سپرده‌گذاران نگران نباشند

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۰۴
سپرده‌گذاران نگران نباشند

طرح جامع سلامت بازبینی شد

 «آسیب‌های اجتماعی با طعم مسائل نظامی و البته با چاشنی مسائل اقتصادی و معیشتی»؛ تعریف یک خطی جلسه روز گذشته نوبخت با خبرنگاران است که به رسم معمول در ساختمان کوثر نهاد ریاست‌جمهوری برگزار شد. سخنگوی دولت دیروز در شرایطی رو به روی خبرنگاران قرار گرفت که پرونده‌یی از آخرین آمارهای آسیب‌های اجتماعی کشور را برای تشریح دستاوردهای دولت در بخش مسائل اجتماعی با خود همراه داشت. پرونده‌یی که به اعتقاد نوبخت بررسی شاخص‌های اصلی آن می‌تواند عملکرد دولت را در حوزه آسیب‌های اجتماعی منعکس کند.

براساس استدلال آقای سخنگو همان‌طور که دولت در بخش‌های اقتصادی توانسته تورم را در وضعیت تک‌رقمی و رشد اقتصادی را در مختصات 8درصدی تثبیت کند، کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی هم نشان‌دهنده این واقعیت است که سرمایه‌گذاری‌های دولت در این بخش تاثیرگذار بوده است.

 آمارهایی که نشان می‌دهد آسیب‌های اجتماعی در سال95 و در بخش‌هایی چون؛ قتل، تجاوز به عنف، نزاع و درگیری، سرقت و... کاهش قابل‌قبولی پیدا کرده و دولت از طریق برنامه‌ریزی مناسب و سرمایه‌گذاری مطلوب توانسته در مقابل رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی بایستد. نوبخت در پاسخ به پرسش «تعادل» که دولت برای سال96 جز طرح تامین مالی بنگاه‌ها چه راهبرد متفاوتی برای پویایی بازار کسب و کار تدارک دیده است، به سرمایه‌گذاری 20هزار میلیارد تومانی دولت برای تامین سرمایه در گردش واحدها اشاره کرد، ضمن اینکه از ایده‌های جدید برای بهبود وضعیت کسب و کار در بخش اخذ مجوزها، مالیات و مسائل گمرکی برای سال96 خبر داد. نوبخت همچنین به سپرده‌گذاران موسسات مالی اعتباری اطمینان داد که بانک مرکزی از منافع آنان حمایت می‌کند و مشکلی برای سپرده‌های مردم به وجود نمی‌آید.

 کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال 95

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه بررسی آسیب‌های اجتماعی به ریاست رییس‌جمهوری گفت: با بررسی‌های صورت گرفته در حوزه خشونت شاخص‌های سال گذشته نسبت به سال ٩٤، در بخش قتل 7 درصد و در بخش نزاع و درگیری، ١٥درصد کاهش داشته است.

به گزارش «تعادل»، نوبخت افزود: در بخش مسائل اخلاقی و مزاحمت برای نوامیس ٢٢درصد، تجاوز به عنف ١٧درصد و سرقت هم 3 درصد کاهش داشته است.

او ادامه داد: در سال گذشته 2 هزار و ٤٧٧میلیارد تومان برای مسائل آسیب‌های اجتماعی تخصیص داده شد که آثار آن نیز در شاخص‌ها مشهود است.

 مساله ازدواج و طلاق اولویت‌های شورای اجتماعی

سخنگوی دولت در پاسخ به اینکه دولت در بررسی آسیب‌های اجتماعی چه میزان موضوع ازدواج جوانان را مورد توجه قرار داد، گفت: پس از دستور رهبری درباره آسیب‌های اجتماعی، رییس‌جمهوری سریعا خواستار تشکیل تشکیلاتی برای پیگیری موضوع شد و قرار است در کنار سیاست‌های فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرح و برنامه‌ها ارائه و مورد بررسی قرار گیرد و موضوع ازدواج یکی از اولویت‌های این بخش است. او اضافه کرد: ربط دادن همه‌چیز فرهنگی به موضوع اقتصادی یک ارتباط نادرست است، اینکه فقر باعث چنین آسیب‌هایی شود در جایی که غنا نیز وجود دارد شاهد طلاق هستیم. سخنگوی دولت اضافه کرد: البته انکار نمی‌شود که رابطه‌یی میان این دو وجود دارد ولی سهم آن در متغیر، تابع این مقدار نیست. در هر حال موضوع ازدواج و طلاق جز موارد اولویت‌دار در دستور کار شورای اجتماعی قرار دارد.

 پاسخ به نگرانی‌های سپرده‌گذاران

یکی از موضوعاتی که طی روزهای گذشته تبعات بسیاری را در فضای اقتصادی کشورمان ایجاد کرده، بحث مشکلات موسسات مالی است که نوبخت در پاسخ به این نگرانی‌ها اظهار کرد: همان‌طور که بانک مرکزی اطلاع‌رسانی کرد، ساماندهی بازار غیرمتشکل تولید و نهادها و موسساتی که از مجوز لازم و کافی برخوردار نیستند یکی از تعهدهای بانک مرکزی بود.

