رکورد 5 ساله تولید نفت شکست

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۳۷۸
رکورد 5 ساله تولید نفت شکست

گروه ایران  

 «نیازمند ابزار رسانه‌یی موثر برای اعلام اقدامات دولت هستیم. در دولت دوازدهم این نقیصه را برطرف می‌کنیم.» این عباراتی است که روز گذشته از زبان سخنگوی دولت یازدهم در نشست هفتگی با خبرنگاران مطرح شده است، جملاتی که نشان می‌دهد دولتمردان هم بعد از 4سال صبر و مدارا به همان نتیجه‌یی رسیده‌اند که طی 4سال گذشته به دفعات از سوی کارشناسان و اصحاب رسانه به‌عنوان یک نقص جدی مطرح شده بود.

 این واقعیت که زبان دولت در ایجاد مناسبات ارتباطی و رسانه‌یی با مردم به اندازه کافی گویا نیست بارها از سوی کارشناسان مطرح شد اما پاسخ مناسبی از سوی پاستورنشینان به این مطالبه جدی، نشان داده نشد تا نهایتا در ماه‌های پایانی عمر دولت سخنگوی دولت به‌عنوان تشریح‌کننده مواضع رسمی کابینه در حضور خبرنگاران به آن اعتراف کند و از اصلاح وضعیت رسانه‌یی دولت در دولت دوازدهم خبر دهد.  وضعیتی که در آن هم صحبت‌های رییس‌جمهور ازسوی رسانه ملی کشور تحریف می‌شود و هم در اعتراض به این تحریف آشکار، دولت به بهانه‌گیری متهم می‌شود تا دولت بیشتر از هر زمان دیگری احساس کند که برای ایجاد ارتباط خبری درست با جامعه باید دست به اقدامات عاجل و جدی بزند.  مطابق معمول نشست‌های هفتگی که هر بار پرونده‌یی آماری با توجه به موضوعات جاری کشور گشوده می‌شود، این‌بار نوبخت با اعداد و ارقام جالب‌توجهی در بخش تولید نفت و چشم‌اندازهای سرمایه‌گذاری در این بخش به میان خبرنگاران آمد تا ردپای قرارداد اخیر توتال با ایران به جلسه سخنگوی دولت هم کشیده شود. سخنگوی دولت گفت: براساس آمار عملکرد خرداد 96، تولید نفت برای نخستین‌بار بعد از رفع تحریم‌ها از 3میلیون و ٩٠١هزار بشکه فراتر رفت. اعداد و ارقامی که می‌توان آن را رکورد تازه‌یی در بخش تولید نفت به‌شمار آورد.  در کنار این موارد موضوعات دیگری چون؛ امنیت سفر حج، موضع دولت درباره اجرای برنامه ششم، تحریف صحبت‌های رییس‌جمهور در برنامه‌های صدا و سیما، چشم‌انداز دولت آینده و... نیز به‌عنوان پرسش مطرح شدند که آقای سخنگو به آنها پاسخ داد.

 رکورد تولید 3 میلیون و ٩٠١ هزار بشکه در روز

سخنگوی دولت گفت: براساس آمار عملکرد خرداد ماه 96، تولید نفت برای نخستین‌بار بعد از رفع تحریم‌ها از 3 میلیون و ٩٠١ هزار بشکه فراتر رفت.

به گزارش ایرنا، محمدباقر نوبخت دیروز در نشست خبری افزود: تولید میعانات گازی هم روزانه ٦٩٢هزار بشکه به ثبت رسید. گاز طبیعی هم روزانه ٨٥٢میلیون مترمکعب تولید شد. ایران با وجود اعمال تحریم‌ها، پس از برجام موفق شد بار دیگر تولید خود را به مقطع قبل از تحریم‌ها با سرعت برگرداند.

سخنگوی دولت به قرارداد 5 میلیارد دلاری در حوزه میادین مشترک گازی پارس‌جنوبی اشاره کرد و گفت: این قرارداد بین توتال فرانسه، چین و پتروپارس برای تولید گاز ترش 2 میلیارد فوت مکعب در روز است. این قرارداد ٢٠ ساله و برای تولید ٣٣٥میلیارد مترمکعب گاز طبیعی غنی ترش به ارزش تقریبی ٨٤ میلیارد دلار تنظیم شد. اما شاید برای بسیاری این پرسش مطرح باشد که چرا قرارداد اخیر توتال تا این اندازه مهم است؟ نوبخت در پاسخ به این پرسش گفت: اهمیت این قرارداد برای آن است که نخستین قراردادی است که پس از رفع تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام رخ داد که نشان می‌دهد اراده شکل گرفته برای نااطمینانی در جمهوری اسلامی ایران بی‌اثر بوده است.

