ضرورت برخورد با عوامل اصلی و صحنه‌گردان

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۴۰
ضرورت برخورد با عوامل اصلی و صحنه‌گردان

مجلس برای بررسی ابعاد حادثه، کمیته حقیقت‌یاب تشکیل می‌دهد

گروه ایران|

ایران یک روز شاهد ماجرای حمله به سفارت عربستان توسط گروه‌های خودسر است و روز دیگر حمله به علی مطهری در شیراز، یک روز از برگزاری کنسرت‌های قانونی در شهرهای مختلف جلوگیری می‌کنند و در روز دیگر در مسیر نمایش فیلم‌هایی که مجوز پخش از وزارت ارشاد کشور را دریافت کرده‌اند، سنگ‌اندازی می‌کنند.

همه این حاشیه‌ها در حالی از سوی برخی گروه‌های تندرو عملیاتی می‌شوند که وضعیت بین‌المللی و منطقه‌یی در حساس‌ترین شرایط قرار دارد و هر روز دشمنان کشور برای در هم شکستن مقاومت ملت ایران، چنگ و دندان نشان می‌دهند. با وجود این گروه انگشت‌شماری در داخل کشور هستند که به جای اینکه در مسیر همدلی و اتحاد ملی برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده گام بردارند، به بهانه‌های مختلف پروژه زمین‌گیر کردن دولت را در دستور کار قرار می‌دهند.

 آخرین پرده از نمایش گروه‌های افراطی اما روز جمعه و در جریان راهپیمایی روز قدس رونمایی شد؛ جایی که رییس‌جمهوری و برخی چهره‌های همراهش از سوی گروه‌های تندرو مورد توهین و تخریب قرار گرفت تا ‌بار دیگر این پرسش در اذهان عمومی ایرانیان شکل بگیرد که آیا زمان آن نرسیده که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی با این نوع حرکات که درست در نقطه مقابل منافع ایرانیان قرار دارد، برخورد

کنند؟

بعد از بازتاب‌های وسیعی که ماجرای توهین به رییس‌جمهوری و برخی چهره‌های ارشد سیاسی در مراسم روز قدس در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها داشت، دولتمردان، نمایندگان مجلس و چهره‌های سیاسی در پیام‌های جداگانه‌یی ضمن تقبیح این نوع رفتارهای افراطی خواستار برخورد نهادهای مسوول با این عوامل شدند.

 نیت‌هاى حقیر دشمن‌پسند در برابر عظمت حضور مردم ارزشی ندارد

یکی از افرادی که در جریان راهپیمایی روز قدس در کنار رییس‌جمهور قرار داشت و از نزدیک شاهد ماجرا بود، محمد نهاوندیان است. رییس دفتر رییس‌جمهور درباره ابعاد مختلف ماجرا گفت: عظمت حضور مردم آن‌قدر بزرگ است که نیت‌هاى حقیر دشمن‌پسند در مقابل آن ارزش دیدن ندارد. خورشید وحدت برای رفع هر ظلمتی کافى است.

به گزارش پاد، محمد نهاوندیان در واکنش به حواشی ایجادشده در زمان حضور رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس با بیان اینکه «طرح شعارهاى انحرافى و تقابلى توسط تعداد معدودی و با تدارک قبلى با هدف حاشیه‌سازى و انحراف توجهات از موضوع اصلی انجام شده است»، تاکید کرد: موضوع ابعاد بسیار محدود و کوچکی داشت که حتی قابل ذکر و پرداختن هم نیست ولی برخى رسانه‌های داخلى و خارجى تلاش می‌کنند ابعاد گسترده به آن بدهند.

به گفته رییس دفتر رییس‌جمهور، دوستداران اسلام و انقلاب از شکوه و صلابت این مشارکت پرتنوع و پرمعنا خرسند شدند و طراحان شعارهاى تفرقه‌افکنانه با توهین به اراده مردم، دانسته یا ندانسته در خلاف مسیر رهبرى و مردم حرکت کرده‌اند.