او افزود: این موضوع در شورای عالی امنیت ملی ارائه شد و شورا نیز به این اقدام در جهت پشتیبانی، تصمیمات لازم را ابلاغ کرد و از بانک مرکزی انتظار این است که با دقت مسائل را دنبال کند تا در جهت تقویت نظام بانکی با ادغام بانک‌ها قدرت عملیاتی آنها را افزایش دهد.

سخنگوی دولت گفت: این اقدام همواره با یک نوع مقاومت‌هایی همراه است که آثار آن در سپرده‌گذاران و با القائاتی که صورت می‌گیرد، موجب تحریک افراد می‌شود که ضرورت دارد بانک مرکزی با اطلاع‌رسانی اهداف خود را پیش ببرد. نوبخت تصریح کرد: به سپرده‌گذاران اطمینان می‌دهم نگران نباشند و بانک مرکزی در جهت استیفای حقوق آنها حرکت خواهد کرد.

 برجام مانع فعالیت‌های دفاعی ایران نیست

نوبخت در پاسخ به اینکه بعد از برجام برخی به دولت خرده می‌گرفتند که چرا به بنیه دفاعی توجهی نداشته ولی امروز شاهد افتخارات با ارزشی از نیروهای مسلح هستیم، گفت: این گزاره نادرستی بود و به هیچ‌وجه و به‌ویژه برجام محدود‌کننده فعالیت موشکی و قدرت دفاعی ما نیست و صرفا در ارتباط با مباحث هسته‌یی صورت گرفته است. وی افزود: برجام به این دلیل بود که آنها خواهان فعالیت نظامی هسته‌یی ما نبودند که البته ما چنین فعالیتی نداشتیم و حاضر بودیم به آنان اطمینان دهیم و این تاییدیه از سوی آنان صورت گرفت اما فعالیت دفاعی به‌خصوص ابزارهای موشکی، سیاست غیرقابل بازگشت بوده و از آن دفاع می‌کنیم.

 بازبینی طرح تحول سلامت

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا طرح تحول سلامت در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت؟ گفت: استمرار این طرح از برنامه‌های دولت است و در سه سال گذشته از منابع مختلف بیش از 48 هزار و 500میلیارد تومان برای اجرای این طرح سرمایه‌گذاری کردیم.

وی با بیان اینکه افزایش رفاه و سلامت مردم در دولت دوازدهم ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در سال‌های اولیه اجرای این طرح عرصه‌یی باز شد که می‌توانستیم با صرفه‌جویی و محدود کردن خدمات بهتر عمل شود. این طرح نیازمند بازبینی بود که در حال حاضر این بازبینی صورت گرفته است.

 رفع دلهره سپرده‌گذاران

نوبخت در پاسخ به اینکه چرا بانک مرکزی نسبت به وضعیت بانک‌های دولتی و غیردولتی ورشکسته اطلاع‌رسانی نمی‌کند؟ گفت: وظیفه بانک مرکزی اطلاع‌رسانی به عنوان مرجع نظارتی است. وی افزود: بانک مرکزی براساس شاخص‌های اقتصادی، وضعیت بانک‌ها را رصد می‌کند و اگر مشاهده کند که در آینده وضعیت نامناسبی خواهند داشت، وارد عمل می‌شود. اینکه بانک مرکزی بخواهد بگوید فلان بانک وضع مناسبی ندارد، درست نیست. سخنگوی دولت گفت: بانک مرکزی باید وضعیت بانک‌ها را نظارت و هدایت کند و به جای دامن زدن به دلهره عمومی باید نابسامانی‌ها را برطرف کند و ادغام موسسات گامی در جهت رفع دلهره سپرده‌گذاران است.

  برجام بدون مشکل پیش می‌رود

نوبخت در پاسخ به طرح موضوع برجام‌زدایی توسط برخی محافل رسانه‌یی در برابر تحریم‌های جدید، گفت: باید قبول کنیم که هیات حاکمه امریکا قبل از قبول مسوولیت، موضع منفی نسبت به برجام داشت.

او افزود: البته مخالفت آنان موضوعی نیست که به تنهایی بتوانند تصمیم‌گیری کنند و کشورهای عضو نیز تصمیم‌گیر هستند،‌ به‌همین دلیل مواضع خود را تعدیل کردند. سخنگوی دولت تصریح کرد: اقدامات طرف مقابل تا زمانی که در چارچوب برجام انجام شود، منعی ندارد ولی اگر از مسیر خارج شوند و اقداماتی را انجام دهند که تعهدات برجام را شامل نشود، هیات نظارت موضوعات را بررسی خواهد کرد و مکانیسم‌های لازم هم برای اعتراض تعریف شده است.

نوبخت در پاسخ به اینکه آیا هیات نظارت بر برجام گزارشی ارائه داده است؟ گفت: هنوز چنین گزارشی از سوی هیات ارائه نشده است و اگر مشخص شود که نقض برجام است از ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را خواهیم کرد.

 

 

ارسال نظر