عظیم صحبت کند، اما مصالح کلی کشور چیز دیگری است.

 

ارسال نظر