آتش به‌اختیار یعنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز، نه بی‌قانونی

۱۳۹۶/۰۴/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۹۲۴
آتش به‌اختیار یعنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز، نه بی‌قانونی

در خجسته عید سعید فطر، مردم موحد و مومن ایران اسلامی به شکرانه یک ماه روزه‌داری و بندگی خداوند متعال، نماز عید را در سراسر کشور با شکوه فراوان برگزار و از خداوند کریم، بهترین‌ها را مسألت کردند. کانون این حضور پر شور و مومنانه، مصلای امام خمینی(ره) تهران بود که نماز عید سعید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اقامه شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز عید فطر، ماه رمضان امسال را به معنی واقعی کلمه «مبارک» خواندند و گفتند:«روزه‌داری در روزهای گرم»، «حضور چشمگیر جوانان در جلسات گسترده معارفی و قرآنی»، «سفره‌های ساده افطاری مردمی در مساجد و محلات»، «کمک به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و تامین هزینه‌های درمان نیازمندان» و «توسل و تضرع به پروردگار در شب‌های قدر» از نشانه‌های فضای معنوی و اهتزاز روحی در جامعه و تقویت‌کننده بنیه معنوی ملت و زمینه‌ساز پیمودن راه‌های دشوار است و باید این ذخایر معنوی را قدر دانست و حفظ کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی «راهپیمایی با شکوه و با عظمت روز قدس در هوای گرم» را از دیگر جلوه‌های این ماه پر برکت برشمردند و تاکید کردند: این راهپیمایی، کاری بسیار عظیم و تاریخی بود و به عنوان یک افتخار در تاریخ ملت باقی خواهد ماند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، راهپیمایی روز قدس همچنین برگزاری انتخابات پرشور و عظمت و تهاجم قدرتمندانه سپاه به دشمنان را «ذخایر ارزشمند اجتماعی» و مایه سرافرازی و امید ملت خواندند و با تاکید بر لزوم حفظ این ذخایر خاطرنشان کردند: لازمه حفظ این ذخایر گرانبها، حفظ وحدت و یکپارچگی ملت، حفظ انگیزه‌های انقلابی و حرکت در جهت اهداف و آرمان‌های انقلاب است.

ایشان در ادامه با ابراز امیدواری برای تشکیل هر چه زودتر دولت جدید گفتند: با توجه به نام امسال، دولت جدید باید کارهای بزرگی را با کمک مردم در جهت رونق تولید و حل مشکل اشتغال جوانان انجام دهد و این کارها باید با جدیت پیگیری شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکی دیگر از کارهای مهم کشور را کارهای فرهنگی دانستند و با اشاره به منافذ و نفوذگاه‌های بسیار دشمن در عرصه فرهنگی تاکید کردند: علاوه بر مجموعه‌های مسوول دولتی، مجموعه‌های عظیم مردمی و جوانان صاحب فکر و دارای ابتکار و همت نیز باید «آتش به اختیار» منافذ فرهنگی را مسدود و در این عرصه اقدام کنند و کار را پیش ببرند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مفهوم «آتش به اختیار» خاطرنشان کردند: آتش به اختیار به معنای «کار فرهنگی خودجوش و تمیز» است و به معنای بی‌قانونی و فحاشی و طلبکار کردن مدعیان پوچ‌اندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.

ایشان تاکید کردند: نیروهای انقلابی و دلسوز و علاقه‌مند به حرکت کشور به سمت اهداف والا بیش از همه باید مراقب حفظ نظم و قوانین و آرامش کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش پایانی خطبه‌های نماز عید به مسائل جهان اسلام به ویژه اوضاع یمن به عنوان یکی از جراحت‌های بزرگ بر پیکر امت اسلامی همچنین مسائل بحرین و کشمیر اشاره کردند و افزودند: دنیای اسلام به ویژه روشنفکران و علمای اسلامی باید همان‌گونه که جمهوری اسلامی مواضع خود را در قبال دشمنان و معارضان صراحتا اعلام می‌کند، موضع خود را در اعلام برائت از ستمگران و ظالمانی که در ماه رمضان مردم یمن را مورد تهاجم قرار دادند و در حمایت از این مردم مظلوم و دیگر مسائل جهان اسلام به طور صریح اعلام کنند حتی اگر طواغیت از این موضع‌گیری ناراضی شوند.

