پارلمان در انتظار وزرای پیشنهادی روحانی

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۹۹۱

بررسی حادثه تروریستی تهران با حضور وزرای کشور و اطلاعات

 

گروه ایران|

 مجلس روزگذشته علاوه بر صحن علنی، جلسه‌یی غیرعلنی نیز با حضور جمعی از مقامات برگزار کرد. در صحن علنی اما مهم‌ترین بخش آن را می‌توان موافقت بهارستانی‌ها با لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت دانست. سه روز پس از ارسال لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت، یک فوریت لایحه تصویب و با دو فوریت آن مخالفت شد. بهارستانی‌ها به این لایحه که به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور اوایل ماه جاری در جلسات هیات وزیران با قید دوفوریت تصویب شده بود، با 105 رای موافق، 104 رای مخالف و 4 رای ممتنع با دوفوریت لایحه تفکیک وظایف و اختیارات دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت و همچنین تشکیل سازمان ملی جوانان مخالفت کردند. سپس نمایندگان با 124 رای موافق، 79 رای مخالف و 7 رای ممتنع از 239 نماینده حاضر در صحن علنی با یک‌فوریت لایحه مذکور موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی جزییات این لایحه، وظایف و اختیارات دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت تفکیک شده و به ترتیب وزارتخانه‌های «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» و همچنین برای توسعه بازرگانی داخلی و خارجی در اقتصاد کشور وظایف مربوط به امور بازرگانی از وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی تفکیک شده و وزارت «بازرگانی» تشکیل می‌شود. همچنین با تایید نهایی جزییات لایحه مذکور، برای ساماندهی امور جوانان و هماهنگ‌سازی اقدامات دستگاه‌های مسوول در حوزه جوانان، سازمان ملی جوانان با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به ریاست‌جمهوری شکل خواهد گرفت. نماینده تهران در زمینه تصویب یک فوریت این لایحه معتقد است: «تصویب یک فوریت لایحه اصلاح بخشی از ساختار دولت برای معرفی وزرا تا مردادماه کافی است.» الیاس حضرتی دلیل رد دوفوریتی لایحه را نبود زمان کافی برای بررسی دانست و ادامه داد: «قرار است طرح در کمیسیون‌های مختلف از جمله کشاورزی، اجتماعی، صنایع و معادن و چند کمیسیون مرتبط دیگر بررسی ‌شود.» این طرح هرچند مانند بسیاری از لوایح دیگر منتقدان خود را داشت، گویا این‌بار با سرعت بیشتری نسبت به طرح‌های دیگر موافقت نمایندگان را حداقل در یک فوریتی آن جلب کرد. عده‌یی از کارشناسان معتقدند تصمیمات اتخاذ شده در وزارتخانه‌های ادغام شده در برخی موارد باعث سلطه یک حوزه و مسکوت ماندن مشکلات سایر حوزه‌ها شده ‌است، بنابراین برای رفع چنین مشکلاتی باید وزارتخانه‌های این‌چنینی را تفکیک کرد. اما تجربه جهانی نشان داده است که ادغام‌های صورت گرفته اگر بر اساس استراتژی مشخص و طبق برنامه کارشناسی شده صورت گرفته باشد، نه تنها این نوع سلطه در ساختار جدید مشاهده نمی‌شود، بلکه وزارتخانه‌های ادغام شده در یک ساختار اصلاح شده، از پتانسیل ایجاد شده ناشی از تسهیل برنامه‌ریزی استفاده خواهند کرد.

 طرح ایمن‌سازی مجلس به هیات رییسه می‌رود

جلسه غیرعلنی پارلمان نیز در مورد حوادث تروریستی اخیر در تهران با حضور وزیران اطلاعات و کشور و جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد. در این جلسه سید محمود علوی وزیر اطلاعات، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و سردار حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه حضور دارند. آنها گزارشی در خصوص حادثه تروریستی روز چهارشنبه تهران به نمایندگان ارائه و جزییات بیشتری در اختیار آنان قرار داده شد. در همین راستا و پس از اتمام جلسه دیروز مجلس، بهروز نعمتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با تشریح جلسه غیرعلنی گفت: در این جلسه وزیر اطلاعات، کشور و جانشین فرماندهی کل سپاه پاسداران گزارش‌هایی را از حوادث تروریستی چهارشنبه گذشته ارائه کردند. در ادامه همچنین وزرای اطلاعات، کشور و سردار سلامی هم گزارشی از واکاوی و موشکافی حوادث تروریستی روز چهارشنبه تهران بیان و موضوعات متعددی از سوی نمایندگان، رییس مجلس و مهمانان جلسه مطرح شد. سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: در حادثه تروریستی چهارشنبه گذشته نقاط ضعفی در مجلس وجود داشت که البته قابل کتمان نیست و آقای لاریجانی هم مواردی را در این زمینه مطرح کرد. بنابراین طرح ایمن‌سازی مجلس از نظر حفاظتی و امنیتی تا دوشنبه به مجلس ارائه می‌شود و هیات رییسه در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

وی تاکید کرد: مسوولان امنیتی به دنبال حل این موضوع هستند و ان‌شاءالله تا دوشنبه طرح شفافی را برای ایمن‌سازی مجلس از نظر حفاظتی و امنیتی ارائه می‌کنند که هیات رییسه مجلس درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد. نماینده تهران در مجلس گفت: ما از اقدامات نیروهای امنیتی قدردانی می‌کنیم البته نقاط ضعفی هم وجود داشت که در جلسه مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد برای جمع‌بندی بهتر به ویژه کمیته امنیت مجلسی را با مسوولان مربوطه برگزار کند تا جمع‌بندی آن را به مردم اعلام کنیم.

نعمتی ادامه داد: طبق گزارش‌های ارائه شده وزارت اطلاعات تیم‌های مختلف تروریستی را بازداشت کرده است که مقرر شد تیم‌های بررسی موضوعات امنیتی طرح‌هایی را در این زمینه تهیه کنند. وی با بیان اینکه ایران کشور امن منطقه است، یادآور شد: اقدامات خوبی قبل و بعد از این حادثه تروریستی انجام شد و این اطمینان خاطر به مردم داده می‌شود که شرایط کشور تحت کنترل است. این نماینده مجلس تصریح کرد: طبق گزارش‌های امروز تیم‌های مختلف و خانه‌های امنی که تروریست‌ها در آن هم‌قسم شدند، شناسایی و افرادی نیز دستگیر شده‌اند و بازداشت‌های متعددی در این زمینه انجام شده است.

 

 

ارسال نظر