 احتمال تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس

درحالی که اکثریت نمایندگان حادثه توهین به رییس‌جمهوری را محکوم کرده‌اند، علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی از ضرورت تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مجلس دهم برای بررسی این موضوع خبر می‌دهد.

رحیمی در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: این اتفاقات و اقدامات کاملا برخلاف سخنان رهبر معظم انقلاب و دیدگاه ایشان در مورد وحدت است. قطعا به هیچ‌وجه این اقدامات را نمی‌توان انقلابی‌گری یا دفاع از ولایت خواند. نخستین شرط انقلابی‌گری پایبندی به اخلاق است.

نماینده تهران در مجلس دهم اضافه کرد: از مسیر انحراف و بداخلاقی، هیچ آرمانی تحقق نمی‌پذیرد. معتقدم، بزرگان انقلاب و ائمه جمعه نباید در این مورد سکوت کنند و باید موضع بگیرند، چراکه نفس عمل باطل و محکوم است و اینهایی که دلداده انقلاب هستند باید موضع بگیرند.

رحیمی گفت: نمایندگان مجلس مثل مردم از این حرکت مشمئز‌کننده ناراحت و عصبانی هستند. غالب نمایندگان مصمم هستند که در نخستین جلسه مجلس، حرکت موثری را از خود داشته باشند. ممکن است این اقدام در قالب تذکر باشد یا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و تحقیق.

این نماینده ضمن تاکید بر برخورد با توهین‌کنندگان به مسوولان اظهار کرد: به نظر می‌رسد توهین‌کنندگان به رییس‌جمهور همان حلقه‌یی هستند که به رییس مجلس در ماجرای 22 بهمن حمله کردند. اینها حلقه‌یی به هم پیوسته، افراطی و انحرافی هستند که به‌نام انقلابی‌گری در صف انقلابیون رخنه کرده‌اند.

او افزود: اصولگرایان نیز باید تبری خود را از این افراد اعلام کنند.

 باید با این افراد و عوامل پشت صحنه آن برخورد شود

وزیر اقتصاد نیز شعارهای توهین‌آمیز جماعتی قلیل علیه رییس‌جمهور را «رفتارهای دور از نزاکت اقلیتی ماجراجو در هتک حرمت خدمتگزاران ملت و تعرض به رییس‌جمهور خدوم » خواند.

طیب‌نیا‎ در پاسخ به سوال انتخاب در مورد توهین عده‌یی به رییس‌جمهور در مراسم روز جهانی قدس، اظهار کرد: متاسفانه رفتارهای دور از نزاکت اقلیتی ماجراجو در هتک حرمت خدمتگزاران ملت و تعرض به رییس‌جمهور خدوم که مجددا مورد اقبال و اعتماد اکثریت مردم قرار گرفته است معنای خوبی نداشته و فقط از شیرینی و حلاوت این نمایش بزرگ در کام مردم ما کاسته و مایه خوشحالی و امیدواری دشمنان به ویژه صهیونیست‌ها خواهد شد.

‎وزیر اقتصاد با بیان این مطلب که «اقدامات سبک‌سرانه این افراد نمی‌تواند خللی در عزم و اراده مردم مومن و انقلابی ما به وجود آورد»، گفت: خوشبختانه با هوشیاری مردم روزه‌دار ماجراجویی‌های آنان راه به جایی نبرد و همه یکصدا به تقبیح آن اقدام کردند.

‎طیب‌نیا در ادامه خواستار برخورد با این جماعت قلیل شد و افزود: نهادهای امنیتی و انتظامی و قضایی لازم است بدون مماشات با این افراد و عوامل پشت صحنه آن برخورد کنند تا خدای ناخواسته شاهد تکرار چنین صحنه‌های دون شأن ملت ایران نباشیم، ‎

وزیر اقتصاد در پایان با تاکید بر اینکه «سهل‌انگاری در مواردی که پیش از این در جاهای دیگر حادث شد موجب جسارت آنان در برنامه امروز شد»، ابراز امیدواری کرد که با قاطعیت نهادهای ذی‌ربط این رفتارهای سبک‌سرانه و دور از نزاکت برای همیشه از جامعه ما رخت بربندد.