 دنیای اسلام به اتحاد و ائتلاف نیاز دارد

رهبر معظم انقلاب بعد از نماز عید فطر همچنین با مسوولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی دیدار کردند. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن تاکید بر ضرورت جهاد دنیای اسلام با رژیم صهیونیستی فرمودند: کشورهای اسلامی از تفرقه ضرر می‌کنند و از اتحاد سود می‌برند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیش از ظهر روز عید فطر(دوشنبه) در دیدار عیدانه مسوولان، قشرهای مختلف مردم و سفرای کشورهای اسلامی، «تفرقه و اختلاف» را مهم‌ترین مشکل و جراحتی بزرگ بر پیکره دنیای اسلام خواندند و با اشاره به نقش دشمنان اسلام در برافروختن آتش اختلافات افزودند: اتحاد و پرهیز از تفرقه به نفع همه کشورهای اسلامی است و باید با همدلی حول مساله فلسطین به عنوان مساله اول دنیای اسلام از کم‌رنگ یا فراموش شدن آن جلوگیری کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تبریک عید سعید فطر به استفاده دشمنان از بهانه‌های قومی، مذهبی و سرزمینی برای ایجاد اختلاف اشاره کردند و افزودند: حمایت یک سناتور امریکایی از جامعه اهل ‌سنت در مقابل جامعه شیعه درحالی که آنها با اصل اسلام و کشورهای اسلامی دشمن هستند، چیزی جز توطئه و خباثت نیست و این موضوع جای مراقبت و نگرانی شدید دارد اما متاسفانه مسوولان دولت‌های اسلامی از این دشمنی‌ها غفلت می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به وجود درگیری‌های خونبار در مناطق مختلف دنیای اسلام همچون یمن، سوریه، عراق و شمال آفریقا تاکید کردند: تفرقه و اختلاف به ضرر اسلام و امت اسلامی است و در مقابل، نزدیک شدن کشورهای اسلامی و پرهیز از به ‌کار بردن نیروها علیه یکدیگر منطبق بر حکمت الهی و به نفع همه کشورهای اسلامی است.

ایشان راهپیمایی روز قدس و حضور پرشور و عظیم مردم ایران در تهران و شهرهای مختلف کشور در دفاع از ملت فلسطین را نمونه‌یی افتخارآفرین از اتحاد اسلامی برشمردند و گفتند: معنای وحدت اسلامی همین است که مردم شیعه و روزه‌دار با چنین شکوه و عظمتی به خیابان‌ها می‌آیند و با فلسطینیان که اهل‌ سنت هستند، ابراز همدلی و همدردی می‌کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، کم‌رنگ کردن و به فراموشی سپردن مساله فلسطین را خطری بزرگ خواندند و خاطرنشان کردند: فلسطین، مساله اول دنیای اسلام است ولی برخی کشورهای اسلامی به‌گونه‌یی عمل می‌کنند که قضیه فلسطین نادیده گرفته و به فراموشی سپرده شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به غصب کشور اسلامی فلسطین و بیرون راندن یک ملت از خانه و سرزمین خود افزودند: براساس فقه اسلامی در مقابل تسلط دشمن بر سرزمین اسلامی، همه مسلمانان موظف به مبارزه و جهاد به هر شکل ممکن هستند و به همین علت امروز مبارزه با رژیم صهیونیستی بر همه دنیای اسلام لازم و واجب است.

ایشان با انتقاد از سر باز زدن برخی کشورهای اسلامی از این مبارزه، ملت ایران را در انجام وظیفه هوشیار و بیدار دانستند و افزودند: دنیای اسلام به اتحاد و ائتلاف نیاز دارد و ملت‌های مسلمان غالبا نیز با یکدیگر همدل هستند و این دولت‌ها هستند که باید به وظایف خود عمل کنند.

