تبادل‌های مجازی برای بازگشت آرامش به صحنه سیاست

۱۳۹۶/۰۴/۱۱ - ۱۳:۳۱:۵۲
کد خبر: ۱۰۲۱۴۵
تبادل‌های مجازی برای بازگشت آرامش به صحنه سیاست

آیا اصولگرایان در حال پوست‌اندازی و فاصله گرفتن از چهره‌های تندرو هستند؟ این پرسشی است که پاسخگویی به آن برای چنین روزهایی که ماجرای توهین به رییس‌جمهور منتخب و تخریب دامنه‌دار دولت در راس ارزیابی‌های رسانه‌یی و تحلیلی قرار گرفته، ضروری به نظر می‌رسد.

تخریب‌هایی که نه تنها با انتقاد گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو و شبکه‌های اجتماعی مواجه شده بلکه حتی اعتراض چهره‌های معتدل اصولگرا را نیز در بر گرفت. محل شکل‌گیری این گفتمان انتقادی اما نه در پهنه رسانه‌های رسمی بلکه در زیر پوست شبکه‌های اجتماعی است که جریان دارد، شبکه‌هایی که به محلی برای رویارویی و اعلام مواضع طرفین این مواجهه سیاسی بدل شده است. هر دو سوی این ماجرا با استفاده از عنصر فراگیر بودن توییتر و اینستاگرام تلاش می‌کنند تا گفتمان مورد نظر خود را با مردم و اهالی رسانه در میان بگذارند.

 گرایش اصولگرایان به رای مردم

چراغ اول اظهارنظرهای توییتری درباره راهبرد آینده اصولگرایان را سید حمید ابوطالبی رییس دفتر سیاسی رییس‌جمهوری روشن کرد. سید حمید ابوطالبی که از کاربران با سابقه توییتر محسوب می‌شود از منظر خوشبینانه‌یی به ارزیابی واکنش اصولگرایان نسبت به پروژه توهین به رییس‌جمهور و تخریب دولت پرداخته است. معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور در این نوشتار تصریح کرد: اصولگرایی در حال تکمیل روند پوست‌اندازی است؛ باید گرایش جدید و میمون آنان به «آزادی، جمهوریت، دموکراسی و انتقاد» را ارج نهاد و به تسریع این روند کمک کرد.

به گزارش «تعادل» در ادامه یادداشت توییتری حمید ابوطالبی آمده است: آنان ضمن بررسی علل شکست سنگین‌شان در انتخابات و کاهش آرای خود نسبت به سال۹۲ به این نتیجه رسیده‌اند که باید به تغییرات اساسی تئوریک دست ‌بزنند، مهم‌ترین امر در این تحول، نقش و چگونگی باور به «آزادی و جمهوریت» است؛ آنان در حال پوست‌‌اندازی از کنشگری عملیاتی روزقدس به رویکرد تهاجمی روز فطر هستند.

او همچنین تصریح کرد: دفاع نامیمون ایشان از تریبون‌داری یکسویه در قامت آزادی سخن، شعر و ادب و مداحی و نقد، روش نوین آنان در راستای گریز از کنشگری عملیاتی روز قدس است، این روی‌آوری به آزادی‌خواهی و نقد و تجمیع ادبیات و شعر با مداحی، رویکردی نو در تاریخ نیست، به شرط آنکه آنان ملتزم به ملزومات آن و فراگیری‌اش باشند؛ چراکه خداوند در قرآن کریم، سخن لین و قول سدید و معروف و بلیغ و میسور و عظیم می‌پسندد و همه باور داریم که تحول در سخن و ادب به تحول در عمل می‌انجامد.

ابوطالبی یادآورشد: بدین‌سان، آزادی‌خواهی و نقد در جایگاه اصیلش می‌نشیند؛ جمهوریت و دموکراسی بر صدر سیاست نشسته؛ بخش خصوصی واقعی در اقتصاد، فرهنگ و رسانه پدید آمده و... قبلا هم نوشته‌ام که باید دوستان را در این پوست‌اندازی سخت کمک کرد؛ خشونت‌گریزی در سیاست و روی‌آوری به «آزادی‌خواهی، ادب و سخن سدید» به نفع همه است.

 امروز باید آتش‌بس یک‌طرفه داد

در همین ارتباط علیرضا زاکانی هم در اینستاگرام خود خواستار آتش‌بس یک‌طرفه شد.

علیرضا زاکانی عضو نزدیک به جبهه پایداری در بخش‌هایی از یادداشتی که در کانال شخصی خود نوشته، آورده است: «هفته قبل در نماز جمعه تهران یکی از برادران با نصب پلاکاردی اقدام به جمع‌آوری امضا در اعتراض به برخی اتفاقات رخداده در ورزشگاه‌ها کرده بود. در کنار وی دو برادر دیگر به این جمع‌آوری اعتراض داشتند و آن را مصداق امور فرعی یا به عبارتی پاس گل دادن به رقبا و مسوولانی می‌دانستند که به‌علت نداشتن کارنامه عملی مناسب برای ارائه به افکار عمومی با التهاب‌آفرینی خواستار گم شدن اصل ماجرا و تهیدستی خود هستند.»