 اقدام خودسرها در توهین به رییس‌جمهور همسو با صهیونیست‌هاست

از سوی دیگر یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز معتقد است: گروه‌های خودسر که تحت حمایت برخی نهادها و کانون‌ها هستند، هزینه‌های زیادی را به کشور وارد کرده‌اند.

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توهین عده‌یی به رییس‌جمهور در جریان راهپیمایی روز قدس اظهار کرد: همین‌ها بودند که سفارت عربستان را به آتش کشیدند و هزینه‌های زیادی را برای کشور ایجاد کردند. آنها با برداشت غلط از جمله اخیر رهبری، عمل به اختیار شده و هر اقدامی که می‌خواهند انجام می‌دهند.

او در ادامه اظهار کرد: روز قدس، روز همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است، اما اینها با این اقدامی که انجام دادند در واقع بیشترین هماهنگی را با صهیونیست‌ها نشان دادند. آنها علیه رییس‌جمهوری شعار می‌دهند که اخیرا 24 میلیون رای آورده است. این اقدام آنها کاملا همسو و هم جهت با صهیونیست‌ها و سعودی‌هاست که مخالف این دولت و همچنین برجام هستند.

 این عضو بنیاد باران در تشریح علت مخالفت خودسرها با روحانی و دولت او گفت: اینها دنبال خلافت اسلامی بوده و هر حرکتی که بیانگر گفتمان مدرن از دین باشد را بر نمی‌تابند. آنها اعتقادی به جمهوریت نظام نداشتند و دنبال ترویج پارادایم خلافت اسلامی هستند. البته جدا از اختلافات نظری در مورد نظام اسلامی با دولت فعلی، منافع سیاسی و اقتصادی آنها هم در این دولت به خطر افتاده، بنابراین از هر فرصتی برای مقابله با دولت بهره‌برداری می‌کنند.

در کنار این چهره‌ها دامنه وسیعی از نمایندگان مجلس، چهره‌های اجرایی، برخی چهره‌های اصولگرا و... نیز ضمن اعلام نارضایتی از گسترش چنین تحرکاتی خواستار برخورد عوامل قضایی با این افراد شدند. به نظر می‌رسد اگر بعد از فاجعه حمله به سفارت عربستان یا ماجرای تعرض به علی مطهری برخورد مناسبی با عوامل اصلی این حوادث انجام می‌شد، امروز دامنه تعرض به شخص دوم مملکت نمی‌رسید.

 واکنش مدیرمسوول روزنامه جوان

ماجرای توهین به رییس‌جمهوری نه تنها با واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب و اعتدالگرا مواجه شده، بلکه برخی چهره‌های اصولگرا را نیز به عکس‌العمل وادار کرده است. عبدالله گنجی در واکنش به شعاردهندگان علیه رییس‌جمهور در روز قدس گفت: حزب‌الله از این جماعت «خود تکلیف‌گرا» یا «سرخود تکلیف‌گرا» خصوصا در پروسه مردم‌سالاری کم ضربه نخورده است.

به گزارش «تعادل» عبدالله گنجی در کانال تلگرامی خود به شعاردهندگان علیه رییس‌جمهور در روز قدس واکنش نشان داد و نوشت: شعار عده‌یی علیه رییس‌جمهور در روز قدس دل هر نیروی مومن به انقلاب و زمان‌شناس را به درد می‌آورد که چگونه عده‌یی سطحی‌گرا، ظاهر‌بین، زمان‌نشناس و هزینه‌ساز، حزب‌الله را از جایگاه سنگ زیرین آسیا خارج و به چهره‌یی هیجانی بی‌منطق و غیرقابل کنترل تبدیل می‌کنند.