 تصمیم‌گیری در مورد اعزام زائران ایرانی

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره حج96 گفت: موضوع اعزام زائران ایرانی به حج باتوجه به شرایط کنونی تصمیم خاص دولت به معنای قوه مجریه نیست و اگر نظام به جمع‌بندی برسد همه باید کمک کنیم و دیگر نباید از برخی تریبون‌ها ازجمله نماز جمعه سخنانی گفته شود که موجب استرس مردم شود.  محمدباقر نوبخت در ادامه در پاسخ به این سوال که باتوجه به دشمنی عربستان با ایران دولت چه مسوولیتی در قبال زائران ایرانی دارد؟ اظهار کرد: موضوع اعزام زائران به حج در چنین فضایی تصمیم خاص دولت به معنای قوه مجریه نیست.

نوبخت ادامه داد: متاسفانه برخی در داخل نشان دادند همانند قرارداد توتال حاضر هستند تشکیک کنند و منافع ملی را به‌خطر بیندازند، حال اگر خدای ناکرده اتفاقی بیفتد معلوم نیست چه سخنانی گفته شود بنابراین، این تصمیم برای دولت نیست و نظام تصمیم می‌گیرد. او خاطرنشان کرد: این مساله در شورای عالی امنیت ملی مطرح و تصمیماتی گرفته شد و اگر نظام در مجموع به جمع‌بندی برسد که این اتفاق بیفتد در آن صورت همه باید کمک کنیم و دیگر نباید از برخی تریبون‌ها ازجمله نماز جمعه سخنانی گفته شود که موجب استرس مردم شود.

نوبخت همچنین در پاسخ به این سوال که برخی دستگاه‌ها ازجمله وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی مدعی ابلاغ نشدن قانون برنامه ششم هستند، اظهار کرد: این برنامه در حال اجراست و سازمان برنامه و بودجه مسوول اجرای آن است و اگر دستگاهی مدعی چنین موضوعی است، توجیه می‌شود. وی ادامه داد: در لایحه برنامه ششم توسعه درمورد ایجاد اشتغال ٩٥٠هزار شغل که بار مالی دارد و همچنین نحوه دستیابی به آن بحث‌هایی وجود داشت که پس از ارائه نظرات دولت از سوی مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان مورد تایید قرار گرفت.

نوبخت در پاسخ به اینکه رییس‌جمهوری در همایش قوه قضاییه خواستار اجرای سازوکاری برای دیده شدن آرای محاکم شدند ولی سخنگوی دستگاه قضا این موضوع را کمبود بودجه اعلام کردند، دولت برای این موضوع چه برنامه‌یی دارد؟‌ گفت: مساله بودجه بلاگردان خیلی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی است و بنده به‌عنوان متهم ردیف اول باید خودم را معرفی کنم و این یک واقعیت است، البته این سخن را از سوی سخنگوی دستگاه قضا نشنیدم.

سخنگوی دولت افزود: قوه قضاییه از بودجه سهمی دارد البته ممکن است به اندازه‌یی که متقاضی آن است مانند دیگر دستگاه‌ها منتفع نشود ولی فکر نکنم این موضوع زیاد به بودجه سنگینی نیاز داشته باشد و منتشر کردن یک حکم در سامانه کار پرهزینه‌یی نیست ولی باید مدیریت کند و این مطالبه را از منابع در اختیار انجام دهد.

 چالش‌های دولت در برخی موارد بیشتر شده است

نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به این سوال که تحریف‌هایی از سوی صدا و سیما علیه دولت صورت گرفته است، دولت چه جوابیه‌یی برای آن دارد، اظهار کرد: دولت نیازمند ابزار رسانه‌یی موثری برای اعلام اقدامات خود است و به‌همین دلیل در دولت دوازدهم این نقیصه که دلسوزان نیز خواهان آن هستند، برطرف می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه در شرایط امروز در مقایسه با سال 92 آیا چالش‌های دولت بیشتر یا کمتر شده است، تاکید کرد: در برخی موارد چالش‌ها بیشتر شده و انتظار اصلا این نیست.  او به اتفاقاتی که در روز قدس و روز عید فطر افتاد، اشاره کرد و گفت: یک نفر از مخالفان و منتقدان دولت شهادت دهد، مردمی که یک ماه روزه‌داری در روز عید فطر در این هوای گرم و به عشق خطبه رهبری و دعای ایشان آمدند آیا کسی برای کار دیگری آمده بود آن هم سوءاستفاده از تریبون معنوی؟ معاون رییس‌جمهوری افزود: رییس‌جمهوری و دولت در چنین چالشی قرار دارند و همه دیدیم و می‌دانیم چه گفته‌ها و سخنان نادرست و بدی علیه رییس‌جمهوری به بهانه مناظره مطرح کردند، ولی مردم شنیدند و 24 میلیون نفر با وجود بسته شدن در‌ها ایستادند و رای دادند، آیا پاسخ مردم این است که از تریبون‌ها چنین موضوعاتی مطرح شود.

 

ارسال نظر