زاکانی در ادامه با اشاره به خاطرات کوی دانشگاه و تلاش برخی افراد برای مقابله با دانشجویان ادامه می‌دهد: «او به خود حق می‌داد ولی نادانسته بازیگری در زمین بدخواهان انقلاب و مردم بود، او نمی‌دانست نتیجه عمل او دو روز بعد، به بیان رهبر فرزانه انقلاب مانند خنجری در سینه مبارک ایشان خواهد بود.»

این فعال سیاسی اصولگرا نهایتا نتیجه می‌گیرد: «به نظر امروز باید هوشیار بود، از جنجال پرهیز کرد و حتی آتش‌بس یک‌طرفه داد و در درگیری‌های خودساخته جریان مفتون یا مرعوب غرب جز به همدلی و کمک برای برون رفت از وضع موجود و رفع مشکلات مردم نپرداخت و با نقد منصفانه بدون نیش زدن‌های بی‌جا و دفاع واقع‌بینانه  از هرکس هر چند منتقدان خود در پرتو منطق و انصاف خویش با ایجاد آرامش، فرصتی به عموم مردم داد تا با بازشناسی سره از ناسره، راه اصلاح اساسی جهت‌گیری مسوولان کشور را فراهم آورند. ان‌شاءالله.»

 استقبال اصولگرایان از آتش‌بس

اظهارنظرهای زاکانی در ادامه استقبال سایر چهره‌های اصولگرا را نیز به دنبال داشت. احمد توکلی از جمله افرادی بود که بلافاصله بعد از پیام زاکانی نسبت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد که باید این اظهارات را با آب طلا نوشت.

توکلی در پیامی که در شبکه توییتر منتشر کرد، آورده است: «با این اختلافات خانه‌سوز، پیشنهاد دکتر زاکانی را باید با آب طلا نوشت که گفت حتی یک‌طرفه هم شده آتش‌بس دهیم تا اصلاحات اساسی به دست دولت انجام شود.» این نماینده پیشین مجلس، قبل از این پیام هم در توییتی دیگر به ماجرای توهین به رییس‌جمهور نیز این‌طور واکنش نشان داده بود: «رییس‌جمهور منتخب اکثریت است که حکمشان را رهبری تنفیذ می‌کنند. اگر اهانتی به وی صورت گیرد، متوجه مردم و رهبر نیز می‌شود و ناروا را نارواتر می‌کند.»

 مخالفت رهبری با هرگونه تندروی

در این میان اما حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود واکنشی متفاوت نشان داد. آشنا در واکنش به ماجرای توهین‌های دامنه‌دار به رییس‌جمهوری، نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره شعار علیه مسوولان را در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و نوشت: بازخوانی نظر صریح رهبر معظم انقلاب درباره شعار دادن علیه مسوولان؛ این را هم عرض بکنیم اینکه من از بعضی مسوولان و سران کشور گله‌‌گذاری کردم، موجب نشود که حالا یک عده‌یی راه بیفتند، بنا کنند علیه این و آن شعار دادن؛ نه، بنده با این کار مخالفم.»

 حاشیه‌سازی‌های سخیف

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز که بلافاصله نسبت به ماجرای توهین به رییس‌جمهور واکنش نشان داده بود و حاشیه‌سازی در روز قدس را مخالف منافع ملی و رهنمودهای صریح رهبری ارزیابی کرده بود در ادامه توییت‌هایش درباره این موضوع به این نکته اشاره کرد: «مواظب باشیم که جنگ‌سالاران خارجی را امیدوار نکنیم. بحران‌سازان، در سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» به منازعات انتخاباتی ادامه می‌دهند. لطفا بنده را وارد حاشیه‌سازی‌های سخیف نکنند.»

مجموعه این اظهارنظرهای سیاسی که از طریق شبکه‌های اجتماعی پردازش شده نشان‌دهنده این واقعیت عریان است که در زمان فراگیری رسانه‌های مجازی و قرار گرفتن سیاستمداران در محیط شیشه‌یی و شفاف رسانه، چاره‌یی جز تن دادن به قواعد فعالیت سیاسی برای جلب‌توجه افکار عمومی وجود ندارد.  اینکه چهره‌های اصولگرا متوجه اهمیت رای مردم برای ادامه حیات سیاسی شده‌اند، یک قدم رو به جلو است که می‌تواند فضای سیاسی کشورمان را از خطر تحرکات افراطی مصون دارد. تحرکات تندروها که طی سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از توان اجرایی و مدیریتی دولت را به هدر داده و تبعات فراوانی را در بخش‌های اقتصادی، معیشتی، ارتباطی و... ایجاد کرده است.

 

 

ارسال نظر