ماجرای شعار علیه رییس‌جمهور از دو منظر نکوهیده است؛ اول اینکه متاسفانه عده‌یی سعی می‌کنند آن را به حساب تبیین اخیر مقام معظم رهبری بنویسند و در مقابل عده‌یی سطحی‌گرا بدون تحلیل مساله به مصداق‌‌سازی روی‌ آوردند.

 آنچه مقام معظم رهبری درباره سال ۵۹ فرمودند، استفاده از تجربیات تاریخی برای تقویت منطق هشدار بود. قاعده پیشگیری از دو‌قطبی‌سازی و اصرار بر وحدت ملی سیره 28ساله مقام معظم رهبری است. عدم دو‌قطبی‌سازی جامعه این‌قدر برای ایشان مهم است که عدم ورود رییس‌جمهور سابق به گردونه انتخابات را با آن مفهوم‌سازی کردند و مانع حضور وی شدند.

لذا سیره رهبری از یک قاعده پیروی می‌کند. اینکه عده‌یی «هشدار پیشگیرانه» را به مثابه «مصداق‌ اکنونی» فرض کرده و به کف خیابان بکشانند، بدترین برداشت از تبیین رهبری و جفای مضاعف به راهبرد آتش به اختیار است. ایشان بارها از شخصیت‌های مثبت و منفی تاریخی برای گویا کردن سخن خویش بهره برده‌اند اما نباید با مثال‌ها این‌گونه سطحی‌گرایانه برخورد کرد.

دوم اینکه راهپیمایی روز قدس نماد و نشان یکپارچگی ملت ایران علیه صهیونیست‌ها و حامیان آنان است. حال می‌توان باور کرد که جمعی به عنوان حزب‌الله با حاشیه‌سازی، این روز مهم و اهداف آن را به حاشیه ببرند و ده‌ها بهانه و تحلیل انحرافی را جایگزین آن کنند؟ حزب‌الله از این جماعت «خود تکلیف‌گرا» یا «سرخود تکلیف‌گرا» خصوصا در پروسه مردم‌سالاری کم ضربه نخورده است و منبعد باید در نخستین فرصت برائت خود را با صدای رسا ابراز کند.

 متاسفانه همان‌گونه که روحانی وحدت ناشی از غرش ملت ایران علیه تروریست‌ها را دچار حاشیه کرد، عده‌یی نیز روز قدس را به بدترین وجه ممکن به سخره گرفتند.

اگر این اقدام را مشکوک نخوانیم بدون تردید سطحی‌گرایی نقیصه‌یی است که همچنان برای نیروهای مومن به انقلاب اسلامی هزینه تولید می‌کند.

 

حادثه روز قدس جرم مشهود بود

از میان چهره‌های قضایی، دادستان تهران با اشاره به حادثه توهین به رییس‌جمهور در راهپیمایی روز قدس گفت که حادثه دیروز جرم مشهود بوده است.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی در حاشیه تجدید میثاق مسوولان عالی قضایی با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی در جمع خبرنگاران درباره ورود دادستانی به موضوع توهین به رییس‌جمهور گفت: دادستانی تهران مانند سایر مواردی که تکلیف قانونی دارد به موضوع ورود می‌کند. در رابطه با حادثه روز گذشته چون جرم مشهود بوده و در منظر ماموران اتفاق افتاده، پلیس مکلف به ارائه گزارش خود به دادستانی بوده است.

او افزود: امروز هم نامه‌یی به فرماندهی پلیس تهران و معاون وزیر اطلاعات ارسال کردم و درخواست شد نسبت به شناسایی عوامل حادثه دیروز اقدام شود.

دادستان تهران اظهار امیدواری کرد که این حساسیت در مورد سایر قوا هم مطرح باشد.

 

 

ارسال نظر