 دست نیازم را برای دولت دوازدهم به سوی همه مردم ایران دراز می‌کنم

رییس‌جمهوری نیز در دیدار مسوولان و کارگزاران نظام و سفرای کشورهای اسلامی با مقام معظم رهبری به مناسبت عید سعید فطر، ضمن تبریک این عید بزرگ به حضار، ملت شریف ایران و رهبر معظم انقلاب، گفت: عید فطر، عید بازگشت به فطرت پاک انسانیت پس از یک ماه، زهد، ورع، قیام و صیام و تلاش برای زدودن غبارها از جسم و جان است. حسن روحانی با بیان اینکه باید برای خدمت به مردم، اجرای قوانین و دستیابی به اهداف ملی متحد تلاش کنیم، گفت: دین خدا را در میدان‌های کوچک سیاست آوردن و از نام و احکام دین خدا به عنوان ابزار استفاده کردن، در شأن اسلام و مسلمانان نیست. وی افزود: روزه هم برای سلامت جسم و هم برای تزکیه و پرورش روح است. روزه در ماه مبارک رمضان تنها فرو بستن دهان از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها نیست و چه اینکه نماز و روزه‌یی مقبول است که به واسطه آن تجاوزی به مال مردم انجام نشود و دهانی به بدگویی و دشنام دادن و توهین به دیگران گشوده نشود. رییس قوه مجریه اظهار داشت: در همه عبادات ما در کنار حق‌الله به نوعی بر حق‌الناس نیز تاکید شده است و در همین امروز که روز عید فطر است، نخستین برنامه عبادی ما رعایت حق‌الناس و پرداخت زکات قرار داده شده و سپس یاد خدا کردن و در نهایت به نماز ایستادن.

رییس‌جمهور تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان حق‌الله نیز بیشتر به ما یادآوری می‌شود؛ آنجا که به ما می‌گویند دروغ بستن به خدا، پیامبر(ص) و ائمه(ع) می‌تواند مبطل روزه باشد و چه ظلمی بالاتر از اینکه تهمت ناروایی به خدا و دین بسته شود. روحانی خاطرنشان کرد: دین خدا را در میدان‌های کوچک سیاست آوردن و از نام و احکام دین خدا به عنوان ابزار استفاده کردن در شأن اسلام و مسلمانان نیست و ماه مبارک رمضان همه اینها را به ما می‌آموزد. رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امسال جشن رمضانی ما بعد از جشن سرنوشت‌ساز سیاسی و ملی ملت ایران آغاز شد، گفت: تلفیق این دو جشن می‌تواند آینده خوبی را برای مردم ایران بسازد.

 از این پس شاهد گسترش امنیت و آرامش برای ملت‌های منطقه باشیم

رییس قوه مجریه در ادامه سخنانش در این دیدار با تاکید بر اینکه امروز دوران رقابت سیاسی و انتخاباتی گذشته و اگر رقابتی هم است باید برای خدمت به مردم، اجرای قوانین و دستیابی به اهداف بلند ملی باشد، افزود: من دست نیازم را برای دولت دوازدهم به سوی همه مردم ایران چه آنها که به من رأی دادند، چه آنها که به دیگران رأی دادند و چه آنهایی که اصلاً رأی ندادند، دراز می‌کنم و همه را فرامی‌خوانم تا در کنار هم برای ساختن ایرانی آباد و سرافراز تلاش‌مان را دوچندان کنیم.

روحانی اظهار داشت: نباید توصیه امام راحل را فراموش کنیم که فرمود همه با هم باشید و به وحدت کلمه توصیه کرد و نباید از توصیه مقام معظم رهبری غافل شویم که فرمودند، اگر با نظام جمهوری اسلامی هم مساله‌یی دارید اما برای کشور و سرنوشت ملت پای صندوق‌ آرا بیایید. رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: امروز همه باید در کنار هم با وحدت و اجماع کشور را بسازیم و در سالی که سال تولید و اشتغال است، باید همه جا ندای تولید و اشتغال به گوش برسد و در عمل حرکت در مسیر رونق تولید و ایجاد اشتغال را شاهد باشیم و به آنچه رهبر معظم انقلاب درباره امسال فرمودند، عامل باشیم. وی امیدواری کرد: پس از ماه مبارک رمضان و عید فطر، همچنان آثار مبارک این ماه و عبادات آن و توسل‌ها به امام حسن مجتبی(ع) و امیرالمومنین(ع) و طاعات و عبادات شب‌های قدر و دعاهای شب‌های آخر ماه مبارک رمضان در جامعه تداوم داشته باشد. روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در ماه مبارک رمضان امسال، شاهد درد و رنج و شهادت تعدادی از عزیزان بی‌گناه هموطن‌مان نیز بودیم، گفت: ‌گر چه تروریست‌های بزدل، سبعانه به مردم بی‌دفاع در مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام راحل حمله کرده و عده‌یی از عزیزان ما را به شهادت رساندند، اما هرگز نتوانستند در همدلی، انسجام و اتحاد ما خللی وارد کنند.

 

ارسال نظر